Först - Jag är ingen HD-motståndare. Kör själv en hel del HD-DVD på projektor och kommer i framtiden gå vidare med Blu-Ray så försöker inte trolla fram ett motstånd på något sätt. MEN om vi glömmer oss och tänker på Familjen Svensson så ndrar lite över hur ni tror framtiden kommer utveckla sig? Att HD i någon form kommer ta över DVD är det ju ingen större fråga om. Bolagen vill ju såklart helst ha ett format för enkelhetens skull, och DVD går ju utmärkt att spela på Blu-Ray-spelare, tillräckligt bra för Svensson iaf, så det blir det ju ingen storm över direkt. MEN.
HD-formaten behöver ju som många gånger sagt avnjutas på större bildvisare (40+") och gärna på mindre avstånd än vad moderna Svenssonvardagsrum är möblerade. HD-Ljudkanalerna är inte heller något Svenson med sina TV-högtalare kommer bry sig om.
Kommer Familjen Svensson att helt enkelt inhandla större TV-apparater till vardagsrummet än tidigare och bli frälsta nog att flytta TV-soffan närmre TVn, alltså helt vända upp och ner på sin "gamla" möblering för att de upptäcker skillnanden själva, eller kommer 32"-tvn matas med Blu-Ray via Scart och avnjutas på 3-5 meters avstånd som tidigare? Själv tycker jag att modet i möblering verkat gå mer mot att inte möblera runt TVn. Och många verkar ju tycka att platt-tv är en bra idé, men har inget större intresse att gå upp i storlek. Vanlig SD-TV kommer ju tyvärr också leva kvar många år till, och många Svenssons har ju ingen aning om hur man kalibrerar en TV över huvud taget vilket gör att vanliga utsändningar ser ruggigt dåliga ut på familjeteven. Kan man då rättfärdiga ett köp av en ännu större Full HD-TV som visar felaktigheterna ännu mer?
Frågan är väl egentligen; Hur långt är den nya generationens Svenssonfamilj redo att gå i förändring av sitt sett att se på TV och Film? Är det viktigt nog för de ofrälsta för att rätta sig in i leden? Kommer de få uppleva skillnaden?
Som sagt, ursäkta om ämnet är gammalt, men jag tycker det är en intressant frågeställning. Även om detta är ett hembioforum så brukar ju mycket av det nya som upptäcks av folk som bryr sig leta sig ut i vardagslivet på något sätt eller annat förr eller senare.
Så... låt höra.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
24 bilder
80 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?