andyman_se Apr 7 2009, 17:32 skrev:
Läste på hififorum om en kille som fick YLOD på sin 60gig. Kan vara bra att veta för framtiden.. lite tips om hur man kan gå tillväga vad än nordisk film säger
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=73122
Japp! det är Jag det
En snart 44 årig farsa till en son med en P-ylod-S3a, och en stor förkärlek för konsumenträtt
Jag skall försöka samla ihop den info jag har om hur jag gick tillväga i denna tråden.
Tänk på att Ni skall reklamera varan där Ni köpt den,
inte till Nordisk Film!!! Att jag skickade email till dom först var för att jag ville känna mig för lite... Så låt affären sköta kontakten med verkstäder och NF.
Först blev jag ju j*vligt sne på att en maskin för 6.5K dör innan 2 år har gått. Då bestämde jag mig för att gå hela vägen, stenhårt!! och att dokumentera allt på papper eller med läskvitto på email.
Jag gick in på konsumentverkets hemsida och läste på hur man gör en
reklamation av vara.
Vi har ju tre års reklamationsrätt numera.
Citat
Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
- begära att felet avhjälps,
- begära en ny, felfri vara (omleverans),
- få prisavdrag,
- få ersättning för reparation,
- häva köpet och få pengar tillbaka,
- hålla inne betalning,
- få skadestånd.
Jag funderade på om jag ville ha omleverans, reparation, eller pengar tillbaka. Jag satsade på reparation, funkar inte det för att den inte går att reparera så kan man ju alltid begära omleverans.
Jag laddade ned sidorna från konsumentverket och fyllde i ordentligt, alla serienummer mm. mm. Jag tog även ett flertal foton på maskinen från alla vinklar, särskilt noga med alla serienummer och det obrutna sigillet.
Jag åkte till affären och reklamerade varan, De fick en kopia av reklamationsbrevet och jag behöll en kopia som de även fick skriva under med datum på att de mottagit maskinen i beskrivet skick. (Utan yttre skador. fri från repor och med obrutet sigill mm. )
I brevet begärde jag svar inom 14 dagar tror jag det var.
Jag begärde även ersättning för mina utgifter, 2-3 hundra kronor för bilkörning 2XToR. (18.50/mil)
Bästa länken: Klagoguiden, där kan man läsa hur man reklamerar, steg för steg och man hittar alla dokument man behöver fylla i
http://www.konsument...se/klagoguiden/
Det var denna jag följde stenhårt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag hade även pratat med den lokala konsumentvägledaren som var mycket bra och hejade på mig starkt
en viktig sak för mig tror jag var att jag var beredd
och mycket villig att ta detta till ARN - Allmänna Reklamationsnämnden. Jag blev faktiskt liiiiite besviken när det inte behövde gå dit, Ett "prejudikat" hade suttit helfint

Kanske därför det inte gick så långt..........
Mycket hjälp fick jag på detta forum:
Citat
Tomas_D700 skriver såhär i en tråd
Reklamationsrätt betyder inte att man ska bevisa något utan att du i tre år från varans avlämnande har rätt att reklamera så kallade ursprungliga fel. Bevisbördan beror på flera saker. Har mindre än sex månader gått så är det enligt sexmånadersregeln säljaren som ska bevisa att felet inte fanns vid avlämnandet. Har någon lämnat en garanti så är det under hela garantiperioden återigen säljaren som har bevisbördan. Om mer än sex månader passerat och det samtidigt inte finns någon garanti så är det köparen som ska visa att felet fanns redan vid avlämnandet.
Att som köpare visa detta är dock inte speciellt svårt eftersom mycket lindrade beviskrav ställs på en konsument, speciellt vid tekniskt komplicerade varor. Detta lindrade beviskrav har använts av både allmänna reklamationsnämnden och högsta domstolen. I regeringens proposition gällande konsumentköplagen som beskriver lagstiftarens intention med lagen så kan man läsa följande:
Utdrag ur Regeringens proposition 2001/02:134
Rent allmänt måste dock sägas att tillämpningen av denna bevisbörderegel är förhållandevis generös gentemot köparen. Så anses det vanligen att bevisfrågan inte bör kopplas direkt till frågan om varan varit felaktig vid avlämnandet. Ofta är det ju nämligen omöjligt för en enskild konsument att i efterhand bevisa att varan redan vid den tidpunkten haft det fel som först senare och efter en tids användning ger sig till känna. I stället brukar det anses att bevisfrågan bör avse huruvida felet har sin grund i köparens vanvård eller onormala användning av varan eller om felet beror på att varan varit utsatt för någon olyckshändelse. Om köparen kan uppfylla ett relativt lågt ställt beviskrav för att felet inte berott på någon sådan omständighet, anses han normalt ha fullgjort sin bevisskyldighet.Släng iväg ett PM till han om du undrar över nå..Han verkar mycket kunnig :-)
Jag har även en kopia av en skrivelse från konsumentverket(?) eller ARN(?) där dom fallit(?) angående en trasig tv. Kontentan är att en så pass dyr kapitalvara har man rätt att förvänta sig en livslängd på komponenterna som överstiger 2-3 år. Kan inte hitta den just nu

Hittade den dock på detta forum
Efter de föreskrivna 14 arbetsdagarna hade jag inte fått svar. Jag skickade ett email, med läskvitto, till affären. och meddelade att jag lämnar ärendet till ARN inom fem dagar.
Fick ett svar där de förklarar att verkstaden inte hunnit titta på apparaten ännu.
Jag svarar att det är ERT problem inte MITT!!
De svarade att verkstaden
återkommer snaaaart.
Efter fyra dagar så har verkstaden svarat och Nordisk Film har beslutat att jag skall få en ny PS3-60GB, Det kommer dock ta uppemot tio arbetsdagar då det är så svårt att hitta/bygga/finna/importera(?) en 60GB
Efter 5-7 dagar ringer affären och meddelar att en maskin kommit, men att det är en 80GB. De ringde NF som genast skulle rätta till problemet, men behöver tio arbetsdagar till.
Jag svarar att jag begär ett Killzone 2 som kompensation.
Får svaret att NF erbjuder ett spel från ett urval av de första spelen (gamla) eller 200 kr. att köpa spel för, grabben väljer 200 kr.
Ett par tre dagar senare så ringer affären och meddelar att maskinen har kommit.
Det står på lådans sigill att det är en
Citat
factory refurbished mashine
men vad jag kan se så är iallafall skalet sprajlans nytt, inte en repa och skyddsplast överallt. Blankare än blank!!
Jag är som Ni kan förstå ganska nöjd

Men skulle bli ännu nöjdare om Ni alla här gjorde samma sak!
Stenhårt, artigt, papper på allt, följ klagoguiden, var villiga att gå hela vägen. ARN är gratis och en rättighet vi som konsumenter måste vårda, OCH använda!!
Så kom igen!!!!! Det är några timmars arbete bakom det hela men sötman smakar sött
Hoppas det inte blev för rörigt eller att jag glömt för mycket. , jag sitter inte vid den dator där jag sparat alla brev, länkar och info

mace
Det här inlägget har ändrats av mace 07 april 2009 - 20:53