Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rotel RB eller RMB

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 November 2008 - 05:05

johannisson
  • johannisson
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Nu ska vi se hur jag ska förklara det här då.

Jag har idag.
B&W 703
B&W HTM7
Dali concept 1 (bakhögtataler) Temporört tills jag köper B&W DS7or

Detta driver jag med en Denon AVR-4308.

Jag har provlyssnat 703-högtalarna till ganska många anlägningar och vet att man kan få mycket trevligt ljud ur dessa frontar. Men jag tycker verkligen inte att min Denon orkar leverera, det saknas på tok för mycket bas om man inte EQ-ar upp den men det blir ändå inte riktigt bra enligt mig. Så jag vill lösa detta på något vettigt sätt. Jag har läst på forum, granskat andra minhembio folks anlägningar och många kör med efektförstärkare. Aha tänkte jag det är det jag saknar, hoppas jag.

Forskade på nätet, läste än mer forum för att hitta prisvärda och kraftfulla stärkare som kan leverera... men jag har nu stött på en vägg.

Problem 1 jag kan inte låna hem eller provlyssna mina val, jag bor i Syd Korea och i min stad (500.000 invånare) finns ingen HiFi butik, sånt köper man på nätet... Bytesrätt är bara till för defekta varor här nere... inte som i Sverige där man kan lämna tillbaka en fungerande vara utan så värst mycket gnäll från säljare :P

Jag orkar inte vänta tills nästa sommar :) när jag ska hem till Sverige på semester och provlyssna då.

Problem 2 det stora problemet. Jag kan inte välja mellan två olika alternativ, Rotels RB-1080 eller en RMB-1075. Antingen köper jag två kanalaren och driver mina frontar med, eller så köper jag 5 kanalaren och bi-ampar frontarna och även driver centern med nämnda rotel.

RB-1080 = 8500:- (billigt i korea)
RMB-1075 = 7200:- (billigt i korea)

Vad skulle ni välja och i sådant fall varför?

Hjälp mig som inte kan provlyssna...

//Fredrik

Redigerat av johannisson, 28 November 2008 - 05:54.

Postad 29 November 2008 - 03:36

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag kan bara säga att RB-1080 är alldeles utmärkt att driva ett par 703or med. Kraft så det räcker och blir över.

Men är du ute efter mer bas så tycker jag du även ska titta på både placering av dig kontra högtalare, och högtalare kontra väggar samt fundera på att skaffa en subwoofer. Är det däremot mid-bass du är ute efter så kan ett slutsteg ge mycket under förutsättning att det är steget som är problemet. 4308'an ska ju inte direkt vara klen. Men nu har jag inte sett någon effektkub på den.

703orna är bra, men väldigt få B&W går riktigt djupt i basen utom typ 801an, etc. Jag skulle i dagsläget inte komma på tanken att köra utan sub på någon modell nästan. Beror iofs lite på val av musik också. Dessutom har jag valt att dela frontarna vid 80Hz och bara låta de agera toppar och låta subben ta hand om allt under. Har idag bara en sub, har inte plats för mer, men skulle vilja ha två. Inte för volymen, som räcker mer än väl på en ASW750 i lägenhet, utan snarare för att slippa utsläckningar, etc.

Postad 30 November 2008 - 01:24

kiddunka
  • kiddunka
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
jag kör mina 703 or med en Denon 3808 biampat, och tycker basen är aldeles utmärkt när jag bökat lit med audessy inställningarna," audessy ej V/H" ...med den inställningen får jag betydligt mer bas... av någon anledning...

jag kör utan sub med högtalarna i hörn

Redigerat av kiddunka, 30 November 2008 - 02:09.

Postad 30 November 2008 - 13:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Jag hade valt RB-1080.

703orna är bra, men väldigt få B&W går riktigt djupt i basen utom typ 801an, etc

703 är de golvare (med FST) som presterar minst bas. En ensam 804s kan t ex pumpa ut över 110dB vid 30Hz.

Postad 30 November 2008 - 19:33

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Fast ska du få ut 110db vid 30Hz och fortfarande ha balans mot diskant och mellanregister lär du behöve EQ och/eller rumsstöd fixat på rätt sätt. Både 703an och 804s är ju specade till -6db på 30Hz och -3db på 38Hz. Säger väl iofs inte så mycket annat än att det går, men kräver nog lite om du ska ha balans mot resten.

För mig som har ett rum som inte är direkt optimalt för låta basen ligga i golvarna visade sig subwoofern ge bättre fidelity.

Har inga tvivel på att RB-1080 knäcker 4306an när det kommer till det, men det måste inte vara så att 4306an är otillräckligt för den skull om det finns andra problem. Sedan finns det ju andra fördelar att avlasta ett par frontar till ett separat slutsteg. Då får du mer kraft över hos stärkaren för att driva center och surround till fullo. Under förutsättning att det är kraftförsörjning som är det vilket limiterar prestandan och inte de individuella stegen för varje kanal.

Postad 30 November 2008 - 20:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Fast ska du få ut 110db vid 30Hz och fortfarande ha balans mot diskant och mellanregister lär du behöve EQ och/eller rumsstöd fixat på rätt sätt.

Jo, det ligger iofs något i det.

Efter att jag hade justerat min sub till "lagom" nivå så visade den sig ligga 6dB över frontarna ;) och när man justerar ner den till samma nivå så försvinner den, förutom under 25Hz då. Det är visserligen så det ska vara, men det är inte lika kul, så den ligger lite över nu igen (och mycket över när man är på infectec mushroom humör :) ).

Det är ju en klar fördel med subwoofer. Man slipper hålla på med EQ och annat som degraderar frontarnas ljud.

Postad 02 December 2008 - 01:52

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag har ju ASW750an... och vid en vanlig YPAO i Yamaha'n så placerar den subben på typ -6db och resten på +3, och då står volymen på subben rätt lågt, typ kl 10(om den går från kl 7 -> kl 4. Fast efter YPAO'n har kört har jag medvetet höjt den en liten aning då jag tycker det låter bättre. Ändå har jag lyckats få den att bottna faktiskt. Tror jag skrev i det i någon tråd. Körde volymen rätt högt, men inget crazy, men på filmen Serenity så finns det några enstaka partier som är RIKTIGT NASTY i basen säkert 6-9db över allt annat i mixen redan samt att de verkar få basen att självsvänga eller något liknande. Körde jag bara halvar partierna så gick det bra. Fick 1000w d-steget att slå över i protection mode och stänga av sig i vilket fall. OPS :P

Drar jag på Infected och Avratz så är det inte löjliga nivåer, men basen där är inga problem. Har krämat på Avratz tillräckligt högt, precis under där det börjar dista i frontarna, sen vette tusan om det är 703orna eller RX-V2600an som är orsaken, har jag faktiskt inte kollat. Men då är det så man i princip ser basvågorna fortplanta sig i väggarna när tavlorna flexar. Enda gångerna jag har hört infected spelas högra är med Classé steg och 802or på Hifiklubben och i polarens studio med massa Ino-prylar och några feta Rotel. Ren ljudporr, men roligt är det ibland. :D

Skulle ändå gärna ha en till Sub för att kunna få bort lite utsläckningar.

Postad 02 December 2008 - 21:58

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Jag hade nog oxå valt rb-1080.

//Loofy

Postad 03 December 2008 - 06:51

johannisson
  • johannisson
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Tack alla underbara mäniskor på MinHembio.

Jag ska skaffa mig en sub men eftersom det inte finns någon återförsäljare till den jag vill ha i (Syd)Korea så får jag importera själv. Vill ha en SVSound PC 13 Ultra men det blir någon gång i Mars/April, den borde kunna leverera det jag söker i form av en spark i bröstet. Tills dess får det bli en Rotel 1080 för att greppa tag om mina 703:or lite bättre.

När man läser saker som "flickvännen märkte skillnad" eller "bästa uppgraderingen jag gjort" om just ett slutsteg så blir man ju sugen på att gå samma väg. Och en Rotel 1080 får det nog bli.

Fick liknande svar på ett annat forum, rotels RB-1080 är den rätta vägen för mig att gå om jag ska köpa ett slutsteg över huvud taget. Först och främst rekomenderas en sub och jag ska skaffa en jag lovar :blink:

Men så är ju den lägenheten jag har helt omöjlig att möblera för att få goda ljud återgivning, dock temporört tills jag flyttar hem om ett år. Se ritning.

Glasväggen med skjutdörrar mot balkongen är öppna hela sommaren och stängd hela vintern. En enorm öppen planlösning och trångt som attan framme vid TV/duken, super bökigt att få bra. Har satt upp draperier på rullskenor så jag kan mörklägg vardagrums-biten. Funkar mycket bra, blir helt bäcksvart men när detta görs ändras acustiken enormt. En lång tyg korridår eller ett enormt öppet rum gör stor skillnad. :D

Postad bild

Bifogad fil(er)

Redigerat av johannisson, 03 December 2008 - 07:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.