Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta bank i svallvågorna från Kameraexperten?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 december 2008 - 11:23

andreiarlovski
  • andreiarlovski
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jo.

Jag betalade till Kameraexperten med Visakort och ska i dagarna reklamera mitt köp – när jag får blanketterna. Jag har nämligen en fristående sparbank i min gamla hemstad fortfarande, har inte orkat byta.

Men jag känner att det är dags nu, om inte annat för att ha ett bankkontor där man kan gå in och prata med en tjänsteman.

Därför är min fråga: vilken bank har ni och hur hanterade de Kameraexperten-historien om ni påverkades av det? Jag letar efter en bank där JAG är i fokus. Har läst om folk som gick in på sin bank och fick höra "inga problem" och hade pengar på kontot fem minuter efter att kortreklamationen var gjord. DEN typen av bank vill jag ha.

Erfarenheter, frågor, förslag, diskussioner? Tackar på förhand.

#2

Postad 23 december 2008 - 12:09

Djabag
  • Djabag
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Jo.

Jag betalade till Kameraexperten med Visakort och ska i dagarna reklamera mitt köp – när jag får blanketterna. Jag har nämligen en fristående sparbank i min gamla hemstad fortfarande, har inte orkat byta.

Men jag känner att det är dags nu, om inte annat för att ha ett bankkontor där man kan gå in och prata med en tjänsteman.

Därför är min fråga: vilken bank har ni och hur hanterade de Kameraexperten-historien om ni påverkades av det? Jag letar efter en bank där JAG är i fokus. Har läst om folk som gick in på sin bank och fick höra "inga problem" och hade pengar på kontot fem minuter efter att kortreklamationen var gjord. DEN typen av bank vill jag ha.

Erfarenheter, frågor, förslag, diskussioner? Tackar på förhand.




Bra jobbat med en ny tråd ! Dom andra handlar mer om Prisjakts roll och ansvar ! Dom kommer ju att svära sig fria från ansvar, det märks redan nu !

Det som känns intressantare just nu är, Har man någon chans att få tillbaka pengarna från banken ( Att få dom av kameraexperten är väl inte så troligt) Vad gäller vid direktbetalning och kortbetalning ? Hur gör man för att reklamera ett köp ? Krävs polisanmälan först ?

Fyll gärna på med vad ni vet om dessa saker !

God Jul !

#3

Postad 23 december 2008 - 12:33

Ö-kalix
  • Ö-kalix
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Bra jobbat med en ny tråd ! Dom andra handlar mer om Prisjakts roll och ansvar ! Dom kommer ju att svära sig fria från ansvar, det märks redan nu !

Det som känns intressantare just nu är, Har man någon chans att få tillbaka pengarna från banken ( Att få dom av kameraexperten är väl inte så troligt) Vad gäller vid direktbetalning och kortbetalning ? Hur gör man för att reklamera ett köp ? Krävs polisanmälan först ?

Fyll gärna på med vad ni vet om dessa saker !

God Jul !


Ja Polisanmälan (har du inte gjort det??) Vid kortköp gäller ju kreditavtalslagen Får du månadsfaktura då reklamerar du fakturan till kortföretaget. Man behöver inte betala för varor man inte fått. Vid direktbetalning via kort (dvs när ditt MC el Visa är kopplat mot ditt konto då skall en reklamation göras mot banken - ta med polisanmälan. Vid förskottsbetalning -inget att göra...bara önska tjuvarna mycke nöje burn in hell.

#4

Postad 23 december 2008 - 13:05

Nash_onlyone
  • Nash_onlyone
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Bra med ny tråd om detta.
Är det skillnad på direktbetalning och förskottsbetalning? Hur ser den ut i så fall?


Ja Polisanmälan (har du inte gjort det??) Vid kortköp gäller ju kreditavtalslagen Får du månadsfaktura då reklamerar du fakturan till kortföretaget. Man behöver inte betala för varor man inte fått. Vid direktbetalning via kort (dvs när ditt MC el Visa är kopplat mot ditt konto då skall en reklamation göras mot banken - ta med polisanmälan. Vid förskottsbetalning -inget att göra...bara önska tjuvarna mycke nöje burn in hell.



#5

Postad 23 december 2008 - 15:30

MaSSe99
  • MaSSe99
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Var nere på banken och reklamerade mitt köp med MasterCard hos Kameraexperten i onsdags.
Gjorde en polisanmälan dagen efter.
Idag fick jag pengar insatta på mitt konto på Länsförsäkringar Bank.

#6

Postad 25 december 2008 - 18:29

nizzez
  • nizzez
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Pratade med min bank, Danske Bank, den 16/12 och blev ombedd att reklamera kortköpet (MC) och bifoga polisanmälan. Enligt trevlig kvinna på kundtjänst skall det inte vara några problem att få tillbaka pengarna. Väntar nu på polisanmälan.

Godare nytt år!!

#7

Postad 26 december 2008 - 01:21

Dannischer
  • Dannischer
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Till den första...
Snälla "fem minuter efter kortreklamationen"??? En sådan bank vill jag INTE ha? Vilka kontroller har de i sådana fall? På fem minuter? Inget ansvar skulle jag säga. En kortreklamation skall även ha med Polisen att göra, att beställa från oseriösa företag innebär risker. Som att köpa Carnegie aktier, köpa billigt tjäna pengar, men lurad.

#8

Postad 26 december 2008 - 14:58

andreiarlovski
  • andreiarlovski
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Var nere på banken och reklamerade mitt köp med MasterCard hos Kameraexperten i onsdags.
Gjorde en polisanmälan dagen efter.
Idag fick jag pengar insatta på mitt konto på Länsförsäkringar Bank.


Kredit eller konto?

#9

Postad 26 december 2008 - 16:56

def_beginner
  • def_beginner
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Var nere på banken och reklamerade mitt köp med MasterCard hos Kameraexperten i onsdags.
Gjorde en polisanmälan dagen efter.
Idag fick jag pengar insatta på mitt konto på Länsförsäkringar Bank.


Till mig sa dom att jag hade mig själv att skylla och det var inget dom kunde göra.
Vilka ******** kräk.
Blir till att styra upp det här och sedan byta bank på momangen.

#10

Postad 27 december 2008 - 12:24

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Till mig sa dom att jag hade mig själv att skylla och det var inget dom kunde göra.
Vilka ******** kräk.
Blir till att styra upp det här och sedan byta bank på momangen.

Hur betalade du? Med kreditkort eller med direktöverföring?

#11

Postad 28 december 2008 - 15:02

cyax
  • cyax
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Till mig sa dom att jag hade mig själv att skylla och det var inget dom kunde göra.
Vilka ******** kräk.
Blir till att styra upp det här och sedan byta bank på momangen.

Om du har betalat med kreditkort (bl.a. MasterCard) så kan du ställa samma krav på kreditgivaren som på företaget du gjort betalningen till och får tillbaka pengarna utan problem. Vid direktöverföring eller betalning med bankkort har du tyvärr inte samma säkerhet.

#12

Postad 29 december 2008 - 08:06

MaSSe99
  • MaSSe99
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Var nere på banken och reklamerade mitt köp med MasterCard hos Kameraexperten i onsdags.
Gjorde en polisanmälan dagen efter.
Idag fick jag pengar insatta på mitt konto på Länsförsäkringar Bank.

Kredit eller konto?


Jag hade handlat på konto..

#13

Postad 29 december 2008 - 23:27

Mr-Bond
  • Mr-Bond
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Var nere på banken och reklamerade mitt köp med MasterCard hos Kameraexperten i onsdags.
Gjorde en polisanmälan dagen efter.
Idag fick jag pengar insatta på mitt konto på Länsförsäkringar Bank.

Jag h ade handlat på konto..


Jag har handlat med direktbetalning... Nästan 6 papp...
Var nere på Handelsbanken och pratade med kontorets VD idag. Fick klara besked att vi som använt direktbetalning INTE hade något att hämta från banken. Handelsbanken har sagt sitt i frågan och vill inte hjälpa till på något sätt.

De kan INTE hjälpa till, däremot ville han att vi skulle snacka mer om hur direktbetalningstjänsten skulle kunna förbättras. Jag kommer att begära att den kompletteras med varningstext att du som konsument är oskyddad vid konkurs eller bedrägeri. Det hjälper mig att veta att det kan regleras så att folk får en varning innan köpet genomförs, vilket saknas idag.

I vart fall känns det piss då vi ligger längst bak i näringskedjan. Jag förväntar mig inga pengar tillbaka efter detta besked. Dax att kontakta "kalla fakta"???

Som kund på en bank har jag anförtrott mina pengar åt banken, likväl har jag krav på bankens tjänsteutbud...

#14

Postad 05 januari 2009 - 12:37

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Jag tycker att bankerna har ansvar även vid direktbetalning. Det är ju banken som i avtal med sajten, erbjuder denna tjänst via sitt internetkontor. Om jag fick en felaktig överföring från någon annans konto, skulle inte banken knacka på min dörr då? Eller har jag samma rätt, att som banken säga "hos mig har ni inget att hämta".

#15

Postad 05 januari 2009 - 17:22

acoleopteus
  • acoleopteus
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Jag är i samtal med Ikanobanken nu. Betalade med mitt Hemköpkort, men den avdelningen verkar inte ha mycket koll. Jag ringde till Ikano direkt istället, och väntade med att berätta vilken sorts kort jag hade. Dessutom jämförde jag med Sterlingkonkursen, som de haft uttryckliga utfästelser om. Nu kommer det snart blanketter, får se hur det går.

Men som det nämnts här, och som också står i mitt kortavtal -- kreditkortsföretaget har samma skyldigheter, stadgade i konsumentkreditlagen, som säljaren. Så förr eller senare slipper jag den här betalningen, det är bara en fråga om att gå genom papperskvarnen först. Och att ta tag i saker.

1. Häv köpet hos säljaren, kräv pengar tillbaka.
2. Om inget skett inom rimlig tid (30 dagar) -- pengar krediterade eller vara levererad, polisanmäl.
3. Reklamera hos kortföretaget.

Har ditt kortföretag inga blanketter färdiga, skriv ett brev, bifoga alla data om transaktionen (datum, transaktions-ID etc), bifoga leveransutfästelser, bifoga polisanmälan mot säljaren.

#16

Postad 12 mars 2009 - 20:26

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

  • 413 inlägg
  • 0
Jag FICK TILLBAKA MINA PENGAR IDAG!!!! FRÅN HANDELSBANKEN! TACK SÅ HEMSKT MYCKET!

#17

Postad 13 mars 2009 - 10:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Är väl inte rktigt samma ämne men ganska närbesläktat i alla fall. Jag vill byta bank......

Har själv SEB och känner lite att bägaren har runnit över nu.
De höjde gärna räntan på mitt lån fort som fan när riksbanken höjde , nu när den gått ner så fick jag tjata mig till en sänkning på 0.75%, sen kom det här med lönehöjningarna i rådande kris.

Känner att jag vil ha en bank som har i alla fall lite moral kvar, finns det en sådan?
Någon som är kund i en sådan?

Skadar inte om den har de egenskaper som tråden handlar om också!

Internetbank är ganska bra att ha.......


/Genis

Redigerat av genstruktur, 13 mars 2009 - 10:17.


#18

Postad 13 mars 2009 - 16:13

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Jag känner ungefär som du om SEB. Å andra sidan har jag aldrig haft några problem med dem och deras internetbank har fungerat fläckfritt för mig sedan 1996. När det varit artiklar om bedrägerier avseende internetbanker har alltid SEB klarat sig.

#19

Postad 13 mars 2009 - 16:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag känner ungefär som du om SEB. Å andra sidan har jag aldrig haft några problem med dem och deras internetbank har fungerat fläckfritt för mig sedan 1996. När det varit artiklar om bedrägerier avseende internetbanker har alltid SEB klarat sig.



Ja är väl samma för mig, är nöjd förutom det jag nämde i första inlägget. Vet inte, har känt på sista tiden att det är dags att protestera lite bara. Blir bara så sur över alla giriga kapitalister........

Redigerat av genstruktur, 13 mars 2009 - 16:22.


#20

Postad 13 mars 2009 - 16:46

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Har med börjat fundera på att rösta med fötterna när det kommer till bank. Problemet är ju att hitta vad man ska välja istället för SEB, det känns som det är samma skrot och korn i dom andra stora aktörerna och man vill ju ha en bank som fungerar bra mer än i hemstaden.

Är iofs väldigt nöjd med min bank-kontakt idag, och har en del saker jag inte kan flytta ut ur SEB i händelse av bankflytt. Så, frågan är om det är värt besväret att byta. Ledningen verkar ha dålig verklighetsförankring, så kundflykt lär ju inte spela dom någon roll...

#21

Postad 13 mars 2009 - 17:42

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Är väl inte rktigt samma ämne men ganska närbesläktat i alla fall. Jag vill byta bank......

Har själv SEB och känner lite att bägaren har runnit över nu.
De höjde gärna räntan på mitt lån fort som fan när riksbanken höjde , nu när den gått ner så fick jag tjata mig till en sänkning på 0.75%, sen kom det här med lönehöjningarna i rådande kris.

Känner att jag vil ha en bank som har i alla fall lite moral kvar, finns det en sådan?
Någon som är kund i en sådan?

Skadar inte om den har de egenskaper som tråden handlar om också!

Internetbank är ganska bra att ha.......


/Genis

ICA Banken :) nää ärligt kolla upp ica banken de har samma bo räntor som sbab och du får faktiskt ganska ok i inlåningsränta samt att du har mååååånga små banker att välja på läs ica-butiker...

#22

Postad 13 mars 2009 - 23:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo det är ett problem helt klart, har också en del lån som jag får lösa ut i så fall. Känner också att det är nog samma skit allihop bankerna, därför jag tänkte att någon kanske hade ett sjysst tips.

ICAbanken, kan man får internetbank där också?

#23

Postad 14 mars 2009 - 00:32

nashua
  • nashua
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

ICAbanken, kan man får internetbank där också?


Ja det kan man få. Gratis är det också till skillnad från min gamla "traditionella bank" (inga namn nämnda). Bytte till ICA-banken i höstas och har bara positiva erfarenheter. Speciellt om man handlar mycket på ICA också :-) Annars är väl det bästa den höga inlåningsräntan (även på lönekontot) + Mindre avgifter än "traditionella banker".

De enda två nackdelarna jag kommer på är att man inte får något riktigt kontoutdrag från bankomaten (inte för att man brukar ta det ändå iofs), samt att det är lite pinsamt att handla med ICA-kortet på t.ex. COOP.

Redigerat av nashua, 14 mars 2009 - 00:32.


#24

Postad 14 mars 2009 - 00:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo fan det där har jag irriterat mig på med SEB, att man skall betala banken för att göre en tjänst åt dem(internetbank). Låter intressant det där med ICAbanken, handlar aldrig på ICA iofs, fast jag är aldrig på SEBbanken heller så :D .

Saldot i automaten skiter jag i, kan man få det på "bank på telefon" då, bra om man är på stan och vill veta hur många öl man kan dricka :blink: ?
VISAkort?

Redigerat av genstruktur, 14 mars 2009 - 00:42.


#25

Postad 14 mars 2009 - 00:43

nashua
  • nashua
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hmm, inlåningsräntan var visst inte så fantastisk längre ser jag nu. Beror nog på att riksbanken sänkt styrräntan. Men i höstas var den över 4%.

Vet inte om de har telefonbank, men tror det. Jag loggar alltid in via internet och kollar mitt saldo.

Är faktiskt osäker på om de har VISA. Men de har Master Card.

#26

Postad 14 mars 2009 - 00:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Tror inte ens det är någon inlåningsränta på lönekontot på SEB :blink: .
MasterCard, hmmmm är det kortet så bra :D .


Skall nog ta och ringa dem och höra mig för!

Redigerat av genstruktur, 14 mars 2009 - 00:56.


#27

Postad 14 mars 2009 - 09:31

nashua
  • nashua
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Tror inte ens det är någon inlåningsränta på lönekontot på SEB :blink: .
MasterCard, hmmmm är det kortet så bra :D .


Skall nog ta och ringa dem och höra mig för!


Ja, du bra fråga. det funderade jag på också när jag bytte. Har alltid haft VISA förut. Men beror kanske på vad man använder kortet till. Jag använder det för att betala i princip allt jag köper i fysiska handeln och på internet. Har inte stött på något problem någon gång. gratis uttag i automater utomlands skall det vara också om jag förstått det rätt till skilnad från mitt gamla VISA.

I övrigt är det säkert en djungel med förmåner/förpliktelser kopplade till både VISA och Master Card, t.ex. köpförsäkringar, reseförsäkringar osv...

#28

Postad 14 mars 2009 - 11:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Använder mitt visa som betalkort, ej kredit. Betalar allt från i mataffären till kläder, över internet osv. Det fungerar för dig alltså? Skall undersöka lite om det kortet....

#29

Postad 14 mars 2009 - 17:50

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Mastercard eller visa kvittar nog. Känns som om de som tar visa-kort även tar mastercard.

#30

Postad 15 mars 2009 - 04:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Nu tog SEB tillbaka bonnusar och så men känns ändå som fortroendet är skadat. Skall ringa till ICAbanken och prata med dem i alla fall.

#31

Postad 16 mars 2009 - 06:59

Aengeln
  • Aengeln
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jo fan det där har jag irriterat mig på med SEB, att man skall betala banken för att göre en tjänst åt dem(internetbank).

Nog för att baken slipper arbete, med du betalar ju för bekvämligheten den ger DIG. Du kan ju fortsätta skicka in dina räkningar på bankgiroblanketter om du vill.

Av ren nyfikenhet, hur mycket tror ni posten tappat i portokostnader då folk inte skickar in ett tjockt kuvert med räkningar varje månad längre?

--A

#32

Postad 16 mars 2009 - 12:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nog för att baken slipper arbete, med du betalar ju för bekvämligheten den ger DIG. Du kan ju fortsätta skicka in dina räkningar på bankgiroblanketter om du vill.

Av ren nyfikenhet, hur mycket tror ni posten tappat i portokostnader då folk inte skickar in ett tjockt kuvert med räkningar varje månad längre?

--A



Det är kan väl sant iofs, det är väl så de vill att vi skall tänka i alla fall. Jag tycker det är fel i alla fall att lägga ner kontor, tjäna mer pengar. Låta kunden göra jobbet på internetbank och sen ta betalt för det, tjäna mer pengar. De hade tjänat mer pengar ändå genom kassörskorna de sluppit avlöna utan att ta betalt för internetbanken.


Bankgiroblanketter är väl ännu dyrare? Då skall de väl ha 25.- per räkning eller nåt?

Redigerat av genstruktur, 16 mars 2009 - 12:40.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.