Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig med val av högtalare

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2009 - 00:08

mentra
  • mentra
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej,

Håller på att bygga nytt hus, behöver hjälp med val av front högtalare.
Vi ( min fru ) har lite kriterier på hur dessa högtalare ska se ut.
Inte för stora men inte heller små vägg anordningar typ bose och gärna får dom vara snygga typ glossy vit eller svart.
Tanken är att jag ska få ihop ett 5.1 system men jag vill även kunna lyssna på vanlig musik.
Jag har idag ingen utrustning alls förutom TV och en DVD spelare som ska bytas ut till blueray. Min budget ligger på 20-25 000 kr och då ska jag med denna summa köpa högtalare fram+bak+center, sub och en förstärkare.

Vardags rummet är öppet till köket med högt i tak ca 4 m på den högsta punkten . Tillsammans är ytan ca 60-70 kvadrat meter. Vet inte om detta spelar någon roll men huset är byggt i betong , även inner väggarna.
Bifogar en ritning på hur vardags rummet ser ut och var allt ska placeras.

Hjälp mig i denna djungel

Mende

Bifogad fil(er)

Postad 06 January 2009 - 00:24

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?p=269536
https://www.prisjakt...kt.php?p=294351
Här är ett riktigt grymt paket som ändå är kompakt och går på ca 20k. Helt fantastiska högtalare från KEF med snygg design samt den rosade Onkyo 606. Skulle kunna köpa en dyrare receiver eventuellt.

Inte för stora men inte heller små vägg anordningar typ bose och gärna får dom vara snygga typ glossy vit eller svart.

Bose är väl i princip de allra minsta satelliterna man kan köpa? (inte speciellt bra heller tål kanske att tilläggas)

Postad 06 January 2009 - 00:32

mentra
  • mentra
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Duger dom till att spela vanlig musik på ?
Tänkte kanske mer åt stativare hållet med en center i samma serie men dom var verkligen snygga . Har sett liknande på mediamarkt men tror att det var 2005 eller nåt dom hette.

Postad 06 January 2009 - 04:42

zzon
  • zzon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?o=132423

Högtalare som är snygga & låter bra, men kanske för dyra?

Redigerat av zzon, 06 January 2009 - 04:44.

Postad 06 January 2009 - 09:34

marcus8989
  • marcus8989
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
om du vill ha en kompsomis så är ju 3005 serien något att rekomendera. du får sjukt bra ljud dom är svarta och snygga och tar ingen plats. sateliterna har blivit mycket bättre med tiden. men om du nu vill ha golvhögtalare skulle du ta och kolla in audiovector. Audiovector K3 Super, Audiovector K3 Signature. har lyssnat på dom och dom låter underbart ;) dock kanske lite för dyra. mvh marcus

Postad 06 January 2009 - 09:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kolla in Canton GLE 430 kan du ha som fronthögtalare. http://www.fyndborse...w.aspx?Key=7028

Sedan center i samma serie och GLE 420 som surround.

Postad 06 January 2009 - 16:02

mentra
  • mentra
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för alla svar.
Focal högtalarna utgår pga utseendet. Den var inte poppis hos min fru och eftersom vi tar gemensamm beslut får jag väl rätta mig efter det :-).

Var på Hifi klubben igår och provlyssnade Dali icon onwall men säljaren tyckte inte att dom räcker för annat än hemmabio. Snygga var dom i alla fall och dom lät bra enligt mig. Har hört mycket om XTZ 99.26 och det verkar vara en bra högtalare för en rimlig peng . Vad tycker ni ska jag satsa på ett par sådana eller tycker ni att Dali högtalarna är tillräckliga . Vilka låter bättre ? Om det går att jämföra . Dom kostar ungefär lika mycket.

Vilken receiver passar med XTZ högtalarna . Dali passade tydligen bäst med Nad enligt säljaren.

Mvh Mende

Postad 06 January 2009 - 16:05

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Något av det snyggaste i högtalarväg tycker jag är B&W600 serien. Tom frugan anser att de är fina och det är inget dåligt betyg.

Att dom spelar schysst i såväl tvåkanal som flerkanal gör ju inte saken sämre. I ditt fall kanske stativare vore ngt att satsa på.

Själv har jag två golvare, en center och två sateliter i 600 serien och jag är riktigt riktigt nöjd.

Mvh

G

Postad 06 January 2009 - 19:13

mentra
  • mentra
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Dom var snygga, drar till hifi klubben för att provlyssna i morgon.
Frugan tyckte också dom var snygga.
Är det någon som provlyssnat XTZ's stativare ? Hur är som jämfört med B&W's 600 serie ? Vad jag har läst om dom verkar det vara väldigt mycket man får för pengarna. Läste testet där dom jämförde xtz och B&W 805 och där tyckte testarna att XTZ'an var bättre.
Finns det någon sanning i detta ? Jag menar, B&W's högtalare kostar 3ggr så mycket. Borde vara bättre , eller ?
Går bara efter priser nu. Ju dyrare desto bättre är det i min värld.

Mvh Mende

Postad 06 January 2009 - 19:41

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Finne en rätt biffig tråd om 99.25/26

https://www.minhembi...howtopic=162794

Postad 07 January 2009 - 02:24

zzon
  • zzon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Dom var snygga, drar till hifi klubben för att provlyssna i morgon.
Frugan tyckte också dom var snygga.
Är det någon som provlyssnat XTZ's stativare ? Hur är som jämfört med B&W's 600 serie ? Vad jag har läst om dom verkar det vara väldigt mycket man får för pengarna. Läste testet där dom jämförde xtz och B&W 805 och där tyckte testarna att XTZ'an var bättre.
Finns det någon sanning i detta ? Jag menar, B&W's högtalare kostar 3ggr så mycket. Borde vara bättre , eller ?
Går bara efter priser nu. Ju dyrare desto bättre är det i min värld.

Mvh Mende

Ett tips är och åka & provlyssna innan du köper något, så du blir riktigt nöjd.

Redigerat av zzon, 07 January 2009 - 02:26.

Postad 08 January 2009 - 17:04

mentra
  • mentra
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej igen,

Har varit och provlyssnat nu.

Mordaunt - short - Mezzo 2 lyssnade jag först på mediamarkt , riktigt bra tyckte jag fortsatte till HiFi klubben där lyssnade jag på Dali Icon 2 som jag tyckte var ok men för mycket diskant för min del så Dali är ute ur bilden. Verkar som om dom flesta dali låter mer åt diskant hållet.
Sedan lyssnade jag på B&W CM1 , oj oj oj vad bra dom lät. Snygga små vitlackerade saker . Helt underbart .
Trodde jag hade bestämt mig men på vägen ut såg jag ett par B&W 705 högtalare som låg och skräpade i fyndhörnan. Bad säljaren koppla in dom för en provlyssning. Säger bara herregud vad underbart det lät . Har aldrig hört dess like. Sista paret tydligen och är mina för 9000 utan det gräsliga stativet . Inte så snygga å stilrena som cm1 men vilket ljud det var i dom lådorna. Balsam för själen som en viss radioprofil brukar säga.
Lät som m sångaren var precis brevid å sjöng i mitt öra.
Nu vill jag provlyssa på XTZ innan jag slår till på detta sista par. Vet någon hur XTZ står sig mot dessa

/Mende

Postad 08 January 2009 - 18:46

Unregistered59055173
  • Unregistered59055173
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Hehe, jag valde ju också mellan CM1 och DM685. Hade bestämt mig för 685 men fick köpa demoex av 705 för 8000 så då blev inte valet svårt för mig heller.... :)

Tycker nog annars att 685 lät bättre än CM1 faktiskt. 685 ger sjukt mycket för pengarna tycker jag, även efter prishöjningen.

Postad 08 January 2009 - 23:09

mentra
  • mentra
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Kan bara gratulera till ett grymt köp, ingick stativen ? 10000:- ink stativ vill dom ha men jag är inte så förtjust i dom.
Faktiskt tyckte jag cm1'orna spelade bättre. Tyckte att ljudet i 685 sprack rätt mycket speciellt med Depesche mode låten han demade med. Men kaske var det bara jag som tyckte det i butiken.
Men i allafall . Faaaan vilket ljud det var i 705 orna.

Är det någon där ute som har jämfört XTZ 99.26 med B&W 705 ?

/Mende

Postad 09 January 2009 - 04:08

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Först och främst får jag vill inte jag vara sämre än föregående skribent och därför gratulerar även jag till ett par fina högtalare!

Här kommer ett litet tips på vägen till din nya setup så att du får ut så mkt som möjligt av härligheten...

B&W trivs MYCKET bra med hög strömförbrukning....Antingen kan du skaffa en receiver, vilken levererar mycket ström, eller så kan du göra som jag, köpa ett externt slutsteg.

Själv har jag en receiver fr Marantz (SR6001) och jag tyckte inte att högtalarna presterade speciellt bra när jag kopplat in dom i receivern. När jag efter 2 månader köpte mig ett slutsteg och kopplat in det tillsammans med högtalarna kändes det som att högtalarna äntligen blommade ut och visade vad de gick för.

På blocket brukar man kunna hitta en hel del slutsteg för en rimlig penning. Allt fr 2000 kr och uppåt. Själv använder jag mig utav ett slutsteg fr Vincent. B&W brukar annars låta väldigt bra med Rotel, vilka det brukar finnas en del av på blocket. Vidare florerar det en hel del steg fr NAD i bra prisklass.

En bra väg att gå kan vara att köpa en ngt billigare receiver ca 6000 kr och komplettera med ett slutsteg. Istället för att köpa en receiver för 10 000 kr där du ändå bara får en liten skillnad i utlevererad ström.

Lycka till och än en gång stort GRATTIS!

Mvh

G

Postad 09 January 2009 - 19:46

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Grattis till ett bra köp!
Jag tror du kommer bli mer och mer nöjd för varje gång du lyssnar på dem :unsure:

/Tony

Postad 09 January 2009 - 20:35

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Inte jämfört rakt av , men dom gånger jag lyssnat på hifiklubben har B&W aldrig imponerat på mig i sthlm då .
Då har jag lyssnat på 800 serien med och utan diamant , kan va deras rum som är överdämpat vad vet jag m ljudet låter trist , lite sterilt och livlöst .
Jag vet att rummet är avgörande , men det va ändå deras speciella ljudrum .

Försök att låna hem grejjorna samtidigt B&W och Xtz ,kan va så att du kommer att bli förvånad ..
Mvh

Postad 10 January 2009 - 09:50

mentra
  • mentra
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har bestämmt mig kr på XTZ grejjerna . Gillar jag inte det skickar jag tillbaks det.
Lär väl inte kunna köpa det sista paret 705 men jag bara måste lyssna på XTZ grejjerna egter all bra kritik dom har fått.

/Mende

Postad 11 January 2009 - 06:57

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag kan säga att jag inte blev speciellt imponerad av XTZ när jag lyssnade på dem vid Arken mässan, tidigare i höstas.

Att dom dessutom är ngt av de fulast jag sett är heller inget positvt.

Utseendemässigt påmminner XTZ mest om en Belgian Blue version av Darth Vader, vilket kanske inte är världens sexigaste, även om just Darth Vader i sig är rätt grym...

Mvh

G

Postad 11 January 2009 - 09:55

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Har bestämmt mig kr på XTZ grejjerna . Gillar jag inte det skickar jag tillbaks det.
Lär väl inte kunna köpa det sista paret 705 men jag bara måste lyssna på XTZ grejjerna egter all bra kritik dom har fått.

För priset är XTZ högtalarna otroligt svårslagna!

En brasklapp dock: se till att testa med en kompetent och kraftfull förstärkare. XTZ är trögdrivna!

Enligt min smak är de dessutom skitsnygga! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.