Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommer mina DVD filmer bli värdelösa i framtiden?

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 januari 2009 - 07:58

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Har börjat fundera på detta litegrann nu när dvd börjar närma sig pensionsåldern.
Har cirkus 500 filmer och funderar på om man ska börja skicka iväg dom innan det är för sent.
Har många ganska sällsynta filmer som jag vet att jag utan större problem kan få åtminstone en hundring för.
Frågan är: kommer alla filmer, till och med dom som kan vara värda ett par hundra idag sjunka i värde och knappt ens vara värda att använda som frisbee i framtiden.

#2

Postad 02 januari 2009 - 08:40

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Mitt svar: nej.

Naturligtvis så kommer priserna på begagnade DVDfilmer sjunka med tiden, se bara på vad DVDfilmer kostade när de började slå igenom, och idag kan du köpa 3pack med VHSfilmer på dollarstore för 30:- men så är det med all teknisk utrustning, dina sällsynta filmer kommer dock snarare gå upp i pris än neråt på grund av tillgången.

Det har ju debatterats om CD och DVD-mediets hållbarhet med tiden, och det verkar vara så att livslängdsproblemen och rötan fanns bara på CD-r/DVD-r medier, inte pressade skivor såsom filmer. så du har nog dig och barnens, och kanske barnbarnens livstid kvar i livslängd på dina DVDfilmer

Så jag skulle inte börja sälja av dem riktigt än om jag var du.

#3

Postad 02 januari 2009 - 09:19

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Marknaden för dvd saknar motstycke, det är en världsetablerad bas.

Limiterade utgåvor kommer dessutom att stiga i värde :)

#4

Postad 02 januari 2009 - 09:28

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Det enda jag anser kan göra dvd filmer värdelösa är om de misshandlas så att de inte går att spela. I och för sig sägs det att skivor, både dvd och cd, ska ha ett bäst före datum. Personligen har jag aldrig haft en skiva,vare sig original eller bränd som slutat fungera. Förutom de skivor som jag själv klantat sönder förstås...

Men jag antar att det inte är det som är din fråga, med blu ray och andra eventuella superformat är risken att man väljer bort dvd. Det har helt enkelt inte tillräcklig kvalitet. Personligen tror jag inte att det kommer att bli så. Jag upplever dvd som ett bra format, med hög kvalitet. Blu Ray är bättre, inget snack om saken. Min uppfattning är att det krävs ytterliggare för att det ska kännas otänkbart att se film på dvd. Jag har svårt att spekulera i vad det skulle vara, 3D-film kanske.

#5

Postad 02 januari 2009 - 09:29

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Har börjat fundera på detta litegrann nu när dvd börjar närma sig pensionsåldern.
Har cirkus 500 filmer och funderar på om man ska börja skicka iväg dom innan det är för sent.
Har många ganska sällsynta filmer som jag vet att jag utan större problem kan få åtminstone en hundring för.
Frågan är: kommer alla filmer, till och med dom som kan vara värda ett par hundra idag sjunka i värde och knappt ens vara värda att använda som frisbee i framtiden.

Vänta nu lite här...
...Vad samlar du på filmer för? Betraktar du filmsamlingen som en ekonomisk investering, eller du samlar för din egen skull?

Din samling är ju inte värdelös, så länge du själv uppskattar och värderar den högt.
Strunt samma hur alla andra värderar dina dvd-skivor.

Ska du byta ut hela samlingen bara för att det har kommit ett nytt format så gör du det, men grejen är den att filmerna blir ju isåfall "värdelösa" igen, när nästa steg i utvecklingen kommer.

Jag är helt säker på att dagens dvd-filmer kommer att bli i praktiken värdelösa så småningom. Jag köper t.ex. själv inte några dvd-filmer längre (till förmån för B.D.), men de filmer jag redan äger står tryggt kvar ändå. Jag har ju inte köpt dom för att kunna sälja av dom igen, utan för att jag vill ha dom! Vissa av mina filmer byter jag ut till BluRay, men det är för att de "gör sej" så mycket bättre i högupplöst format än i dvd-format.

#6

Postad 02 januari 2009 - 09:31

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
He he, jag har t.o.m video filmer kvar :)

#7

Postad 02 januari 2009 - 09:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
DVD skivan kommer säkert att var spelbar i många år framåt, men troligen är det slutet på den typ av mediabärare, men spelare kommer att finnas i kanske 20år till? och troligen skivor också en längre tid. Dagens "standard" med samma maskin kan spela blu-ray, DVD och CD och eventuellt ytterligare något format, gör att i alla fall spelaren är kompatibel vilket förlänger DVD-skivans livstid. Men priset på media/skivor kommer säkert att sjunka pga att det kommer att vara svårt att få ut materialet från skivan för att flytta det till annat media.

Någon riktig ersättare på samma sätt som idag är inte troligt, det man köper kommer i framtiden kommer enbart vara en bärare för att få formatet från "affären" till användaren. Ingen kommer för att se en film eller skiva hålla på att ta ut skivor ur fodral och hantera dessa.

Ser man utvecklingen på ljud, så har man gått från LP skivor och rullband, till CD och kasett och nu till elektroniska format och typ mp3 spelare. Jag använder idag aldrig en skiva, utan det är enbart en bärare som tar musiken till en elektronisk fil. Samma utveckling kommer det säkert bli inom filmen, man kommer att bara bläddra i ett mediabibliotek. Jag har redan börjat med detta, nu försöker jag så mycket det går att lagra på HDD istället för som tidigare på DVD-skiva.

Det finns två vägar för framtiden, kanske kommer båda eller fler vägar att vara möjliga:

1. Att man fortsätter med en typ av bärare för media, men enbart för att flytta från "affär" till användare. Kanske en typ av minneskort som man kan köpa filmen/musiken på, eller så att man själv kan ta med sig en minnesbärare och tanka över det man vill ha i affären eller så är det via internet som överföringarna/köp sker. Det kommer säkert även i framtiden vara möjligt för en icke internetansluten att kunna köpa media. Som sagt, det man köper kommer inte vara det som man använder utan enbart en tillfällig bärare för att ta hem materialet. Problemet med detta är kopiering, så frågan är om detta kommer att bli verklighet? Om man ser till musik, så fungerar det bra för det finns inga kopieringsspärrar utan det går bra att lägga sin CD som Mp3 fil, och man kan ha kvar skivan som original och man kan föra över till annan typ av mediafil i framtiden om man vill så. Problemet är film, jag ser redan problem med vissa gamla VHS kasseter med kopieringsskydd, som har hamnat i en återvändsgränd, går säkert inte i framtiden att spela upp och går inte heller att flytta (hemma) till annan form. Samma gäller ju DVD där mediat i vissa fall är fast och inte går att föra ut från skivan (idag i alla fall inte lagligt). Det är tråkigt att det blir så för det gör att man inte kommer att köpa media på skivor som inte möjligör transformering till andra standard utan där bäraren är slutprodukten.

Därför är ju nu TV blivit en betydligt bättre källa för media, jag har tex spelat in runt 10 st olika Astrid Lindgrensfilmer under julhelgen från TV, film som jag har lagrat på HDD, jag kan i framtiden föra detta vidare till andra format och bärare och det kommer aldrig att bli en återvändsgränd. Detta gör att idag är media via filmkanaler där man lagrar upp på tex en HD inspelare blir en säkrare form än skivan.

2. Nästa troliga alternativ är att man i framtiden inte alls får ha något hemma, detta under förutsättning, att man i all framtid är garanterad rättigheten att spela materialet. Tanken är då att man köper en film via nätet, men man får den inte fysiskt utan enbart rättigheten, man kan då spela upp denna via TV, mediaspelare, mobil etc så den ska alltid var tillgänligt med den kodnyckel du har. Här kommer det väl också vara så att man kommer att ha möjlighet att kunna kopiera, men är det så smidigt att välja media och spela upp det man har köpt så kanske det inte är troligt att man gör sig besvär med att hålla på att lagra upp massa filer på olika HDD'er? Samma borde då gälla TV mm, att har man rättigheten till en visst antal kanaler så ska det inte bara var hemma som man ska kunna se detta, utan även på bussen till jobbet eller när man är på semester någonstan i världen

Det blev mycket det :)

Redigerat av Unregistered124686ac, 02 januari 2009 - 10:48.


#8

Postad 02 januari 2009 - 12:23

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Vänta nu lite här...
...Vad samlar du på filmer för? Betraktar du filmsamlingen som en ekonomisk investering, eller du samlar för din egen skull?

Din samling är ju inte värdelös, så länge du själv uppskattar och värderar den högt.
Strunt samma hur alla andra värderar dina dvd-skivor.

Ska du byta ut hela samlingen bara för att det har kommit ett nytt format så gör du det, men grejen är den att filmerna blir ju isåfall "värdelösa" igen, när nästa steg i utvecklingen kommer.

Jag är helt säker på att dagens dvd-filmer kommer att bli i praktiken värdelösa så småningom. Jag köper t.ex. själv inte några dvd-filmer längre (till förmån för B.D.), men de filmer jag redan äger står tryggt kvar ändå. Jag har ju inte köpt dom för att kunna sälja av dom igen, utan för att jag vill ha dom! Vissa av mina filmer byter jag ut till BluRay, men det är för att de "gör sej" så mycket bättre i högupplöst format än i dvd-format.


Bra svar där. Jag tänkte samma sak.

Visst kommer säkerligen dvd-filmerna att sjunka i värde någon gång, men du kan göra de värdefulla för dig och då slipper du sälja dem. Jag har ett exempel. Jag tänkte sälja min vanliga 28 tum Thomson TV och lägga till någon tusenlapp och sedan köpa en ny LCD. Då tänkte jag att min TV som ny kostade 2000 kr bara. Och om jag säljer denna idag så lär jag inte få mer än 500 kr för den, om ens det. För folk kan fan hitta LCD för 3000-4000 kr idag. Då tänkte jag den tanken att bättre behålla TVn för mig själv och ha den kvar tills den kolapsar, därefter köper jag en ny. Jag tjänar på så vis mycket mer att utnyttja den själv än att ge den för ynka 500 kr.

Hänger du med?

Redigerat av leopodus, 02 januari 2009 - 12:24.


#9

Postad 03 januari 2009 - 10:11

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Just för tillfället så har jag inga planer på att göra mig av med mina filmer.
Men om jag fick veta att dom skulle bli värdelösa den 13:e juli 2011, då skulle jag nog se till att försöka göra mig av med dom innan dess.

Så ni tror alltså inte att dom här dyrare samlarboxarna kommer sjunka i pris framöver?
Tex. Härskarringen Collectors Box.

För oss som har stort intresse av märkliga filmer, Cannibal, Sleaze, Gamla Rysare och lite smått och gott så finns det än så länge inget annat än dvd att köpa. Så man får betala en del för dom också, bara att hålla tummarna för att folk kommer vara sugna på såna filmer i framtiden också.

Jag skulle aldrig vilja ha alla mina filmer på en hårddisk, känns som att ha dom i hyllan och spana in då och då är åtminstone halva nöjet. Tänk va tråkigt att bara kunna gå igenom dom på datorn. Då betalar jag hellre extra för fysiska filmer.

Redigerat av tomtefiluren, 03 januari 2009 - 10:12.


#10

Postad 03 januari 2009 - 10:15

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Så ni tror alltså inte att dom här dyrare samlarboxarna kommer sjunka i pris framöver?
Tex. Härskarringen Collectors Box.

Jo precis.
Känner ett par som har Titanic Special utgåva med filmnegativ ur filmen i boxen, den lär vara eftertraktad.

#11

Postad 03 januari 2009 - 10:36

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Just för tillfället så har jag inga planer på att göra mig av med mina filmer.
Men om jag fick veta att dom skulle bli värdelösa den 13:e juli 2011, då skulle jag nog se till att försöka göra mig av med dom innan dess.

Varför då?

Det här har jag svårt att förstå. Jag har inga problem att förstå om någon vill byta ut sin dvd-film till en B.D.-film för att få se samma film i högre upplösning, men för att värdet på dvd-filmen skulle förändras!?

Vill man satsa sina pengar i något värdebeständigt, så brukar man ju rekommendera guld eller konst. Inte dvd-filmer...

Det enda som skulle kunna få mej att sälja av mina dvd-filmer skulle vara ett byte till B.D.-film, men av olika anledningar så är jag inte överdrivet intresserad av att byta ut ett par hundra dvd-filmer till B.D. bara för bildkvaliten skull. Jag köper inget nytt på dvd, men de enda dvd-filmer jag har som har bytts ut, eller kan komma att bytas ut är några få storfilmer. T.ex. Matrix, LOTR-trilogin och liknande...

#12

Postad 03 januari 2009 - 11:08

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Stor filmerna får förbli som de är, dålig ekonomi och idioti att köpa dubbelt tycker jag personligen.

Bara gynnar filmbolagen..tänk er köpa 21 ex av stjärnornas krig del 4...snacka om lurad!

#13

Postad 06 januari 2009 - 14:40

Captain
  • Captain
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Jag tycker tråden är intressant och spännande.
Först är det ju en fråga om vad som menas med "värdelösa"? att filmerna minskar i ekonomiskt värde är väll rätt självklart, det mesta vi köper minskar i värde för varje år. Men filmerna har ju även ett annat värde i och med den glädjen vi får av att titta på dom, det värdet finns enligt mig kvar så länge vi själva är nöjda med DVD formatet, den dagen jag tycker att det finns ett annnat format som är så mycket bättre att DVD att jag börjar störa mig på DVDs brister varje gång jag ser en DVD film, då är min DVD samling rätt värdelös.

Jag tycker inte att Blu-ray är så mycket bättre än DVD, visst är den bättre men jämför man skillnaden mellan VHS-->DVD med skillnaden DVD-->Blu-ray så är det långt ifrån samma sak. DVD är otroligt etablerat och jag är övertygad om att de kommer att stå sig starkt ända tills nästa generations filmmedia kommeroch detta kommer nog inte att hända på tio år.

Jag minns när VHS blev "värdelöst" och filmerna först började säljas ut för 1-10:- och sen helt slutade komma till det formatet. Jag hade gått händelserna lite i förväg och sålt/gett bort alla mina VHS innan och börjat bygga upp filmsamlingen på nytt. Jag tror som sagt att DVDn har minst tio år till innan de möter samma öde. Jag sitter tryggt kvar med min DVD samling och har ingen tanke på att sälja den och börja byta upp mig till Blu-ray ännu.

#14

Postad 06 januari 2009 - 15:05

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Ginza säljer ju massor av DVD för 10 kr styck! ;)

Andrahandsvärdet på vanliga DVD-utgåvor ska vi inte tala om, praktiskt taget noll.

Men jag har byggt upp min filmsamling från 0 till 2000+ titlar under 10 år på DVD så för mig är den värd allt. Kommer aldrig att bli lika stort på Blu-ray pga. att många obskyra gamla filmer inte lämpar sig för HD om de inte restaureras omsorgsfullt, och det kommer aldrig att hända. Så DVD kommer att förbli det ultimata formatet för många filmer och även äldre tv-serier, musik-dvd etc.

#15

Postad 06 januari 2009 - 18:03

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jag tycker tråden är intressant och spännande.
Först är det ju en fråga om vad som menas med "värdelösa"? att filmerna minskar i ekonomiskt värde är väll rätt självklart, det mesta vi köper minskar i värde för varje år. Men filmerna har ju även ett annat värde i och med den glädjen vi får av att titta på dom, det värdet finns enligt mig kvar så länge vi själva är nöjda med DVD formatet, den dagen jag tycker att det finns ett annnat format som är så mycket bättre att DVD att jag börjar störa mig på DVDs brister varje gång jag ser en DVD film, då är min DVD samling rätt värdelös.

EXAKT! Och om samlingen är värdelös för dej, har mycket lite att göra med deras ekonomiska värde. Det är synnerligen sällsynt som massproducerade produkter håller sitt ekonomiska värde. Att köpa filmer är en ren förlust-affär om man bara ser till deras ekonomiska värde. Med reservation för vissa sällsynta filmer som kanske bara har släppts i begränsad utgåva. Deras ekonomiska värde styrs av tillgång och efterfrågan, men 99% av alla kommersiellt producerade filmer kan inte betraktas som några "unika" samlarobjekt. Det allra mesta förlorar värdet direkt efter att man har betalat för filmen. Filmer som har några år på nacken är tämligen värdelösa, framförallt om de fortfarande går att köpa på vanliga försäljnings-ställen (som t.ex. maxi's fyndhyllor).

Värdet i en samling är snarare av en annan typ än just ekonomisk.

Jag tycker inte att Blu-ray är så mycket bättre än DVD, visst är den bättre men jämför man skillnaden mellan VHS-->DVD med skillnaden DVD-->Blu-ray så är det långt ifrån samma sak. DVD är otroligt etablerat och jag är övertygad om att de kommer att stå sig starkt ända tills nästa generations filmmedia kommeroch detta kommer nog inte att hända på tio år.

När DVD'n kom så satt vi och tittade på 28" tv-apparater. DVD gav markant bättre kvalite t.o.m. på dessa tjocktv-apparater. Nu sitter fler och fler och tittar på 42" tv-apparater (som dessutom inte alltid ens förmår att visa FULLHD). Den bildmässiga skillnaden mellan dvd och BD är fullt tydlig även om det kanske inte vid första anblicken verkar vara lika stor skillnad som när vi lämnade VHS till förmån för dvd.

Men sitter man och tittar på en bild STÖRRE än 40" så ökar skillnaderna mellan dvd och bd.

Jag sitter och tittar på en bild som är >92" och skulle nog vilja påstå att skillnaderna mellan BD och DVD är STÖRRE än mellan DVD och VHS...

VHS är definitivt inte bra med sin avsevärt sämre upplösning än vad DVD levererar, men när dvd levererar ca 1,5-2 gånger högre upplösning än VHS så syns det tydligt att BD levererar ca 4 gånger högre upplösning än DVD, när bildstorleken ökar...

Den högre upplösningen för mej är inte något självändamål. Det den högre upplösningen ger är möjligheten att öka bildstorleken ytterligare utan nämnvärda förluster och med den upplösning som BD idag levererar så upplever inte jag några nämnvärda kvalitets-förluster t.o.m. när bilden närmar sej 2½ meters bredd.

Eftersom bildens storlek direkt påverkar hur mycket man lever sej in i en film så vill jag nog hävda att B.D. ger oss möjligheten att få en upplevelse utöver det ordinära.

Jag såg förresten Dansar med vargar häromkvällen (dvd-format än så länge) och den filmen har nu flyttats upp på min "B.D. -inköpslista". MASSOR av storslagna vyer som definitivt inte skäms för sej på dvd-versionen, men som jag misstänker kommer att göra sej ÄNNU bättre i BD-utgåva. Vissa filmer gör sej synnerligen väl i storbildsformat. Dansar med vargar är just en sådan.

Oopss..
Jag gled visst ganska rejält O.T. nu va ;) ?

Jag minns när VHS blev "värdelöst" och filmerna först började säljas ut för 1-10:- och sen helt slutade komma till det formatet. Jag hade gått händelserna lite i förväg och sålt/gett bort alla mina VHS innan och börjat bygga upp filmsamlingen på nytt. Jag tror som sagt att DVDn har minst tio år till innan de möter samma öde. Jag sitter tryggt kvar med min DVD samling och har ingen tanke på att sälja den och börja byta upp mig till Blu-ray ännu.


Så rätt så! Så länge man uppskattar sina filmer, så är de ju inte värdelösa! Vill man ha rädda sina film-pengar, så ska man inte köpa film alls, då är det förmodligen billigare att hyra filmerna!

#16

Postad 06 januari 2009 - 20:00

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Bildmässigt så tycker jag dvd för det mesta duger alldeles utmärkt.
Har en Panasonic px80 och en oppo 981, och på dom nyaste filmerna så tycker jag att en del inte är allt för långt bakom blu-ray kvalite.

Och det är många filmer nu som man kan fynda som aldrig kommer att släppas på blu-ray inom dom närmsta 50 åren.
Men om det gäller nysläppta filmer så känns det rätt så meningslöst att köpa dom på dvd när man kan lägga på ca 50kr och få samma film på blu-ray.

Det som jag skulle vilja spana in i framtiden om det är om alla boxar som ligger högt i värde idag kommer att tappa i värde om nåt år.

För ett år sen kunde man få Härskarringen collectors boxen för runt en femhundring och idag går den för uppemot 2000, det är ju helt galet. Kan väl knappast bli dyrare än så?

#17

Postad 07 januari 2009 - 00:26

Captain
  • Captain
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Men om det gäller nysläppta filmer så känns det rätt så meningslöst att köpa dom på dvd när man kan lägga på ca 50kr och få samma film på blu-ray.


Jag håller med dig där, jag köper dock väldigt sällan helt nysläppta filmer då jag anser att de är för dyra men jag funderar på att köpa en blu-ray spelare och om jag gör det och ska köpa nya heta filmer lägger jag gärna till 50:- för att få den på blu-ray.

Jag är riktigt sugen på en blu-ray spelare så att jag kan utforska det nya formatet lite närmare och se hur stor skillnaden egentligen är. Men jag kommer ändå att behålla mina DVD filmer och kommer fortsätta köpa en hel del film på DVD.

#18

Postad 07 januari 2009 - 17:47

Globe
  • Globe
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Värdet kommer antagligen att sjunka, men är det därför som man köper filmer (BR/DVD) ?
är man orolig för att värdet försvinner? :)
- Mitt svar är Nej!!

Har nu en +1000 dvd och de kommer jag inte att göra mig av oberoende vad de är värda eller icke ;)
Har dessutom kvar alla min Laserdiscar och inga problem där "ännu"

Så samla på bara :D

#19

Postad 07 januari 2009 - 22:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Bildmässigt så tycker jag dvd för det mesta duger alldeles utmärkt.
Har en Panasonic px80 och en oppo 981, och på dom nyaste filmerna så tycker jag att en del inte är allt för långt bakom blu-ray kvalite.

Och det är många filmer nu som man kan fynda som aldrig kommer att släppas på blu-ray inom dom närmsta 50 åren.
Men om det gäller nysläppta filmer så känns det rätt så meningslöst att köpa dom på dvd när man kan lägga på ca 50kr och få samma film på blu-ray.

Det som jag skulle vilja spana in i framtiden om det är om alla boxar som ligger högt i värde idag kommer att tappa i värde om nåt år.

För ett år sen kunde man få Härskarringen collectors boxen för runt en femhundring och idag går den för uppemot 2000, det är ju helt galet. Kan väl knappast bli dyrare än så?


"För ett år sen kunde man få Härskarringen collectors boxen för runt en femhundring och idag går den för uppemot 2000, det är ju helt galet. Kan väl knappast bli dyrare än så?"

Är de så dyra? Du menar boxarna med statyerna? Det var som *svordom* Statyerna är förstås väldigt välgjorda. Men tvåtusen spänn? Det förvånar till och med mig!

#20

Postad 07 januari 2009 - 23:26

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

"För ett år sen kunde man få Härskarringen collectors boxen för runt en femhundring och idag går den för uppemot 2000, det är ju helt galet. Kan väl knappast bli dyrare än så?"

Är de så dyra? Du menar boxarna med statyerna? Det var som *svordom* Statyerna är förstås väldigt välgjorda. Men tvåtusen spänn? Det förvånar till och med mig!


Jojo, det va en på tradera för nån dag sen. Vet inte vad auktionen slutade på men den låg på 1800 när det va ett par timmar kvar. Det är den enda boxen av dom 3 jag saknar men nu när den är så dyr så klarar jag mig utan den. Skulle aldrig ge såna pengar bara för att få samlingen komplett.

#21

Postad 09 januari 2009 - 14:15

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Trots att jag älskar ny teknik av alla slag, ser jag som filmsamlare lite oroväckande på framtiden när det gäller film som media.

Halva nöjet med att samla på film är för mig möjligheten att se samlingen fysiskt, att sitta och plocka med fodral, ta ut skivan och lägga den i släden mm.
Att det utan tvekan må vara bekvämare att ha allt på HDD eller online må vara hänt, men som samlare är det inget jag vill veta av.
Jag njuter av att stå bland min samling på 1100+ titlar och välja film. Den kicken får jag inte av att sitta framför en skärm...

Vad det gäller värdet på filmerna är det för mig ointressant, jag har total koll på varje krona jag spenderat på Laserdiscar och DVD, det ekonomiska värdet idag är inte en bråkdel av vad jag en gång gett (med några få undantag), däremot stiger värdet för mig personligen med varje ny titel jag lägger till!

Varje format har sin charm, för mig var det roligast att samla på LD, så jag hoppas på ett nytt format för endast entusiaster, jag är villig att betala extra för det!

Så njut av era samlingar, spara era gamla format och köp nya när de kommer, byt endast ut favoritfilmerna!

#22

Postad 09 januari 2009 - 17:33

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0

Jojo, det va en på tradera för nån dag sen. Vet inte vad auktionen slutade på men den låg på 1800 när det va ett par timmar kvar. Det är den enda boxen av dom 3 jag saknar men nu när den är så dyr så klarar jag mig utan den. Skulle aldrig ge såna pengar bara för att få samlingen komplett.

Auktionen slutade på 2025 kr+frakt. Så jag börjar också vänja mig vid tanken på att samlingen inte kommer bli komplett :/

Trots att jag älskar ny teknik av alla slag, ser jag som filmsamlare lite oroväckande på framtiden när det gäller film som media.

Halva nöjet med att samla på film är för mig möjligheten att se samlingen fysiskt, att sitta och plocka med fodral, ta ut skivan och lägga den i släden mm.
Att det utan tvekan må vara bekvämare att ha allt på HDD eller online må vara hänt, men som samlare är det inget jag vill veta av.
Jag njuter av att stå bland min samling på 1100+ titlar och välja film. Den kicken får jag inte av att sitta framför en skärm...
...//...
Så njut av era samlingar, spara era gamla format och köp nya när de kommer, byt endast ut favoritfilmerna!

Så rätt. Så rätt. Så rätt. Finns ingen som hellst känsla med att ha massa filmer på HDDn.

#23

Postad 20 januari 2009 - 04:08

JohanP2
  • JohanP2
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Auktionen slutade på 2025 kr+frakt. Så jag börjar också vänja mig vid tanken på att samlingen inte kommer bli komplett :/

Så rätt. Så rätt. Så rätt. Finns ingen som hellst känsla med att ha massa filmer på HDDn.


Hehe, och det var jag som vann den. Inplastad och fin står den i hyllan och glänser..
2025 spänn+150 kr i frakt känns lite väl för en film, men samtidigt känns det underbart att jag äntligen fått den där jäkla boxen som har spökat för mig så länge.

Kan ju jämföra det lite med folk som samlar på konst eller frimärken, de kan också få betala otroliga priser för något som egentligen inte gör någon nytta, vilket film faktiskt gör.

Om du köper en tavla för 100,000 kr får du säkerligen en väldigt fin tavla, men med en film kan man göra så mycket mer..


Tyvärr har jag ännu inte haft modet att ta av plasten på min skönhet, vet inte om jag vågar göra det heller. Har ju redan extended versionen i vanlig box.. Om jag nu kommer sälja den någon dag sjunker den ju en hel del i värde om plasten är borta.

Samlandet handlar ju dels om att kunna stå och beundra sin egen samling och känna en viss känsla av tillfredställelse när man tänker på hur mycket man har slitit och betalat för att det ska bli såpass bra som resultat förhoppningsvis är.
Något som säkert alla samlare tänker på är ju återförsäljningsvärde, självklart. Det är ju därför jag inte vågar ta av plasten på Sagan om Ringen-boxen..

För att svara direkt på topic:
Nej, helt värdelösa kommer de inte bli, i alla fall inte alla limiterade utgåvor, om många år är säkerligen nästintill alla "vanliga" DVD-utgåvor helt värdelösa, men om man samlar så gör man ju. Även om man köper på sig allt mer blu-ray filmer, står fortfarande alla fina DVD-utgåvor där i hyllan och glänser.

Lite finansiell säkerhet är det ju också, om jag i dagsläget skulle sälja alla mina limiterade utgåvor skulle jag säkert få ut 10-15000, även om jag köpt dem för mycket mer.. Men uj vad fint de står i hyllan..

Edit: Ursäkta svamlet, men jag är trött och klockan är mycket..

Redigerat av JohanP2, 20 januari 2009 - 04:09.


#24

Postad 22 januari 2009 - 06:25

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Just för tillfället så har jag inga planer på att göra mig av med mina filmer.
Men om jag fick veta att dom skulle bli värdelösa den 13:e juli 2011, då skulle jag nog se till att försöka göra mig av med dom innan dess.

Så ni tror alltså inte att dom här dyrare samlarboxarna kommer sjunka i pris framöver?
Tex. Härskarringen Collectors Box.

För oss som har stort intresse av märkliga filmer, Cannibal, Sleaze, Gamla Rysare och lite smått och gott så finns det än så länge inget annat än dvd att köpa. Så man får betala en del för dom också, bara att hålla tummarna för att folk kommer vara sugna på såna filmer i framtiden också.


Skicka mig ett PM när du ska sälja, det låter som att du har en hel del bra filmer :)
Kan du inte lägga ut lite bilder?

#25

Postad 23 januari 2009 - 10:46

hertil
  • hertil
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
En filmsamling är aldrig värdelös p g a format. Det handlar bara om ens egen känsla. Att samla enbart för att kunna sälja och tjäna på den så är det konst och andra mer etablerade samlarobjekt som gäller. Det är som att säga att jag inte skulle kunna njuta av en riktigt gammal stumfilm från 1903. Givetvis har jag mina gamla VHS:er kvar. Det är ju nostalgi.

Det där med blu-ray är något för framtida filmer eller om möjligt de filmer som faktiskt kan bli ännu mer restaurerade och ännu bättre på så vis men än så länge har jag inte sett någon stor skillnad mellan blu-ray och DVDutgåvan av en film från säg 80-talet. Jag säger; behåll formaten och spelarna. Det är ju trevligt att kunna spela olika format i sin hembio och behålla de gamla utgåvorna. Det är det som gör samlingen komplett. Du kommer kunna njuta av en DVDrulle om 20 år, lika mycket som du njuter av en idag.

Jag har sålt av mycket av min samling på tradera den senaste veckan då jag insåg att den samling bestod av billiga filmer jag inte ens ville ha. Jag vill ha kvalitet istället för kvantitet. Det betyder dock inte att jag tänker gå över till blu-ray nu. Ska jag köpa t ex restaurerade gamla fina filmer så lär det bli DVD där också för jag tror inte att man kommer se så stor skillnad på kvaliteten.

#26

Postad 15 juni 2015 - 09:57

Nixxy88
  • Nixxy88
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Någon som har en aning om vad denna skulle vara värd idag? Vad ska man betala för den, alternativt sälja den för?

 

http://www.discshop...._edition/P56934



#27

Postad 15 juni 2015 - 14:49

Unregisteredb2422138
  • Unregisteredb2422138
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Inte mycket alls.



#28

Postad 26 juli 2015 - 17:36

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Som det ser ut nu, med Ultra hd,så lär väl dvd dö ut ännu fortare?



#29

Postad 26 juli 2015 - 19:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Dvd kommer nog sega sig kvar ett tag till. Hemmabioentusiaster kommer hålla Uhd under armarna tills den tekniken orkar gå själv. 



#30

Postad 27 juli 2015 - 14:36

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Tvivlar på att DVD kommer gå i graven än på ett tag. Nog närmare att Blu Ray möter det ödet då den största skaran som handlar film handlar DVD. Men det är vad jag tror :)



#31

Postad 27 juli 2015 - 14:44

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 584 inlägg
  • 0

Inte illa att skaka liv i en 6 och ett halvt år gammal tråd  :D



#32

Postad 29 juli 2015 - 16:04

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Jag tänkte mest på att snart finns det väl inga tv/projektorer,som kan spela upp dvd.Förrutom att skala upp då.Men bilden kommer bli vädigt VHS aktig.Framför allt efter som bild visarna blir bara större och större.  <_<  :mellow: .


Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 29 juli 2015 - 16:04.


#33

Postad 29 juli 2015 - 16:25

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Stöd för 480i/p och 576i/p kommer nog inte försvinna, dock kan analoga anslutningar som SCART och YPbPr göra det.

 

När det gäller uppskalningen så blir det nog inte värre än det redan är. Möjligtvis kommer fler köpa större apparater och inse att det inte längre ser så roligt ut med standardupplöst.



#34

Postad 29 juli 2015 - 16:30

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0

Nu har jag inte köpt film på ett tag, men det finns några serier jag vill ha, bland annat Star Wars och när jag köper blir det definitivt på Blu-Ray.



#35

Postad 29 juli 2015 - 18:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Stöd för 480i/p och 576i/p kommer nog inte försvinna, dock kan analoga anslutningar som SCART och YPbPr göra det.

 

När det gäller uppskalningen så blir det nog inte värre än det redan är. Möjligtvis kommer fler köpa större apparater och inse att det inte längre ser så roligt ut med standardupplöst.

Om man skalar upp med exakt dubbelt så mycket pixlar som ursprungsbilden har borde väl inte bilden se mycket sämre ut. I princip förstorar man ju bilden bara. Eller tänker jag fel?


Nu har jag inte köpt film på ett tag, men det finns några serier jag vill ha, bland annat Star Wars och när jag köper blir det definitivt på Blu-Ray.

Få se vad Disney hittar på när det gäller Star Wars. Man vet aldrig med Disney och hur de tänker när det gäller restaurering av filmer. Gör dom det ordentligt så är jag med på ditt tåg. Då kommer jag absolut att köpa dem. Ännu bättre om de kommer ut som Uhd. Det går ju att skala ner till full-hd enkelt.



#36

Postad 06 augusti 2015 - 23:05

Jimmy_A
  • Jimmy_A
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

Jag tror, som någon nämnde, att dvd-försäljningen kommer att leva vidare i rätt många år framöver. Det säljs nog betydligt fler dvd-skivor än blu-ray-skivor. Jag misstänker även att 4K/UHD-skivorna kommer att floppa ordentligt. "Folk" orkar nog inte med ännu ett fysiskt lagrat media. 


Redigerat av Jimmy_A, 06 augusti 2015 - 23:06.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.