Fast det kan vara bra att köra med dubbla filter. IAf om man vill ha så lite som möjligt över den frekvens man ställt in...
Finns ingen anledning till detta. Subben spelar inte lägre i registret för att du ställer båda filtren på samma frekvens. Bryter du frekvensen i recievern så får subben bara ljudet under den frekvensen.
det bästa är väl nästan att ställa recivern högre på lågpass delningen och låta basslutsteget på runt 70hz för hur många vet vad en reciver har för branthet på filtret.
Jo, filtrens branthet har så klart betydelse. Men använder du en recievers filter så är det väl det filtrets branthet som gäller. Subbens LP-filter har väl bara en funktion när man skickar fullregister till en sub.
Och bryter du frekvensen högre på recievern i jämförelse med subben så förlorar du frekvenser.
För om du t.ex. filtrerar ljudet under 80 Hz till subben och filtret i subben filtrerar bort ljud över 70 Hz, så förlorar du ljud som ligger mellan 70-80 Hz.
Visst har jag rätt, eller är jag helt snurrig i bollen?

Edit:
Hittade följande rekommendation under Velodynes egen hemsida:
"Many home theater processors/receivers (Dolby Digital®, DTS®, THX®) have a “subwoofer out” jack that performs
this same function and are designed to be used with a powered subwoofer. In these installations, you may want to bypass the crossover in either the processor or the Velodyne subwoofer.
In some cases, you may want to use BOTH crossovers. To do this, you can use both your processor’s crossover and the one internal to the Velodyne sub. You should stagger the frequencies, (i.e., 120 Hz subwoofer, 80 Hz processor) for best results."
Det senare fallet (med båda filtren inkopplade), vill jag tro gäller om man nödvändigtvis vill ha hela LFE-spåret (0.1) vid Dolby Digital-uppspelning. Det går ju ända upp till 120 Hz även om det allra mesta materialet finns under 80 Hz.
Redigerat av jonsod76, 06 January 2009 - 14:07.