Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Crossover på sub?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 January 2009 - 16:50

MrBubbles
  • MrBubbles
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej

Jag sitter och leker lite med inställningarna på min förstärkare när jag stötte på crossover alternativet i menyn, och ställde sedan in den på 160hz ( jag använder grejjerna i princip bara till spel så vill att baslådan ska ta hand om de mesta av lågfrekvensljudet ).

Sen tittade jag på baksidan på subwoofern och insåg att även den hade ett crossoverreglage som sträcker sig från 40-160hz

nu känner jag mig lite smådum och vet inte vad jag ska ställa in den på >_< , ska jag sätta den på 160hz som jag har på förstärkaren, vad händer isf med allt ljud under 160hz? Väljer subben att skippa det eller ? Eller ska den vara så låg som möjligt dvs 40hz?

:)

hjälp en trög stackare

<3

Postad 05 January 2009 - 16:55

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
flyttar tråden till subwoofrar dit den hör hemma. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 05 January 2009 - 17:01

MrBubbles
  • MrBubbles
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
tack :) insåg inte att det fanns ett subforum for subs tihi ^^

Postad 05 January 2009 - 17:06

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Subben spelar inte de frekvenser som ligger över 160 Hz om den är inställd på 160 Hz, eller i alla fall så börjar ljudet rullas av efter 160 Hz. Jag gör så i min anläggning att subbens crossover är inställd på högsta möjliga och sen ställer jag in crossover i receivern istället. Om du har subbens crossover lägre än receivern så kommer subben inte att spela allt som receiver vill att den ska.

Postad 05 January 2009 - 17:35

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Det vanligaste är att man ställer in crossoverfrekvensen på recievern till 80 Hz och att du ställer upp subbens frekvens på max. Man vill helst inte att subben skall spela över 80 Hz eftersom man då mycket lättare kan höra var den befinner sig i rummet.

Postad 06 January 2009 - 10:35

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Det vanligaste är att man ställer in crossoverfrekvensen på recievern till 80 Hz och att du ställer upp subbens frekvens på max. Man vill helst inte att subben skall spela över 80 Hz eftersom man då mycket lättare kan höra var den befinner sig i rummet.

Fast det kan vara bra att köra med dubbla filter. IAf om man vill ha så lite som möjligt över den frekvens man ställt in...

Postad 06 January 2009 - 11:45

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
det bästa är väl nästan att ställa recivern högre på lågpass delningen och låta basslutsteget på runt 70hz för hur många vet vad en reciver har för branthet på filtret.

Postad 06 January 2009 - 13:51

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Fast det kan vara bra att köra med dubbla filter. IAf om man vill ha så lite som möjligt över den frekvens man ställt in...

Finns ingen anledning till detta. Subben spelar inte lägre i registret för att du ställer båda filtren på samma frekvens. Bryter du frekvensen i recievern så får subben bara ljudet under den frekvensen.

det bästa är väl nästan att ställa recivern högre på lågpass delningen och låta basslutsteget på runt 70hz för hur många vet vad en reciver har för branthet på filtret.

Jo, filtrens branthet har så klart betydelse. Men använder du en recievers filter så är det väl det filtrets branthet som gäller. Subbens LP-filter har väl bara en funktion när man skickar fullregister till en sub.

Och bryter du frekvensen högre på recievern i jämförelse med subben så förlorar du frekvenser.
För om du t.ex. filtrerar ljudet under 80 Hz till subben och filtret i subben filtrerar bort ljud över 70 Hz, så förlorar du ljud som ligger mellan 70-80 Hz.

Visst har jag rätt, eller är jag helt snurrig i bollen? ;)

Edit:
Hittade följande rekommendation under Velodynes egen hemsida:

"Many home theater processors/receivers (Dolby Digital®, DTS®, THX®) have a “subwoofer out” jack that performs
this same function and are designed to be used with a powered subwoofer. In these installations, you may want to bypass the crossover in either the processor or the Velodyne subwoofer.

In some cases, you may want to use BOTH crossovers. To do this, you can use both your processor’s crossover and the one internal to the Velodyne sub. You should stagger the frequencies, (i.e., 120 Hz subwoofer, 80 Hz processor) for best results."

Det senare fallet (med båda filtren inkopplade), vill jag tro gäller om man nödvändigtvis vill ha hela LFE-spåret (0.1) vid Dolby Digital-uppspelning. Det går ju ända upp till 120 Hz även om det allra mesta materialet finns under 80 Hz.

Redigerat av jonsod76, 06 January 2009 - 14:07.

Postad 06 January 2009 - 14:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Finns ingen anledning till detta. Subben spelar inte lägre i registret för att du ställer båda filtren på samma frekvens. Bryter du frekvensen i recievern så får subben bara ljudet under den frekvensen.

Jo, filtrens branthet har så klart betydelse. Men använder du en recievers filter så är det väl det filtrets branthet som gäller. Subbens LP-filter har väl bara en funktion när man skickar fullregister till en sub.

Och bryter du frekvensen högre på recievern i jämförelse med subben så förlorar du frekvenser.
För om du t.ex. filtrerar ljudet under 80 Hz till subben och filtret i subben filtrerar bort ljud över 70 Hz, så förlorar du ljud som ligger mellan 70-80 Hz.

Visst har jag rätt, eller är jag helt snurrig i bollen? ;)

jag personligen får ett bättre reultat om jag låter subens delnings filter sköta delningen och låter recivern vara så högt som det bara går.

nej även om du skickar lfe så går subens filter i

det beror på vilken rweciver man har har man så man kan ställa front large så skall det inte på verka lfe

sen om man bryter på recivern vid t.e.x 150hz så skickar den allt under 150hz till lfe utgången
det är som att ställa suben på 80hz och recivern på 80hz det blir bara kaka på kaka

man förlorar inget ljud om man delar vid 70hz utan det beror på filtrets branthet utan den spelar en bit över 80z utan problem och ställer man den på 80hz så spelar den med lätthet om filtret har i branthet 12db upp till 100hz.

Postad 06 January 2009 - 14:24

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Jag förstår inte vad du menar med detta. Vad syftar du på?

det beror på vilken rweciver man har har man så man kan ställa front large så skall det inte på verka lfe

Om jag tolkar dig rätt. Ställer man frontarna på Large så skickar recievern såklart fullregister till dessa, MEN det gäller bara de dedikerade kanalerna (2.0). Har du sub inkopplad så skickas alltid hela LFE-spåret (0.1) till subben.

sen om man bryter på recivern vid t.e.x 150hz så skickar den allt under 150hz till lfe utgången
det är som att ställa suben på 80hz och recivern på 80hz det blir bara kaka på kaka

Här förstår jag inte heller riktigt vad det är du försöker förklara.

man förlorar inget ljud om man delar vid 70hz utan det beror på filtrets branthet utan den spelar en bit över 80z utan problem och ställer man den på 80hz så spelar den med lätthet om filtret har i branthet 12db upp till 100hz.

Klart att du förlorar ljud - men inte allt ljud. Du förlorar ju 12 dB/oktav över 70 Hz (fram till du möter recieverns slope) i ditt exempel ovan.

Redigerat av jonsod76, 06 January 2009 - 14:32.

Postad 06 January 2009 - 14:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Om jag tolkar dig rätt. Ställer man frontarna på Large så skickar recievern såklart fullregister till dessa, MEN det gäller bara de dedikerade kanalerna (2.0). Har du sub inkopplad så skickas alltid hela LFE-spåret (0.1) till subben.

Klart att du förlorar ljud - men inte allt ljud. Du förlorar ju 12 dB/oktav över 70 Hz (fram till du möter recieverns slope) i ditt exempel ovan.

varför skulle en reciver bara klara att få fullrange i 2.0 om man ställer den som fullrange i recivern
sen när du referear till velodyne så fattar jag inget eller så har dom skrivit fel eller så har dom varit på verkade av någon substans för dom pratar om processor och sub och hur går det i hop med velodynens delningsfilter men den kanse bara finns i DD modelerna

Postad 06 January 2009 - 14:48

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
Citera(x-12 @ Jan 6 2009, 14:11 ) *

Ja det är väl enkelt

Hur många subar har urkopplingsbart lp filter så man kan gå bypass.

Postad 06 January 2009 - 14:59

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Jag tror vi missuppfattar varandra lite. ;)

varför skulle en reciver bara klara att få fullrange i 2.0 om man ställer den som fullrange i recivern

Om du ställer de två frontkanalerna till LARGE, så tilldelas dessa allt ljud från de ljudkanaler som är tänkt att spelas av dessa. Men, de får aldrig något ljud från LFE-spåret om du har kopplat in en sub. Har du subwoofer så går alltid hela LFE-spåret till subwoofern, oavsett vilken tilldelning du har på de övriga högtalarna.

sen när du referear till velodyne så fattar jag inget eller så har dom skrivit fel eller så har dom varit på verkade av någon substans för dom pratar om processor och sub och hur går det i hop med velodynens delningsfilter men den kanse bara finns i DD modelerna

Jag tycker det de säger låter helt riktigt. Vad det skulle ha med olika filter att göra förstår jag inte, det gäller väl alla LF-filter.

Hur många subar har urkopplingsbart lp filter så man kan gå bypass.

Ok, då fattar jag. Nä, det har du ju helt rätt i. Men istället för att sätta filtret i bypass så kan man ju sätta det i maxläge( högsta tänkbara).

Postad 06 January 2009 - 19:43

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
OKej, jag kan inte detta så bra som jag skulle vilja. Ju brantare filter man har desto mindre `släpps´ genom och över det man ställt filtrat på?
När jag testade hemma så ställde jag mina velodyne på 40 Hz och sedan spelade jag toner i steg om 10Hz. Och de spelade långt över 40Hz . Men när jag sedan satte fitret i min denon 4306 på 40 Hz så blev det bättre. trodde detta berodde på att jag nu hade 2st filter. Men antar att det inte berodde på det...

Postad 06 January 2009 - 20:22

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

OKej, jag kan inte detta så bra som jag skulle vilja. Ju brantare filter man har desto mindre `släpps´ genom och över det man ställt filtrat på?

Jag tror du tänker rätt. Desto brantare filter, desto fortare sänks ljudet över eller under brytningsfrekvensen beroende på om det är ett lågpassfilter (LF) eller högpassfilter (HF).

När jag testade hemma så ställde jag mina velodyne på 40 Hz och sedan spelade jag toner i steg om 10Hz. Och de spelade långt över 40Hz . Men när jag sedan satte fitret i min denon 4306 på 40 Hz så blev det bättre. trodde detta berodde på att jag nu hade 2st filter. Men antar att det inte berodde på det...

Det beror på ditt filter i din reciever. Prova och höj ditt filter på subben, du skall inte kunna höra ljud i högre frekvenser då i jämförelse med när det står på 40 Hz.

Postad 06 January 2009 - 21:59

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

kan du ställa brantheten på velodynen eller är den fast
jag andvänder en sms1 och där så skall man om det går stänga av filtret i recivern eller ställa den så högt som det går 120hz och låta sms1 sköta branhet och delningsfrekvens

Postad 07 January 2009 - 12:36

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

kan du ställa brantheten på velodynen eller är den fast
jag andvänder en sms1 och där så skall man om det går stänga av filtret i recivern eller ställa den så högt som det går 120hz och låta sms1 sköta branhet och delningsfrekvens

Det är bara Velodynes DD-serie som kan detta, din SMS-1 är ju en del av denna serie (extern box med Velodynes Digital Drive rumskalibreringsmjukvara). Du kan inte jämföra denna enhet med en subwoofer då den skall fungera både som en del av recievern och som en del av subwoofern. Att recieverns/förstegets eget LP-filter helst skall vara avstängt beror ju på att man (optimalt) skall ge SMS-1 fullregister. SMS-1 filtrerar sedan ut vilket ljud som skall vidare till subwoofern (aktiv) och vilket ljud som skall tillbaka till en förstärkare/slutsteg och senare till de övriga högtalarna. Den separerar alltså allt ljud från LFE-utgången till subwoofern och till de övriga högtalarna.

Enligt SMS-1 egen instruktion skall du även (optimalt) koppla bort subwooferns interna LP-filter, vilket stämmer väl överens med mitt tidigare citat från Velodynes hemsida (det du tyckte var så fel).

Detta eftersom det är optimalt med endast ett filter som är aktivt, ju fler filter desto större risk för ökat brus. I ditt fall har du ju faktiskt tre filter i kedjan (reciever - SMS-1 - Subwoofer) vilket skulle kunna ställa till det rejält om du inte stänger av dem enligt ovan.

Redigerat av jonsod76, 07 January 2009 - 12:38.

Postad 07 January 2009 - 16:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Det är bara Velodynes DD-serie som kan detta, din SMS-1 är ju en del av denna serie (extern box med Velodynes Digital Drive rumskalibreringsmjukvara). Du kan inte jämföra denna enhet med en subwoofer då den skall fungera både som en del av recievern och som en del av subwoofern. Att recieverns/förstegets eget LP-filter helst skall vara avstängt beror ju på att man (optimalt) skall ge SMS-1 fullregister. SMS-1 filtrerar sedan ut vilket ljud som skall vidare till subwoofern (aktiv) och vilket ljud som skall tillbaka till en förstärkare/slutsteg och senare till de övriga högtalarna. Den separerar alltså allt ljud från LFE-utgången till subwoofern och till de övriga högtalarna.

Enligt SMS-1 egen instruktion skall du även (optimalt) koppla bort subwooferns interna LP-filter, vilket stämmer väl överens med mitt tidigare citat från Velodynes hemsida (det du tyckte var så fel).

Detta eftersom det är optimalt med endast ett filter som är aktivt, ju fler filter desto större risk för ökat brus. I ditt fall har du ju faktiskt tre filter i kedjan (reciever - SMS-1 - Subwoofer) vilket skulle kunna ställa till det rejält om du inte stänger av dem enligt ovan.

fel endast 2 filter

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.