Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Första hi-fi systemet

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 January 2009 - 16:23

Cturfors
  • Cturfors
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tjo!

Jag har bestämt mig för att satsa en slant eller två på att få lite riktigt ljud här hemma, har tidigare haft Logitech's Z-2300 som allt-i-allo högtalare till datorn, men känner nu att jag vill upgradera ljudet :)

Vad jag har i tankarna budgetmässigt ligger runt 2-3000kr, vilket jag vet inte ger mig high-end ljud, men då jag suttit med Z-2300 innan så är detta knappast ett problem för mig.
Det som kommer att spelas är i huvudsak Metal, men kommer även använda dem till Film.

Jag har kollat runt lite och har sett att Fynda.se har en hel del prisvärda högtalare inom min budget, tex:
http://www.fynda.se/...php?prodid=3330
http://www.fynda.se/....php?prodid=854

Är dessa ett bra val som första-högtalare eller finns det andra i liknande prisklass som kan ge bättre ljud?

Som förstärkare så har Fynda paket-priser med Proson's RV 2050v2:
http://www.fynda.se/...php?prodid=2880

Men jag tycker att den ser lite flimsig ut, och har sett att den inte fått speciellt roliga kommentarer, så vet inte riktigt om man vågar satsa på denna.

Jag har däremot en Yamaha A-760 som jag kan använda, och jag börjar ana att denna kan vara ett bättre val, lite info om denna finns här:
http://gigapod.free....amaha_A760.html

Vore det en ok investering att köpa tillexempel Dynavoice Magic F-6 EX alternativt M-65 och använda dessa med den äldre förstärkaren?

Väldigt tacksam för alla kommentarer eller tips.

MVH. Cturfors

Redigerat av Cturfors, 03 January 2009 - 16:34.

Postad 04 January 2009 - 19:05

Unregistered0cb853f5
  • Unregistered0cb853f5
  • Lärjunge

• 405 inlägg
  • 0
Jag hade kört på Yamahan och bara köpt nya högtalare först och skaffat ny förstärkare senare. Snålar du in på högtalarna kommer du bara ångra dig.

Postad 04 January 2009 - 20:47

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Jag tycker absolut att du ska köpa M-65, de är lätt värda skillnaden.

Postad 05 January 2009 - 00:12

Cturfors
  • Cturfors
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ok, så M-65 har alltså "bättre" ljudförmåga än F-6ex?

Väljer nog att köra på Yamaha-förstärkaren tillsvidare iallafall, om den inte visar sig "duglig" längre fram så kommer jag nog skriva en liten post här igen för att hitta en mer lämpad förstärkare :blink:

Då denna tråd inte kommer att handla om förstärkare längre (om ingen annan har några förslag eller kommentarer) så kanske en mod kan flytta den till högtalar-delen av forumet?

Om någon har testat både M-65 och F-6ex och kan kommentera kvaliten på dessa, samt om det är stor skillnad i ljudet mellan dem (eller om jag helt enkelt borde välja något annat märke av högtalare) så vore vidare svar väldigt tacksamt :P

Postad 05 January 2009 - 00:49

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Håller med om att du bör köra med Yamhan! Frågan är om den inte är bättre än den nya från Proson... Ang högtalarval så har jag visserligen inte hört F-6 men M-65 låter iaf otroligt bra kan jag intyga, och en ljudkapacitet som jag har svårt att tro att F-6 når upp till. Mer av det goda helt enkelt =) Fast det beror ju på hur högt du vill spela. Vill du inte spela så högt så är F-6 ett bra val. Snyggare också imo. Du har iaf hittat rätt när man vänder sig till Dynavoice för budgethögtalare. Högtalare med hifikvalitéer till oväntat låga priser skulle jag vilja säga.

Om du nu inte ska köpa en ny förstärkare så kan du ju slå på stort med Dynavoice toppserie
http://www.fynda.se/...php?prodid=2428
Den lär du kunna leva med i många år, även om du blir mer kräsen av dig.

Postad 05 January 2009 - 11:28

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Även jag tror din Yamaha spelar en klass över Proson förstärkaren.
Dynavoice Definition DF-5 är en i mina öron mycket kvalitiv högtalare med stor ljud- och byggkvalitet. Men den saknar tyvär en del rytm och tryckkapacitet. Äger ett par själva drivna av en Yamaha förstärkare och diskanten är fantastisk, dock något tunn bas. Är du van vid din Logitech bas som basar så kommer du tycka Definition spelar svagt till en början.. basen är av en högre klass och låter mer balanserad med resten av högtalaren.
Mvh Mydynavoice

Postad 05 January 2009 - 15:41

Cturfors
  • Cturfors
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hmmm, ska kolla upp DF-5, kan vara som ni säger att det är värt att lägga lite extra pengar nu i början för att få ut mer under en längre tid

Redigerat av Cturfors, 05 January 2009 - 15:41.

Postad 05 January 2009 - 17:16

Cturfors
  • Cturfors
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Kollade lite på Fynda, och om man nu köper lite dyrare högtalare så kostar ju faktiskt M-85 lika mycket som DF-5, någon som testat båda dessa?

Postad 05 January 2009 - 21:36

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Kollade lite på Fynda, och om man nu köper lite dyrare högtalare så kostar ju faktiskt M-85 lika mycket som DF-5, någon som testat båda dessa?

M-85 lär låta längder mer och bättre. Jämför vikten på högtalarna t.ex :)

Kostar de lika mycket hade jag valt M-85 iaf. Har dock inte lyssnat på någon av de två, endast F-6.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.