Det som händer ju längre du har projjen ifrån duken är att det behöver vara mörkare i rummet.
Projjen behöver arbeta med mer mer ljus för att bilden ska bli optimal.
Det bästa du kan göra är att först sätta upp duken. Sedan sätter du på projektorn, utan att använda zoomen.
När du får bild över hela duken, utan att zooma eller tvärtom, är stället där du ska fästa projjen.
Enligt tabellen ovan ska detta avstånd vara enligt det som står angivet ovan.
Man ska alltid ha i beaktning att avståndet till duk från projje är av stor vikt om man vill ha det mest optimala förutsättningarna. Vidare beror det hela även givetvis på hur ljust/mörkt man har i rummet.
I ditt fall är ökningen nästan 1 m, vilket kan vara i överkant, men prova dig fram först...
Beträffande duk så var jag också inne på den innan jag till slut bestämde mig för en annan duk.
I butiken där jag handlade min duk hade dom slutat med Kingpin pga av att de inte tyckte att de hållde måttet. För många reklamationer i samband med att bilden inte var tillfredsställande. Då det var en mkt seriös handlare, vida känd här på forumet, så hade jag det i baktanke när jag valde duk. Det slutade med att jag istället köpte mig en duk från Grand View 106", vilken jag fick ett bra pris på.
Den duken har jag aldrig varit missnöjd med. Det jag blev mest förvånad över var hur lätt det var att fästa duken...
Ska man säga ngt negativt så var det att duken luktar en del det första halvåret, när den är nedsänkt
Det har nu nästan försvunnit helt.
I paketet medföljer upphängningsanordning för att fästa duken antingen på vägg eller i taket. Vidare ingår det fjärrkontroll och vanlig kontakt för att fästa i en stickkontakt.
Själv har jag fäst duken i en nedsänkt ram, vilken även innehåller spotlights. Detta medför att duken är helt osynlig när den är upprullad.
Kasetten är mkt liten och kompakt och tar nästan ingen plats.
Vad du än väljer så tror jag att du kommer att bli nöjd.
Men tänk på att fästa duken först och sedan sätt på projjen tills dess att den täcker duken. Då har du ditt avstånd.
30 cm från taket ska inte göra ngn skillnad, men det låter otroligt långt ner. Har du väldigt högt i tak?
Har du normal takhöjd behöver du absolut inte låta projjen hänga ner 30 cm från taket. Köper du upphängningsanording fr exempelvis SMS så kan du tilta själva släden och behöver således inte använda dig utav lensshift. Min rigg kommer fr SMS och den är inte mer än 10 cm hög. Fästet är ett unislide fr SMS och tiltas i den vinkel man vill ha för att bilden ska visas mitt på duken.
Riggar fr SMS går att fästa i de flesta projektorer även din se nedan för länk: Välj din projekor och modell i höger hörn längst ner så ser du att även din projje är kompatibel me det här systemet.
http://www.smartmedi...-CL-F/Post.aspxJag hoppas att du känner dig någorlunda tillfreds med svaren. Tyvärr vet jag inte dina förutsättningar hemma beträffande mörkläggning. Det bästa är ändå att prova sig fram i hemmet.
Mvh
G