Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hörlursförstärkare

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 December 2008 - 22:01

nrj
  • nrj
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej!

Som topicen lyder har jag tänkt bygga mig en hörlursförstärkare. Personligen kan jag i princip nada om elektronik, men som tur är har jag en far som är insatt inom ämnet, han har även jobbat som tv/elektronik reparatör för sisådär 25 år sedan.

Det jag behöver hjälp med är tips på lämpliga DIY förstärkare, gärna som folk själv har lyssnat på. Budgeten ligger på ca 800-1000kr för delarna, men gärna mindre. Som tur är har far min en kretskortfräs så pcb kort jag kan göra själv. Jag har även tillgång till orsiloskop(digitalt) och bra lödutrustning.

Jag har själv snöat in mig lite på denna: http://www.hififorum...LURig/LURig.htm mest för att vi redan har i princip alla delar vilket gör det till ett billigt bygge. Vi pratar under 200kr för de saker jag måste köpa till. Sedan verkar det vara en partyförstärkare vilket passar mig då jag lyssnar på mycket trance, techno, dance etc. Värt att säga är att jag har ett par Philips SHP8900 lurar, vilket inte är i topsegmentet direkt, därför känns det lite ovärt att bygga en förstärkare för 2-3 ggr så mycket pengar, eller?

Hursomhelst tänkte jag om någon annan byggt någonting liknande och har tips och förslag att komma med.

/Mvh Mikael

Postad 15 December 2008 - 23:26

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Jag personligen är ruskigt sugen på att bygga en hörlursförstärkare uppbyggt på Vellemans K4003.

Postad 17 December 2008 - 17:34

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Har byggt precis en sådan, fast på vanligt experimentkort. Den blev inte så bra då det blev lite brus i vänsterkanalen. Gjorde då en egen på mönsterkort som gick på batteridrift som blev bättre. Den är lätt att bygga och går snabbt. Om du har grejerna hemma så testa det. Alltid kul att bygga lite ;)

Postad 17 December 2008 - 17:39

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
http://www.hififorum...LURig/LURig.htm

Postad 17 December 2008 - 18:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Har byggt precis en sådan, fast på vanligt experimentkort. Den blev inte så bra då det blev lite brus i vänsterkanalen. Gjorde då en egen på mönsterkort som gick på batteridrift som blev bättre. Den är lätt att bygga och går snabbt. Om du har grejerna hemma så testa det. Alltid kul att bygga lite ;)

Det fina med K4003 i hörlurs sammanhang är ju att det bör finnas effekt så det räcker och blir över mångfalt ;)

Hur tycker du resultatet blev då?

Postad 18 December 2008 - 23:36

nrj
  • nrj
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Beställt delar till lurig förstärkaren, beställde lite olika op-amp kretsar. Min far trodde sig kunna modifera den till det bättre, så troligtvis kommer det åtminstone byggas två förstärkare. Återkommer då arbetet kommer igång, väntar även på nya fräsverktyg för att fixa pcbn.

Postad 30 January 2009 - 13:02

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Någon som vet vad kretskorten kostar att beställa? Och hur många måste man beställa varje gång?

Edit hittade priserna på hemsidan!
¨
Men är det lätt att lösa kretsen på ett vanligt expriment kort? Blir resultatet sämmre?

Redigerat av wictor, 30 January 2009 - 15:11.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.