Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativhögtalare

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 December 2008 - 21:47

SamsonJR
  • SamsonJR
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Nu börjar de dra ihop sig till jul och tänkte köpa ett par stativare till päronen där hemma.
Tänkte höra om de är någon som kanske kan komma med några bra tips.
Budgeten ligger på 1000kr, gärna lägre. Målet är väl att få så bra ljud som möjligt för pengarna.
Musiken som lyssnas mest på är klassiskt och lättare rock.

Har kollat på: https://www.prisjakt...ukt.php?p=84920
Ett par xtz 80, ligger ju bra i pris och fått bra omdömen. Men osäker om de är ett bra köp.

Kom gärna med förslag på bästa stativaren för 1000 lappen, kanske någon som rentav har nått intressant till salu?

Förresten, ska drivas med en äldre fischer förstärkare från 70-talet. Om jag inte minns fel på 2*30 watt, men driver mina B&W 601:or gott och väl.

Postad 14 December 2008 - 22:01

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Dynavoice S-5 från fynda.se kan vara ett alternativ.

Postad 14 December 2008 - 22:08

SamsonJR
  • SamsonJR
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har också kollat lite på S-5:orna, men gillar det estetiska utseendet så där på de högtalarna, men i denna prisklassen kan man nog inte kräva så mycket. De har dock väldigt bra betyg har jag sett.

Har du själv någon erfarenhet av de? Eller kanske någon annan som kan säga nått om S-5:orna?

Postad 15 December 2008 - 21:39

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Har inte lyssnat på S-5orna men däremot på M-65 som ju är samma högtalare fast som golvare. S-5 ska ju som M-65 fast med mindre bas förstås, och med tanke på det måste jag säga att det är riktigt bra för att kosta under tusingen. Helt klart ett ljud man kan leva med, trots den blyga prislappen. Tyvärr kan jag inte jämföra med XTZ dock.

Håller dock med om att S-5 inte är världens skönhet. Du kan ju titta lite på S-4 också
http://www.fynda.se/...php?prodid=3338
Vad jag har hört låter den väldigt likt S-5 och S-6, fast den är betydligt snyggare i mitt tycke. Dock så är den ju också mindre och har inte lika mycket att ge.

Kanske också värt att notera att för 1300 kr får man S-5 och en t-amp
http://www.fynda.se/...php?prodid=3248
vilket är ett mycket bra pris. Fisher är inte mycket att hänga i granen, och skillnad märks helt klart i S-5 (om du är obekant med t-amp så är det en mycket bra förstärkare till ett mycket lågt pris). Kanske inte intressant och det spräcker ju budgeten dessutom, men vad jag vill ha sagt är att förstärkaruppgradering blir nästa projekt i alla fall =)

Postad 16 December 2008 - 01:30

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Allmänna finishen är högre på Dynavoicarna än de XTZ som vi nu tittar på.

Resten är slående likt, frekvensomfånget hos..:
XTZ är 45-25000hz (+/-6dB) vilket lämnar en del åt fantasin.
Dynavoice s4 och s5 är 50-32000hz (+/- 3dB)

I s5orna sitter m-65ornas mellanregister som bas, värt att notera bra eller dåligt, tja mellanregistret går inte att klaga på, däremot basen kanske? Jag har inte lyssnat på XTZ:ornas element men diskanten i Dynavoicarna är samma som sitter i Dynav. flesta produktserier, vilket borde betyda att dessa diskanter är bra om de används om och om igen...

Det handlar nog mest om pris och design här om du inte lyssnar och hör hur fint s-5orna låter, vilket de gör. Och eftersom att jag lyssnat på s-5orna under en hel sommar och gillade dem så måste jag rekommendera s-5orna! Placera dom eller driv dom rätt så finns basen där, och den är relativt fast och fin.

Postad 16 December 2008 - 17:36

SamsonJR
  • SamsonJR
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Kan helt klart säga att S-5orna är det mest intressanta för tillfället. Har ju lovordats runt om för sitt ljud i förhållande tills pris. Sen att ni också håller på S-5orna gör en ännu mer övertygad :wub:

Hade de inte varit för utseendet så hade ju valet varit självklart. Har själv ägt ett par S-4or och de var alldeles förträffliga. Ljudet och utseedent var kanon, men tyckte de tappade lite väl i de lägre delarna, men de är ju förståligt.

Kollade på de paktet med t-ampen, väldigt intressant men lite svårt att övertala den gamle där hemma att en sån liten sak kan vara bättre än den gamle stora fischerklumpen ;)

Blir nog ändå att beställa S-5orna så man hinner få de innan jul, blir kanske ett par till sig själv med :P

Tack för all hjälp!

Postad 16 December 2008 - 18:32

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Jag har ägt S5-or och de är riktigt fina för sitt pris. Inget drag i det lägre basregistret dock.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.