Sökes: en musikalisk bilstereo
23 svar till detta ämne
Postad 28 December 2008 - 21:45
teatime
-
teatime
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej billjudsentusiaster! Här har ni en nybörjare som behöver ett ljus i bilstereomörkret..
Bakgrund: Jag har blivit med begagnad bil. Stereon som satt i var under all kritik och delvis defekt. Ut med den.
Nu mitt dilemma.. vad sätter man i istället!? Jag har spenderat ett antal kvällar med att dammsuga internet i jakt på tips men blir mest fundersam; Ingen verkar bry sig om hur en bilstereo återger musik? Allt jag hittar är referenser till lådvolym, effekt, ljudtryck och egenskaper hos olika frekvensband. I min värld handlar musikåtergivning om melodi, timing och takt, inte huruvida man kan få korvkiosken att skaka.  (För inte kan det väl vara så att alla märken är exakt lika bra (dåliga?) på att spela musik?)
Min budget är 6-7000 kr (inklusive montering!), men är väl lite elastisk om nödvöndigt. En ny huvudenhet är nödvändigt, mitt enda absoluta krav är väl stöd för USB (en hårddisk i handsfacket får alla gamla cd-växlarlösningar att verka helt stenålders). Jag har kikat lite på Pioneer DEH-P7000UB (ryktas ha mycket bra USB-stöd och displayen verkar vettig) men hur låter den?
Bilen är en Toyota Celica -97. Tycks vara 6,5"-platser både fram och bak. Man sitter faktiskt närmast bakhögtalarna med huvudet, så jag var nog inne på både fram och bakhögtalare ("ljudbild" är inget jag prioriterar). Tänkte nog koaxialhögtalare för att hålla nere monteringskostnaderna. Sub känns uteslutet - det är ont om utrymme och jag kan inte tro att jag behöver mer bas än fyra 6,5" kan prestera. Hoppas kunna komma undan separat slutsteg också, men gissar att jag får mothugg..
Jag inser att ett bilsystems prestanda är oerhört beroende av kvalitén på installationen (och delvis därför tänker jag låta proffs utföra den - jag vet dessutom inget om bilars elsystem och saknar både verktyg och garage) men finns det några märken jag speciellt bör kolla upp om målet är melodi snarare än ljudtryck och timing snarare än basbuller?
Postad 29 December 2008 - 00:32
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Okej nu ska vi se
En huvudenhet för ca. 2500-3000
ex. Peerless Definition framsystem (1700)
Dubbla CarPower HPB-1502
och en bas för ca 2000
Motera allt själv så vet du att det blir gjort ordentligt
Postad 29 December 2008 - 14:17
teatime
-
teatime
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag skulle väl snarast säga att om jag monterar själv så vet jag att det inte blir ordentligt gjort.  Jag har varit och provlyssnat igen idag och fann faktiskt en kombination som lät skapligt: Alpine CDA-9886R + JL Audio VR650-CSi. Där håller jag mig rimligt inom budget och kan ju alltid komplettera med ett extra slutsteg om jag känner att behovet finns (vi testade med ett enklare DSL-steg emellan, men det blev snarast sämre...).
Postad 29 December 2008 - 14:52
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Okej nu ska vi se En huvudenhet för ca. 2500-3000 ex. Peerless Definition framsystem (1700) Dubbla CarPower HPB-1502 och en bas för ca 2000
Ursäkta men..... HPB-serien har inget att hämta mot storebror Power-serien som kostar knappt mer  Två stycker Power 2/250 tex....det steget kostar bara 2-300 mer och har så mkt mer att ge.
Postad 29 December 2008 - 16:49
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Ursäkta men..... HPB-serien har inget att hämta mot storebror Power-serien som kostar knappt mer Två stycker Power 2/250 tex....det steget kostar bara 2-300 mer och har så mkt mer att ge.
När blev Power stege så billiga
Postad 29 December 2008 - 16:57
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
När blev Power stege så billiga 
2/250 och 4/400 har alltid legat ngr hyndringar över sina mindre syskon. D1000 och 2/400 är en annan femma...de ligger ngt högre (2500 resp 2000 tror jag det var)
Postad 29 December 2008 - 17:10
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
2/250 och 4/400 har alltid legat ngr hyndringar över sina mindre syskon.
D1000 och 2/400 är en annan femma...de ligger ngt högre (2500 resp 2000 tror jag det var)
Det var som tusan, hur har jag lyckats missa det
Postad 29 December 2008 - 19:06
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Är det HIFI du är ute efter...?
Huvudenheter som låter grymt bra: Eclipse och Nakamichi, har ett par billigare modeller.
Högtalare från Impact eller tex. Dls.
Valfritt steg, inte stora skillnader imellan...
Postad 29 December 2008 - 20:44
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Hej och välkommen.
Ja mothugg angående att slippa steg har du rätt i att du får  Du måste ha ett steg om det skall bli ett vettigt resultat.
Alpine, pioneer spelare rekomenderar jag.
Du hade lyssnat på ett JL kit och tyckte det lät bra, JL gör bra grejor så där gör du inte bort dig. Andra bra alternativ är tex Dls, focal, Pioneer etc.
Mitt tips, Valfri stereo för runt 2500kr ifrån Alpine eller Pioneer.
Dls Magnesium MS6A kostar 2000kr hos ullareddigital.se
Slutsteg Kicker ZX200.4 för 1500kr hos ullareddigital.se (billigaste 4-kanals steget jag kunde hitta ifrån en vettig tillverkare) Lägger du på 500-1000kr hittar du mycket bättre. Dock tror jag kicker steget duger för dig, framför allt tar det ingen stor plats.
Total för Stereo, 2 högtalarkit, 1 slutsteg som kan driva alla högtalare = 7.500kr+ kablar 500kr minimum.
Som vanligt lyckas man alltid överskrida budgeten, men det är bara för att det gör ont att rekommendera billigare produkter. Skall du dra ner på någonting där så kan du skippa högtalarna till bakdörrarna, alternativt gå ner 500kr/kit. Då hoppar du ner på 6.500kr för allt.
Exempel på vettiga billigare kit är Dls C-6A för 1190kr/par Dessa högtalare är uppdaterade tidigare testvinnare. Jl Audio TR650CSi för 1499kr/par. Phoenix Gold 6,5" Komponentset Radial Sd för 1299kr, även dessa uppdaterade gamla testvinnare.
Sedan vad det gäller montering så kan jag lova dig att majoriteten av bilstereofirmor inte ger dig en vettig montering heller (Av den enkla anledningen av att de jobbar under tidspress för att det skall bli så billigt som möjligt för kund, samt att de skall få tid till annat, och vissa skiter helt enkelt i att det kan låta bättre och att kunden kommer bli nöjdare. Så gör det själv och be någon om råd under arbetets gång. Tar du bilder och lägger upp här hjälper vi till och förklarar och ger tips på hur du skall få det så bra som möjligt.
Mvh Andreas
Postad 29 December 2008 - 23:27
teatime
-
teatime
-
Rookie
-
5 inlägg
Tack för alla svar!
Ja, jag har nog fattat till slut.. Alla, bokstavligen alla, säger att man måste ha ett separat slutsteg och att det är meningslöst med bakhögtalare... och jag har inte tillräckligt med hybris för att tro att jag vet bättre än alla andra.
Budgetramen har jag nu långt bakom mig, men jag köper hellre bra grejer jag är nöjd med än något jag kommer att vilja byta ut om några månader. "Det finns inga genvägar.."  Jag har på annat håll blivit rekommenderad Genesis slutsteg och allt jag lyckats läsa om dem tyder på att det är bra saker och att deras egenskaper borde ligga mig i smaken. Ljudstudion har dessutom Genesis Dual Mono-steget för ungefär samma pris som stereosteget brukar ligga på.
Om man bortser från budgetunderskottet (jag försöker).. borde man inte kunna sitta nöjd med:
HU: Alpine CDA-9886R
slutsteg: Genesis Dual Mono
2-vägs kit fram: JL Audio VR650-CSi
?
JL Audio är de högtalare jag gillat klart bäst av de jag hört. (Focal var en besvikelse, gillade dem inte alls.)
Postad 30 December 2008 - 13:26
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Fina prylar Genesis, du får steg i världsklass. Även JL är som sagt även de i världsklass.
Sedan är det inte alls meningslöst med högtalare bak, det är en smaksak. Du får ju mer bas i bilen om du sätter fler 6,5" i bilen eftersom du inte tänker köra med en separat sub.
Men är du hos Ljudstudion och de hjälper dig i sin riktning kommer du mest troligt bli mycket nöjd. Dom kan du även låta montera
Låt oss veta hur det går.
Mvh Andreas
Postad 30 December 2008 - 23:19
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Sedan är det inte alls meningslöst med högtalare bak, det är en smaksak. Du får ju mer bas i bilen om du sätter fler 6,5" i bilen eftersom du inte tänker köra med en separat sub.
Mvh Andreas
Du har rätt, men att ha mellanregister och diskant bakom huvudet när man lyssnar på musik är aldrig kul. Däremot skulle du ju kunna montera 6,5" och dela de vid 150hz eller nått...  Hihi. Men om man ska montera slutsteg så är det ingen idé att ha nån huvudenhet som har satsat på bra/fin förstärkning av ljudet, här gäller det att dom har fina cd-läsare/mp3/minneskort-försteg egentligen. Bara min åsikt.
Postad 31 December 2008 - 02:42
teatime
-
teatime
-
Rookie
-
5 inlägg
Du har rätt, men att ha mellanregister och diskant bakom huvudet när man lyssnar på musik är aldrig kul. Däremot skulle du ju kunna montera 6,5" och dela de vid 150hz eller nått... Hihi.
Jag funderade lite på om det var lönt att sätta in basar i "bakdörrarna" men fick rådet att det nog inte skulle bli bra. Troligen är det mer prisvärt med en aktiv sub om vidare basbehov uppstår.
Postad 31 December 2008 - 09:29
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Måste man verkligen ha ett slutsteg?
Jag har en V70 med orginalstereon och Dynaudiohögtalare(4st 6+disk,inget slutsteg)och det låter jättebra!
Inget som man får näsblod av,men det går att spela skapligt högt.
Det är skapligt tryck i basen,mellanbandet är tydligt och distinkt men inte vasst,diskanten är mjuk men något svår att få i balans med resten.
Så på det hela är det ett ljud som går att leva med!
Jag har haft slutsteg i men tog ur det för att så här års så är det ofta minusgrader i vårt land,och kalla slutsteg låter enligt min erfarenhet inte roligt.
Var tvungen att spela skapligt högt i en halvtimme innan det började låta bra,och då var jag oftast framme.
Med bara HU så låter det skapligt efter ca10 min.
Bara en reflektion!
Postad 31 December 2008 - 11:00
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Lisa91, kan bero på att originalhögtalarna i många bilar idag är otroligt lättdrivna, så de behöver inte så mycket effekt.
Postad 31 December 2008 - 11:34
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Lisa91, kan bero på att originalhögtalarna i många bilar idag är otroligt lättdrivna, så de behöver inte så mycket effekt.
89dB är det på mina 6". Det är väl inte speciellt lättdrivet?
Postad 31 December 2008 - 11:55
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
89dB är det på mina 6". Det är väl inte speciellt lättdrivet?
Tyngre än mitt framsystem som är specat till 97  (fast jag tror mer på 92) Nä, men eftermarknads bilhögtalare brukar ligga kring 82-90dB ärligt, sen finns det ju de som specar efter diskanterna, som i regel är mer lättdrivna.
Postad 19 January 2009 - 22:48
K_arlstrom
-
K_arlstrom
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
...HU: Alpine CDA-9886R...
Har en och gillar den, kopplad till ett audison SRx 4 slutsteg och sen vidare till CDT es 07.1 kitt i framdörrarna! Kittet är ganska blygt på basfronten men resten låter enligt mig bra. Bara att byta huvudenhet från nån sliten blaupunkt till alpinen gjorde en hörbar förbättring av ljudet, så mycket kan jag säga
Postad 21 January 2009 - 22:59
Unregistered99c59bc0
-
Unregistered99c59bc0
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Tack för alla svar!
Ja, jag har nog fattat till slut.. Alla, bokstavligen alla, säger att man måste ha ett separat slutsteg och att det är meningslöst med bakhögtalare... och jag har inte tillräckligt med hybris för att tro att jag vet bättre än alla andra. 
Budgetramen har jag nu långt bakom mig, men jag köper hellre bra grejer jag är nöjd med än något jag kommer att vilja byta ut om några månader. "Det finns inga genvägar.." Jag har på annat håll blivit rekommenderad Genesis slutsteg och allt jag lyckats läsa om dem tyder på att det är bra saker och att deras egenskaper borde ligga mig i smaken. Ljudstudion har dessutom Genesis Dual Mono-steget för ungefär samma pris som stereosteget brukar ligga på.
Om man bortser från budgetunderskottet (jag försöker).. borde man inte kunna sitta nöjd med:
HU: Alpine CDA-9886R slutsteg: Genesis Dual Mono 2-vägs kit fram: JL Audio VR650-CSi
?
JL Audio är de högtalare jag gillat klart bäst av de jag hört. (Focal var en besvikelse, gillade dem inte alls.)
WTF!!! Är det fortfarande firmor som säljer Genesis? Har själv Dual Mono som driver en DLS X-12 och den kombon är underbar! Kör med Genesis Stereo 60 för diskanter samt Genesis Four Channel till midbasar! Köpte alla steg och X-12 utav kompis för 4 år sedan betalade 3 lök för allt! nog den bästa affär jag nånsin gjort! Angående Alpine som HU vet jag inte, aldrig gillat deras spelare. Gillar Pioneer bättre. Jl Audio är ju ingen skit heller, kan nog låta riktigt roligt... Angående baksystem är min personliga uppfattning att det behövs om du ofta kör omkring med folk i baksätet, annars klarar man sig bra utan!
Postad 22 January 2009 - 10:54
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
WTF!!! Är det fortfarande firmor som säljer Genesis? Har själv Dual Mono som driver en DLS X-12 och den kombon är underbar! Kör med Genesis Stereo 60 för diskanter samt Genesis Four Channel till midbasar! Köpte alla steg och X-12 utav kompis för 4 år sedan betalade 3 lök för allt! nog den bästa affär jag nånsin gjort!
Angående Alpine som HU vet jag inte, aldrig gillat deras spelare. Gillar Pioneer bättre. Jl Audio är ju ingen skit heller, kan nog låta riktigt roligt...
Angående baksystem är min personliga uppfattning att det behövs om du ofta kör omkring med folk i baksätet, annars klarar man sig bra utan!
Genesis säljs av bla. Ljudstudion i Växsjö...inte kollat så mkt mer vilka som säljer men tror absolut att det är fler. Antar att du föredrar Pioneers färgning då folk brukar uppleva den som "varmare" tack vare deras ngt hängmattelignade kurva i frekvensgång trots att alla reglage är på noll  Mina erfarenheter av tex Alpine och Clarion är att de är mer analytiska och har en rakare frekvensgång än Pajja... Baksystem? Vad är det? Man kör väl BARA med framsystem? Själv kör jag med fyrvägs fram  Diskant, mellanreg, midbas och bas under i-brädan. Då BEHÖVER man inget bak oavsett vad
Postad 25 January 2009 - 16:04
teatime
-
teatime
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag borde väl rapportera.. när prylarna nu suttit i några veckor.
Prylarna blev de jag listade ovan. Installationen känns välgjord, vad jag kan bedömma. Snyggt gjord, inget skramlar, allt sitter fast. Det är gjort hos Bilradiohörnan i Lund.
Jag blir inte klok på vad jag tycker än. Jag känner mig osäker på vilken prestandanivå jag har rätt att förvänta mig. Det var tokvasst precis i början, men när högtalarna gått några timmar och slutsteget blivit varmt (och jag dragit ner diskanten till default - installatören hade dragit upp den) så blev det bättre. Det saknas bas. Till den grad att jag just nu faktiskt kör med loudness påslagen. I övrigt har jag så här långt haft tonkontrollerna på default. Jag skall experimentera lite mer när prylarna börjar kännas inspelade. Hur länge brukar sånt anses ta i bilstereosammanhang? Prylarna har väl gått en 15 timmar totalt kanske.
Soundmässigt tycker jag det är klart godkänt. Det är rent, tydligt och går att spela rätt högt utan att vara påträngande. Däremot är jag förvirrad över musikalisk prestanda. Musik jag kan sedan tidigare fungerar för det mesta (undantag: Bergman Rock, men det kanske är att begära för mycket). Jag kunde uppskatta Miss Li, men jag känner att "det låter likadant alltsammans", vilket jag inte tycker hemma. Jag misstänker att själva kupémiljön sätter gränserna. Det blir ju en hel del buller i full fart (framförallt i en Celica) vilket förstås inte gagnar musikåtergivningen.
Jag har inte lust att lägga mer pengar just nu, men om man spekulerar.. vad kan vara ett vettigt sätt att få "lite mer bas"? Jag är som sagt inte alls ute efter kioskvältarbas, bara att kunna följa en basgång utan att behöva parkera först. Kan en sub tänkas hjälpa eller är det fler högtalare som gäller? (ett par bak drivna från HU borde inte bli dyrt) Från hemma-hifi är jag van vid att en sub spelar 100 Hz och neråt.. vilket egentligen inte är vad som behövs för att höra en basgång (möjligen för att "känna" den). Eller är det kanske ljudisolering av kupén som saknas?
Postad 25 January 2009 - 21:29
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Oj...bara 15 timmar?
Inspelningen varierar kraftigt från tillverkare till tillverkare.
Vissa behöver inte mkt alls, kanske runt 30 timmar medans andra kan behöva ngr hundra timmar på sig. Allt beror på vilka matrial som har använts och hurpass de är körda från fabrik.
Dämpning skulle jag säga i första hand.
En BRA dämpad dörrsida tex. gör underverk på ljudet.
Senare en bas.
Dock är 100Hz alldeles för högt att dela i bil i mitt tycke då jag själv personligen kan lokalisera basen om den är delad över 50Hz, och det är INTE roligt att höra basen bakifrån i bil. (Kanske finns en anledning till varför jag har min bas fram och delat den runt 45-50Hz  )
Postad 28 January 2009 - 23:11
Mullis
-
Mullis
-
Användare
-
-
146 inlägg
Håller med Lonefox och säger även jag att du ska dämpa dörrarna. Ljudia har till bra pris nu såg jag...
Visst går det att riktningsbestämma bas, när man vet vart den kommer ifrån.
Kitsystem behöver oftast ha basförstärkning i botten så en baslåda senare är att rekomendera.
Men ta dörrarna först...
Postad 29 January 2009 - 10:27
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Måste man verkligen ha ett slutsteg? Jag har en V70 med orginalstereon och Dynaudiohögtalare(4st 6+disk,inget slutsteg)och det låter jättebra!
Det sitter slutsteg i denna bilen orginal, för det ljudsystemet med dynaudio kitet är väl stora ljudpaketet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Bilstereo
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|