Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pro-Ject RPM 1

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 December 2008 - 23:03

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Har länge funderat på att köpa en ny vinylspelare. Min gamla gick sönder för ca 3 år sedan och jag har väl en 2-300 skivor jag inte längre kan lyssna på. Vill ju gärna ta ett (litet) steg uppåt också. Den gamla var ingen bra spelare, men fungerade när man var ung.

Började kolla runt och hittade Pro-Jects RPM 1-spelare

Verkar ju vara ett seriöst märke, och priset är lagomt för min plånbok. Men jag undrar hur mkt man betalar för designen. Självklart drar designen upp priset. Men är det såpass mycket så det är oprisvärt dålig spelare för dom pengarna? Jag har ju förälskat mig i den småroliga designen tyvärr, och lutar rätt hårt mot den.

Vill gärna höra från er som kan sånt här. Min erfarenhet begränsar sig tyvärr till att spela skivor på rätt "dåliga" spelare. Men eftersom hela anläggningen ska ses över så vore det ju bra att inte köpa alltför dåliga saker.

Redigerat av C Upp, 21 December 2008 - 02:31.

Postad 24 January 2009 - 16:48

Chrno
  • Chrno
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har lånat hem en RPM 1 av Hifihuset sen igår och den låter riktigt riktigt bra för det priset! Jag är minst sagt imponerad då jag tänkte köpa en spelare för närmare 10 och mest lånade hem den för att ge den en chans.. Självklart finns det spelare som låter bättre, men för pris/välljud/design så får den 9/10 av mig.

Postad 25 January 2009 - 02:45

Unregisteredaa394401
  • Unregisteredaa394401
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Tycker nog att du skall provlyssna några olika modeller och gärna olika pickuper. Hade själv hemma en Pro-Ject Debut (som är i ungefär samma prisklass som RPM 1) för två-tre år sedan och jämförde med min gamla Micro-Seiki från 70-talet. Denna är troligen ingen speciellt bra spelare men Debuten lät som rena skräpet i jämförelse.
När jag lånade hem Debuten var jag helt inställd på att köpa en ny skivspelare men efter den dåliga erfarenheten tappade jag tron på att nya, billiga skivspelare var något att ha. Nu har jag efter ca tre år och mycken vånda införskaffat en Pro-Ject Xperience Comfort med en MC pickup, Ortofon Rondo Red. Det blev ett jättelyft i jämförelse med min gamla spelare och följaktligen ett ännu större lyft i jämförelse med Pro-Ject Debut. Det här är förstås en hel del dyrare än RPM 1, och kanske utanför din budget, men skillnaden i ljudkvalitet är verkligen enorm. Jag är ingen expert på det här området - mina erfarenheter inskränker sig till de här tre nämnda spelarna - och har ingen aning om ifall skillnaden huvudsakligen ligger hos pickupen eller om även skivspelarens konstruktion har avgörande betydelse. Det jag absolut kan säga är att jag aldrig skulle rekommendera någon att köpa en Pro-Ject Debut med den förmonterade pickupen. Det är möjligt att RPM 1 låter bättre men eftersom prisnivån är densamma så kan det finnas anledning att tvivla. Det är förstås också möjligt att dessa billiga spelare låter utmärkt med en dyr pickup... vad vet jag?

Efter det jag varit med om skulle jag råda dig att provlyssna olika spelare och pickup-kombinationer. Det optimala vore förstås att kunna lyssna på samma spelare med pickuper i olika prisklasser och även att lyssna på samma pickup monterad på olika dyra spelare. Tveksamt om det finns någon handlare som kan ordna det..

Postad 25 January 2009 - 04:16

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Ska nog ta och traska över till Vinylbutiken i Stockholm. De ligger väl 5 minuter från jobbet så det kan man ta nån lunch, och snacka lite med dom. De säljer ju denna och många gånger dyrare spelare, så förhoppningsvis vet de vad de pratar om, och man kan ju hoppas att de har några spelare att lyssna på i butik iaf.

Har annars bara hört positivt om Pro-Jects Debut... Men det beror säkert mycket på vad man jämför med. Ska jag vara ärlig så har jag inga större förutsättningar att få användning för ett mästerligt ljud då jag bor i väldigt lyhörd sekelskifteslägenhet. Just därför tvingas man tänka till några gånger extra inför varje litet köp. Priset blir viktigare än de små skillnaderna i ljudet, tyvärr.
Har beslutat mig för att avvakta med vinylspelarköp någon månad eller två och försöka lyssna mig igenom budgetsegmentet. Men jag skulle ljuga om jag sade att inte RPM-1 ligger högt på vill-ha-listan.

Och Chrno... Kan du inte slänga upp lite bilder på den i galleriet? Finns rätt få "in action"-bilder att avnjuta.

Postad 27 January 2009 - 23:35

Chrno
  • Chrno
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag håller väl med ovanstående talare om att en dyrare spelare "självklart" låter bättre...
Jag jämför med andra billiga spelare och då låter den riktigt bra. Och den har fått bra resultat i tester. Själv är jag inne på att köpa en Clear Audio Emotion, Rega P3-24 color, Thorens td700 eller motsvarande pro-ject och kommer förmodligen göra det i slutändan. Men ändock är jag imponerad.

Jag tycker att du ska låna hem den till dig, å lyssna i lugn å ro, som med alla andra ljudprylar man ska köpa då inget låter som det gör när du väl sitter hemma...

Vad gäller bilder så blev det inga sådana, känns lite onödigt att fota saker man lånar.

Postad 09 February 2009 - 22:22

MakkeM
  • MakkeM
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Är ochså väldigt sugen på en. Det kommer (har kommit?) ut en ny version av RPM1, läste en recention om den i nån engelsk hifi tidning och där fick den otroligt bra betyg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.