Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

väggmonterat datorbord... hur?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 November 2008 - 04:53

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0
ok, såhär ligger det till, är förbannat trött på att det ser ut som en datorverkstad hemma, så nu skall det ordnas om lite i vardagsrummet

tänkte köpa en bänkskiva på ikea som jag tycker är snygg och tänkte få den kapad i två bitar (på längden), den ena kommer bli till själva datorbordet och den andra en liten hylla ovanför (hyllan har jag fästen till)

nu kommer vi till det roliga, det är en såndär "fusk"betongvägg och expadrar kommer behövas, men det är inte det som är mitt problem, jag behöver ha ett konsollsystem eller nåt liknande som möjliggör att den går att väggmonteras

ikea hade inget vettigt som jag tyckte funkade eller var snyggt.

i värsta fall får jag fixa med liknande system som finns typ på lager osv, Postad bild

men det är inte direkt snyggt (egentligen skitfult), visst jag kan säkert måla de i samma färg jag har på väggarna, men jag vill inte

skall ut och forska på nåt som fungerar i några byggvaruhus, men jag tänkte fråga här först

/Daniel

Postad 29 November 2008 - 08:40

xplr
  • xplr
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
www.elfa.com

Finns på bauhaus, säkert fler ställen... så kan du ju ta Platinum-färgen istället, om du väljer denna lösning...

Postad 01 December 2008 - 06:47

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Det borde finnas stag som du monterar längst ut på skivan i varje ände och som går ner till strax över golvet. Så det blir som en triangel, skiva-vägg-stag.

Jag har länge tänkt att jag ska köpa/bygga ett nytt snyggt datorbord. Och även jag skulle föredra väggmontering. Få se sen hur jag gör när det väl är dax.

Postad 01 December 2008 - 14:13

benghan
  • benghan
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Ska skrivbordet sitta mitt på en vägg eller vid ett hörn? Om ten ska sitta vid ett hörn så är det ju bara att skruva fast trälister på väggarna och sen skruva fast skivan underifrån. Om ten ska sitta mitt på en vägg så behövs ju som sagt något konsol liknande och det blir lite knepigare att fixa på ett snyggt sätt. Som RuneWebradio skriver så borde något sånt här
Postad bild
fast större fungera.

Postad 01 December 2008 - 14:21

unik
  • unik
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Har precis monterat en köksbänkskiva på en gipsvägg, och den sitter mycket bra. Skivan är väldigt tung dessutom.
Den är 2 meter bred och 61 cm djup i massiv ek.

Den är uppsatt med 3 stycken stora vinklar som vardera har förstärkt stolpe som går emellan vinklen .
Dessa är uppsatta mot väggen med mollypluggar.

Använder det som datorbord och känns väldigt stabilt. Du ska kanske inte hänga eller sitta på den...

Postad 04 December 2008 - 13:38

fresla
  • fresla
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har en liten fråga kring ämnet. Håller på att göra detsamma. En 4 m lång bänkskiva med 60 cm djup där jag ska ha 2 datorer och diverse utrustning.

Med tanke på att den sitter inpå väggen så så måste jag ju dra kablarna genom 3 st kabelhål. Nu vill jag "klä hålet" med kromad aluminium så det passar bordsbenen som jag har ytterst. Vart hittar jag sånt?

Postad 04 December 2008 - 18:34

Unregistered74f42b3d
  • Unregistered74f42b3d
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Det systemet som du visar dholm har jag hos mig och det funkar bra, Ni kan kolla in galleriet.
Sen så till sladdarna så blir det ju ett mellanrum mellan skiva och vägg för väggskenan så det behövs inga hål att ha sladdar i.
Sen kommer nog inte era sladdar se ut som mina, för jag har bara slängt i dom.
Men jag har silver fästen istället å jag köpte det på Silvan.

Postad 18 December 2008 - 11:57

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0
varit och kollat och det fick bli elfas system, och det blev den i "platinum" färgen, är inte riktigt helt nöjd, men i värsta fall så får jag väl köpa nya, avlägsna färgen på nåt sätt och spraymåla och byta ut, men det låter jobbigt... vi får se
skall försöka hämta ut idag, och köpa lite expandrar osv

jag tackar för alla råd och hjälp, skall slänga upp lite bilder i galleriet när det är klart

/Daniel

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.