HiFi -prylar vs Sony-elektronik?
24 svar till detta ämne
Postad 15 December 2008 - 15:46
nattugglan
-
nattugglan
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Hej,
Jag var för 10år sen varit hos min kompis, han jobbade då på Onoff, han spalade musik på sin nyköpta kompaktanläggning från Sony, MD5 heter anläggningen, en 3discväxlare på en roterande tallrik, en Minidiscspelare också, samt radio o 2 högtalare som mäter måtten ca 20 bred, 30 hög, 25 djup.
Jag blev imponerad av ljudet, mkt! Jag rusade till butikerna för att lyssna, lyssnade på massor av olika kompaktanläggningar runt 3000-7000kr och det mesta va inte alls imponerande, samma som idag, dessa små saknar ljudkvalitet. Men jämförde också alla med denna MD5, det va som natt o dag, helt otroligt vilket ljud, sådant jag än idag får gåshus av nästan.
Jag har lyssnat till o från på högtalare på hifibutiker o kan säga ärligt att jag alrdig blivigt särsilt upphettsad, men sätter sig i deras soffa, lyssnar på att par högtalare för 15,000kr....o förväntar sig fågelsång, men hör en burk skramla dova toner, klara vackra fågelsånger är inte närvarande. Finns ett par lådor som är helt okej, men att betala en sådan förmögenhet för dessa "okej" är inget jag gör.
Jag börjar tro att detta med HIFI mest är bullshit, marknaden som låter oss tro att man ska ha dyra hifi prylar hemma, samma sak som marknaden låter oss tro att man ska ha massa annat skit också.
Av allt jag lyssnat på så låter fortfarande min anläggning bättre än allt annat, jag har väldig lust att ta med mitt paket till en hifibutik o göra ett blindtest, skulle va kul o se om de kan höra vilket prisklass mitt paket spelar i :-D Jag lyckades få tag i denna MD5 som var utgående modell, fanns en på expert på hötorget i sthlm, vilket lycka! Rea också, 5,000kr! Tror den låg på 7-8,000ny.
Tänk er, 10år senare o lika glad.
Okej, nu kanke ni tänker att jag är van med att höra detta ljud o därför tycker annnat ljud inte är bekant för mina öron, men så är de inte. Ljudet hemma är otroligt från dessa lådor, kristallklart ljud men bas som räcker hela vägen utan att vara för mycket, otrolig diskant, bra mellanregister.
Då undrar jag varör de preserar så bra, min anläggningen alltså, det måste vara elekroniken, eftersom kopplar jag högtalarna till ennan reciver så låter det inte så bra, kopplar jag recivern till andra högtalare så låter det heller inte lika bra, systemet är alltså optimerat för att vara tillsammans. Och man får det extra bra ljudet genom att trycka in några "Boose" knappar, som ger mer tryck o tar fram ett klara ljud både ljusa o mörka toner. Att välja de olika equlizer-varianterna så kan man trolla en hel del med ljudet, det låter sådär på vissa program men på några låter det otroligt bra.
Det är alltså elektronik som mycket gör ljudet, spelarens komponenter. Kan man säga att dyra HIFI system inte har denna teknik inbyggs? Är det mer rå-vara i hifi? att man ska "Manuellt" bygga sitt optimala system utan "fusk" ?! jag börjar tro det. Man kanske kan göra en jämförelse med fotografer o dessa kameror? System-Fullformatskameror är vad proffsen har, o de gör sina manuella inställningar för att få rätt bild, sen har vi dessa kompaktkameror med bara förinställda program för olika fototillfällen, där fotografen får den hjälp han behöver. Men det är väl bra att det finns färdigt "fusk" ? Att få rätt ljud i sin anläggning måste vara jättedyrt o svårt om man kör seriöst hifi, eller?
Jaja, mina funderingar... kul o höra vad ni säger.
Redigerat av nattugglan, 15 December 2008 - 15:54.
Postad 15 December 2008 - 15:52
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
Hmmm... Känns mer som du vill att allt skall låta som din Sony-anläggning, dvs. att det är det som är din referens och vad som är bra ljud för dig.
Det är ju bara att gratulera att du är nöjd!
Postad 15 December 2008 - 15:59
nattugglan
-
nattugglan
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Hmmm... Känns mer som du vill att allt skall låta som din Sony-anläggning, dvs. att det är det som är din referens och vad som är bra ljud för dig.
Det är ju bara att gratulera att du är nöjd!
Kanske är så, men den är referece för jag gillar den så. Jag menar jag tycker ju om att äta cholkad, man gillar ju det helt enkelt, är det för att jag är van att äta cholkad? Äter det sällan... Sen vet jag ju vad "bra bild" på en tv är för mig, den skall vara knivskarp, bra kontrast, inga släpningar, naturliga färger osv. Så jag kan ju avgöra vad som är bra bild. Man vet ju hur det låter i luren när man ringer till usa, man vet hur olika en gitarr kan låta när man spelar på den, är det solida trämaterial i gitarren får den finare o klarare klang. Det har nog en liten del med vana att göra, men eftersom jag föll pladask vid förtsa "öron-kastet" så kan det nog inte ha med vana att göra, eftersom jag innan inte hade någon steroe, hade hör pappas hemma o kompisars innan. Samt att jag provlyssnade massor i butiker o ingen var som min Sony :-D
Redigerat av nattugglan, 15 December 2008 - 16:02.
Postad 15 December 2008 - 16:20
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
Kanske är så, men den är referece för jag gillar den så. Jag menar jag tycker ju om att äta cholkad, man gillar ju det helt enkelt, är det för att jag är van att äta cholkad? Äter det sällan... Sen vet jag ju vad "bra bild" på en tv är för mig, den skall vara knivskarp, bra kontrast, inga släpningar, naturliga färger osv. Så jag kan ju avgöra vad som är bra bild. Man vet ju hur det låter i luren när man ringer till usa, man vet hur olika en gitarr kan låta när man spelar på den, är det solida trämaterial i gitarren får den finare o klarare klang.
Det har nog en liten del med vana att göra, men eftersom jag föll pladask vid förtsa "öron-kastet" så kan det nog inte ha med vana att göra, eftersom jag innan inte hade någon steroe, hade hör pappas hemma o kompisars innan. Samt att jag provlyssnade massor i butiker o ingen var som min Sony :-D
Även om vi har olika ljudpreferenser så är det ju så att även inom det ljudet finns det bättre och sämre. Exempelvis så är en v8 från BMW väldigt olik en v8 från GM. Om vi vänder på resonemanget, tycker "alla" dina vänner som lyssnat på din anläggning likadant som dig?
Postad 15 December 2008 - 17:16
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Får man fråga vilka högtalare det är som du har lyssnat på? Vilken förstärkare användes vid lyssningsrundan? Vilken ljudkälla användes? Och man får det extra bra ljudet genom att trycka in några "Boose" knappar, som ger mer tryck o tar fram ett klara ljud både ljusa o mörka toner. Att välja de olika equlizer-varianterna så kan man trolla en hel del med ljudet, det låter sådär på vissa program men på några låter det otroligt bra.
Sånna har knappar gör att ljudet förvrängs och låga och höga toner blir desto starkare. Även känt för "Loudness" , den här funktionen är mycket populär för ungdomar som gillar mycket diskant och bas i musiken. Alla har en egen uppfattning om ljud men _jag_ tycker att sånna funktioner bara förstör hela känslan i musiken.
Redigerat av Unregistereda73534df, 15 December 2008 - 17:18.
Postad 15 December 2008 - 17:25
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Som ovanstående säger är det något som helt klart strävar bort från det som kallas hi-fi, dvs hög naturtrogenhet. Man vill ju att det ska låta så som artisten avsedde och inte mixtra med det för mycket.
Men jag känner att det finns något i det du säger. Hi-fi-marknaden är en jungel av lysande produkter till låga priser, bra produkter till rimliga priser, dåliga produkter till höga priser, vad som närmast kan beskrivas som perfektion till skyhöga priser och ibland halvbra saker till vansinnespriser. Det är en blandad påse så att säga. Men det är inte så att allt är dåligt och det är inte heller så att dyra högtalare spelar likadant som billiga.
Det är dock jättekul att du har ett system som du är såpass nöjd med men jag tror också att det är ett oriktigt ljud du har vant dig vid. Ett ljud med onaturligt mycket tryck och diskant, kanske är det så att den lägsta diskanten är förstärkt, vilket ger ett intryck av att ljudet är mer in-your-face. Detta vill man komma ifrån om man talar äkta hi-fi. Låna hem ett dyrare system och jämför i en vecka! Du kanske ändrar din uppfattning.
Postad 15 December 2008 - 19:16
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja att andvända loudness är inget vidare,det ska vara så få störningar på vägen som möjligt.
Inga extra EQ eller liknande,just för att få ljudet som det är tänkt från början.
När du trycker på din knapp,får du mer bas och högre diskant ?
Postad 15 December 2008 - 19:20
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Som ovanstående säger är det något som helt klart strävar bort från det som kallas hi-fi, dvs hög naturtrogenhet. Man vill ju att det ska låta så som artisten avsedde och inte mixtra med det för mycket.
Men jag känner att det finns något i det du säger. Hi-fi-marknaden är en jungel av lysande produkter till låga priser, bra produkter till rimliga priser, dåliga produkter till höga priser, vad som närmast kan beskrivas som perfektion till skyhöga priser och ibland halvbra saker till vansinnespriser. Det är en blandad påse så att säga. Men det är inte så att allt är dåligt och det är inte heller så att dyra högtalare spelar likadant som billiga.
Det är dock jättekul att du har ett system som du är såpass nöjd med men jag tror också att det är ett oriktigt ljud du har vant dig vid. Ett ljud med onaturligt mycket tryck och diskant, kanske är det så att den lägsta diskanten är förstärkt, vilket ger ett intryck av att ljudet är mer in-your-face. Detta vill man komma ifrån om man talar äkta hi-fi. Låna hem ett dyrare system och jämför i en vecka! Du kanske ändrar din uppfattning.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Postad 15 December 2008 - 22:31
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Här är en recension på systemet i fråga:  SONY DHC-MD5, £500
Sony have dared to be different with this elegant one-box mini system. The unusual sloping control panels certainly sets it apart from the regiment of black boxes jostling for shelf space. The MiniDisc loading hatch is just below the main display panel and two large dials. The one on the right controls volume, the other is a multi-function jog-dial, used for everything from track and disc selection, to tuning. The 3-band tuner has an RDS decoder, for displaying programme details and traffic information. A pair of equally imposing 3-way bass-reflex speakers are supplied with the system box; they’re driven by gutsy 2 x 40 watt amplifier, with 20 pre-set equaliser setting, switchable bass boost and ‘groove’ (even more bass emphasis) mode. A sleep timer turns the system off at a preset time, and it can be programmed to make timed MD recordings from the tuner. At the bottom of the stack there’s a 3-disc CD autochanger, replay is sequential, random or programmed with a 32-track memory. Up to 30 CDs can be labelled, with title or track info displayed every time its loaded. There’s an extensive set of DC to MD recording and editing facilities, including track re-ordering, move, split and combine functions. Audio performance is impressive, the speakers are well suited to fast, dynamic rock material, and there’s plenty of power to play with. With all the bass enhancements switched in, it sounds quite meaty too. MD and CD replay is crisp and articulate, with very little background noise. Side by side comparisons of CD and MD digital copies reveals only a few subtle differences, here and there, that you probably wouldn’t notice, unless you were listening for them. Striking good looks, powerful sound and a very good selection of MD recording facilities; well worth considering. Value for money 88%
Och lite specifikationer: DIN Power output:40W + 40W Continuous RMS power output 50 + 50W Music power output:160W 3CD changer minidisc player with advanced editing functions 20 preset equalizers MD editing functions 20 preset equalizers MD editing functions(divide/Combine/Move/Erase) Dimensions:690x325x360 mm(w/h/d)13,4kg
Jag tänker inte göra några uttalande om systemet i fråga då jag inte hört det, men både bass boost och "groove" verkar ju lovande  Nattugglan: Vad brukar du lyssna på för musik på ditt minisystem? Om tillfället nånsin dyker upp så kan du gärna få testa ditt system mot min anläggning, en fajt mellan ett 5000:- minisystem och en 40 000:- anläggning kan bli intressant
Redigerat av snowspace, 15 December 2008 - 22:38.
Postad 15 December 2008 - 23:23
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo ditt Sony system slår lätt ett par Audiovector S3 Super ihop med Naim.
Postad 15 December 2008 - 23:39
zamolxes
-
zamolxes
-
Lärjunge
-
-
408 inlägg
Jag börjar tro att detta med HIFI mest är bullshit, marknaden som låter oss tro att man ska ha dyra hifi prylar hemma, samma sak som marknaden låter oss tro att man ska ha massa annat skit också.
Av allt jag lyssnat på så låter fortfarande min anläggning bättre än allt annat, jag har väldig lust att ta med mitt paket till en hifibutik o göra ett blindtest, skulle va kul o se om de kan höra vilket prisklass mitt paket spelar i :-D Jag lyckades få tag i denna MD5 som var utgående modell, fanns en på expert på hötorget i sthlm, vilket lycka! Rea också, 5,000kr! Tror den låg på 7-8,000ny.
Då undrar jag varör de preserar så bra, min anläggningen alltså, det måste vara elekroniken, Det är alltså elektronik som mycket gör ljudet, spelarens komponenter. Kan man säga att dyra HIFI system inte har denna teknik inbyggs? Är det mer rå-vara i hifi? att man ska "Manuellt" bygga sitt optimala system utan "fusk" ?! jag börjar tro det. Man kanske kan göra en jämförelse med fotografer o dessa kameror? System-Fullformatskameror är vad proffsen har, o de gör sina manuella inställningar för att få rätt bild, sen har vi dessa kompaktkameror med bara förinställda program för olika fototillfällen, där fotografen får den hjälp han behöver. Men det är väl bra att det finns färdigt "fusk" ? Att få rätt ljud i sin anläggning måste vara jättedyrt o svårt om man kör seriöst hifi, eller?
Grabbar, snälla, jag måste bara fråga…jag fattar inte om detta är på riktig eller skoj? Jag hoppas på att han skojar om sin HiFI system, för annars börjar jag fundera på om han inte kom till fel forum. Ja jag vet, slå inte mig så hårt men jag kan knappt andas av skratt…fan Men, jag håller på att få hjärt infarkt,,,,, Oj Oj Oj sorry grabbar
Postad 15 December 2008 - 23:43
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
 andas lugnt o fint nu.
Postad 15 December 2008 - 23:51
zamolxes
-
zamolxes
-
Lärjunge
-
-
408 inlägg
Jag ber om ursäkt till alla inklusive tråd skaparen. När jag såg bilden på hi fi anläggningen fick jag spader och var på väg up till frugan för att be om ursäkt för att jag läger så mycket pengar på elektronik. Imorgon är allt hela anläggningen till salu. Kolla försäljningen med jämna mellan rum.
Postad 16 December 2008 - 00:08
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Jag har haft en hel del prylar de senaste åren och sammanlagt så är det ganska mycket pengar lagda, men just nu kör jag en 12.000,- receiver (köpt för mycket mindre) matad från datorn med sony-kompakt-burkar liknande dina, fast äldre, som jag hittade på loppis för 75 spänn. Visst får man skratta (haa haaa) och jag köpte dom mest av nyfikenhet då element och låda var högst ovanliga, men viss fan låter dom bra! Dom stog och dammade ett bra tag men nu står dom i finrummet för tillfället iaf... 2X40W vettetusan, Bass-Boose (Groove?) kan jag nog vara utan, men dom tänker till ibland tillverkarna så vissa saker kan säkert förvåna genom historien. Sony som exempel har gjort mycket speciell elektronik. Och sedan är det ju två helt olika saker exempelvis att lyssna i närfält och på 4 meters avstånd, helt olika krav och konstruktioner - så viss kan det hända att en sån anläggning klarar sig med den effekten och låter bra under rätt förutsättningar... eller "bra nog" för målgruppen iaf. Men, återigen - Har NÅGON möjlighet att kränga ett par mellansmå Sopy, f´låt Sony - APM burkar till mig för en hundring eller två så är jag intresserad. Släng dom inte, gör mig en tjänst istället!
Postad 16 December 2008 - 00:29
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Har köpt en Sony kompaktanläggning till min svärmor i julklapp. Nu blev jag lite tveksam, behåller den nog själv.
Postad 16 December 2008 - 03:53
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Nattugglan, Om detta inte är ett skämt:) så får du nog ta å tänka om lite här. För det första, prova att ta hem en riktig förstärkare och högtalare och prova i ditt eget vardagsrum. Har haft en liknande anläggning som Sonyn för ett antal år sedan. I mindre rum till mer skränig musik kan en sådan här kompaktstereo göra sig riktigt bra, men i lite större rum (normalt vardagsrum och uppåt) så finns det för det första ingen som helst rymd i ljudet och avsaknad av t.ex. djupbas är i stort sett total.
Det räcker att du lånar hem nån av de billigaste förstärkarna från Sony eller Pioneer och ett par golvare från Proson (och ja, även de skulle kunna vara beggade och lika gamla som din Sony stereo) redan här komer du märka en enorm skillnad, ett helt annat ljud. Den känslan kan man ju lugnt säga man fick första gången man bytte från sin lilla plastanläggning till riktiga hifi-komponeneter. Det var liksom: "Åh fan, det är ju så här det ska låta!"
Postad 16 December 2008 - 04:01
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Spännande tråd helt klart
Postad 17 December 2008 - 19:17
Unregistered548843e2
-
Unregistered548843e2
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag var själv imponerad av den här sortens minisystem när det begav sig. Minns att det var jäkligt stort under 90-talets första hälft, runt 93-94?
I ett litet rum med (kanske omedvetet?) väldigt bra akustikförutsättningar: Heltäckningsmatta, mycket textiler, dämpande möbler, diffuserande bokhyllor mm. kan jag mycket väl tänka mig att det låter bra vid moderata volymer.
Kanske var du hos någon återförsäljare som demade produkter i ett förhållandevist kasst rum i direkt jämförelse? Kanske du, som någon annan skrev, upplevde avsaknaden av något i ljudet som du tar för givet från din Sony?
Sanningen är att som ljudkälla bör anläggningens CD vara av budgetklass, förstärkaren borde klippa en del vid högre volymer. Dist och brus kan ju variera mellan högtalare hur trögdrivna dem är bl.a. och i sånahär system brukar det vara extremt lättdrivna saker, så det borde ju höras rätt så friskt också. Dynamiken och transienter bör helt klart lämna mer att önska också..
Med det sagt så kan jag delvis hålla med dig i din analys om att hifi känns lite "bogus", men det tycker jag mer för att det finns så himla många dåliga produktioner som kommer ut, där "loudness-racet" förstör nyare utgåvor och att den här massproduceringen av musik som pågår släpper igenom alldeles för mycket kasst inspelat material. Material som ofta låter skit även på system i 40 och 50-tusenkronorsklassen. (som jag iaf med snudd på sitter med själv, 35-40kkr)
Skulle gärna se en ljudkälla som kunde trolla med all musik innan den når förstärkare och högtalare. Så att den gör om all inspelning att låta som en livekonsert  Men det kommer förmodligen aldrig att hända *snyft*
Postad 17 December 2008 - 19:37
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Då ska du köpa XRCD skivor,då får du ljudet precis som det är från början.
Postad 17 December 2008 - 19:39
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Underhållande tråd måste jag säga.  På ett sätt borde du vara glad över att tycka som du gör, det blir ju väldigt billigt om inte annat! Så att den gör om all inspelning att låta som en livekonsert
Måste vara kammarorkester då som låter bra live.
Postad 17 December 2008 - 22:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag har en JVC mikroanläggning i garaget. Pärlemovit plast, CD-spelare (fungerar ej längre), Kassettbandspelare
(låter som tomtefar efter 10 groggar, förmodligen trasig rem) osv, men... Radion fungerar och låter så innihe***
bra.
Med bass boost och loudness igång får ljudet på Rix FM en knuff och spelglädle som bara Linn Kalabalik kan matcha.
Postad 17 December 2008 - 22:20
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Tjejen hade en sån här: https://www.minhembi...ic_id=78285.jpgNär vi träffades. Den står i källarn... hmm Kanske skulle prova den istället... (Skulle vara lite kul att se vad som skulle hända om jag matade på med Classé-steget till högtalarna.  )
Postad 17 December 2008 - 22:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tjejen hade en sån här: https://www.minhembi...ic_id=78285.jpg När vi träffades. Den står i källarn... hmm Kanske skulle prova den istället... (Skulle vara lite kul att se vad som skulle hända om jag matade på med Classé-steget till högtalarna. )
Jo men det får du nästan ta och testa och en resenation vore inte helt fel ! sedan dra på lite kanske och se hur länge dom håller
Postad 17 December 2008 - 22:51
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Testa koppla detta steg till högtalarna.
Postad 17 December 2008 - 22:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Testa koppla detta steg till högtalarna. 
Hi-end porr !!!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|