Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Avstånd från duk - projektor

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2009 - 21:29

Runersten
  • Runersten
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Har hittat och nästintill bestämmt mig för både duk och projektor ..
och tänkte bara höra efter vad rekomenderat avstånd är ..

Projektor: Mitsubishi HC6000
Duk: Kingpin Screens Crown Motor CES270 16:9 117" (260x146,3)
Sittavstånd från duken är ca 5.5 meter

Kommer att montera Duken på väggen precis innan taket börjar..

Nu till iite frågetecken??

Avståndet till projektorn från duken bör vara? (för en opimal bild på 117"'s duk)

Hur långt ifrån taket måste/bör projektorn sitta? Ja, jag vet att det är olika från olika projektorer..
men nån som har en likadan kanske vet? Lensshift finns i projektorn men blir inte riktigt klok på de :S
Man vill ju inte ha projektorn hängandes långt ner från taket..

Finns många fler frågetecken, men börjar här och ser vad ni har och säga i experthörnan :)

Tacksam för svar!!!

Mvh Stefan

Postad 07 January 2009 - 23:53

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Med en 117" duk ska avståndet mellan din Projje och duk vara 4,49 m för att vara helt optimalt.

Det kommer från nedanstående länk.

Lycka till

Mvh

G
http://www.projector...culator-pro.htm

Postad 08 January 2009 - 03:12

Runersten
  • Runersten
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
tackar :)
Blir det mycket sämre om avståndet ökar till 5.20m?
Och sätter den 30cm från taket..
Tappar man mycket bildmässigt,
eller det blir sjukt bra endån?

Ingen som har erfarenhet av duken jag tänkt mig?
(se förstainlägg)

Tacksam för hjälp :D

Postad 08 January 2009 - 04:58

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Det som händer ju längre du har projjen ifrån duken är att det behöver vara mörkare i rummet.
Projjen behöver arbeta med mer mer ljus för att bilden ska bli optimal.
Det bästa du kan göra är att först sätta upp duken. Sedan sätter du på projektorn, utan att använda zoomen.
När du får bild över hela duken, utan att zooma eller tvärtom, är stället där du ska fästa projjen.

Enligt tabellen ovan ska detta avstånd vara enligt det som står angivet ovan.

Man ska alltid ha i beaktning att avståndet till duk från projje är av stor vikt om man vill ha det mest optimala förutsättningarna. Vidare beror det hela även givetvis på hur ljust/mörkt man har i rummet.

I ditt fall är ökningen nästan 1 m, vilket kan vara i överkant, men prova dig fram först...

Beträffande duk så var jag också inne på den innan jag till slut bestämde mig för en annan duk.

I butiken där jag handlade min duk hade dom slutat med Kingpin pga av att de inte tyckte att de hållde måttet. För många reklamationer i samband med att bilden inte var tillfredsställande. Då det var en mkt seriös handlare, vida känd här på forumet, så hade jag det i baktanke när jag valde duk. Det slutade med att jag istället köpte mig en duk från Grand View 106", vilken jag fick ett bra pris på.

Den duken har jag aldrig varit missnöjd med. Det jag blev mest förvånad över var hur lätt det var att fästa duken...
Ska man säga ngt negativt så var det att duken luktar en del det första halvåret, när den är nedsänkt :)
Det har nu nästan försvunnit helt.
I paketet medföljer upphängningsanordning för att fästa duken antingen på vägg eller i taket. Vidare ingår det fjärrkontroll och vanlig kontakt för att fästa i en stickkontakt.
Själv har jag fäst duken i en nedsänkt ram, vilken även innehåller spotlights. Detta medför att duken är helt osynlig när den är upprullad.
Kasetten är mkt liten och kompakt och tar nästan ingen plats.

Vad du än väljer så tror jag att du kommer att bli nöjd.

Men tänk på att fästa duken först och sedan sätt på projjen tills dess att den täcker duken. Då har du ditt avstånd.
30 cm från taket ska inte göra ngn skillnad, men det låter otroligt långt ner. Har du väldigt högt i tak?
Har du normal takhöjd behöver du absolut inte låta projjen hänga ner 30 cm från taket. Köper du upphängningsanording fr exempelvis SMS så kan du tilta själva släden och behöver således inte använda dig utav lensshift. Min rigg kommer fr SMS och den är inte mer än 10 cm hög. Fästet är ett unislide fr SMS och tiltas i den vinkel man vill ha för att bilden ska visas mitt på duken.
Riggar fr SMS går att fästa i de flesta projektorer även din se nedan för länk: Välj din projekor och modell i höger hörn längst ner så ser du att även din projje är kompatibel me det här systemet.

http://www.smartmedi...-CL-F/Post.aspx

Jag hoppas att du känner dig någorlunda tillfreds med svaren. Tyvärr vet jag inte dina förutsättningar hemma beträffande mörkläggning. Det bästa är ändå att prova sig fram i hemmet.

Mvh

G

Postad 08 January 2009 - 12:58

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

tackar :)
Blir det mycket sämre om avståndet ökar till 5.20m?
Och sätter den 30cm från taket..
Tappar man mycket bildmässigt,
eller det blir sjukt bra endån?

Ingen som har erfarenhet av duken jag tänkt mig?
(se förstainlägg)

Tacksam för hjälp :(

Trots allt är 5.20m fortfarande inom rekommendationen så det är ok.

Postad 08 January 2009 - 16:40

Runersten
  • Runersten
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Tackar för det lååånga svaret :)
Har mätt lite där hemma och kommit fram till att det får bli en lite mindre duk eftersom rummetr inte är så jätte brett..
Har hittat denna duken som jag funderar på..
Ventor Motordriven 16:9 108" (239x135)
Någon som har nån erfarenhet av den? Man vill juh inte köpa värsta möget :unsure:

Ska göra som du säger GAES.. hänger upp duken först sen kollar var projjen ska sitta..
Ahh.. inte ens 30 cm från tak? Låter riktigt bra juh!!
Som sagt ... man vill juh inte ha projjen hängandes långt ner från taket ..

Rekomenderat avstånd från projjen till en 108" duk är??

Tack för svaren än en gång :(

Mvh

Postad 08 January 2009 - 19:35

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Ska du ha en 108" duk är rekommenderat avstånd mellan projje och duk: 4,16 m istället.
Men som sagt, bäst är alltid att prova sig fram, ibland kanske man inte ska lita helt på de här siffrorna.

Det låter som att du kommer att få en hel del trevlig hemmakvällar framför projektorn framöver :)

Lycka till och har du fler frågor är det bara att pumpa på...

Beträffande ditt dukval har jag ingen erfarenhet och kan således inte uttala mig om den. Jag tror ändå att du kommer att bli nöjd vad det än blir.

Mvh

G

Postad 28 July 2009 - 09:45

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Någon med "erfarenhet" som vet om 100" på ~3m sittavstånd/kastavstånd blir för stort?

Postad 28 July 2009 - 18:50

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
jag har 99" på 4,20 och tycker det är alldeles lagom.
sen vad du tycker kan ju vara en helt annan sak.

edit:stavning

Redigerat av Unregistered4f61698d, 28 July 2009 - 18:51.

Postad 28 July 2009 - 19:04

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Jag sitter 2.9 meter ifrån min 240cm breda duk (110"),känns helt lagom med blu-ray matrial.
dvs 1.2 gånger dukbredden.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.