Gainclone bygge!
274 svar till detta ämne
Postad 14 December 2008 - 23:14
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Hej Nu har jag suktat ett tag på en Gainclone. Hur är det med komonenterna? Titta på att beställa från http://www.audiosect...om/lm3875.shtml. LM3875 Dual Mono Premium Kit med det behöver man altså ett trafo samt låda och divese kontakter. Hur stor trafo ska man använda? http://www.trafoshop...p?idCategory=12 500VA blir det bra?. Då behöver man softstart va, hur fixar man det? Varför har man ingen power supply? Det behövs kanske inte om man har en bra trafo. Hur svåer kan det vara att få det att funka? Jag har lödit lite i förstärkar innan med hjälp från forumet (fixade Pre out till stärkaren). Sen undara jag om jag ska bygga 2st mono slutsetg och köra dem via pioneern eller bygga en förstärkare av de. Hur pass stark blir den? Orkar den driva ett par Seas CA18rnx DX25T?
Redigerat av Timpolanen, 14 December 2008 - 23:16.
Postad 14 December 2008 - 23:47
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
PS kan mycket väl vara inbyggt i kretskortet t.ex. 1500uf kondningarna och några av de 16 dioderna.
För övrig info om gainclone, googla på typ gaincard som är originalet.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 14 December 2008 - 23:48.
Postad 15 December 2008 - 18:10
luckomucko
-
luckomucko
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tim man hittar dig överallt här din jäkla guru!
Postad 15 December 2008 - 22:11
OC-Hinken
-
OC-Hinken
-
Användare
-
-
136 inlägg
Tjosan Köp istället av Brian, han har LM3886 och den ska vara bättre. Länk: http://www.chipamp.comJag köpte mig ett dual mono kit av honom, men det sålde jag efter att ha hittat ett lite fetare projekt  Jag håller på och bygger ett slutsteg med 4 kanaler som använder 18st LM3886.. Blir lite mera kraft, och väldigt overkill  Dessa kit som du tittat på är lätta att löda, om man har lite lödvana så är det inga problem. Ang trafon, 2x25v vill du ha och runt 100VA per LM3886. Själv tycker jag att det är sexigare med slutsteg som du har ett försteg till, jag hade byggt ett stereosteg eller två monoblock. Ifall du använder en trafo med 2x25V på sekundären så bör du kunna räkna med 50W i 8ohm och 90W i 4ohm. Edit: Om du vill bygga ett stereosteg så köper du kitet för 70$, det är 2st förstärkarkort, 1 nätdel och alla komponenter, om du vill ha 2st slutsteg så är det kitet för 90$ som gäller, med 2st nätdelar. Det du behöver utöver det som du får med är chassi, trafo, kontakter, kylfläns och ev. volymjustering. Edit2: Jag höll i ett trafogruppköp, vi hade tänkt att köpa ifrån trafoshop24, men de var så rackarns sega. Dessutom kostar frakt ifrån Tyskland lite. På www.bhiab.se hittar du en 300VA ringtrafo med 2x24V på sekundären för 473kr+frakt, tror det är billigast i Sverige, ivf vad jag har hittat.
Redigerat av OC-Hinken, 15 December 2008 - 22:15.
Postad 15 December 2008 - 22:30
Svensken i norge
-
Svensken i norge
-
Användare
-
-
146 inlägg
har alltid varit sugen på att bygga ett sånt här kitt, men vet inte riktigt vart jag skall använda det....
är newbee på dessa saker, men har hållt på länge med billjud osv så jag är ju införstådd i hur ljud fungerar.
sätter du dessa stereo förstärkare direkt i frontarna eller hur gör du?
Bygga en mono och sätta i en liten baslåda?
Postad 16 December 2008 - 01:14
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Tjosan
Köp istället av Brian, han har LM3886 och den ska vara bättre.
Länk: http://www.chipamp.com
Jag köpte mig ett dual mono kit av honom, men det sålde jag efter att ha hittat ett lite fetare projekt Jag håller på och bygger ett slutsteg med 4 kanaler som använder 18st LM3886.. Blir lite mera kraft, och väldigt overkill 
Dessa kit som du tittat på är lätta att löda, om man har lite lödvana så är det inga problem. Ang trafon, 2x25v vill du ha och runt 100VA per LM3886. Själv tycker jag att det är sexigare med slutsteg som du har ett försteg till, jag hade byggt ett stereosteg eller två monoblock.
Ifall du använder en trafo med 2x25V på sekundären så bör du kunna räkna med 50W i 8ohm och 90W i 4ohm.
Edit: Om du vill bygga ett stereosteg så köper du kitet för 70$, det är 2st förstärkarkort, 1 nätdel och alla komponenter, om du vill ha 2st slutsteg så är det kitet för 90$ som gäller, med 2st nätdelar.
Det du behöver utöver det som du får med är chassi, trafo, kontakter, kylfläns och ev. volymjustering.
Edit2: Jag höll i ett trafogruppköp, vi hade tänkt att köpa ifrån trafoshop24, men de var så rackarns sega. Dessutom kostar frakt ifrån Tyskland lite. På www.bhiab.se hittar du en 300VA ringtrafo med 2x24V på sekundären för 473kr+frakt, tror det är billigast i Sverige, ivf vad jag har hittat.
Okej  Men jag tycker att 100VA låter lite, en 500VA låter mer rimligt  Samt en supply på 2x20 000uF men om man bygger med det kitet så kanske det inte ger mer effekt ändå eller har jag fel? Hur är ljudet i en sådan då? Jag har tittat på något likanade https://www.prisjakt...kt.php?p=104399 tror du den står emot gainclonen? har alltid varit sugen på att bygga ett sånt här kitt, men vet inte riktigt vart jag skall använda det.... är newbee på dessa saker, men har hållt på länge med billjud osv så jag är ju införstådd i hur ljud fungerar.
sätter du dessa stereo förstärkare direkt i frontarna eller hur gör du? Bygga en mono och sätta i en liten baslåda?
Nej man bygger små fina lådor till ju  Här har du inspiration http://www.briangt.com/gallery/nigc!
Redigerat av Timpolanen, 16 December 2008 - 01:15.
Postad 16 December 2008 - 03:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
spännande att de händer grejer
kan bli riktigt spännande att följa detta, och om det blir bra så kanske jag blir tvungen att slänga i hopp ett par jag me
Postad 16 December 2008 - 08:17
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
spännande att de händer grejer
kan bli riktigt spännande att följa detta, och om det blir bra så kanske jag blir tvungen att slänga i hopp ett par jag me 
Det vore ju najs  Men jag tror att polaren hinner före mig att bygga dock.
Postad 16 December 2008 - 10:21
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Okej Men jag tycker att 100VA låter lite, en 500VA låter mer rimligt Samt en supply på 2x20 000uF men om man bygger med det kitet så kanske det inte ger mer effekt ändå eller har jag fel?
Nä, det blir inte mer effekt, men med större kondensatorbank och trafo så har man en bättre backup till transienter.
Postad 16 December 2008 - 13:07
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Vad kul med ett Gainclonebygge! ska följa detta med spänning då jag har ett eget halvklart bygge hemma. det sket sig med något felkopplat sist men jag har alla delar liggandes. kanske ska sätta ihop det så småningom=)
Postad 16 December 2008 - 15:01
OC-Hinken
-
OC-Hinken
-
Användare
-
-
136 inlägg
Timpolanen, precis som Professorn skriver så får du inte mer effekt, det är ju faktist lite onödigt att ha en trafo som du inte kommer kunna utnyttja.
Sen är det väl inte helt rättvist att jämföra en stärkare för 3900kr med en som kostar runt 2000kr (blir väl något sånt med allt..) LM3886 kretser låter väldigt bra, enligt nästan alla som har byggt med den, de som säger att den låter dåligt har antagligen gjort något fel eller har ett par högtalare som inte alls funkar med den.
Ljudet är för övrigt känt för att vara väldigt transparent, sök runt lite på diverse forum så hittar du rätt mycket info. (Faktiskt.se, hififorum.nu, diyaudio.com)
Sen är det väl alltid (nästan  ) roligt att bygga själv? Då lär man sig något nytt också
Postad 16 December 2008 - 17:35
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Timpolanen, precis som Professorn skriver så får du inte mer effekt, det är ju faktist lite onödigt att ha en trafo som du inte kommer kunna utnyttja.
Sen är det väl inte helt rättvist att jämföra en stärkare för 3900kr med en som kostar runt 2000kr (blir väl något sånt med allt..) LM3886 kretser låter väldigt bra, enligt nästan alla som har byggt med den, de som säger att den låter dåligt har antagligen gjort något fel eller har ett par högtalare som inte alls funkar med den.
Ljudet är för övrigt känt för att vara väldigt transparent, sök runt lite på diverse forum så hittar du rätt mycket info. (Faktiskt.se, hififorum.nu, diyaudio.com)
Sen är det väl alltid (nästan ) roligt att bygga själv? Då lär man sig något nytt också 
Okej men hur mycket "VA" behöver en Gainclone? Jag kommer nog att hjälpa en polare med Gainclonen (luckomucko som skriv några rader över) Bilder samt bygglogg kommer självklart! Att bygge blir av efter jul är inte helt klart får se om luckomucko hittar hit och kan ge oss lite info. DIY är alltid roligt som du säger men jag är så starkt inne på att köpa en Pioneer A-9 så gainclonen kanske blir till datan senare eller nått
Postad 16 December 2008 - 18:31
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Man brukar säga minst 80VA per chip, så en trafo på 200VA för ett stereokit är att rekommendera.
Postad 21 December 2008 - 23:53
luckomucko
-
luckomucko
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
De nice me tips förväntade lite mer en 200 VA men det ska bli bra. jag slänger mig in ganska hårt i DIY det enda jag tidiagre meckat ihop är mono VU-meter byggstats från valleman  men jag pluggar el på gymnasiet så lödvan är jag
Inleder förhoppnings vis efter jul så jag behöver lite tips om bästa sidan att beställa ifrån
Redigerat av luckomucko, 22 December 2008 - 00:00.
Postad 24 December 2008 - 00:48
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag blir nästan sugen själv på att bygga Gainclone till mina nya stativare 
Hur mycket effekt levererar en sådan jämfört med min HK 235? (tänkte då ett dual mono, eller stereo, vet inte vad det kallas för)
Hur mycket kostar komponenterna detta projekt?
Redigerat av Beijergard, 24 December 2008 - 00:49.
Postad 24 December 2008 - 01:37
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag blir nästan sugen själv på att bygga Gainclone till mina nya stativare  Hur mycket effekt levererar en sådan jämfört med min HK 235? (tänkte då ett dual mono, eller stereo, vet inte vad det kallas för) Hur mycket kostar komponenterna detta projekt?
Jag vet ej hur mycket effekt dessa ger men nogon anna kanske kan svar på den. Humm själva kittet går väl på en 750kr (LM3875 Dual Mono Premium Kit) sedan får man lägga på trafo 200VA (tror 2x18V) kanske en 500kr. Samt sen lådan kontakter men där kan man begränsa bugeten om man vill. Så totalt kanske från 1800 och uppåt. Man kan ju byta mot finare kondesatorer å så också. Jag tänkte svetsa en låda med 3-4mm plåt så den blir billig  Men min favorit finns här : http://timpolanenpro...on.se/hifi.html. Grymt smart och snyggt med en kruka  Men som sakt så kommer bygget att dra igång efter jul nu. Jag ska hjälpa "luckomucko" sedan bygga en själv när jag har tid/pengar  Vi kommer med frågor sen hoppas det finns lite folk som kan hjälpa till  /Tim!
Redigerat av Timpolanen, 24 December 2008 - 01:41.
Postad 24 December 2008 - 11:02
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Eftersom jag själv håller på att sätta ihop ett slutsteg baserat på LM3886 kan jag dela med mig lite av det jag kan, nu när det är jul och allt! Om du ska köpa färdigt, köp ett "Non-Inverting LM3886 Stereo Kit" för $70 från www.chipamp.com. Det kittet har jag visserligen inte någon erfarenhet av eftersom jag gör kretskort själv, men väldigt många på DIYAudio (för övrigt en riktigt nyttig sida för Gainclone-byggare (och även andra)) rekommenderar det. Med den kretsen, LM3886, och en trafo på 2x20-25V får du en uteffekt på ca 40W per kanal. Alla komponenter som behövs ingår i kittet. Det är basic-komponenter, men det duger fint! Vill man kan man ju byta till finare kondningar, men de som är med räcker mer än väl om man ska vardagslyssna! Priset för allt blir inte så farligt! Steg och strömförsörjning: $70+frakt Trafo: 400-700kr Kontakter och volymreglage: 100-500kr (beror på var du köper) Chassi och kylning: 0-1000kr (beror på om man gör det själv eller köper) Total summa för en färdig förstärkare blir runt 1500-2000kr, beroende på vad hur man vill ha det. Trafon går ju att hitta på skroten eller second hand. Chassi, kontakter och volymreglage likaså. Har någon fler frågor, så fråga gärna! Jag kommer upp med en byggtråd (med både elektronik och högtalare  )inom en snar framtid!
Redigerat av Unregistered32415, 24 December 2008 - 11:06.
Postad 24 December 2008 - 11:13
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Med den kretsen, LM3886, och en trafo på 2x20-25V får du en uteffekt på ca 40W per kanal.
Tackar för bra info  Jag är inte alls van vid slutsteg, men hur beter sig 2x40W där jämfört med mina 7x50W på HK?
Postad 24 December 2008 - 13:48
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Tackar för bra info  Jag är inte alls van vid slutsteg, men hur beter sig 2x40W där jämfört med mina 7x50W på HK?
Jag tror att HK får spö. En två kanalare ger alltid mer kräm och välljud för priset. Jag har dock inget fakat på det men:) Läs om hans bygge http://www.hififorum...amp;whichpage=2
Postad 24 December 2008 - 16:10
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag har inte hört en Gainclone, men jag skulle tro att de är mer dynamiska än många förstärkare, och även basen sägs få ett rejält lyft. Hembioförstärkare brukar ju ofta vara lite sämre för finlir än rena stereo-förstärkare, så där har du nog mycket att hämta!
Redigerat av Unregistered32415, 24 December 2008 - 16:32.
Postad 24 December 2008 - 23:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
svårt att svar på, men jag tror också att H/K kan få spö, men nu e ju just H/K en av dom så gör mycket bra fler kanals stärkare med bra "kräm" i också så... Jag har inte hört en Gainclone, men jag skulle tro att de är mer dynamiska än många förstärkare, och även basen sägs få ett rejält lyft. Hembioförstärkare brukar ju ofta vara lite sämre för finlir än rena stereo-förstärkare, så där har du nog mycket att hämta!
Jo, visst e det så, rena hifi parametrar e dom ofta inte lika vassa på tyvärr...
Postad 25 December 2008 - 01:25
luckomucko
-
luckomucko
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
tackar för alla tips keepem coming. funderar pa att uppgradra kondingarna fran kitet det beror pa skillnaden ljudmassigt
Postad 25 December 2008 - 03:58
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
svårt att svar på, men jag tror också att H/K kan få spö, men nu e ju just H/K en av dom så gör mycket bra fler kanals stärkare med bra "kräm" i också så... 
Jo jag har hört och märkt att HK är ganska kraftiga, dock har jag den minsta i serien! Men om man vill göra en starkare Gainclone då.. Går det att göra en på, låt säga 2x80W? Eller blir det helt andra komponenter och pris då?
Postad 25 December 2008 - 21:09
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Det går alldeles utmärkt! Man bryggar två kretsar per kanal om man ska driva 8 ohms-högtalare och parallellkopplar om man ska driva högtalare med lägre impedans! Det är svårare, och kräver i princip dubblet antal komponenter, vissa med lite andra värden dock. Kylningen är extra viktig! Man kan koppla ihop hur många kretsar man vill, i princip! Kolla National Semiconductors (tillverkarna av kretsarna) AN-1192 för mer info! Där står även nyttig fakta om kylningen!
Postad 25 December 2008 - 21:49
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag har en fråga, har har en Transformator som man kan reglera 1-15V max 30A (Ett typ lapp nätagg) det går inte att testa köra en gainclone med den va? Tänkte att det vore smidigt att kolla allt innan man köper trafo
Postad 25 December 2008 - 22:15
luckomucko
-
luckomucko
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Nu är det beställnings dags och jag har lite frågor Den första frågan är om jag ska beaställa ifrån audiosector eller chipamp. har mest kollat in chipamp. min andra fråga är vilken utav dessa två alternativ jag ska beställa för att bygga en stereoförstärkare som ska driva två frontar. NI3886-KIT-DM Non-Inverting LM3886 Dual Mono Kit - 2 x Amplifier PCB's - 2 x Basic Amplifier Components - 2 x Power Supply PCB's - 2 x Basic Power Supply Components $90.00 NI3886-KIT-ST Non-Inverting LM3886 Stereo Kit - 2 x Amplifier PCB's - 2 x Basic Amplifier Components - 1 x Power Supply PCB - 1 x Basic Power Supply Components $70.00 och är det någon ide att byta ut kondingarna och isåfall mot vilka? tacksam för svar
Postad 26 December 2008 - 01:22
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag har en fråga, har har en Transformator som man kan reglera 1-15V max 30A (Ett typ lapp nätagg) det går inte att testa köra en gainclone med den va? Tänkte att det vore smidigt att kolla allt innan man köper trafo 
Det är något (minns inte riktigt vad) med dator-nätagg som stör signalen och de är därför inte lämpade för förstärkare. Jag har ingen som helst aning om det funkar, men vågar du kan du nog testa med den, men du kommer få ut typ 5W i 8 ohm, ifall det ens funkar. Nu är det beställnings dags och jag har lite frågor Den första frågan är om jag ska beaställa ifrån audiosector eller chipamp. har mest kollat in chipamp. min andra fråga är vilken utav dessa två alternativ jag ska beställa för att bygga en stereoförstärkare som ska driva två frontar. NI3886-KIT-DM Non-Inverting LM3886 Dual Mono Kit - 2 x Amplifier PCB's - 2 x Basic Amplifier Components - 2 x Power Supply PCB's - 2 x Basic Power Supply Components $90.00 NI3886-KIT-ST Non-Inverting LM3886 Stereo Kit - 2 x Amplifier PCB's - 2 x Basic Amplifier Components - 1 x Power Supply PCB - 1 x Basic Power Supply Components $70.00
och är det någon ide att byta ut kondingarna och isåfall mot vilka? tacksam för svar 
Köp från Chipamp och köp stereo-kitet, för med dual mono får du två stycken strömförsörjningskort. Det är bara ifall du vill ha två trafos, eller tycker att gemensam strömförsörjning förstör ljudet (som jag förstått det. Tydligen finns det vissa som hör skillnad..  ) Stereo-kitet är lättare och smidigare att sätta ihop, speciellt om du är nybörjare! Man kan säga såhär, skulle du behöva bry dig om att byta kondensatorer skulle du veta vad du skulle byta till!  De du får med duger gott och väl, men du skulle kunna skaffa dig lite kondensatorer av märket Black Gate, som tydligen ska hålla hög kvalité, men de kostar nog en slant också. När du lärt dig mer tror jag du kan uppskatta värden på komponenterna själv, men att sätta större kondensatorer på strömförsörjningen skadar inte! På själva förstärkaren kan jag dock inte ge några konkreta tips på värden, men du kan nog läsa dig till det om du kollar runt lite vad andra har på sina!
Postad 26 December 2008 - 02:37
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Man kan säga såhär, skulle du behöva bry dig om att byta kondensatorer skulle du veta vad du skulle byta till! 
Jag tror och vet folk som kan höra skillnad på ljud och ljud utan att kunna nånting om el eller kondningar. Lite onödigt sagt av dig  Edit: On Topic: Dual mono eller inte, det är klart mycket ballare med dual. Lite mer att göra när man sätter ihop dual, egentligen inte så mycket svårare, jag inte jobbat med stereo-kit i större sammanhang än ett vellemankort. (När jag byggde ett litet kit från 80-talet som jag hittade på farmor och farfars vind när de flyttade från deras hus, har inte hittat någon info om det kitet på google men iallafall. Kondensatorerna satt så fint brevid op-amparna på kortena och ingen separat försörjning utom trafo behövdes. Jag använde en och samma trafo (2x24v 200VA) till båda korten. Det gick bra. Vad försöker jag komma till?) Jo, högtalarutgångarna är indirekt jordade med trafon, lika så ingångs-signalen, ja alla minus från allt är jordat... Minus på båda ingångsignalerna är orfta jordade tillsammans på nått vänster nånstans i kretsen från cd-spelare och hela vägen ut till högtalarna. Men där ingångsigalernas minus inte är jordade tillsammans nånstans i kretsen där kan du tjäna på att ha två trafos, två av allting. Då kanske man hör nån skillnad. Annars är det bara rock-on! Själv tycker jag att om man ska lägga ned tid och såpass mycket pengar som ändå gainclone-byggena kostar förhållandevs till en del andra kit så tycker jag man kan satsa på lite mer watt, för det finns fina och relativt billiga förstärkare idag som ger 40watt och låter mycket bra, ska man över 50 watt så börjar det bli dyrare, och då kan det i slutändan löna sig massvis att bygga eget. Om man nu ska se på saken från det hållet. Själv bygger jag bara för skojs skull  Eller är jag ute på haaaaal is?
Redigerat av ekolnskungen, 26 December 2008 - 02:56.
Postad 26 December 2008 - 13:13
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag tror och vet folk som kan höra skillnad på ljud och ljud utan att kunna nånting om el eller kondningar.
Lite onödigt sagt av dig 
Jag menade inte ljudskillnaden, utan att om man vet vad kondensatorerna är till för och förstår vad de gör vet man varför man ska byta och vad man behöver byta till! Det är alltså det rent teoretiska jag talar om, självklart kan man höra skillnad! Eller är jag ute på haaaaal is?
Inte alls! Det du skrivit är precis anledningen till att man vill ha dual mono, kanalerna störs inte av varandra och ljudet blir bättre. Dock håller jag inte riktigt med dig om att man borde köra på lite extra när man ändå är i farten! Priset för en gainclone är lika mycket som för en billig förstärkare, visst, men man får i princip helt ofärgat ljud och (ofta) mycket lägre distorsion. Självklart är det bra att satsa på mer effekt, men det är dubbelt så dyrt att få dubbel effekt och krångligare om man inte vet vad man gör! Som första bygge tycker jag nog man ska satsa på ett helt vanligt stereokit, men sen kan man trappa upp och brygga och hålla på, men då bör man vara lite mer påläst! Det finns iofs bryggade/parallellkopplade LM4780 att köpa (minns inte var dock) och de ger ju lite mer kräm, men är kinkigare med kylningen!
Postad 26 December 2008 - 14:03
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag tror han menade att byta 150v Panasonic FC100uF och 50v Panasonic FC47 uF mot kanske ett par finare http://www.bmm-elect...Product_ID=4993. /Tim!
Postad 26 December 2008 - 16:48
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Ja, det antog jag, men jag ville dryga mig lite först!  Jag kollade upp lite på DIYAudio och faktum är att Panasonic FC-kondensatorerna verkar vara väldigt prisvärda. Jag hittade på något vis ett test (som jag i ärlighetens namn inte läste igenom så noggrant) och där nämndes Mundorf som ett väldigt bra märke, men ävne dyrt. De kan man köpa från bland annat Lautsprechershop. Jag vet inte om de skickar till Sverige, det står inget om det, men är man intresserad kan man ju alltid fråga dem. Att köpa Audyn från BMM är nog ingen dum idé. Det är bara att prova! Om någon gör det vill jag gärna höra resultatet sen! Det man bör ta reda på är ju vilka typer som passar i en chipamp. Man behöver ju inte en kondensator som klarar 400V, så det kan ju vara lite overkill, men som sagt, prova gärna!
Postad 26 December 2008 - 23:09
luckomucko
-
luckomucko
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tack för tipsen  och lite koll har jag
Postad 03 January 2009 - 01:59
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag har en fråga hur stor behöver lådan vara? Jag ska svetsa i 4mm plåt så det vore bra med lite ungerfära mått
Btw så är luckomuckos gainclone beställd och påväg
Edit: Vilken sek spänning ska trafo ha?
Redigerat av Timpolanen, 03 January 2009 - 02:24.
Postad 03 January 2009 - 02:41
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Jag har en fråga hur stor behöver lådan vara? Jag ska svetsa i 4mm plåt så det vore bra med lite ungerfära mått 
Btw så är luckomuckos gainclone beställd och påväg 
Edit: Vilken sek spänning ska trafo ha?
Ta önskad VDC matning och dela på 1,41 (1,41 är roten ur 2 cirka) Så exempelvis ...: Recomended powersupply 2x25VDC blir då 25/1,41=18VAC (exempelvis dådå)
Redigerat av ekolnskungen, 03 January 2009 - 02:59.
Postad 03 January 2009 - 07:07
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tänk på att du måste ha bra kylning! Kolla andras byggen för att få ett hum om hur det bör se ut!
Postad 03 January 2009 - 14:15
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
På chipamp så säger de att 18vac-25vac. Så en (Elfa 56-125-85) Toroidtransformator 2x24V 200VA 442kr blir nog perfa
Kylning är inget problem kan svetsa egna flänsar i aluminium. Annars kan man åka till skroten å fynda. Eller kanske en CPU kylare?
Redigerat av Timpolanen, 03 January 2009 - 14:16.
Postad 03 January 2009 - 14:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
På chipamp så säger de att 18vac-25vac. Så en (Elfa 56-125-85) Toroidtransformator 2x24V 200VA 442kr blir nog perfa 
Kylning är inget problem kan svetsa egna flänsar i aluminium. Annars kan man åka till skroten å fynda.
kanske att ja har flänsar till dig
Postad 03 January 2009 - 14:54
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Kylning är inget problem kan svetsa egna flänsar i aluminium. Annars kan man åka till skroten å fynda. Eller kanske en CPU kylare?
Här var inte så tokigt pris heller: http://www.bhiab.se/...i...rtikel&ws=0art.nr: 10-002-45 Vet inte vad frakten blir dock, men verkar vara billigare än elfa? EDIT: 60kr frakt för 2kg. 50kr pf-avgift.
Redigerat av Beijergard, 03 January 2009 - 14:59.
Postad 03 January 2009 - 15:35
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
kanske att ja har flänsar till dig   Har du  ?
Postad 03 January 2009 - 16:58
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Det blir 33volt till kortet... Lite mycket om man ska driva 8ohm.. Om du vill kunna driva 4ohm också så satsa på 20VAC.
Postad 03 January 2009 - 17:38
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
22Vac är lagom för 8 ohm.
CPU-kylare funkar utmärkt!
Redigerat av Unregistered32415, 03 January 2009 - 17:38.
Postad 03 January 2009 - 18:49
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Men vad blir bäst vilken VAC? En högtalare är ju inte på 8/4ohm utan det varierar ju med frekvensen. Jag kan ta fram impedasn kurvan på mina högtalar så kanske man kan ampassa?
Postad 03 January 2009 - 18:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har du ?
mm, jag kanske har det  MSN, NU!!!
Redigerat av DVD-ai, 03 January 2009 - 18:54.
Postad 03 January 2009 - 19:00
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
MSN, NU!!!
Jag säger detsamma...
Postad 05 January 2009 - 17:52
hallteks
-
hallteks
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Är ni i Lund så kan ni få en kylfläns gratis, med hål.
Har även trafo 2*22v 300VA för nån hundralapp.
Finns annat gammalt jag vill bli av med.
Postad 05 January 2009 - 19:51
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Du har PM.
Jag sitter och tänkte på låd design, hur stor bör den vara på ett ungefär?
Postad 05 January 2009 - 20:38
hallteks
-
hallteks
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Lådmått.
Lägg ut komponenterna på papper eller pappkartong. Sen kan du vika upp kanterna så får du måtten.
Annars ta en gammal förstärkare eller liknande och bygg in i den.
Postad 05 January 2009 - 21:52
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag har inga komponenter än, tänkte svetsa en låda i 4mm plåt med ek front. Så jag undara bara på ett ungefär:)
Jag har gjort en snabb skiss för att få ett humm hur själv formen blir
Redigerat av Timpolanen, 05 January 2009 - 23:11.
Postad 06 January 2009 - 12:43
-SurfeZ-
-
-SurfeZ-
-
Användare
-
-
123 inlägg
ser bra ut! om du vill ha lite inspiration, kolla på den här länken (ganska lång  ) han har dock satt in modulen i en låda av sten http://images.google...ttp...l=sv&sa=G
Postad 07 January 2009 - 22:24
luckomucko
-
luckomucko
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
som sagt är blev beställningen klar för cirka en vecka sedan så hoppas att kitet kommer snart , skissar lite på en låda borde komma upp snart
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|