Jag är ganska ny inom hifi-världen men vill lära mig så mycket som möjligt innan mitt inköp av ny stereo.
Jag har kollat runt efter högtalare och har bestämt mig för xtz 99.26. Men nu är ju problemet att jag vill ha en ny förstärkare till dessa. Tillverkaren meddelade mig att jag skulle välja en förstärkare som klarar av 4 ohm. Men vad innebär detta i praktiken??? Vad skiljer mellan 8 och 4 ohm? Och hur mycket spelar watten in i valet av förstärkare???
Jag har kollat på Marantz 502 men vet ej riktigt om den klara av att driva desssa högtalare ¨på ett tillfredsställande sätt. Jag hade tänkt att bi-ampa denna. Hur tror ni det fungerar???
Sen har 502:an "bara" har 4x25 watts utgångar, behöver jag ngt fetare? Tex marantz 7001. Eller pioneer A-A6J... Ngn som vet ngt om denna förstärkare? förresten? Hade tänkt att lägga mellan 3-5000 kr på förstärkaren.
Kom gärna med förslag! Utseendet spelar även det ganska stor roll då sambon oxå ska tycka om den;)
Jag väljer ju mellan att ha en liten snygg förstärkare som så klart ska klara av att spela dessa högtalare på ett bra sätt kontra ett större system som gör högtalarna rättvisa. Hur ska jag tänka med ohm och watt etc...
Svara gärna för jag är liiiite förvirrad i denna djungel av hifi-saker!
Sökningen pågår
Avancerad sökning
33 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?