Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prutmån

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 December 2008 - 17:15

daveman79
  • daveman79
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har ni koll på vad där är för prutmån på projjar och var i så fall man kan
ägna sig till sådan aktivitet såhär i kristider ;-)

Ska köpa en sanyo z700 och en ps3:a

Postad 19 December 2008 - 17:47

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
rimligt är väl att ju mer pengar du ska handla för ju större prutmån, även ju mindre kedja du handlar hoss ju större prutmån. ställen som hifiklubben, reference audio o så brukar alltid bjuda på något om man handlar en del, typ på kablarna eller dylikt.

Postad 19 December 2008 - 17:52

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
För en projektor (eller vilken vara du nu än önskar köpa) så lägger återförsäljaren ett pålägg på cirka 100%. Dvs kostar den projektorn du önskar köpa 15000sek så köper återförsäljaren in den för 7500sek

(Nu är det inte bara hembiobutiker, utan generellt gäller detta alla återförsäljare.. Det är därför ägaren till en matbutik, typ ICA, tjänar så fruktansvärt stora summor.)

Prutmånen är relativt god speciellt i dessa tider då folk tenderar att köpa allt mindre prylar, så för en vara som kostar 15000 så kan du utan problem få ner den till 11-12 000 utan problem. Står du på dig kan du nog hamna ännu lägre!

Annars är en bra sak att ringa och be om offerter på det du tänkt köpa samt ställa återförsäljarna mot varandra, (nu pratar dom sinsemellan angående priser mm, MEN dom vill sälja och det är därför offeter är bra)

Själv sparade jag cirka 15 000 på ett hembiopaket just genom att ringa och prata och "upplysa" om andras priser mm!

/Lycka till, och kom ihåg, i övriga Europa och andra världsdelar prutar man jämnt, det är bara i detta knasiga landet Vi inte vågar/orkar göra det! :D

Postad 19 December 2008 - 17:58

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

För en projektor (eller vilken vara du nu än önskar köpa) så lägger återförsäljaren ett pålägg på cirka 100%. Dvs kostar den projektorn du önskar köpa 15000sek så köper återförsäljaren in den för 7500sek

Prutmånen är relativt god speciellt i dessa tider då folk tenderar att köpa allt mindre prylar, så för en vara som kostar 15000 så kan du utan problem få ner den till 11-12 000 utan problem. Står du på dig kan du nog hamna ännu lägre!

var får de siffrorna ifrån? jag vill nog snarare påstå att prismarginalen på tex projektorer är riktigt låga. Men köper man paket kan man kanske pruta lite, men då kanske på mindre butiker med högre priser framförallt.

Postad 19 December 2008 - 18:08

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jadu Sync, den marginalen på hemelektronik i dag kan du nog glömma. Halva priset.... Vad har du fått det ifrån?

Postad 19 December 2008 - 18:23

Z2000
  • Z2000
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Har ni koll på vad där är för prutmån på projjar och var i så fall man kan
ägna sig till sådan aktivitet såhär i kristider ;-)

Ska köpa en sanyo z700 och en ps3:a

Du kan ju alltid prova att pruta på en PS3 som jag gjorde i förrgår på OnOff, de gav mig samma pris på en 160 GB som på Game. Enklare om du dessutom handlar ngt mer typ en BlueRay skiva.

Projje, det finns en Epson TW1000 demoex på Paus Norrlandsgatan Sthlm. Den skulle jag pruta ett par lappar på om jag var du, förutsatt att de skickar med en ny lampa. Bättre maskin än Z700.

Mvh /Mattias

Postad 19 December 2008 - 18:29

Z2000
  • Z2000
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

(Nu är det inte bara hembiobutiker, utan generellt gäller detta alla återförsäljare.. Det är därför ägaren till en matbutik, typ ICA, tjänar så fruktansvärt stora summor.)

Annars är en bra sak att ringa och be om offerter på det du tänkt köpa samt ställa återförsäljarna mot varandra, (nu pratar dom sinsemellan angående priser mm, MEN dom vill sälja och det är därför offeter är bra)

Själv sparade jag cirka 15 000 på ett hembiopaket just genom att ringa och prata och "upplysa" om andras priser mm!

/Lycka till, och kom ihåg, i övriga Europa och andra världsdelar prutar man jämnt, det är bara i detta knasiga landet Vi inte vågar/orkar göra det! :D

Hmm hörrödu, hur kan du generalisera så. De som lägger 100% marginal är ingen vanlig återförsäljare, snarare oseriös skojare. Kollar man prisjakt så ligger ju skojarna längst ner på listan. Såklart att man kan pruta där. Men de som ligger i topp 5, det kan jag säga att de har så små marginaler att de behöver sälja en projektor i timmen för att gå runt. Jag råkar ha kontakter i distributionsledet så jag vet vad jag talar om.

Mvh /Mattias

Postad 20 December 2008 - 16:37

Tv Johan
  • Tv Johan
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

/Lycka till, och kom ihåg, i övriga Europa och andra världsdelar prutar man jämnt, det är bara i detta knasiga landet Vi inte vågar/orkar göra det! :rolleyes:

100% i marginal kanske dom har "I andra länder" och där kanske du måste pruta en hel del också.
Tycker det är ganska skönt att det inte går att pruta särskilt mycket tar bara onödigt med tid.
Tror att en seriös handlare går nästan går jämt upp om man ska börja skicka med en massa kablar osv.
Köper du en PS3 går han garanterat minus om han skulle få för sig att skicka med en kabel!!!
Får du för dig att pruta på ICA och i klädaffärer också eller är det bara i hemelektronikaffärer?
Som en sista sak hur kul är det för en seriös handlare att sälja någonting till en person vars viktigaste parameter är att han kan pruta mycket?

Postad 20 December 2008 - 16:59

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

100% i marginal kanske dom har "I andra länder" och där kanske du måste pruta en hel del också.
Tycker det är ganska skönt att det inte går att pruta särskilt mycket tar bara onödigt med tid.
Tror att en seriös handlare går nästan går jämt upp om man ska börja skicka med en massa kablar osv.
Köper du en PS3 går han garanterat minus om han skulle få för sig att skicka med en kabel!!!
Får du för dig att pruta på ICA och i klädaffärer också eller är det bara i hemelektronikaffärer?
Som en sista sak hur kul är det för en seriös handlare att sälja någonting till en person vars viktigaste parameter är att han kan pruta mycket?

En kassör på ica har ingen befogenhet att ge nån deal, klart som f,n man ska pruta speciellt hos dom mindre typ Reference audio, Hemmabiocenter m.m. Har aldrig köpt nåt från dom utan att ha prutat.
Varför prutar alla på en Bil men inte på t,ex en kabel? finns lika många % att pruta på en kabel!

Redigerat av passan1, 20 December 2008 - 17:04.

Postad 21 December 2008 - 08:48

Tv Johan
  • Tv Johan
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

En kassör på ica har ingen befogenhet att ge nån deal, klart som f,n man ska pruta speciellt hos dom mindre typ Reference audio, Hemmabiocenter m.m. Har aldrig köpt nåt från dom utan att ha prutat.
Varför prutar alla på en Bil men inte på t,ex en kabel? finns lika många % att pruta på en kabel!

Då kanske du ska söka upp ägaren till icabutiken och pruta med honom!
Tror säkert att marginalen på en kabel är sådan att du kan pruta bort någon % av priset på den, men att säga att du kan pruta bort 50% av priset på en projektor ja då vet jag inte vilken planet man kommer ifrån.

Postad 21 December 2008 - 15:52

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Ha ha ha ha ha ha - 100% i marginal på en projektor, det är vad jag önskar mig i Julklapp :rolleyes:

Idag får man vara lycklig om man ens kan täcka upp vad det kostar för att ha en projektor på demo. Vi måste t ex sälja 10-12st Z700 innan vårat demoexemplar är betalat!

mvh

/Pär

Postad 21 December 2008 - 16:26

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Marginalen på projektorer är generellt sett slitsamt liten i förhållande till den insats som krävs, inte minst om du har butik med demoyta, hyra och kompetent personal. Och där volymen idag ligger, är också förtjänsten/burk obefintlig. Tänk bara på vilka krav det ställs på en lokal/butik för att kunna dema en projektor; ljuskontroll, kastavstånd, takmontage, etc.

Själv har jag nu sedan september 2007 t o m augusti 2008 varit först hos Sveriges största projektordistributör, PROJEKTOR System, och sedan sedan september 2008 hos InFocus, men lämnar nu branschen siste december, då det (också med denna lågkonjunktur) visat sig att det inte finns utrymme för en resurs som skall åka runt och utbilda butiker och säljare hur en Optoma HD65, Epson TW700, InFocus X9 eller InFocus X10 fungerar och skall säljas (jo, det finns mycket att göra där ute hos många butiker), samtidigt som allt fler köper via webben (frågan är hur många som först gått till fysisk butik, får beslutsunderlag där och sedan går hem och shoppar på nätet).

Samtidigt som jag också försökt vara en hjälpande resurs här på forumet genom att svara på olika frågeställningar kring de projektorer jag representerat, så går det inte heller att mäta vad det alstrar i försäljning knuten till mitt arbete, mina kunder och produkter.

Synd, verkligen synd tycker jag, men samtidigt så slåss ju de fysiska butikerna generellt sett med högre omkostnader än webbbutikerna, samtidigt som allt mer information, och tillika beslutsunderlag, finns på just webben, inte minst på forum som dessa.

Och sedan är de butiker och distributörer som verkligen kan detta med hembioprojektion lätträknade, och jag hoppas de kan hitta sätt att fortsätta hjälpa konsumenten fatta rätt beslut, för projektorer, p g a deras generellt stora krav på omgivning och kringutrustning, kräver mycket kunskap och inte minst rätt typer av miljö/er som kan återspegla hur man har det hemma, och inte minst visa hur viktigt valet av rätt duk är.

Så ja, hade våra butiker haft över 50% förtjänst på de projar som säljs, så hade jag nog lugnt kunnat varit kvar och så hade förmodligen våra projektorer varit alldeles för dyra och konkurrenssvaga. :rolleyes:
Nej, gå ni med er prutmån till en t ex en möbel- eller klädaffär istället. :rolleyes:

Fredrik
representerar InFocus i Norden t o m 31/12-2008
ISF certifierad

Postad 21 December 2008 - 16:31

NX3
  • NX3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
För några år sedan, då dåvarande TAG McLaren Audio gick i konkurs, så "råkade" ett brev komma till publik kännedom, och där presenterades marginalen 45%. Dvs om en produkt kostade 10.000 sek till slutkund, så köpte återförsäljaren (!) den för 5.500 sek. Och detta är fakta från verkligheten.

Därmed inte sagt att projektorer, som är lite - men på intet sätt tillräckligt - prispressade, delar denna bild.

Att Perra1 därimot verkar ha problem att sälja med marginal tror jag har mera med det faktum att de aldrig är på plats (trots att de aviserat att de skall hålla öppet), eller helt enkelt inte är intresserade av att göra affärer. Och då, min bäste herr Perra1, då är det jävligt svårt att sälja i över huvudet taget !

Postad 21 December 2008 - 16:37

Unregistered7234a376
  • Unregistered7234a376
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

För några år sedan, då dåvarande TAG McLaren Audio gick i konkurs, så "råkade" ett brev komma till publik kännedom, och där presenterades marginalen 45%. Dvs om en produkt kostade 10.000 sek till slutkund, så köpte återförsäljaren (!) den för 5.500 sek. Och detta är fakta från verkligheten.

Det går inte att generalisera. Om TAG McLaren Audio hade en marginal på 45% så innebär det att dom hade det i snitt sett över hela sortimentet. I en elektronikbutik är det oftast stor bredd på marginalerna, dvs att det skiljer sig mycket från produkt till produkt, precis som i all annan detaljhandel. Dom kanske t ex har 500% marginal på vissa kablar medans det är skrämmande låg procent på t ex Playstation 3.

Postad 21 December 2008 - 16:50

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Därmed inte sagt att projektorer, som är lite - men på intet sätt tillräckligt - prispressade, delar denna bild.

Att Perra1 därimot verkar ha problem att sälja med marginal tror jag har mera med det faktum att de aldrig är på plats (trots att de aviserat att de skall hålla öppet), eller helt enkelt inte är intresserade av att göra affärer. Och då, min bäste herr Perra1, då är det jävligt svårt att sälja i över huvudet taget !

Våra marginaler har dock inte med öppettider att göra, utan är en direkt följd av hur de ser ut från distributörssidan. Att vi inte är på plats verkar konstigt så vi har öppet mellan 11-18 mån till fredag, 11-19 på torsdag och 11-16 på lördagar, om inget annat står på hemsidan.

Jag vet att vi hade en svacka i somras där vi hade inbrott och en hel del andra saker som hände samtidigt, vilket ställde till det - men vi stängde inte ens då....

Att vi inte är intresserade av att göra affärer, eller inte är på plats vet jag inte hur jag skall tolka - om du har den uppfattningen så har du antingen haft otrolig otur, eller också varit till fel butik. Hör gärna av dig till mig direkt via PM om det är så att du vill reda ut något - jag är självklart intresserad av höra hur det har brustit i din upplevelse av vår service, där jag tror att en majoritet tycker att vi alltid tar ett steg extra för att hjälpa till.

mvh

/Pär

Postad 21 December 2008 - 16:53

jarlen
  • jarlen
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Ni pratar ju om 2 helt olika saker, marginalen för en vara kan visst vara 100% i dagens Sverige, men då ska man med den marginalen betala hyra, löner (med soc. avg) osv. prutmånen brukar väl ligga på ca 10-15% från tillverkare till återförsäljare, återförsäljare har sen kanske ytterliggare en prutmån på 10%, detta är en marginal man lägger på utöver lönerna/hyran och den beräknade vinsten (som behövs för att kunna driva företaget och utvecklas).

Jag tycker inte man ska pruta på något om man inte är säker på att just den återförsäljaren brukar göra så (det sätter bara press på återförsäljaren och om detta sker hela tiden kanske butiken inte blir så långlivad), bättre isf att förhandla om kablar och dyl. som några nämnt i tråden.

Postad 21 December 2008 - 16:56

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Och vad är problemet med att företag har marginal på sina produkter? Det är väl ganska välkänt att det är vinstgenerande företag ni handlar av och inte frälsnings armén? :rolleyes:
Intressant det här i Sverige med att många tycker att det är "fult" att tjäna pengar när man säljer en produkt.

Projektorer har precis som platta tv-apparater en marginal som ligger runt ca 15-20%. Alltså är precis som Fredrik säger det inte direkt nån stor inkomst källa att köpa sälja en produkt för ca 10000kr till en kund då de 2000kr som är över ska stå för personal, lokal, utbildning osv.

Postad 21 December 2008 - 16:58

Unregistered7234a376
  • Unregistered7234a376
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Och vad är problemet med att företag har marginal på sina produkter? Det är väl ganska välkänt att det är vinstgenerande företag ni handlar av och inte frälsnings armén? :rolleyes:
Intressant det här i Sverige med att många tycker att det är "fult" att tjäna pengar när man säljer en produkt.

Projektorer har precis som platta tv-apparater en marginal som ligger runt ca 15-20%. Alltså är precis som Fredrik säger det inte direkt nån stor inkomst källa att köpa sälja en produkt för ca 10000kr till en kund då de 2000kr som är över ska stå för personal, lokal, utbildning osv.

Det är som du säger, ett problem i sverige! Här är det fult att tjäna pengar! Bäst vore det väl om alla butiker sålde till inköpspris och levde på vatten och bröd. Jantelagen som spökar månne?

Postad 21 December 2008 - 17:04

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Det är som du säger, ett problem i sverige! Här är det fult att tjäna pengar! Bäst vore det väl om alla butiker sålde till inköpspris och levde på vatten och bröd. Jantelagen som spökar månne?

Absolut, förstår inte attityden "dom tjänar så bra ändå". Klart att dom vill tjäna pengar för att kunna utbilda personal, få bra lön , se till att hålla butiken med nya produkter osv samt ge dom som investerat i företaget några kronor tillbaka.

Redigerat av Vobbe, 21 December 2008 - 17:06.

Postad 21 December 2008 - 17:17

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Eftersom du verkar ha något imot HBC och Per så vill jag kontra med att berätta min syn på det hela. Jag vill tillägga att jag har haft kontakt/besökt flertalet hemmabiobutiker i väst- och mellansverige.

För det första tycker jag Per skall ha rosor, ingen annan försäljare har tagit sig den tid som Per gjort för att så detaljerat som möjligt förklara både teknik och olika produktes för resp. nackdelar för mig (totalt snackar vi timmar under några få tillfällen). Han besitter spetskompetens vad gäller bild. DET är något jag gärna betalar lite extra för...

...men TROTS att HBC:s har oerhört kompetent och utbildad personal samt fantastiska möjligheter att få se och uppleva demade produkter i egna lokaler så gav de mig ändå ett riktigt bra paketpris (i jämförelse med några andra butiker) när jag handlade där. Men då köpte jag iofs inte en lågbudget produkt utan jag köpte ett helt paket med produkter av hög klass.

Min mening med detta inlägg är absolut INTE att höja HBC till skyarna/nedvärdera andra företag, men HBC och Per förtjänar verkligen inte att risas.

Redigerat av jonsod76, 21 December 2008 - 17:20.

Postad 21 December 2008 - 17:40

ATz
  • ATz
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Absolut, förstår inte attityden "dom tjänar så bra ändå". Klart att dom vill tjäna pengar för att kunna utbilda personal, få bra lön , se till att hålla butiken med nya produkter osv samt ge dom som investerat i företaget några kronor tillbaka.

Lika klart är det för mig att spendera så lite som möjligt för så mycket som möjligt. Det ligger inte i mitt intresse att stoppa pengar i deras fickor lika lite som de(försäljare och butiker i stort) är ute efter att göra mig några tjänster. Jag respekterar absolut deras strävan att tjäna pengar, skulle gjort samma sak, men nu står jag på "andra sidan" och har andra prioriteringar... :rolleyes:

Postad 21 December 2008 - 17:42

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Lika klart är det för mig att spendera så lite som möjligt för så mycket som möjligt. Det ligger inte i mitt intresse att stoppa pengar i deras fickor lika lite som de(försäljare och butiker i stort) är ute efter att göra mig några tjänster. Jag respekterar absolut deras strävan att tjäna pengar, skulle gjort samma sak, men nu står jag på "andra sidan" och har andra prioriteringar... :rolleyes:

Fair enough :rolleyes:

Postad 21 December 2008 - 20:56

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Men hur är det med projektorer som gått upp pga dollarn? Har de ett större lager borde det gå att pruta lite mer, då de förmodligen köpt en del av grejorna på lager till ett lägre pris än vad de kan göra nu... Eller tänker jag fel?

Postad 21 December 2008 - 21:09

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
De flesta som höjt sina priser har med största sannolikhet höjt p g a att just priserna gått upp på nyinköpt lager vid en viss tidpunkt.

De flesta har nog försökt att hålla priserna nere så gott det gått baserat på aktuella inpriser/lagervärde.

När olika företag/tillverkare höjt sina priser, och när detta praktiskt slagit igenom ut till butik, kan nog dock variera en hel del beroende på olika faktorer, från lagerrörelse hos tillverkare till olika valutafaktorer ut till butik.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Postad 21 December 2008 - 21:58

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Oj, mitt påstående har väckt ett flertal röster samt synpunkter på mitt påstående som jag nämnde tidigare (inlägg #2).. Och ja, det finns undantag ex Ps3, som säljs för produktionsvärdet kanske lite mindre.. (men då är ju tanken att tjäna på spel/tillbehör och tjänster istället.. för intäkter i någon form det behöver dom, ju mer desto bättre..)

För det första menade jag inget illa mot någon part varken återförsäljaren som säljer produkt eller kund som inhandlar produkten utan att pruta. (Att pruta är en sed som växer mer och mer i vårt land, så det är inget fel i att inte pruta, absolut inte!)

Någon frågar efter bevis, hade det funnits uppgifter på att låt säga en ny bil kostar 50k att tillverka tror ni då att den bilen går att sälja för 300k i affären då? Ju mer kunskap konsumenterna har över tillverkningskostnader/materialkostnader och övriga kostnader i produktionskedjan desto svårare blir det för de olika aktörerna i försäljningskedjan att ta ut "överpriser".

Ett annat exempel är kläder, en vanlig vit t-shirt kostar 3-4 kronor i asien att tillverka, i sverige kostar den 150-200 kronor (ock skriver man diesel / levi´s kostar den 500-600) (>100% pålägg.. transporten sker med fartyg så den blir <1kr/t-shirt)

Nu är inte jag insatt i just tillverknings processen av projektorer, Men jag skulle bli förvånad om pålägget inte är runt 100%

Kan ingen motbevisa att jag har fel istället?! Jag menar verkligen inget illa mot någon! :rolleyes:

Postad 21 December 2008 - 22:36

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

De flesta som höjt sina priser har med största sannolikhet höjt p g a att just priserna gått upp på nyinköpt lager vid en viss tidpunkt.

De flesta har nog försökt att hålla priserna nere så gott det gått baserat på aktuella inpriser/lagervärde.

När olika företag/tillverkare höjt sina priser, och när detta praktiskt slagit igenom ut till butik, kan nog dock variera en hel del beroende på olika faktorer, från lagerrörelse hos tillverkare till olika valutafaktorer ut till butik.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Det är ju problematiskt för återförsäljare att behöva öka priserna precis när folk slutat handla pga psykologin kring finanskrisen. Det blir en dubbeleffekt och jag kan tänka mig att HBC, The Rock, Reference och hela gänget har det djävligt tufft just nu, hoppas att de håller ut tills tillverkarna sänker sina priser pga raserad efterfrågan a´la Pioneer. Det tillsammans med låg räntenivå gör nog att folk börjar shoppa igen.....hoppas jag (och uppenbarligen Borg, bankerna och alla andra :rolleyes: )

Postad 21 December 2008 - 23:23

Unregistered7234a376
  • Unregistered7234a376
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Ett annat exempel är kläder, en vanlig vit t-shirt kostar 3-4 kronor i asien att tillverka, i sverige kostar den 150-200 kronor (ock skriver man diesel / levi´s kostar den 500-600) (>100% pålägg.. transporten sker med fartyg så den blir <1kr/t-shirt)

Intressant det här med tillverkningskostnad. Det är ju så här, att om en T-shirt kostar 4 kr att tillverka och butiken som säljer den i sverige tar 200 kr för den så betyder det inte att butiken får en vinst på 196 kr. Det är MÅNGA mellanhänder som ska ha sina pengar. Först så ska en agent ha pengar, sen ska transporten bekostas, sen skall varan tullas in och moms skall betalas, exportlicenser kostar pengar, när varan väl kommer till grossist i sverige skall den sedan ut till de olika återförsäljarna och alla i dessa leden skall tjäna pengar på t-shirten.

Just kläder är ioförsig den varugrupp som har bland de bästa marginalerna, det är generellt 100% påslag, eller 2.0 marginal som det kallas. Vissa klädbutiker som säljer lite dyrare kläder har en större marginal, medans de butiker som säljer på kvantitet har en lite lägre.

Slutsatsen av detta: Bara för att en plasma-TV eventuellt kostar 50% att tillverka mot vad vi betalar i butik är det MÅNGA fler än tillverkare och butik som ska ha sin del av kakan.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.