Basen rök och slutatde fungera, gäller garantin?
21 svar till detta ämne
Postad 29 November 2008 - 19:03
Snouser
-
Snouser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
I går köpte jag ett 2.1 system av Hi Fi klubben för drygt 19k. I går kväll kopplade jag in alla högtalare, och allt fungerade bra, fram tills för 3h sedan. Eftersom basen inte har någon on/off switch så drar jag ur kabeln ur väggen. varje gång den ska stängas av. Idag på morgonen när jag skulle koppla in basen igen så small det till. Basen började ryka och sedan så slutade den fungera.
När jag pratade med killarna på HiFi klubben i går fredag) så tyckte dom att jag skulle ta försäkring på allt, ifall någon av misstag skulle gå sönder. När jag frågade varför garantin inte skulle räcka detta så sa dom att den endast är till för "produktions fel", där jag som köpare måste bevisa att den är trasig från start. Då jag är en fattigt student så valde jag att inte ta någon försäkring på sakerna. Givetvis så gick dom sönder.
Min fråga är nu ifall detta går på garantin, eller är det bara att de upp?
Följd frågan är ifall sådan här fel bytes ut direkt i butik, eller om dom måste skicka i vägg den till tjottahejti, jag bor nämligen 10 min från butiken och har ingen lust eller tid att åka fram och tillbaka för att lämna och hämta basen.
Postad 29 November 2008 - 19:20
Greeeger
-
Greeeger
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Enda sättet är nog att vänta till på måndag och ringa till butiken, dom vet nog bäst.
Postad 29 November 2008 - 19:23
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jag hade nog tyckt att det var fel på suben men sen att bevisa det är en annan sak. Borde tåla att man sätter i kontakten liksom  . Säkert någon här som är kunnig i lagar och dyl.
Ring konsumentverket annars?
/Genis
Postad 29 November 2008 - 19:23
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Självklart gäller garantin! Allt annat är struntprat, för att garantin inte skall gälla krävs att du vanvårdat produkten.
Postad 29 November 2008 - 19:49
Snouser
-
Snouser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Självklart gäller garantin! Allt annat är struntprat, för att garantin inte skall gälla krävs att du vanvårdat produkten.
Precis de svaret jag ville ha. Ska ta och ringa dom på Måndag och se vad dom säjer. Jag hoppas att dom byter ut den över disk.
Postad 29 November 2008 - 20:03
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Eftersom basen inte har någon on/off switch så drar jag ur kabeln ur väggen.
ASW608 har visst en powerknapp. On/auto/standby. Det är inte meningen att man ska dra ut strömkabeln, och framförallt inte sätta i den igen när subben är i "on" läge.
Postad 29 November 2008 - 20:09
Snouser
-
Snouser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
ASW608 har visst en powerknapp. On/auto/standby. Det är inte meningen att man ska dra ut strömkabeln, och framförallt inte sätta i den igen när subben är i "on" läge.
Ja men ingen OFF Standby betyder inte att den inte drar ström. Den stod f.ö i standby när jag satte kabeln.
Postad 29 November 2008 - 20:15
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Den stod f.ö i standby när jag satte kabeln.
Okej, ja då borde det täckas av garantin. Men när du har fått den lagad kan du tänka på att inte dra ur och sätta i kabeln så ofta. Det kan vara en strömspik som har grillat steget. Vet inte om ICE-power är mer känsliga än andra steg, men det verkar nästan så.
Postad 29 November 2008 - 20:21
Snouser
-
Snouser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Okej, ja då borde det täckas av garantin.
Men när du har fått den lagad kan du tänka på att inte dra ur och sätta i kabeln så ofta. Det kan vara en strömspik som har grillat steget. Vet inte om ICE-power är mer känsliga än andra steg, men det verkar nästan så.
Hur ska jag göra för att stänga av strömmen till den då? Den drar ju faktiskt ström när den är standby-läge, vilket jag måste betala.
Postad 29 November 2008 - 20:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Strömmen den drar i standby lär du inte märka på elräkningen.
Postad 29 November 2008 - 20:32
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
din bas har fått smaka en stor porttion med likström så ta hela lådan då steget är kasst i den
Postad 29 November 2008 - 21:02
Snouser
-
Snouser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
din bas har fått smaka en stor porttion med likström så ta hela lådan då steget är kasst i den
Nästa fråga blir isf, har jag gjort något fel? Det står inget om allt de ni skriver i manualen.
Postad 29 November 2008 - 23:50
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Nästa fråga blir isf, har jag gjort något fel? Det står inget om allt de ni skriver i manualen.
du har inte gjort något fel så som jag ser det men har du haft den andra förstärkaren på när du startade suben så kan det bli en strömrusning men elementet skall inte brinna upp så länge den får växelström och din verkar ha fått likström.
Postad 30 November 2008 - 00:03
Unregistered99f076a3
-
Unregistered99f076a3
-
Forumräv
-
-
800 inlägg
ööö...vänta lite, Du skrev fattig student  och handlar för 19k...jo.jo
Klart att garantin gäller.
Postad 30 November 2008 - 03:25
Snouser
-
Snouser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
ööö...vänta lite, Du skrev fattig student och handlar för 19k...jo.jo
Klart att garantin gäller.
En fattig student som sparar till ett bra ljudsystem
Postad 30 November 2008 - 04:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Helt galet... klart den skulle klara det, jag har alldrig varit med om någon stärkare/subb som inte klarat denna behandling så det måste vara konstruktions fel helt klart, garanti ska det gå på !
Postad 30 November 2008 - 12:12
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Varför ens nämna att man dragit i / ur nätsladden? Helt irrelevant.
Du har köpt grejer för 19k och efter 24 timmar går skiten sönder...
Om inte garantin täcker detta så har HiFi klubbens värde rasat till 0 i mina ögon.
Har du vanvårdat produkten så lär de väl se det på elementet men nu är det ju steget som har "brunnit".
Postad 30 November 2008 - 14:43
Snouser
-
Snouser
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Tack för alla svar, jag återkommer i morgon med besked om hur det gick.
Postad 30 November 2008 - 14:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Helt galet... klart den skulle klara det, jag har alldrig varit med om någon stärkare/subb som inte klarat denna behandling så det måste vara konstruktions fel helt klart, garanti ska det gå på !
Jo, men ICE-power och klass D steg i allmänhet verkar inte vara de mest tåliga direkt. Det samma gäller BASH och andra kompakta lösningar. Tacka vet jag ASW3000 med klass AB-steg och ringkärnetrafo som är lika stor som i RB-1080 Fast sen finns det ju klara fördelar med ICE-power med. Det hade inte gått att bygga en så liten sub som ASW608 med vanligt steg. men har du haft den andra förstärkaren på när du startade suben så kan det bli en strömrusning
Jo, det ska man också tänka på. Ha aldrig förstärkaren igång när en sub kopplas in. Den ska definitivt inte gå sönder av det men elementet kan ta skada när RCA-kabeln sätts i (av t ex kraftigt brum).
Redigerat av Ageve, 30 November 2008 - 14:56.
Postad 30 November 2008 - 15:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, men ICE-power och klass D steg i allmänhet verkar inte vara de mest tåliga direkt. Det samma gäller BASH och andra kompakta lösningar. Tacka vet jag ASW3000 med klass AB-steg och ringkärnetrafo som är lika stor som i RB-1080
Fast sen finns det ju klara fördelar med ICE-power med. Det hade inte gått att bygga en så liten sub som ASW608 med vanligt steg.
riktigt dåligt, vad e det som gör detta då ?! Jo det måste ju vara att det blir väldigt höga start strömmar i början som helt enkelt bränner steget, men finns det inte skydds kretsar för sådant, och det ska väll inte vara så jäkla svårt att integrera i konstruktionen tycker man....
Postad 30 November 2008 - 15:57
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Lugn bara lugn ,,, Konsumentköplagen gäller, man är duktigt skyddad mot fel på varan som konsument i Sverige. Den gäller ända upp till 3 år. Många gånger är det onödiga pengar att ta en extraförsäkring, men kan såklart ibland ha sina fördelar bla att man kan teckna sig för längre tid än 3 år.... Läs mer: http://www.konsument...gCategoryID=892Och: http://www.konsument...hyr_A4_2007.pdf
Redigerat av SunfireTHX, 30 November 2008 - 16:02.
Postad 30 November 2008 - 16:33
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
riktigt dåligt, vad e det som gör detta då ?!
Jo det måste ju vara att det blir väldigt höga start strömmar i början som helt enkelt bränner steget, men finns det inte skydds kretsar för sådant, och det ska väll inte vara så jäkla svårt att integrera i konstruktionen tycker man....
Nej, jag vet inte. Men ett slutsteg i en sub far väl mer illa än när det ska driva "fullregister". Det handlar ju om rätt höga effektuttag. ASW608 går (enligt H&M som man kanske inte ska lita för mycket på) ner under 20Hz, djupare än de flesta (alla?) subbar i prisklassen. Liten låda och litet element kräver hög effekt. ASW750 är en annan modell som också kan drabbas av ICE-döden.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|