Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på kraftfull integrerad förstärkare till Mårten Design-golvare?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2008 - 21:11

Shadyboy
  • Shadyboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Har sedan ca 1.5 år ett par Mårten Design Mingus 3. Är förmodligen de mest tungspelade högtalare jag någonsin prövat men låter fantastiskt. Min nuvarande förstärkare (Arcam FMJ A22, 2x100, 8ohm) klarar av dem, men jag fick nästa dubbla uteffekten på förstärkaren för att uppnå samma släpp och ljudtryck som med mina tidigare högtalare (Dynaudio Audience 52SE). Redan dessa högtalare var tungspelade, men Mårten... ojojoj. Det är som att montera ett avloppsrör precis under förstärkaren och bara börja dränera den på kraft. Högtalarna släpper ifrån sig ljudet först när man börjar spela KRIMINELLT starkt hemma i vardagsrummet.

Så nu till pudelns kärna...

Är det någon som har något förslag på riktigt kraftig integrerad förstärkare? Har fått för mig att Krell orkar driva det mesta, men skulle kanske en Bladelius Tyr palla? Eller är det Thor Mk2 som gäller månne? Eller Hegel? Ge förslag och motivera gärna!

Mitt ideal är så hög 3D-känsla som möjligt, hyfsat med detaljer (keramiska diskanter i högtalarna så där finns det att ta av, bara elektroniken orkar med att få det att släppa) och TAJT bas... inget fladder och varmluft utan snabbhet och kontroll. Djup ganska oväsentligt eftersom jag redan har problem att få koll på detta i mitt rum (extremt svårkontrollerat och svårdämpat).

Postad 29 December 2008 - 17:15

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Bladelius prylar är väl rätt så ljusa i sitt ljud, vilket kan blir lite väl mkt av det goda.
Krell är trevligt, men 400xi är kanske inte deras strömstarkaste produkt?

Gryphon kan nog vara trevligt, Castillo 2200 eller kanske en Diablo?
Mark Levinson 383 är oxå en trevlig produkt, rätt neutral med ett "torrt ljud"
Classe har oxå någon form av integrerad, kan vara intressant?

Annars är det väl separat kombinationer som ger mest ström.

Postad 29 December 2008 - 19:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Hegel H200 är ett tips. :blink:

Postad 31 December 2008 - 13:43

Shadyboy
  • Shadyboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jo, jag har hört att Hegeln presterar bra. Har dock aldrig hör den själv så... Någon som testat hegeln själv?

Vad gäller Krell 400... även om den inte är det strömstarkaste dom har, tror ni att den räcker till för mårten-golvarna? 4ohm och 87dB om jag inte minns fel och Krells integrerade verkar ju ändå kunna leverera en del. Även om monoblock vore trevligt. Det är ju bara det här med utrymme. Och att då måste jag skaffa försteg (att använda min FMJ A22 som försteg via pre-out kan ju kännas lite slöseri menar jag...)

Ska försöka ta mig iväg och lyssna på en Krell, men dock med helt annan kringutrustning så det blir ju svårt.

Ang bladelius så är det snygga och mig veterligen ganska starka prylar. Hur ljusa är dom i karaktär? Någon som jämfört med Arcam så jag har någon form av liknande referens själv?

Postad 31 December 2008 - 13:47

Unregistered0cb853f5
  • Unregistered0cb853f5
  • Lärjunge

• 405 inlägg
  • 0
Jag har hört Mårten högtalare med Bladelius elektronik. Om det var väldigt ljust kommer jag inte ihåg men jag vet att jag tyckte det lät väldigt bra iaf. Värt att prova..

Postad 05 February 2009 - 07:13

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Tror inte riktigt på kombinationen Krell o Mårten design, men det är min absolut egna lilla åsikt, för mig är de flesta Krell förstärkarna lite för "ljusa" i sin karaktär, nä Krell o Sonus faber går nog bättre ihop :)

Min egen erfarenhet säger mig att rör kan vara något att fundera på när det ska matchas med Mårten..kanske bara
i förstegsdelen om man behöver mkt "pulver", kör själv med en Shanling förstärkare (A3000) på mina Miles II med gott resultat, spelar tight som fxn o ljudet släpper riktigt bra..

Annars ska kombinationen Gryphon Callisto o Mårten vara som gjuten..

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Amp4.JPG   176.15K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 February 2009 - 23:36

ubcu
  • ubcu
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Kanske HK 990 som "testades" i senaste Hifi&Musik?

Postad 12 February 2009 - 23:39

clarity
  • clarity
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Kanske HK 990 som "testades" i senaste Hifi&Musik?

Det var väl HK 980 som testade i senaste H&M? Enligt tidningen är den kanske underspeccad (2x80w i 8 ohm) men låter ändå i tunnaste laget för Mårtens..

Har också sett flera som parat Mårten med Bladelius, kanske kan vara värt en provlyssning?

Postad 13 February 2009 - 07:02

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
HK 990 lämnade ju rejält med kräm enligt H&M. Över 300w i 8ohm och över 500w i 4ohm (om jag minns rätt på vad jag läste). Frågan är ju bara hur den låter.

Redigerat av Unregistered32263a93, 13 February 2009 - 07:04.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.