Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HD och Svensson

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2009 - 04:45

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Ursäkta om ämnet känns uttjatat, och att det ältats i en massa trådar hit och dit, men oftast tycker jag det verkar vara OT-snack i trådar som tystas ner för snabbt. Om det är uttjatat så låt tråden självdö, eller peka mig emot en diskussion som avverkar ämnet. Eller diskutera helt enkelt det igen om ni vill.

Först - Jag är ingen HD-motståndare. Kör själv en hel del HD-DVD på projektor och kommer i framtiden gå vidare med Blu-Ray så försöker inte trolla fram ett motstånd på något sätt. MEN om vi glömmer oss och tänker på Familjen Svensson så ndrar lite över hur ni tror framtiden kommer utveckla sig? Att HD i någon form kommer ta över DVD är det ju ingen större fråga om. Bolagen vill ju såklart helst ha ett format för enkelhetens skull, och DVD går ju utmärkt att spela på Blu-Ray-spelare, tillräckligt bra för Svensson iaf, så det blir det ju ingen storm över direkt. MEN.

HD-formaten behöver ju som många gånger sagt avnjutas på större bildvisare (40+") och gärna på mindre avstånd än vad moderna Svenssonvardagsrum är möblerade. HD-Ljudkanalerna är inte heller något Svenson med sina TV-högtalare kommer bry sig om.

Kommer Familjen Svensson att helt enkelt inhandla större TV-apparater till vardagsrummet än tidigare och bli frälsta nog att flytta TV-soffan närmre TVn, alltså helt vända upp och ner på sin "gamla" möblering för att de upptäcker skillnanden själva, eller kommer 32"-tvn matas med Blu-Ray via Scart och avnjutas på 3-5 meters avstånd som tidigare? Själv tycker jag att modet i möblering verkat gå mer mot att inte möblera runt TVn. Och många verkar ju tycka att platt-tv är en bra idé, men har inget större intresse att gå upp i storlek. Vanlig SD-TV kommer ju tyvärr också leva kvar många år till, och många Svenssons har ju ingen aning om hur man kalibrerar en TV över huvud taget vilket gör att vanliga utsändningar ser ruggigt dåliga ut på familjeteven. Kan man då rättfärdiga ett köp av en ännu större Full HD-TV som visar felaktigheterna ännu mer?

Frågan är väl egentligen; Hur långt är den nya generationens Svenssonfamilj redo att gå i förändring av sitt sett att se på TV och Film? Är det viktigt nog för de ofrälsta för att rätta sig in i leden? Kommer de få uppleva skillnaden?

Som sagt, ursäkta om ämnet är gammalt, men jag tycker det är en intressant frågeställning. Även om detta är ett hembioforum så brukar ju mycket av det nya som upptäcks av folk som bryr sig leta sig ut i vardagslivet på något sätt eller annat förr eller senare.

Så... låt höra.

Postad 01 January 2009 - 09:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
En ganska intressant frågeställning som har berörts i tidigare trådar men som jag ser det så finns det några krav som antagligen måste uppfyllas.

1. Kunskapen måste ökas om hdtv i allmänhet, särskilt kunskapen om att man måste sitta närmare en bildvisare med hd än en med sd-bild. Det är närmast ett jobb för de som säljer tv, tvabb och blurayspelare att kunna förklara för kunden på ett bra sätt.

2. Jag tror inte "svenssons" är benägna att möblera om sina hem för att komma närmare tvn, möbleringen måste vara praktisk i ett vardagsrum som används av en familj, därför så är alternativet en större bildvisare. Men samtidigt är det många som inte är benägna att ge mer än 7-8000kr alltså måste 50" ner till runt de priserna för att vara intressanta.

3. Fler tvkanaler måste sändas i HD, blu-ray räcker inte för att ensamt öka behovet av hd och sen får man inte glömma att sdtv ser skit ut på stor bildvisare på nära håll, alltså måste en majoritet av kanalerna sändas i hd. Många tittar inte på film mer än några timmar i veckan men de ser tv flera timmar varje dag och ingen vill ju att det ska se skit ut större delen av tiden för att man ska njuta 2-3 timmar.

4. Priset på spelare och filmer måste ner ytterligare en bit, många svenssons är inte benägna att ge mer än 4-500kr för en spelare och absolut inte över 100 spänn för en gammal rea-film.

5. Ljudet tror jag när blu-ray och hdtv slår igenom på allvar kommer att vara det minsta problemet faktiskt. Vanliga människor kommer att göra som allt fler gör idag, köpa kompletta hembio-paket men med blu-rayspelare istället, även det är en prisfråga men när paketen kommer ner till en vettig nivå så kommer folk att köpa.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 01 January 2009 - 09:44.

Postad 01 January 2009 - 10:07

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
De flesta av mina kollegor har hd ready, ingen har nån HD källa, än, jo 2 har Xbox 360 och 1 har ps3.

Hittills har svaren på frågor om "hd källorna" varit nåt liknande; som att man avaktar.

Postad 01 January 2009 - 22:05

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Tragiskt att de med TV som klarar HD inte utnyttjar dem. Som att puttra på i 50km/h med en Ferrari.

Postad 01 January 2009 - 23:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jupp eller som att ha en helikopter men aldrig andvända den. :rolleyes:

Postad 01 January 2009 - 23:41

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Problemet är väl det knapra utbudet TV-sändningar i HD. De flesta tittar nästan bara på vanlig TV med sina apparater och då blir det lätt samma gamla SVT och TV4 i SD-upplösning eftersom att det är avsevärt mycket enklare än HD-sändning.. Dessutom vet många inte vad de missar.

Tragiskt att de med TV som klarar HD inte utnyttjar dem. Som att puttra på i 50km/h med en Ferrari.

Du uppviglar väl inte till fortkörning?? :rolleyes:

Postad 02 January 2009 - 11:59

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
De måste börja sända vanlig TV i HD för ett hyfsat pris först. Det är för dyrt idag.

Postad 02 January 2009 - 15:41

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
"Vanlig TV" kommer nog ta ett bra tag innan vi får se i HD. Iaf Svenskproducerat. Det är snarare så att produktionerna ska göras billigare och billigare framöver, och då finns inte möjlighet att köpa/hyra in utrustning för att göra HDTV. Kommer nog hålla sig till Allsång på Skansen och sånt ett bra tag framöver tyvärr.

Lite offtopic. Jag var med min mamma på MediaMarkt idag och hon köpte sin första DVD-film någonsin. Blev riktigt stolt när hon faktiskt ville titta efter film och hittade nåt hon ville ha och gick till kassan. Jag fick installera min gamla Pioneer-DVD-spelare åt henne precis innan jul. Äntligen har hon kommit så långt. Men jag såg nog att hon sneglade åt Blu-Ray-hyllan också. Kollade även in TV-apparater och visst vart hon lite impad av 65"aren som stod framme :)

Men nej, jag tror nog att HD är någonting för oss insatta. Men antalet insatta ökar ju även för varje dag som går. Ungdomar är ju som sagt lite mer teknikintresserade än 40+:arna. Men i den vanliga familjen kommer nog inte HD vara varken för eller nackdel ett bra tag framöver.

Postad 02 January 2009 - 15:44

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Jupp eller som att ha en helikopter men aldrig andvända den. :(

För att "lyfta" upplevelsen :)

Postad 02 January 2009 - 23:19

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
De HD-kanalerna som finns är ju ärligt talat inget att hänga i julgranen heller. Bäst är väl National Geographic som kör en ganska bred tablå men då ska man ju vara intresserad av den typen av program.
Discovery ligger väl tvåa men bilden är ganska ojämn och ganska ofta samma program.
När SVT väl kör HD ser det bra (720p = smart) men dom visar ju ingenting i HD. Samma sak med TV4, enstaka program och några kassa serier.
VOOM vet jag inte vad det är dom visar, det enda man med säkerhet kan säga är att dom kör så mycket DNR att ett skotthål i pannan skulle försvinna.
BBC HD har typ kört Planet Earth på repeat sedan dom drog igång.
Eurosport HD blandar och ger, det dom visar i HD ser bra ut men är ochså rätt hårt drabbat av DNR och sport i 1080i är så dumt att det finns inte.
Canal+ HD, bra bild men sällan några roliga filmer och en del ser rätt uppenbart uppskalat ut.
C+ Sport har bra bild men inget man tappar hakan över, den tål inga större detaljstudier och lider också av att vara i 1080i. så fort det är närbilder på en fotbollsspelare som springer framför publiken bildas en massa konstiga halvmånar som stör rejält.

De flesta kanaler lider av för dålig bandbredd och att man kör 1080i på material som jag tvekar ens har den upplösningen. Jag bli sällan imponerad av det som visas på våra "HD"-kanaler så varför skulle medelsvensson, och om dessa kanaler ska vara reklam för allt som är HD så kan jag förstå att dom tvekar inför Blu-ray.

Det får bli vi som är insatta som genom lite gerillataktik kan få in HD hos vänner och bekanta, sakta men säkert. De som har betalt för att göra det är helt värdelösa.

Postad 05 January 2009 - 19:41

Verro
  • Verro
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Farsan ville ta med en tavla hemifrån deras lgh till jobbet, visst sa mamma om jag får en sådan tv som min son (dvs jag). Ok sa han. Det blev en Panasonic 46 tum PZ 850 och en DMP-BD 35. Sedan kopplade jag in det i deras B&O system. Pappa tyckte det blev lite dyrt, men mamma blev jättenöjd. Nu kollar de på Celine Dion på BD och ett gäng andra BD konserter och filmer de lånat av mig. De hyr även BD själva. De tycker t.o.m. att vanliga TV blivit bättre.
Alla nöjda :)

Postad 05 January 2009 - 23:33

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Jadu vad ska man säga, vet många som sitter fortfarande med vhs spelare och 28" och är helt nöjd med det också och har inga planer på att byta i dagsläget.

Jag och min brorsa är dom i hela våran släkt och bekantskap som jag vet om som kollar/äger bd-filmer.

Postad 06 January 2009 - 11:57

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0
"Varför skulle jag köpa Törnrosa på dvd/BD den har vi ju på VHS?"

"Kan man spela BD på PS3? Det visste jag inte"

"Jag ville ha en platt tv för att det är det enda som säljs nu för tiden"

Tre av mina arbetskamrater. De är köpstarka människor med familj som helt klart har råd att uppgradera men inte tänker göra det. Om man vill nå dessa måste det inte bara vara BD utan HDTV också. De ser 80% på tv och de filmer de vill se hyr de på Statoilmacken. De kommer inte uppgradera bara för att få bättre bild.

Postad 06 January 2009 - 13:55

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

C+ Sport har bra bild men inget man tappar hakan över, den tål inga större detaljstudier och lider också av att vara i 1080i. så fort det är närbilder på en fotbollsspelare som springer framför publiken bildas en massa konstiga halvmånar som stör rejält.

Klockren beskrivning!
Får oss sportfånar får vi hoppas på att Viasat Sport HD visar Premier League nästa säsong. Viasats sportsändningar upplever jag som de bästa HD-sändningarna för närvarande. Jag blir "tvingad" att inruta mitt övriga liv efter denna kanals NFL-sändningar f n.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.