Jag har själv en LE40A656 och är mycket nöjd med den, och har ägt den sen september. Jag vet inte om jag skulle predika för att det är bästa skärmen på marknaden för pengarna, men den passar bra för mina behov med PS3 och två PC. Den är förhållandevis lätt (17kg utan fot) vilket gjorde det enklare för mig att hitta en svängarm, som var ett krav. Dessutom är den snygg. Dessa var de viktigaste egenskaperna för mig så jag grävde inte mycket djupare i utbudet. Dock har jag många bra argument för varför Panasonics PX80 är det sämre valet, även om jag inte nödvändigtvis tycker att LE40A656 är den absolut bästa TV:n som finns… :-)
PX80 klarar bara 1024x768, en upplösning som har namnet XGA, är till att börja med inte är en widescreen-upplösning (16:9) utan för 4:3 bildförhållande och i första hand framtagen för datorskärmar. Detta innebär att du kommer få skalning på ett håll eller det andra och kvalitetsförlust - visar du en bild som verkligen har den upplösning kommer du få en utdragen förvrängd bild, kör du en widescreen bild blir det skalning och du tappar bildkvalitet. Ha särskilt i åtanke att de tre HD-upplösningarna 854x480 (”480p”), 1280x720 (”HD Ready” 720p) och 1920x1080 (”Full HD” 1080p) alla är gjorda för 16:9 paneler och förvrängning kommer uppstå. PX80 har stöd för alla dessa bildformat, allt enligt spec, men det betyder förstås inte att den kan visa dem som det är menat.
Effektförbrukningen är likvärdig på PX80 och LE40A656. PX80 ligger på upp till 255 watt. LE40A656 är specad på 240 watt. En LCD har samma förbrukning konstant, en plasma ändrar förbrukning beroende på vad som visas (mörka bilder drar mindre ström än ljusa), men det går att få ner förbrukningen på en LCD genom att göra bilden mörkare. Detta är nåt som man absolut ska göra som en del av bildkalibreringen då bilden på de flesta skärmar är alldeles för ljusa i grundinställningen. Min LE40A656 drar efter bildkalibrering 193w (jag har en sån där effektmätare från Kjell & Co för att hålla reda på förbrukningen).
Jag är mycket nöjd med bildkvaliteten på LE40A656 och den klarar skalning väldigt bra åt alla håll. När man kör full-HD material på skärmen skiner det verkligen om den. Den kan förstås inte mäta sig med de dyrare skärmarna men gör ett bra jobb för pengarna. Den största anledningen till att vilja ha en plasma är att svärtan sägs vara bättre, men personligen tror jag att om man väger brist på upplösning och skärpa (vilket uppstår som direkt resultat av skalningen) mot svärtan så kommer man ångra sig bittert. Att ha en skärm som klarar 1080p anser många vara overkill och nånting som man inte kan njuta av om man inte har en stor skärm. Detta är nåt jag absolut INTE håller med om, jag ser en väldig skillnad mellan 720p och 1080p på min skärm, men alla upplever det olika. Självklart måste du själv skaffa en uppfattning. Dock tycker jag absolut att du ska leta efter en skärm som klarar åtminstone en av HD-upplösningarna native, dvs som inte kör en 4:3 bildsignal. Det är lite ovanligare på plasma men det finns.
Vill också citera avreview.co.uk, som har testat just dessa två TV-apparater mot varandra tillsammans med ett gäng andra.
http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/uan/1963Testvinnaren blev LE40A656, PX80 kom tvåa.
”In the LE40A656 Samsung has improved on its previous LCD efforts in leaps and bounds, to the point where most if not all of our customary bugbears with the technology are put to bed. And the fact that Samsung has put all this new LCD quality inside what's possibly the prettiest TV bodywork we've ever seen doesn't hurt, either…”
Sist men inte minst – om det är så att priset väger mest så ska man inte vara rädd för att köpa plasma ändå. Inbränning på plasma är inte ett jätteproblem på moderna TV-apparater. Läs mer här:
http://www.idg.se/2.1085/1.195829/det-stor...branningstestet
Det här inlägget har ändrats av otsu Dec 25 2008, 12:57