Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

linux+xbmc+hdmi+högupplöst ljud = sant?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 November 2008 - 01:02

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0
Skall bygga mig en ny htpc, helst så skulle jag vilja köra linux med xbmc från en usb sticka och på så sätt få burken utan hdd

men nu hör till saken, finns vissa måsten: 1080p, de "nya" ljudformaten dts-es osv och bild och ljud måste skickas via hdmi

detta skall vara löst i windows vad jag har förstått, men hur är det med linux?

i värsta fall så får jag köra med tyst liten 2.5" och kraftigt bantat windows... men jag vill inte egentligen

Så går mina drömmar att förverkliga, eller måste jag köra på windows?

har sökt i formet, men inte hittat nåt, tänkte måste väl finnas nån mer än jag som tycker detta låter intressant...

/Daniel

Postad 28 November 2008 - 14:33

kobben
  • kobben
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis samma tankar. Idag har jag en gammal moddad xbox med XBMX och alla media ligger på en NAS.
Fungerar klockrent! Tyvärr är XBOXen för långsam för HD material.

Jag vill bygga en mini-itx baserad på Intel DG45FC
CPU: Core 2 Duo
2GB RAM
Utan hårddisk
8GB USB minne
Frågan är vilket chassi jag ska köra, behöver ett med IR-stöd så att jag kan använda Media Center Remote.
Moderkortet har consumer ir port.

Kommer att testa senaste versionen av XBMC live på min laptop, återkommer med feedback.

Postad 28 November 2008 - 15:54

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0
själv är jag mer inne på m-atx

pratade med en linuxkille jag känner, han tycker 4gb ram, så slipper man swappen

och det är ju inte dumt, för annars så kommer han använda usb minnet till det och det är mindre bra

/Daniel

Postad 28 November 2008 - 23:26

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Hade du sökt hade du sett denna, blott 3 dagar gamla, tråd:

https://www.minhembi...howtopic=217156

Och nej, då det inte funkar till Windows ordentligt kommer det troligtvis dröja väldigt länge (om nånsin) innan det blir stöd för det under linux/unix, pga rättigheter osv.

Postad 29 November 2008 - 04:29

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0
läste den tråden, men har även läst att det skulle fungera... för lite kunskap och kände mig osäker, därför denna tråd

men det verkar som jag kommer få ge upp min linuxdröm denna gång, och köra på ett bantat windows, skall testa både xp och vista, se vilket som funkar bäst

/Daniel

Postad 01 December 2008 - 10:13

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

läste den tråden, men har även läst att det skulle fungera... för lite kunskap och kände mig osäker, därför denna tråd

men det verkar som jag kommer få ge upp min linuxdröm denna gång, och köra på ett bantat windows, skall testa både xp och vista, se vilket som funkar bäst

/Daniel

Eftersom det mycket riktigt är så att man i dag inte kan få ut HD-ljudspåren från HD DVD/BD vid avspelning i en dator på samma sätt som från en standalone-spelare, kan man med fog hävda att man har rätt att kringgå kopieringsskyddet eftersom det hindrar att man tittar/lyssnar på materialet på avsett sätt.

Man kan då rippa sina BD/HD DVD till mkv-filer med flac-audio, den rippningen gör att man får full bitrate på ljudspåren. Det finns verktyg i alla fall i Windows för att göra detta, se här, på ett rimligt enkelt sätt.

/P-O

Postad 01 December 2008 - 21:59

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0
gillar hur du tänker, skall undersöka

tackar :P

/Daniel

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.