Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Supra Fly 3,4s vs Nordost Flatline mkII vs Audioquest Type4

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 January 2009 - 09:29

Unregistered2182acd8
  • Unregistered2182acd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Hello,

har bestämt mig för ny stereo i form av Bladelius Tyr och Sonus Faber Grand Piano Domus (phew! :) ) .

Anywho. Provlyssnade dessa hemma i helgen och använde då mina gamla högtalarkablar, Audioquest Type 4, lät helt ok.

De två aktuella försäljarna vill skicka med två olika kablar dock, den ena "bjuder" på
- Nordost Flatline mkII (och hävdar att Nordost är världsbäst)
och den andra skickar med
- Supre Fly 3,4s (och säger att detta duger gott då Nordost inte är värt priset förrän man kommer upp i summorna 8-10000:-)

Jag är totalt ointresserad av kablar men vill såklart inte strypa anläggningen ovan, så lyssningsintryck från ovanstående kablar eller tips i övrigt mottages gärna.

Det jag kan nämna är att mitt lyssningsrum är så pass stort att basen försvann lite grand men inte markant.

Tack tack

Redigerat av Unregistered2182acd8, 13 January 2009 - 09:29.

Postad 13 January 2009 - 09:41

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Det är bara at provlyssna kablarna i ditt system. Supra och Audioquest har jag provat dock på en annan anläggning än vad du beskriver. Jag valde Suprap ply 3.4s och är väldigt nöjd. När det gäller Nordost, jag tror, notera TROR, inte at de är värda pengarna. Som sagt, lyssna på dem. När det gäller Supra, en fin kabelstrumpa(supras egen) och banan kontakter kommer det att göra susen. Kör mina i biwire.

Redigerat av zamolxes, 13 January 2009 - 22:52.

Postad 13 January 2009 - 12:09

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Nordost gör riktigt bra kablar,vet inte hur basen är i just den kabeln.
Ett förslag är annars Audioquest Type 8 riktigt bra kabel som även har bra med bas.
Ligger i samma prisklass som Nordost.

Postad 20 January 2009 - 11:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hello,

har bestämt mig för ny stereo i form av Bladelius Tyr och Sonus Faber Grand Piano Domus (phew! :unsure: ) .

Anywho. Provlyssnade dessa hemma i helgen och använde då mina gamla högtalarkablar, Audioquest Type 4, lät helt ok.

De två aktuella försäljarna vill skicka med två olika kablar dock, den ena "bjuder" på
- Nordost Flatline mkII (och hävdar att Nordost är världsbäst)
och den andra skickar med
- Supre Fly 3,4s (och säger att detta duger gott då Nordost inte är värt priset förrän man kommer upp i summorna 8-10000:-)

Jag är totalt ointresserad av kablar men vill såklart inte strypa anläggningen ovan, så lyssningsintryck från ovanstående kablar eller tips i övrigt mottages gärna.

Det jag kan nämna är att mitt lyssningsrum är så pass stort att basen försvann lite grand men inte markant.

Tack tack

Sedan kan man ju fråga sig om någon kabel för dom pengarna kan kallas prisvärd ?
Det mest prisvärda måste ju ändå vara billigaste möjliga kabel, den leder ju fortfarande el och det e ju själva funktionen, därmed så måste det ju vara så att ju dyrare kabel, ju mindre prisvärd :D
Jag anser att dem mest prisvärda kablarna är Supra Classic, och detta för att dom inte kostar för mycket, dom låter förhållande vis bra och har dessutom ett utseende som är helt ok.

Men kör hårt !

Postad 20 January 2009 - 12:36

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
:D

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 20 January 2009 - 12:37.

Postad 20 January 2009 - 13:19

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
vad menar du med :) ?

Postad 20 January 2009 - 19:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag ser det på detta sättet i alla fall :)

Redigerat av DVD-ai, 20 January 2009 - 23:39.

Postad 20 January 2009 - 23:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

:(

:D

Redigerat av DVD-ai, 20 January 2009 - 23:38.

Postad 20 January 2009 - 23:47

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jag ser det på detta sättet i alla fall :(

Ja det va inte dig jag va frågande mot. :D

Postad 20 January 2009 - 23:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ja det va inte dig jag va frågande mot. :D

nepp jag vet :(

men jag råkade gör ett dubbel inlägg, och det går ju inte att ta bort... så jag skrev till något där "bara för att" :P

Postad 30 January 2009 - 15:48

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Hej, där.

Vad roligt med en till med Sonus Faber Domus Grand Piano högtalare.

Jag har just köpt mina (strax före jul) och är helnöjd. Jag har dock som du börjat snegla på nya kablar. Jag upptäckte att mina gamla har oxiderat rejält. Inte bra, antar jag. Det sägs att de bara är att kasta bort dem, men de låter fortfarande bra tycker jag.
Jag vet inte riktigt heller vad jag skall ha för kablar, men jag mailade till Sonus Faber och de rekommenderade Nordost eller Van den Hul kablar. Någon sorts neutral kabel var vad man sade till mig i alla fall. Jag har ju inte direkt lyssnat på några andra kablar än de jag har, men tänkte att jag skulle framföra detta i alla fall.

Kanske kan det vara till någon hjälp.

Postad 30 January 2009 - 15:56

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Ååååh, så du har köpt demoexen på Reference Audio då. De är verkligen snygga i teak och det var ett grymt bra pris också tycker jag.
Det var genom dem som jag fick upp ögonen för Sonus Faber. Det är grymt vackra och framförallt smäckra högtalare med ett skönt ljud också.

Grattis till ett lyckat köp, då.

PS. Du kommer att ha många sköna lyssningsstunder med dem.

Postad 31 January 2009 - 00:34

crefan
  • crefan
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Kolla gärna på omdömena om nordostkablarna på prisjakt. står i ett omdömena att några snubbar gjorde blindtest och nordost vann mot supra ply.

Postad 31 January 2009 - 20:09

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Hur mycket har du tänkt lägga ?
Nordost Red Dawn Rev II är ett tips, du kan även kolla in Audioquest CV-8.

Postad 01 February 2009 - 08:06

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt heller vad jag skall ha för kablar, men jag mailade till Sonus Faber och de rekommenderade Nordost eller Van den Hul kablar. Någon sorts neutral kabel var vad man sade till mig i alla fall. Jag har ju inte direkt lyssnat på några andra kablar än de jag har, men tänkte att jag skulle framföra detta i alla fall.

Kablar är ju inte direkt rocketscience (även om dyrkabeltillverkarna gör allt för att få oss att tro det). Att få en okomplicerad elektrisk signal att färdas en meter på ett vettigt sätt behöver imo självklart inte kosta 2000 kr eller liknande.
Kolla om du kan få låna hem eller öppet köp så att du kan jämföra med några billigare (t.ex Supra Ply eller något i den klassen) och då kanske även blint för att eliminera förväntanseffekter som lätt inbillar hjärnan att det låter bättre när den dyrare och snyggare kabeln är inkopplad.

Postad 01 February 2009 - 09:31

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Kör på den du tycker är bäst och snyggast. Supra tycker jag personligen är för ###### fula (Har dock själv supra). Så Hade jag Pengarna så skulle jag ta Nordost eller AQ Eller kanske Kimber 8TC som är en mycket bra kabel

Postad 02 February 2009 - 11:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nordost = världens snyggaste kablar utan konkurrens !

Postad 07 February 2009 - 00:32

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Nordost = världens snyggaste kablar utan konkurrens !

Ja de sticker ut. Kör själv Blue Heaven Mk2 och är helnöjd. Jämförde mot ett par andra märken och tyckte de gav ett mycket klarare ljud.
Om man pratar med en seriös handlare så brukar det gå bra att låna hem lite olika modeller för att testa. Alternativt kan man ofta köpa ett par modeller och lämna tillbaka den man inte gillar.
Kablarna gör den där sista finslipningen av din anläggning.

Postad 07 February 2009 - 17:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Har själv kört Nordost Heimdall både intercinnect och högtalarkabel, men väljer att lägga pengarna på mer "kritiska" områden.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.