Var aldrig på arken, men verkar otroligt att 99.26 kan låta dåligt.. Hursomhelst satt jag och några bekanta hos mig förra helgen och jämförde våra högtalare! Uppsättningarna var en polares 99.26, mina 99.22 (samma låda men seas prestige bas istället för excel osv men fortfarande en komponentkvalitet långt ifrån prisklassen..), ytterligare en bekants Dynaudio 52SE samt lillkillens Mission 780! Alla placerades identiskt på xtz 99-stativ i ett väldämpat rum på 3.8x6.8m2.
Allt drivet av SAT Amplifix.
Först och främst kan konstateras att missionlådorna spelade varmt och gott men de hade inte i sällskapet att göra..
Dynaudio är fina lådor, inget snack om saken, men de lossar aldrig slipsknuten. Kontrollerat, bra om än inte särskilt djup bas, rent mellanregister dock utan extrem upplösning och diskant med bra nivå och detaljeringsgrad! Lite som högtalarnas motsvarighet till atomuret i schweiz men inte helt kul..
Xtz 99.22 var en helt annan likör.. Faktiskt lika dynamiska, bra stram bas och ett mellanregister med ett större uttryck. Även ljudbilden var större och med en extrem stampa takten-faktor. Något mer nivå i diskanten (kan dämpas) och lite rörigare övre mellanregister! Vanligt med kommentarer i stil med "Fan vilken bra låt"..., musiken tog överhanden!
99.26... Wow, ännu större ljudbild, ännu renare bas, ett mellanregister helt frikopplat ifrån allt vad låda heter och en diskant som bäst beskrivs som rakbladsvass silke.. En bättre högtalare än 99.22 på alla vis men inte MYCKET bättre..
Kontentan är den att när dagen blivit natt så var vi överens om att alla var fina högtalare men dynaudioägaren korade sina dynaudio som vinnare, 99.26-ägaren höll sina i en helt egen klass och jag själv ansåg att även om 99.26 höll den generellt högsta klassen så ångrar jag inte att jag spenderade löjliga 3800 på mina 99.22 istället för 6500 på 99.26.. Du har nog helt enkelt inget annat val än att lyssna själv och kan du inte få fatt i ett speciellt par att lyssna på så plocka dem ifrån listan.. Högtalare måste vara det värsta som finns att köpa som grisen i säcken..