Tycker nog att du skall provlyssna några olika modeller och gärna olika pickuper. Hade själv hemma en Pro-Ject Debut (som är i ungefär samma prisklass som RPM 1) för två-tre år sedan och jämförde med min gamla Micro-Seiki från 70-talet. Denna är troligen ingen speciellt bra spelare men Debuten lät som rena skräpet i jämförelse.
När jag lånade hem Debuten var jag helt inställd på att köpa en ny skivspelare men efter den dåliga erfarenheten tappade jag tron på att nya, billiga skivspelare var något att ha. Nu har jag efter ca tre år och mycken vånda införskaffat en Pro-Ject Xperience Comfort med en MC pickup, Ortofon Rondo Red. Det blev ett jättelyft i jämförelse med min gamla spelare och följaktligen ett ännu större lyft i jämförelse med Pro-Ject Debut. Det här är förstås en hel del dyrare än RPM 1, och kanske utanför din budget, men skillnaden i ljudkvalitet är verkligen
enorm. Jag är ingen expert på det här området - mina erfarenheter inskränker sig till de här tre nämnda spelarna - och har ingen aning om ifall skillnaden huvudsakligen ligger hos pickupen eller om även skivspelarens konstruktion har avgörande betydelse. Det jag absolut kan säga är att jag aldrig skulle rekommendera någon att köpa en Pro-Ject Debut med den förmonterade pickupen. Det är möjligt att RPM 1 låter bättre men eftersom prisnivån är densamma så kan det finnas anledning att tvivla. Det är förstås också möjligt att dessa billiga spelare låter utmärkt med en dyr pickup... vad vet jag?
Efter det jag varit med om skulle jag råda dig att provlyssna olika spelare och pickup-kombinationer. Det optimala vore förstås att kunna lyssna på samma spelare med pickuper i olika prisklasser och även att lyssna på samma pickup monterad på olika dyra spelare. Tveksamt om det finns någon handlare som kan ordna det..