Boom! Oj vad det låter. SVSound PC13 Ultra.
243 svar till detta ämne
Postad 05 January 2009 - 06:59
johannisson
-
johannisson
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Vad ska jag säga mer än OJ!
Jag har köpt alla mina saker gradvis, började med en Tvix box och en Projektor (Mitsubishi HC6000) samt en 120" duk. Körde detta med mitt gamla Logitech 5.1 system då det var de enda jag kunde få med mig då jag flyttat utomlands. WoW vilken bild, roligt att se på film, men något saknades... ljud såklart. Bank-kontot växte sakta men säkert och en Denon 4308 och ett par B&W 703 samt en HTM7 använde mina Dali Concept 1 från min mini-stereo som bakhögtalare. Nu började det likna något. Bio rummet började ta form men ändå var det inte riktigt där.
Men alldrig skulle jag ha trott att den absolut största förbättringen skulle bli när jag köpte min sub. En SVS PC 13 Ultra... den är stor, enorm om man ska vara mer precis, den må ha ett litet fotavtryck men den är högre och bredare än man kan föreställa sig. Men oj vilket ljud, vilken bas... delade ut allt ljud från 80Hz och neråt till den.
Jag älskar synth allt från blippig pop-synth till den tunga industri-synthen... basen levererar som en dröm till min musik. Senare på kvällen rullar man ner duken och kör en bluray film, vem behöver "bas-skakare" till soffan.  Helt underbar sub, den ger mig en fin smäll i bröstet när det smäller till på duken, precis som det ska vara.
Brukar alltid ha väldigt höga förväntningar inför mina köp, oftast lite för höga. Detta för att jag läser allt jag kan komma över och tar reda på allt jag kan, låt det ta tid bara jag vet allt jag kan veta inan köp. Kalla mig anal men så är det. Deta resulterar i att jag oftast får absolut bästa pris som går att få, direktimport eller i rätt butik spelar ingen roll. Så billigt det går är rätt för mig. Men på samma gång som jag vet så gott som allt om det jag köper brukar mina förväntningar inte alltid nås upp till av innköpt vara. Men med SVS-subben så sattes jag verkligen på plats.
Förlåt om det blev en skryttråd eller något sådant men SVS gjorde den absolut största förbätringen i min hemabio anlägning. Att för en ändå så pass ringa slant ge så mycket var väldigt förvånande.
Jag direktimporterade från SVS själva och dom byggde en med ~220V och 50/60Hz så jag kan nyttja den både här i SydKorea och hemma i sverige när jag väl flyttar hem. Deras kundtjänst var snabba på mail, hjälpte till med allt jag frågade om och var väldigt trevliga, "Above and beyond" så att säga.
Nu ska jag sluta yra om min bas och se på lite film... ha det gott folk.
//Fredrik
Redigerat av Passerati, 05 January 2009 - 08:38.
Postad 05 January 2009 - 10:14
AudioSmurf
-
AudioSmurf
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Grattis till köpet! Men vad säger grannarna?  Menar då inte nordkoreanerna som säkert också hör ditt spelverk utan de som bor under dig, hehe.
Postad 05 January 2009 - 21:57
micke123
-
micke123
-
Användare
-
-
118 inlägg
Tjena Fredrik!
Alltid kul när dom nya prylarna presterar bättre än man hoppats!
Och jag tycker det är lite lustigt att det inte skrivs ännu mer om SVS
här hemma i svedala,med tanke på vad dessa basar presterar.
Sitter själv med 3 svs basar (2 pb13 och 1 pc13) och ska skaffa den fjärde framåt våren
Vilka filmer har du sett hittils?
Kan rekomendera ett par riktiga dräpare som får byxbenen att fladdra!
Cloverfield
Master&Commander
Kung Fu Panda
Flight of the phoenix (helsjuk bas)
Nya Hulken
Iron Man
Finns själklart många fler,men dessa tycker jag sticker ut lite extra...
Ge gärna lite intryck om du ser nån utav dessa filmer.
mch micke
Postad 06 January 2009 - 04:56
johannisson
-
johannisson
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Grattis till köpet! Men vad säger grannarna? Menar då inte nordkoreanerna som säkert också hör ditt spelverk utan de som bor under dig, hehe.
Tackar  Nja grannarna har inte klagat än, men å andra sidan så är Koreaner ganska förlåtande för väsen. Min ena granne har en Pianoskola i sin lägenhet och det är ett evigt plinkande (i min lägenhet) så detta är hämnd  Tjena Fredrik!
Alltid kul när dom nya prylarna presterar bättre än man hoppats! Och jag tycker det är lite lustigt att det inte skrivs ännu mer om SVS här hemma i svedala,med tanke på vad dessa basar presterar.
Sitter själv med 3 svs basar (2 pb13 och 1 pc13) och ska skaffa den fjärde framåt våren 
Vilka filmer har du sett hittils? Kan rekomendera ett par riktiga dräpare som får byxbenen att fladdra!
Cloverfield Master&Commander Kung Fu Panda Flight of the phoenix (helsjuk bas) Nya Hulken Iron Man
Finns själklart många fler,men dessa tycker jag sticker ut lite extra...
Ge gärna lite intryck om du ser nån utav dessa filmer. mch micke
Jag har sett Iron Man.. oj oj oj, många fina scener i den. När Iron man 2.0 och den "onda" styggelsen slåss i slutet på filmen smäller och skallrar fint. Samt när han ska fly ur grottan. Mmmm BAS! Ska ta och se Kung Fu Panda omgående, trode inte det var så mycket bas i den??? Får ta och damma av Hulken som jag såg för några månader sedan men då utan subben. Jag skulle rekomendera Transporter 3... jag gillar Statham så jag är lite förlåtande till hans rullar men bas fans det. Man fick tajma in andningarna mellan gaspådragen i bilen. Man ska ju lixom höra W12:ans ljud i hela bröstkorgen  Transformers såg jag oxå och den smäller på ganska ofta i dom låga frekvenserna, ta bara ljudet från robotarna när dom springer eller hoppar... mumma  Ja jag är ypperligt förvånad att det inte är mer snack om just SVS subbarna. Kan ju bero på att företaget bara är 10 år gammalt och att dom inte har ett stort återförsäljarnät. Mycket underligt att det inte fins någon Svensk distrubitör/säljare. För SVS subben jag har nu är med hästlängder bättre än min Canton jag har hemma i Sverige. Jag har provlyssnat många olika märken men inget kan stå sig mot detta monster. En fråga, kör du alla tre subbar i samma rum? varför så mycket bas, är det en aula du ska dränka i bastoner? //Fredrik
Postad 06 January 2009 - 05:15
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Vad fick du betala för direktimporten?
Tror du det skulle vara ett bra alternativ även i Sverige?
Postad 06 January 2009 - 09:46
AudioSmurf
-
AudioSmurf
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Postad 06 January 2009 - 10:06
micke123
-
micke123
-
Användare
-
-
118 inlägg
Johannisson.
Får helt klart kolla upp Transporter 3,låter lovande.
Ja det är synd att man måste importera från L-Sound Norge,men dom är väldigt bra att ha å göra med.
Nä ingen aula som ska fyllas med bas 
utan är igentligen bara för att jämna ut basen i hela rummet,sen att man kan få ett
jävulsk tryck i filmerna är ju bara en trevlig "bieffekt"
Ha de
mvh micke
Postad 06 January 2009 - 23:47
johannisson
-
johannisson
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Vad fick du betala för direktimporten?
Tror du det skulle vara ett bra alternativ även i Sverige?
Jag vet ärligt talat inte, men jag skulle inte tro det. I Korea så är momsen på 10% hemma är det väll 30%, I Korea betalar man bara moms på varans värde och inte hela kostnaden. I Sverige får man ju betala moms på fraktkostnaden oxå. I Sverige så brukar saker och ting inte gå så fort så hyra av flygplatsen kvadratmeters pris lär ju pågå i flera dygn innan dom väl skeppar hem din subb. I Korea så anlände min Sub till Seouls flygplats. Jag blev upringd av tullen och en importmyndighet. Lite dokument skrevs i ordning, faxades in. Jag fick ett pris och jag gick till min lokala bank och satte in moms, tullavgift och hyran av lager plats för påbörjat dygn. Detta tog väll en två timmar allt som allt. Jag bor 5 timmars bilfärd från Seoul men 4 timmar senare hade jag varan. Dom flög ner den till Busans flygplats och körde den til mig. All frakt inom Korea gick på 200:- och då flög subben en timme och åkte bil en och en halv timme i Korea. Leverans vid dörren 10 timmar efter den landade utanför Seoul. Och då bor jag ju ändå 60 mil från den initiala ankomstplatsen. Det är service de, här samarbetar mynigheter efektift och allt flyter på... sedan att leverantörskillarna jobbar fram till 23:00 på kvälarna skadar ju inte efektiviteten  Men ring eller maila SVS och fråga vad frakten skulle gå på, räkna lite lätt på 35% påslag och se om det är en förtjänst mot vad norrmänen tar för sina SVS produkter. Kanske går det att finna en gylle väg för dig. Johannisson.
Får helt klart kolla upp Transporter 3,låter lovande.
Ja det är synd att man måste importera från L-Sound Norge,men dom är väldigt bra att ha å göra med.
Nä ingen aula som ska fyllas med bas  utan är igentligen bara för att jämna ut basen i hela rummet,sen att man kan få ett jävulsk tryck i filmerna är ju bara en trevlig "bieffekt"
Ha de mvh micke
LoL Jämna ut basen... låter som du vill kunna sitta i alla hörn samtidigt och se på film  Eller brukar du ha en skolklass över som sitter över allt och alla vill få lika mycket bas. Sorry om jag skojjar men jag har en Ultra och jag tycker den ger mig vad jag tål...  Kan inte ens i fantasin tänka mig hur tre skulle låta... Mmm mysigt måste dte vara... måste få svänga förbi och provlyssna hos dig när jag är i Sverige nästa gång? Vi kanske borde starta ett upprop i en ny tråd, se hur många som har en SVS sub här på forumet, eller? //Fredrik
Postad 07 January 2009 - 00:07
Unregisterede8beb553
-
Unregisterede8beb553
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Jag kan ju bidra med mitt exemplar  kolla galleriet
Har nyss byggt en DIY subwoofer som är avstämd i 15hz och hänger med SVS'n ganska okey faktiskt. Har inte mätt dem än eller intregerat dem riktigt med varandra, men ska göra det när jag får lite tid över. Sen ska det målas också.
Damn! vad effektivt med frakten där alltså Johannisson.
Postad 07 January 2009 - 02:24
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Köp en till PC13 så lär det bli ännu trevligare! Flera subbar är mums.
Postad 09 January 2009 - 20:19
Unregisterede8beb553
-
Unregisterede8beb553
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Köp en till PC13 så lär det bli ännu trevligare! Flera subbar är mums.
Funderar allvarligt på att bygga en till fet DIY subba till. Min 12" jag byggde vart så himla bra. Fast en eller 2st PC13 ultra hade ju hängt fint i rummet
Redigerat av Unregisterede8beb553, 09 January 2009 - 20:20.
Postad 09 January 2009 - 20:33
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
LoL Jämna ut basen... låter som du vill kunna sitta i alla hörn samtidigt och se på film Eller brukar du ha en skolklass över som sitter över allt och alla vill få lika mycket bas. Sorry om jag skojjar men jag har en Ultra och jag tycker den ger mig vad jag tål... //Fredrik
Jag har ingen SVS och kvalificerar mej egentligen inte för denna tråden, men jag vill bara klargöra att det främsta syftet med att använda fler basar är egentligen inte för att få ett större tryck av vad en ensam bas fixar. Det främsta syftet är att genom att använda fler basar, så kan man få samma tryck men med mindre distorsion. Renare ljud alltså. En annan fördel är att vissa resonans-fenomen som kan uppstå i rummet på vissa ställen "jämnas ut" lite effektivare när man har fler basar. Det GÅR att få bukt med sådana problem på andra sätt också, men fler basar (om ekonomin tillåter) har som sagt fler fördelar än så... Själv är jag inte någon nämnvärd basnarkoman, men funderar ändå på att komplettera med lite fler subbor. Mitt enda problem är att jag inte har klurat ut vilket som är mest "kostnadseffektivt". Fler basar för mer pengar, eller en ensam, men bättre bas för samma pengar. Jag lutar åt det förstnämnda eftersom jag redan har en som jag är hyffsat nöjd med... ...Behöver inte bli överdrivet dyrt om man skaffar en till, m.a.o.... EDIT: Ps. Grattis till ett köp som har överträffat dina förväntningar. Sådana är alltid kul...
Redigerat av Unregistered959, 09 January 2009 - 20:34.
Postad 09 January 2009 - 20:42
Unregisterede8beb553
-
Unregisterede8beb553
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Själv är jag inte någon nämnvärd basnarkoman, men funderar ändå på att komplettera med lite fler subbor. Mitt enda problem är att jag inte har klurat ut vilket som är mest "kostnadseffektivt". Fler basar för mer pengar, eller en ensam, men bättre bas för samma pengar.
Precis! Att få det kostnadseffektivt det är det som är det trixiga. Samtidigt är det inte lätt att ha olika subwoofers ifrån olika tillverkare samt DIY byggen. Både fas och avstämning i lådan påverkar ju hur basen spelar i rummet. 4 stycken olika subwoofers ifrån olika tillverkare är kanske inte att föredra. Hade jag själv haft råd hade jag köpt 4st SVS PB13 ultra och haft i rummet. Lycklig ägare av en i alla fall.
Postad 11 January 2009 - 13:16
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Jag kan faktiskt föreställa mej att det t.o.m. kan vara fördelaktigt med olika subbor i ett rum.
Det är omöjligt att avgöra i förväg, men en av fördelarna kan vara att om en subba brister på en parameter så kanske en annan subba kan kompensera för denna brist.
Säg att en subba råkar ha en karaktäristika som "triggar" en ovanligt elak resonans, men subba nummer två inte gör det för att den är byggd annorlunda. Då finns det ju risk för att 2 identiska subbor av den första typen leder till förvärrade problem medan ett komplement med en subba som har en annan karaktär faktiskt skulle kunna dämpa problemet lite...
Detta är spekulationer, men poängen är den att det är nästan omöjligt att veta hur resultatet blir på förhand...
...Testa, det är det bästa rådet man kan få...
Postad 16 January 2009 - 22:45
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Måste säga att jag har blivit riktigt sugen på en stor SVS sub. Har hört att de ska låta nåt enormt bra.  Man får väl se om man har råd med ett sådant monster sedan när man flyttar från lägenheten.
Grattis till ditt lyckade köp!
Postad 20 January 2009 - 05:00
johannisson
-
johannisson
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Måste säga att jag har blivit riktigt sugen på en stor SVS sub. Har hört att de ska låta nåt enormt bra. Man får väl se om man har råd med ett sådant monster sedan när man flyttar från lägenheten.
Grattis till ditt lyckade köp!
Tackar... Om du räknar om pengar till glädje och ser mängde glädje till hur brett leende man har när man ser på film så är en SVS riktigt billig. Jag sitter med ett dumflin som värsta hill-billyn när jag ser på film. Värt varenda krona. Den är trots allt en av dom billigaste komponenterna i bion men den som gör mest. Såg på Bridge to Terabithia (barn film) igår och när trollet gick omkring så mullrade det fint... Bara att hosta fram pengarna och sedan sitta och flina som jag.
Postad 19 February 2009 - 00:10
Jamothx
-
Jamothx
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Tjenare.
Kul att se att det finns en hel del SVS-ägare i detta land.
Har en SVS PB12-Plus/2 men har lite problem med att få till den ultimata basen. Och jag orkar/kan inte flytta runt den hur som helst i rummet för att testa ut bästa placeringen. Har snackat med L-sound i Norge där jag köpte den och beskrivit mitt problem för dem. Och de rekomenderar en Behringer FBQ2496. Men hur ska man koppla och ställa in den på ett bra sätt?
Mvh Daniel
Postad 19 February 2009 - 10:19
Unregistered938088eb
-
Unregistered938088eb
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Fick själv min nya PB12 Plus ("lillebror" till PB13 Ultra) igår, nu blir man ju inte mindre sugen på att koppla in den
Redigerat av Unregistered938088eb, 19 February 2009 - 12:05.
Postad 20 February 2009 - 03:30
johannisson
-
johannisson
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Bara att koppla in och njuta... har nu haft min PC 13 ett tag nu och den är ju underbar... funderar att adoptera den och ge den ett personnumer... unge nr2 SVS
Postad 20 February 2009 - 09:40
Unregistered938088eb
-
Unregistered938088eb
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Bara att koppla in och njuta... har nu haft min PC 13 ett tag nu och den är ju underbar... funderar att adoptera den och ge den ett personnumer... unge nr2 SVS 
Ha ha ha! Ska göra det i helgen, har enorma förväntningar men jag misstänker att den uppfyller dem med lätthet.
Postad 26 February 2009 - 00:27
johannisson
-
johannisson
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Ha ha ha! Ska göra det i helgen, har enorma förväntningar men jag misstänker att den uppfyller dem med lätthet.
Har du provlyssnat än? Blev du nöjd? Har vi fått oss en till "fan-boy"?
Postad 26 February 2009 - 10:12
Unregistered938088eb
-
Unregistered938088eb
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Har du provlyssnat än? Blev du nöjd? Har vi fått oss en till "fan-boy"?
Ja, och jäklar vilken underbar bas det är! Den är bra på allt, har inte använt subben till musik förut men det gör jag nu för det låter riktigt bra. Har sett en hel del film senaste veckan också och det blir en helt annan sak när man har en sub som orkar spela bra och högt även i mycket låga register. Såg nya Hulken på Bluray och basen i den filmen är riktigt brutal. Problemet är att tavlorna vibrerar så pass mycket då så att man blir tvungen att plocka ner dem för att inte bli irriterad på skallret. När jag spelar Left 4 Dead krämar jag på basen lite extra och går "nuts" med hagelbrakaren, ljudet av bössan är så underbart att jag skjuter även när det inte kommer några zombies Så jag är väldigt nöjd med basen, grannarna däremot är nog inte riktigt lika imponerade
Postad 27 February 2009 - 10:07
Unregisterede8beb553
-
Unregisterede8beb553
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Ja, och jäklar vilken underbar bas det är! Den är bra på allt, har inte använt subben till musik förut men det gör jag nu för det låter riktigt bra.
Har sett en hel del film senaste veckan också och det blir en helt annan sak när man har en sub som orkar spela bra och högt även i mycket låga register.
Såg nya Hulken på Bluray och basen i den filmen är riktigt brutal. Problemet är att tavlorna vibrerar så pass mycket då så att man blir tvungen att plocka ner dem för att inte bli irriterad på skallret.
När jag spelar Left 4 Dead krämar jag på basen lite extra och går "nuts" med hagelbrakaren, ljudet av bössan är så underbart att jag skjuter även när det inte kommer några zombies
Så jag är väldigt nöjd med basen, grannarna däremot är nog inte riktigt lika imponerade 
Brukar slå på loudness när jag lirar 360 lir  skit fett! Håller med att hulken filmen är brutal alltså. Mina tavlor mår inte heller så bra. Alla glas i köket får man plocka om ibland också.
Postad 01 March 2009 - 17:26
Kocho
-
Kocho
-
Användare
-
-
237 inlägg
måste säga att jag blir riktigt sugen på att köpa en sub efter man läst trådar som denna. Hur funkar det med sub i lägenhet?  helt nygbyggt hus med riktigt bra isolering och feta betongväggar (mina högtalare står mot väggen som leder ut till trapphuset och även fast jag drar på så mycket jag orkar och går ut och stället mig i trapphuset hörs det ingenting.)
Fast det är väl annat man måste tänka på när det gäller sub
Postad 01 March 2009 - 19:07
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
måste säga att jag blir riktigt sugen på att köpa en sub efter man läst trådar som denna. Hur funkar det med sub i lägenhet? helt nygbyggt hus med riktigt bra isolering och feta betongväggar (mina högtalare står mot väggen som leder ut till trapphuset och även fast jag drar på så mycket jag orkar och går ut och stället mig i trapphuset hörs det ingenting.) Fast det är väl annat man måste tänka på när det gäller sub
Haha vilket lyx, hörs det INGET? Jag bor också i lägenhet och mina högtalare står så långt ifrån entrédörren som möjligt men ändå så hör man PRECIS vad det är som spelas, i hela trappuppgången. Jag har aldrig fått några klagomål. Skulle aldrig kunna köra utan sub.
Postad 01 March 2009 - 21:51
Kocho
-
Kocho
-
Användare
-
-
237 inlägg
Haha vilket lyx, hörs det INGET? Jag bor också i lägenhet och mina högtalare står så långt ifrån entrédörren som möjligt men ändå så hör man PRECIS vad det är som spelas, i hela trappuppgången. Jag har aldrig fått några klagomål. Skulle aldrig kunna köra utan sub.
Jag har bara testat det 2 gånger och då hörde jag ingenting. Man hör dock på höjden genom ventilationen inne på toaletten (brukar vara fest en våning ovanför oss där de spelar hög musik men inget man stör sig på.)
Postad 02 March 2009 - 02:06
johannisson
-
johannisson
-
Amatör
-
-
68 inlägg
måste säga att jag blir riktigt sugen på att köpa en sub efter man läst trådar som denna. Hur funkar det med sub i lägenhet? helt nygbyggt hus med riktigt bra isolering och feta betongväggar (mina högtalare står mot väggen som leder ut till trapphuset och även fast jag drar på så mycket jag orkar och går ut och stället mig i trapphuset hörs det ingenting.) Fast det är väl annat man måste tänka på när det gäller sub
Jag bor i lägenhet men har tyvär ingen skamp i kroppen så jag drar på glatt. Än så länge hr inget bankat på och klagat... Så det är bara att skaffa, släng in en marmor/betong-platta under den så slipper du lite av vibrationerna i golvet i alla fall. Att tilläga så sover min 2-åriga dotter i rummet brevid, med aningen öppen dörr. Hon sover dåligt när det är tyst så det är bäst man kollar på en film så hon sover gott  Ibland undrar jag hur hon kan sova sig egenom actionscener som får soffan att hoppa men det gör hon...
Postad 02 March 2009 - 07:37
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag har bara testat det 2 gånger och då hörde jag ingenting. Man hör dock på höjden genom ventilationen inne på toaletten (brukar vara fest en våning ovanför oss där de spelar hög musik men inget man stör sig på.)
Om det är helt tyst, säg halvtvå en måndagmorgon, och du spelar allt vad anläggningen tål, menar du att det inte hörs alls??!!! Jag har aldrig hört talats om ett så ljudisolerat hus någonsin.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 02 March 2009 - 07:47.
Postad 02 March 2009 - 07:46
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
De måste spela sanslöst högt. Trivs du inte med deras oljud är det bara att sova i trapphuset....
Postad 02 March 2009 - 11:14
Unregistered938088eb
-
Unregistered938088eb
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Nu behöver jag hjälp från er att övertala mig att skaffa en bas till.
Ska visst bli stor skillnad på ljudet då?
Ge mig anledningar till att fylla ut det sista tomrummet i mitt vardagsrum
Postad 02 March 2009 - 12:23
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Har du råd är det väl inte så mycket att fundera på?
Postad 02 March 2009 - 12:28
Vigilante
-
Vigilante
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Nu behöver jag hjälp från er att övertala mig att skaffa en bas till. Ska visst bli stor skillnad på ljudet då? Ge mig anledningar till att fylla ut det sista tomrummet i mitt vardagsrum 
Haha räckte inte en PB12 Plus?
Postad 02 March 2009 - 15:00
Unregistered938088eb
-
Unregistered938088eb
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Haha räckte inte en PB12 Plus? 
Det räcker väl och blir över egentligen Men jag har läst att 2 är mycket bättre än 1. Vill inte åt att spela högre utan få ännu bättre ljud helt enkelt. Blir tex lite luckor på vissa ställen i mitt vardagsrum och 2 basar kanske reder ut de problemen? Mitt vardagsrum ser ut så här. ------------------------------- I SUB FL TV FR Hål ut till kök/hall I I I I SOFFA I ------------------------------- Skulle det löna sig ljudmässigt att köpa en till? Pengamässigt kvittar det. EDIT: Äh, blev ju helt F***ed up den där skissen... mitt vardagsrum är långsmalt med en öppning ut mot kök/hall på ena kortänden.
Redigerat av Unregistered938088eb, 02 March 2009 - 15:02.
Postad 03 March 2009 - 08:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jepp, 2st tjänar du massor på, om dem är likadana och står uppställde på rätt sätt så kan det göra underverk
Postad 03 March 2009 - 08:52
Unregistered938088eb
-
Unregistered938088eb
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
jepp, 2st tjänar du massor på, om dem är likadana och står uppställde på rätt sätt så kan det göra underverk 
Låter ju bra, blir nog en till då
Postad 03 March 2009 - 09:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
tycker jag, exakt all bli bättre i fråga om ljud kvalitet och ljudtryck/resurser vid behov m.m.
Jag anser att man inte kan lyssna på musik med 2,1 !
det låter alltid skit, har alldrig hört ett enda 2.1 system som jag har kunnat säga låter bra i basen eller har något som man skulle kunna kalla för "homogen" klang. (och då har jag hört en del 2.1 system så att säga...)
Det är 2.2 eller än bättre 2.4 eller 2.6 eller 2.8 som gäller så börjar det blir riktigt, riktigt roligt
sattsar själv på 2.4 till i höst i alla fall, ska bli sjukt skönt att få en löjligt väl artikulerad och dynamisk bas som har förmågan att bara griper tag i en och kör in en i väggen om inspelningen tillåter detta...
För att nästa sekund vara följsam och lätt som en sommar vind och återge en avaktande ståbas i alla dess nyanser och bottenlösa klang på ett fullt naturligt sätt
Postad 03 March 2009 - 09:12
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
DVD-ai: Ja, längtar tills det blir fyra stycken här med. Kommer ha sjukligt mycket överkapacitet jämfört med mina
nuvarande toppar (men det kommer också ändras framöver hoppas jag)
Postad 03 March 2009 - 09:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, jag vet ej men känns som att kanske pX-4 skulle bli bra för mig annars skule jag köpa pY-2 sålänge, och senare köpa till pY-2 (pY-4) Men vet ej gällande detta... det blir ju dubbla pengarna ca 40k mot ca 20k... men jag vill gärna ha pY-4 ju !!! DVD-ai: Ja, längtar tills det blir fyra stycken här med. Kommer ha sjukligt mycket överkapacitet jämfört med mina nuvarande toppar (men det kommer också ändras framöver hoppas jag) 
Jag sattsar på i28 som toppar, hoppas på att kunna beställa dem om ca 1 månad eller så... dessa passar bra för jag gillar golvare och dessa komemr jag att köra fullrange med tills att jag får mina moduler. (om jag inte får dem samtidigt då förståss...  ) Men som det ser ut nu så kommer det att dröja lite längre än så innan jag kan beställa något, kanske 2 månader, kanske mer !!!...
Redigerat av DVD-ai, 03 March 2009 - 09:39.
Postad 03 March 2009 - 11:30
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag har succesivt gått från en sub till fyra. Har numera en i varje hörn i rummet. Använder mitt system till 90% film och 10% koncerter. Måste säja att det blir en enorm skillnad ju fler man får in. Men nu när jag har fyra tror jag inte att skillnaden blir lika stor om jag stoppar in 5, 6 ,7 eller 8 ? Eller ?
Postad 03 March 2009 - 12:41
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Jag har succesivt gått från en sub till fyra. Har numera en i varje hörn i rummet. Använder mitt system till 90% film och 10% koncerter. Måste säja att det blir en enorm skillnad ju fler man får in. Men nu när jag har fyra tror jag inte att skillnaden blir lika stor om jag stoppar in 5, 6 ,7 eller 8 ? Eller ?
De jag hört rapporter om säger att det är störst skillnad upp till fyra, sen är det verkligen mer marginella ändringar. Det är väl otroligt rumsberoende också så klart. Dock har de jag känner till som gått denna utveckling alla placerade jämt distribuerade längs högtalarväggen och inte i rummens olika hörn. Har du provat båda varianter?
Postad 03 March 2009 - 12:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Bästa lösningen är att ha alla basmoduler på längs med front väggen, har du 2st så ska dessa vara placerade ut med 1/4 av bredd, har du 4st ska dessa vara placerade ut med 1/8 av rummets bredd
För bästa resultat (av vad jag hört/läst mig till) sedan så kan man ha dem 2 och 2 på staplade i främre hörnen om man har ont om plats, men bäst är att ha dem på rad vid front väggen.
har man 2st så ska dessa som sagt vara placerade på 1/4 av rumemt eller så kan man ju ha dem i hörnen, men jag tycker alltid man ska försöka ha dem så nära korrekt 1/4 av rummet som bara möjligt
Postad 03 March 2009 - 13:02
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Så om man bara har 2st så ska man inte ha en bak i systemet? Jag har nämligen ingen plats för en till sub i fronten
Postad 03 March 2009 - 13:28
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
De jag hört rapporter om säger att det är störst skillnad upp till fyra, sen är det verkligen mer marginella ändringar. Det är väl otroligt rumsberoende också så klart. Dock har de jag känner till som gått denna utveckling alla placerade jämt distribuerade längs högtalarväggen och inte i rummens olika hörn. Har du provat båda varianter?
Har ingen möjlihet att ha alla fyra vid frontväggen. Har testat att placera lite olika, men jag tycker att min nuvarande placering funkar riktigt bra. Går ju tyvärr fortfarande inte att posta några bilder.....
Postad 03 March 2009 - 13:36
Unregistered938088eb
-
Unregistered938088eb
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Spelar det någon roll om man kopplar subben med Y-link eller singelkabel?
Har Y-link nu men eftersom jag ska köpa en till kabel och bas nu så har jag
ju möjlighet att skaffa singel till båda om det skulle vara att föredra?
Postad 03 March 2009 - 14:11
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Spelar det någon roll om man kopplar subben med Y-link eller singelkabel? Har Y-link nu men eftersom jag ska köpa en till kabel och bas nu så har jag ju möjlighet att skaffa singel till båda om det skulle vara att föredra?
Den enda skillnaden är att det blir en volymhöjning med 3 (eller var det 6?) db om man kör Y-link jämfört med singel.
Postad 03 March 2009 - 14:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Så om man bara har 2st så ska man inte ha en bak i systemet? Jag har nämligen ingen plats för en till sub i fronten 
Ok, jo det är verkligen att föredra, om du har 2st basar så är det verkligen inte fördelaktigt att ha 1 fram och 1 bak. Försök att gör utrymme någon stanns vid front väggen i sådant fall. Den enda skillnaden är att det blir en volymhöjning med 3 (eller var det 6?) db om man kör Y-link jämfört med singel.
Hmm, i sådant fall 3dB men har alldrig hört talas om detta (och inte tängt på det heller faktiskt..  ) men klart att det skulel kunna vara så. Finns andra grejer som händer när man kör Y-splitt också Mindre eller mer risk för brumm (Jaa du.. beror helt på situation...  har varit med om att man övegått från det ena till det andra och blivit av med brumm i subben..)
Postad 03 March 2009 - 14:31
Unregistered938088eb
-
Unregistered938088eb
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Ok, jo det är verkligen att föredra, om du har 2st basar så är det verkligen inte fördelaktigt att ha 1 fram och 1 bak. Försök att gör utrymme någon stanns vid front väggen i sådant fall.
Hmm, i sådant fall 3dB men har alldrig hört talas om detta (och inte tängt på det heller faktiskt.. ) men klart att det skulel kunna vara så. Finns andra grejer som händer när man kör Y-splitt också Mindre eller mer risk för brumm (Jaa du.. beror helt på situation... har varit med om att man övegått från det ena till det andra och blivit av med brumm i subben..)
Men va fan, kan det aldrig bara vara enkelt! Jag har inget brumm nu så då tror jag att jag fortsätter med Y-link då.
Postad 03 March 2009 - 14:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
kör hårt ! så att det fladdrar i byxbenen !
Postad 03 March 2009 - 14:48
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Ok, jo det är verkligen att föredra, om du har 2st basar så är det verkligen inte fördelaktigt att ha 1 fram och 1 bak. Försök att gör utrymme någon stanns vid front väggen i sådant fall.
Vad är nackdelarna då? Borde ju bli bättre basutsträckning i hela rummet om man har en bak också tycker man, självklart med fasen på 180 grader på den där bak då... Om jag köpte en ny kortare tv-bänk skulle det gå att ha en till därfram men det är tyvärr inte aktuellt. Aja får testa mig fram annars är det ju bara att skicka tillbaka den ena om det inte blir bra. Nu blev det visst lite off-topic
Postad 03 March 2009 - 14:55
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Har ingen möjlihet att ha alla fyra vid frontväggen. Har testat att placera lite olika, men jag tycker att min nuvarande placering funkar riktigt bra.
Går ju tyvärr fortfarande inte att posta några bilder.....
Jag tror ju inte att en i vardera hörnen är en direkt dålig lösning heller. Hade varit intressant och höra från ngn som testat båda sätten.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|