Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad i bildkvalitet mellan grafikkort?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 December 2008 - 15:58

Peterson
  • Peterson
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Stod o spanade lite i M3 Hemmabio, där dom bl a testade lite olika Blurayspelare.
Reflekterade över betygen gällande bildkvalitet. Vet inte varför jag inte gjort det förut men det borde väl vara skillnad i bildkvalitet mellan grafikkort också?
Eller ligger all behandling hos TVn? I så fall borde det väl inte vara nån skillnad mellan dedikerade spelare heller. Även om man skickar digitalt menar jag.

Så vad gäller? Finns det nåt test gjort mellan olika grafikkort vid filmvisning? Finns ju i spel så varför inte. Har inte hittat nåt.

Tack på förhand.

Redigerat av Peterson, 13 December 2008 - 16:42.

Postad 13 December 2008 - 18:49

viggo
  • viggo
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0

Stod o spanade lite i M3 Hemmabio, där dom bl a testade lite olika Blurayspelare.
Reflekterade över betygen gällande bildkvalitet. Vet inte varför jag inte gjort det förut men det borde väl vara skillnad i bildkvalitet mellan grafikkort också?
Eller ligger all behandling hos TVn? I så fall borde det väl inte vara nån skillnad mellan dedikerade spelare heller. Även om man skickar digitalt menar jag.

Så vad gäller? Finns det nåt test gjort mellan olika grafikkort vid filmvisning? Finns ju i spel så varför inte. Har inte hittat nåt.

Tack på förhand.

Skillnaden är att avkodningen i en dator sköts av mjukvara via processorn, så det är olika codecs du får jämföra.

Postad 14 December 2008 - 11:00

Peterson
  • Peterson
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ahaa, det visste jag ju egentligen. ;)
Men ok, finns det nån jämförande test mellan bildkvalitet på codecs då? :blush:

Postad 14 December 2008 - 13:40

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Det är även skillnad på vilket grafik kort man har, nu hittar jag inte den sidan de hade gjort en jämförelse mellan Ati & Nvidia.
För den perfekta bilden är helt upp till var och en att bedöma, om jag inte minns helt fel var nvidia skarpare men ati hade en mer naturligare bild.
Sen spelar saker som codex in, som ex. tycker jag att coreavc har bättre bild än om man använder dxva (hårdvaruavkodning) men det är säkert en inställnings sak.

//Niklas

Postad 14 December 2008 - 13:53

viggo
  • viggo
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0

Det är även skillnad på vilket grafik kort man har, nu hittar jag inte den sidan de hade gjort en jämförelse mellan Ati & Nvidia.
För den perfekta bilden är helt upp till var och en att bedöma, om jag inte minns helt fel var nvidia skarpare men ati hade en mer naturligare bild.
Sen spelar saker som codex in, som ex. tycker jag att coreavc har bättre bild än om man använder dxva (hårdvaruavkodning) men det är säkert en inställnings sak.

//Niklas

men det måste mest handla om inställningar för färg/kontrast etc som drivrutinerna sätter som standard. Förr i tiden påverkade ramdacen kvalitén en hel del men idag med dvi finns ingen sån påverkan på 2D-grafik. vid hårdvaruavkodning är det förståss skillnad mellan olika tillverkare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.