Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Serverbygge

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 December 2008 - 00:45

Grunge
  • Grunge
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Då min gamle barebone dator gått sönder tänkte jag passa på och bygga mig en hemmaserver istället och skulle behöva lite tips på grejer som fungerar bra till detta ändamål.

Jag har idag två stycken Sata hdd en på 200 GB och en på 250 GB
Jag har en 500 GB Ide Intern samt en Extern 500 GB Lacie.

Följande krav jag har på servern är:
  • Den skall vara relativt tyst, då vi bor i en liten etta.
  • Energisnål
  • Kunna streama musik till min Squeezebox länk
  • Streama film till min Popcorn Hour A-100 länk
  • Backupp system till min bärbara som kör Xp samt frugans Macbook
  • Vill kunna komma åt filerna på servern samt spara filer på den när jag befinner mig på annan ort.
  • Kunna ge tillfällig åtkomst till vissa mappar som tillexempel foton till vänner då de är på besök.
  • Hårddiskarna kommer bytas ut mot större alt eftersom.
Har ni förslag på bra Operativsystem?
Jag har tillgång till en licens på Windows Server 2008 både Enterprise samt standard genom skolan.
Jag kan tänka mig att köra någon Linux variant som server.

Jag har kollat på följande hårvara:
  • eller ett

• Nätagg: ???
Vore väldigt tacksam för kommentarer och tips.

Grejerna kommer inhandlas efter jul då man förhoppningsvis fått lite julklappspengar. Jag kommer självklart lägga upp bilder på bygget när det väl kommer igång.

Mvh
Grunge

Postad 18 December 2008 - 00:15

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Då min gamle barebone dator gått sönder tänkte jag passa på och bygga mig en hemmaserver istället och skulle behöva lite tips på grejer som fungerar bra till detta ändamål.

Jag har idag två stycken Sata hdd en på 200 GB och en på 250 GB
Jag har en 500 GB Ide Intern samt en Extern 500 GB Lacie.

Följande krav jag har på servern är:

• Energisnål
  • Kunna streama musik till min Squeezebox länk
  • Streama film till min Popcorn Hour A-100 länk
  • Backupp system till min bärbara som kör Xp samt frugans Macbook
  • Vill kunna komma åt filerna på servern samt spara filer på den när jag befinner mig på annan ort.
  • Kunna ge tillfällig åtkomst till vissa mappar som tillexempel foton till vänner då de är på besök.
  • Hårddiskarna kommer bytas ut mot större alt eftersom.
Har ni förslag på bra Operativsystem?
Jag har tillgång till en licens på Windows Server 2008 både Enterprise samt standard genom skolan.
Jag kan tänka mig att köra någon Linux variant som server.

Jag har kollat på följande hårvara:
  • eller ett

• Nätagg: ???
Vore väldigt tacksam för kommentarer och tips.

Grejerna kommer inhandlas efter jul då man förhoppningsvis fått lite julklappspengar. Jag kommer självklart lägga upp bilder på bygget när det väl kommer igång.

köp till 2 GB minne (tex det du länkar til själv), och koppla på dina befintliga diskar och stoppa allt i en liten men passande/snygg låda.
Vill du komma billigt undan titta på dessa:

(detta är en rebrandad Compucaselåda)

Notera att du som mest kan koppla fyra diskar till moderbordet, 2 SATA och 2 IDE, men det går alltid att köpa till en kontroller att sätta i PCI-sloten.

Jag skulle naturligtvis också kört Linux på den.

Enda modden man kan vilja göra är att byta ut fläkten på nordbryggan, den kan låta en del, mot tex Zalmans stora blåa (men passiva) nordbryggekylare.

Postad 18 December 2008 - 13:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Enda modden man kan vilja göra är att byta ut fläkten på nordbryggan, den kan låta en del, mot tex Zalmans stora blåa (men passiva) nordbryggekylare.

det e väll ingen norrbrygga, det e väll CPUn.. ?!

sitter ju en förinstalerad står det ju eller e det jag som helt vimmsar till det... :huh:

Postad 18 December 2008 - 13:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

det e väll ingen norrbrygga, det e väll CPUn.. ?!

sitter ju en förinstalerad står det ju eller e det jag som helt vimmsar till det... :huh:

Det är nordbryggan (chipsetet drar mer än CPUn), proppen är passivt kyld ....

Japp, processorn går inte att byta ut ....

Postad 18 December 2008 - 13:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
så att norbryggat tar så mycket alltså... ok men det förklarar ju saken :huh:

Postad 18 December 2008 - 17:11

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
kan bidra med servern jag byggde för någon månad sen.
https://www.minhembi...dhanjel/217907/

Används just som media lagring (streamar till ps3, htpc, popcorn) samt media portal tv server.

Postad 19 December 2008 - 00:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

kan bidra med servern jag byggde för någon månad sen.
https://www.minhembi...dhanjel/217907/

Används just som media lagring (streamar till ps3, htpc, popcorn) samt media portal tv server.

Chassit var j*igt ballt iaf ;)

Postad 19 December 2008 - 11:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo, riktigt snyggt faktiskt :D

Postad 19 December 2008 - 14:51

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Ja chassit är grymt snyggt, men ett helsike att jobba i.
Kan varna om att EX-23 hårddisk-vaggan inte går att skruva fast tex.

Postad 19 December 2008 - 22:29

Grunge
  • Grunge
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tackar för kommentarerna och förslagen.

Har funderat lite kring mini-itx moderkort som innehåller cpu, men tycker att man blir för låst samt att de det kanske är värt några hundralappar extra för att få ett separat moderkort och processor även fast det inte blir lika energisnålt. Men å andra sidan blir det lättare med eventuella uppgraderingar och mer plats för extra saker.

Men om någon kan komma med ett bra argument till varför jag skall köra på ett Mini-Itx kort istället för separat moderkort och Cpu är jag inte den som är omöjlig att ändra mig :P

Har varit inne och tittat på ditt server bygge dhanjel och det verkar riktigt schysst.
Det är en snygg låda, men är det inte lit ont om plats, samt är det tyst? Hur fungerar nätagget?

Processorn skall jag ändra till samma som dig dhanjel då den var effektsnålare än den jag tittat på.

Funderar även på om man skall byta moderkort till ett som klarar av 6 st SATA diskar.

Väljer nog något av Antec eller Lian Li Chassit.

Eventuella ändringar:

Moderkort:

CPU:

Nätagg:

frollic du tyckte jag skulle köra Linux på den, även fast jag har en licens till Windows Server 2008?
Är det på grund utav Linux stabilitet samt att det ofta går att "fixa lite mer själv" med Linux än Windows.

Tack så mycket för kommentarerna hittills. Uppskattas otroligt mycket.

/Grunge

Postad 20 December 2008 - 08:59

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Chassit är rätt luftigt, men blir ändå pilligt att hantera. 2hårddiskplatser med egen fläkt i eget utrymme.
Fläkten låter rätt mycket dock. Sen 2st 120mm fram som även dom låter rätt mycket.
Sen köpte jag en hårddiskvagga EX-23N för två diskar till.

Jag skulle nog satsa på ett annat chassi än Lian Li om jag var du.

Ace nätagget tycker jag låter lite för mycket, man ska inte dumsnåla där utan gå på ett Corsair tex direkt.

I början så körde jag linux (ubuntu server) med enbart vmware server på (gratis), sen körde jag mina
operativsystem virtuellt. Fungerade bra men blev tyvärr alldeles för slött.

Så nu kör jag Win2003 och allt fungerar kanon, streamar tv / media från den till mina andra enheter utan
problem. Samt har den som databas och webserver för utveckling med.

Postad 20 December 2008 - 09:10

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

frollic du tyckte jag skulle köra Linux på den, även fast jag har en licens till Windows Server 2008?
Är det på grund utav Linux stabilitet samt att det ofta går att "fixa lite mer själv" med Linux än Windows.

/Grunge

Både Server 2003 och 2008 är väldigt väldigt stabila, ofta krävs dock en omboot varje månad iom patchar från M$.
Du hade fyra diskar till att börja med och en produkt som är *extremt* trevlig när man har ett gäng diskar är WHS.

Detta OS uppfyller alla dina krav ovan om dina klienter kör Windows (om klienterna ej kör Windows kan servern inte göra backup på dem automagiskt men allt annat fungerar). Jag har själv via M$ fri licens för exempelvis Server 2008 men valde att spendera en slant på WHS för dess diskhantering och det har jag inte ångrat en minut.

Postad 20 December 2008 - 10:20

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag kör ett

Och Windows Homeserver som jag tycker fungerar riktigt bra sedan senaste powerpack-installationen kom via microsoft update.

Postad 20 December 2008 - 18:28

Grunge
  • Grunge
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Chieftec jumbo får jag inte plats med där jag tänkt ställa servern, annars var det en snygg låda dock lite dyr.

Windows Homeserver är jag inte intresserad av då endast en av klienterna hemma kör Windows och den kommer jag snart installera Ubuntu på men ha kvar XP så jag kan välja vilket OS jag vill köra vid uppstart. Frugans dator är en Macbook.

Nu har jag surfat runt och läst tester och tips så ögonen går i kors. Jag har gjort fyra publika produktlistor med olika alternativ. Skillnaden mellan dessa är datorlådor och moderkort.

Jag har skrotat tankarna på Lian Li lådan samt den stora Antec P180 lådan.

Listorna heter följande för de som är intresserade:
Ace Heroes IV 480W (Asus M3A78-EMH HDMI)
Ace Heroes IV 480W (Gigabyte GA-MA78GM-S2H)
Server Mini P180 (Asus M3A78-EMH HDMI)
Server Mini P180 (Gigabyte GA-MA78GM-S2H)

Det skiljer nästan en tusenlapp mellan lådorna och nätagget. Frågan är om Antec lådan med Corsair nätagget är värt det? Vi får se hur ekonomin ser ut efter Julen

Lådorna ser ut på följande sätt för de som inte har tid att kolla produkt listorna:

Till Antec lådan blir det nog följande nätagg:

Moderkortena ser ut på följande sätt:

Gigabytekortet har fått många bra omdömen här på Prisjakt förutom att det blir varmt på nordbryggan.
IDG testade även Gigabytekortet tillsammans med den 4850e processor som jag tänkt köpa och de rekommenderade denna kombination Länk till testet.

Om någon har erfarenhet av någon utav lådorna är jag tacksam för tips.

Återigen ett stort tack för alla tips. Det uppskattas otroligt mycket.

Jul Hälsningar
Grunge

Redigerat av Grunge, 20 December 2008 - 18:30.

Postad 20 December 2008 - 19:17

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Nu vill jag inte få dig på villovägar men har du tittat på ett mini-itx kort med atom cpu? Själv har jag ett lite äldre intel itx med celeron cpu och den fungerar utan anmärkning som server och på den kör jag mail, apache, samba, torrent och streaming osv...... Då du inte kommer behöva en arbets hästa till cpu utan ett bra nätverkskort, då de mesta kommer användas över nätverket.

Då atom itx är både billigare och drar mindre ström än ett vanligt atx/m-atx så varför inte?

//Niklas

Redigerat av Unregistered36431, 20 December 2008 - 19:19.

Postad 20 December 2008 - 19:40

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Windows Homeserver är jag inte intresserad av då endast en av klienterna hemma kör Windows och den kommer jag snart installera Ubuntu på men ha kvar XP så jag kan välja vilket OS jag vill köra vid uppstart. Frugans dator är en Macbook.

Bara så du vet, mostv. backupfunktion som WHS ger fås inte med andra server-OS såvitt jag vet, ej heller finns det något annat OS som har den excellenta diskhanteringen som WHS (drive extender). Hårdvaran är väl så viktig för en hemserver, men försumma inte valet av OS. (WHS kan vara rätt även om inga klienter kör Windows).

Nej, jag är inte sponsrad av M$ :rolleyes: Men WHS är bara så rätt i en hemmiljö tycker jag...

Postad 20 December 2008 - 20:05

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
WHS använder sig av en typ av raid, då de speglar av checksum på alla diskar och därav kan återskapa disken som är trasig. Det är vad jag har fått höra iallfall.

Postad 21 December 2008 - 02:23

Grunge
  • Grunge
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Får ta och läsa på lite mer om Windows Home Server. Spontant känns det onödigt att lägga ut pengarna på en licens när jag har en Windows Server 2008 licens gratis, men om WHS är bättre så kanske det är värt det???

Fråga till maxxess. Klarar WHS detta?
• Energisnål
• Kunna streama musik till min Squeezebox.
• Streama film till min Popcorn Hour A-100.
• Streama musik till min bärbara när jag t.ex är och hälsar på mina föräldrar.
• Backupp system till min bärbara som kör Xp samt frugans Macbook, vill även kunna göra denna backup samt komma åt foton etc när vi befinner oss på annan ort.

Två Frågor till er som verkar ha erfarenhet av mini-itx servers frollic, Dreadlock och dFlex. (Andra får givetvis också svara) :rolleyes:
Går det att utöka möjligheterna till fler hdd på ett mini-itx kort med atom cpu?
Blir en mini-itx server mycket strömsnålare än den kombinationen jag har plockat ihop?

Mvh
Grunge

Postad 21 December 2008 - 09:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Två Frågor till er som verkar ha erfarenhet av mini-itx servers frollic, Dreadlock och dFlex. (Andra får givetvis också svara) :)
Går det att utöka möjligheterna till fler hdd på ett mini-itx kort med atom cpu?
Blir en mini-itx server mycket strömsnålare än den kombinationen jag har plockat ihop?

Moderbordet jag hänvisade till drar runt 45W vid maxbelastning.

Rörande mer disk, så har du ju en PCI-slot, och kan trycka in valfri passande disk-kontroller i den.

Jag förespråkar i princip alltid Linux, OSet kan göra i princip samma saker som Windows (och lite till) för ett billigare pris, dessutom kräver det inga omstarter en gång i månaden :rolleyes:

Postad 22 December 2008 - 21:56

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Får ta och läsa på lite mer om Windows Home Server. Spontant känns det onödigt att lägga ut pengarna på en licens när jag har en Windows Server 2008 licens gratis, men om WHS är bättre så kanske det är värt det???

Jag har fri tillgång till allt utom hemprodukter via MSDN-subscription, och jag tyckte det var värt pengarna, jag körde 2003 innan så jag betalade egentligen bara för nedan...

För oss som har haft servers en längre tid och bara adderar disk efter disk blir det snabbt struligt att hålla koll på var man har datan, jag höll på att bli tokig med 12 olika diskar (numera 5).
WHS bygger ihop alla diskar (om man vill) till en pool, SATA/ATA, Firewire, USB etc spelar ingen roll alla samsas. Denna pool kan (normalt) enbart accessas via shares från klienter, exvis \\server\music. Vilken disk datan ligger på vet man inte, och vem bryr sig.. Varje share kan bli så stor som hela din diskpool, du behöver inte ha ditt musikarkiv på två diskar för att den första blev full. För viktiga shares (\\server\music) kan man slå på duplicering, då lagras garanterat data på minst två fysiska diskar, man behöver alltså inte spegla hela diskar som med raid. Utvalda shares kan för ytterligare extra säkerhet mkt enkelt backupas till media utanför poolen för transport till annat fysiskt ställe. osv osv. Det hela är väl genomtänkt IMHO.

WHS använder inte RAID, du kan rycka en WHS-disk och läsa data i vilket Linuxsystem som helst som klarar NTFS.

Sen ang dina punkter nedan: Vad gäller mjukvara så funkar i princip allt på WHS som funkar under 2003 (XP även ofta), många program har dessutom specifika plugins. Jag har ingen popcorn men man läser ju om folk som kör så.. Squeezecenter arbetar perfekt mot \\server\music-sharen på själva servern :) Squeezeplay funkar perfekt externt och internt, Squeezebox också för den delen.. Filer har du som admin access till via RDP eller som admin/användare via webgränssnitt (https) med möjlighet till sökningar i WDS i utvalda delar av poolen. Backup från externa datorer/icke windows kör jag via ftp eftersom min WHS även råkar vara ftp-server.

Delade mappar, jodå om du viker ett av de 10 login som ingår i produkten kan du dela ut till gäster. På denna länk ser du förfarandet.
Annars om det bara gäller bildalbum och mindre mängder filer så snurrar ju IIS som webserver på WHS så jag personligen pruttar ut snygga album med JAlbum och lösenordsskyddar i IIS om det behövs så är det bara att dela med sig av en weblänk :=)

Phew... långt svar. 2008 funkar säkert bra det med men det har kanske inte samma utbredning på hemmafronten när man googlar.

Fråga till maxxess. Klarar WHS detta?
• Energisnål
• Kunna streama musik till min Squeezebox.
• Streama film till min Popcorn Hour A-100.
• Streama musik till min bärbara när jag t.ex är och hälsar på mina föräldrar.
• Backupp system till min bärbara som kör Xp samt frugans Macbook, vill även kunna göra denna backup samt komma åt foton etc när vi befinner oss på annan ort.

Redigerat av maxxess, 22 December 2008 - 22:03.

Postad 23 December 2008 - 08:51

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Jag skulle aldrig köpa ett moderkort som inte hade passiv chipsetkylning från början, men det är ju helt klart som du säger att man inte vill ha rörliga delar i chipsetkylningen om man vill ha en tyst och driftsäker dator. (Asus var i alla fall förr om åren väldigt glada för att sätta sådana fläktar på sina moderkort, och det har aldrig gett annat än elände.)

Jag förespråkar i princip alltid Linux, OSet kan göra i princip samma saker som Windows (och lite till) för ett billigare pris, dessutom kräver det inga omstarter en gång i månaden :)

Jag är själv också stor Linux-förespråkare. Det är bra för allt utom när man ska sätta upp ett säkerhetskritiskt system, så för en hemmaserver hade jag också valt Linux alla gånger (det är förresten precis vad jag gjort också för egen del... ;-) )

Postad 23 December 2008 - 09:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Har funderat lite kring mini-itx moderkort som innehåller cpu, men tycker att man blir för låst samt att de det kanske är värt några hundralappar extra för att få ett separat moderkort och processor även fast det inte blir lika energisnålt. Men å andra sidan blir det lättare med eventuella uppgraderingar och mer plats för extra saker.

Men om någon kan komma med ett bra argument till varför jag skall köra på ett Mini-Itx kort istället för separat moderkort och Cpu är jag inte den som är omöjlig att ändra mig :lol:

Har varit inne och tittat på ditt server bygge dhanjel och det verkar riktigt schysst.
Det är en snygg låda, men är det inte lit ont om plats, samt är det tyst? Hur fungerar nätagget?

Processorn skall jag ändra till samma som dig dhanjel då den var effektsnålare än den jag tittat på.

Funderar även på om man skall byta moderkort till ett som klarar av 6 st SATA diskar.

Väljer nog något av Antec eller Lian Li Chassit.

Eventuella ändringar:

Moderkort:

CPU:

Nätagg:

/Grunge

Jag tycker du ska köra en integrerad lösning för att:
1: Det e sällan man uppdaterar en server på det sätet som en hemma dator
2: utväcklingen går så fort så att det e ingen vitta att vara "framtids säker" när det gäller en server, grejerna står sig ganska länge faktiskt, men om du vill byta så finsn dte ändå ingen vettig processor eller så som passar på ditt "gamla" moderkort osv osv..
3: energi snålt
4: kompakt :)

hoppas det e anledning nog B)

Postad 29 December 2008 - 00:34

mrdanne
  • mrdanne
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Själv så har jag 4st 500 GB Seagate ES.2 serverdiskar som ska klara 24/7 drift som jag kör en RADI5 konfig på. De var lite dyrare än vanliga diskar.

Postad 29 December 2008 - 16:28

Grunge
  • Grunge
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har nu ägnat julen åt att läsa på om lite olika serveralternativ, och svaret på mina frågor som du gav maxxess har övertalat mig att i alla fall prova WHS. Det verkar ju gå att få tag på en 120 dagars testlicens.

Jag kommer att satsa på ett micro-atx kort tillsammans med en AMD Athlon 64 X2 4850e processor trots att ett mini-itx kort met Atom processor kommer dra mindre, men den merförbrukning i ström som jag kommer att förbruka kan det kanske vara värt. Sen blir det en merkostnad på mini-itx kortet ifall jag vill utöka antalet hårddiskar då jag måste köpa ett disk-kontroller kort till den.

Uppsättningen jag kommer att beställa vilken dag som helst är följande:

alternativ något annat billigare moderkort, vi får se.
Och sen ett 2Gb Ddr2 minne.

Tror detta kommer vara ganska tyst och hyfsat energisnålt samt snyggt då den kommer stå synligt i vår lilla etta.

Skriver igen exakt vad det blev så fort prylarna är beställda.

Vill passa på och tacka alla som engagerat sig i tråden hittills!

Mvh
Grunge

Postad 29 December 2008 - 18:09

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0

Det nätagget hade jag kollat på istället

Postad 29 December 2008 - 18:19

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
helt klart ett corsair agg istället för ett xilence då corsair är garanterat tyst och har stabil spänning.

Postad 31 December 2008 - 00:31

Grunge
  • Grunge
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Får bli ett Corsair istället, som ni ger förslag på. Väntar nu bara svar på en fråga från en av butikerna gällande studentrabatt så kan jag beställa.

Gott Nytt År på er alla och God Fortsättning!!!

Mvh
Grunge

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.