Hur låter det här? Är det läge att äntligen göra det där boxbytet man har funderat på så länge?
Är det dags att ta adjö av Force 530:n?
Postad 21 January 2009 - 23:45
Hur låter det här? Är det läge att äntligen göra det där boxbytet man har funderat på så länge?
Postad 22 January 2009 - 08:52
Finns ju även möjlighet i PVR-menyn att "rensa upp" hårddisken, vilket väl är en Force-variant av defragmentering. Inte för att jag tror att det hjälper, men man kan ju alltid testa.
Postad 22 January 2009 - 14:31
Jag har under några år levt med Boxer via en Force 530T och har varit rimligt nöjd med den kombinationen. Nu verkar det dock som att det är slut på det roliga, då det inte längre går att spela in. Att spela upp är inget problem, men när jag försöker starta en ny inspelning, hänger sig boxen utan att nån inspelning lyckas. Ibland räcker det med att trycka stopp och välja att man säkert vill avbryta inspelningen (med ett snabbt 8888-blink och omstart som följd), men annars blir det till att rycka nätsladden för att få den att vakna igen. Min spontana tanke är att hårddisken börjar ge sig, kan nån bekräfta det? Om jag inte misstar mig går det inte att stoppa i en hårddisk själv och sen formatera och köra, utan skiten måste iväg till serviceverkstad för att få rätt filsystem eller liknande.
Jag sitter i samma båt. Missade inspelningar, intermittenta problem med timeshift och konstiga frysningar av boxen. Jag måste också använda "norsk-reset" för att få igång boxen igen.
Jag har funderat på att byta hårddisk, en komplett disk-spegling med diskspeglaren vi har på jobbet borde ju fungera, eller? Tyvärr har jag ibland långt mellan tanke och handling...
Postad 22 January 2009 - 14:58
En liten varning för att göra ”norsk reset” på baksidan av boxen. Jag gjorde det och fick glapp så kontakten nästan lossnade. Så jag var tvungen att skruva upp den och löda på en sladd direkt på kretskortet. Sladden utrustades med en brytare, så nu är det enkelt att göra reset. Lite läskigt är det då det går 220V direkt in på kretskortet men jag vill ju ha en fungerande box.
Mvh
/Lodbrok
Postad 22 January 2009 - 16:26
Postad 22 January 2009 - 20:57
Med tanke på mpeg-4 och dvb-t2 om något år så skulle jag nog om min brakade idag, antagligen nöja mig med att sätta in kortet i tv:n och helt enkelt acceptera att jag inte kan spela in på ett vettigt sätt, eller hitta en billig mpeg2-dualtuner-hdd-box på Blocket. Aldrig att jag lägger ut 4 000 kr och mer på en box som inte grejar alla kanaler om bara 1-2 år.
Kanske kan nya Dreamboxarna 800 och 8000 vara hyfsat framtidsäkra då de har utbytbara tuners och då kanske (?) man klarar av övergången till dvb-t2 med endast ett tunerbyte. Någon som vet mer om det?
Postad 22 January 2009 - 22:15
Jag har en hel del jag vill ha kvar så länge det är möjligt, därför har jag inte testat att formatera disken än. Jag har ett par saker jag ska se av innan jag testat en upprensning av hårddisken, men jag ställer nog inte heller något stort hopp till att det ska hjälpa. Däremot är jag lite sugen på att riva ur disken och köra den genom SpinRite och se om det hjälper, men det får nog bero några dar till.Har du testat en fabriksåterställning eller motsvarande? En total återställning tar ju dock bort alla inspelningar.
Finns ju även möjlighet i PVR-menyn att "rensa upp" hårddisken, vilket väl är en Force-variant av defragmentering. Inte för att jag tror att det hjälper, men man kan ju alltid testa.
Vet du nåt om att Boxer ska gå över till mpeg 4 inom en överskådlig framtid? Det är väl tekniskt rätt rimligt att göra det, men med tanke på att svenska folket precis kompletterat sina analoga tv-apparater med digitalmottagare, lär väl knappast nyheten att det är dags att slänga ut dem och köpa nya, tas emot med glädje och upphetsning (annat än av nördarna på det här forumet!Med tanke på mpeg-4 och dvb-t2 om något år så skulle jag nog om min brakade idag, antagligen nöja mig med att sätta in kortet i tv:n och helt enkelt acceptera att jag inte kan spela in på ett vettigt sätt, eller hitta en billig mpeg2-dualtuner-hdd-box på Blocket. Aldrig att jag lägger ut 4 000 kr och mer på en box som inte grejar alla kanaler om bara 1-2 år.
Kanske kan nya Dreamboxarna 800 och 8000 vara hyfsat framtidsäkra då de har utbytbara tuners och då kanske (?) man klarar av övergången till dvb-t2 med endast ett tunerbyte. Någon som vet mer om det?
Postad 23 January 2009 - 00:02
Det är inte Boxer som styr över sånt, men det kanske kan kvitta. Meningen var att ett antal kanaler skulle sänt i MPEG4 redan (från den 1/1), men tydligen har man blivit osams om något. Fast det påverkar i princip inte alls de kanaler som sänds idag så på kort sikt är det bara om man vill komma åt de nya kanalerna man verkligen måste byta till modernare box. Det finns dock önskemål från Radio och TV-verket om att även befintliga kanaler skall byta till MPEG4, och det finns säkert någon plan för när alla måste ha bytt, men den är inte offentlig. Skulle dock gissa att de flesta bytt inom fem år. Som lök på laxen lurar ännu ett teknikskifte precis bakom knuten, nämligen DVB-T2. Man får hoppas att berörda myndigheter ser till att försöka samordna övergången på ett snyggt sätt.Vet du nåt om att Boxer ska gå över till mpeg 4 inom en överskådlig framtid?
Postad 23 January 2009 - 11:08
Mux 6 SKA enligt RTVV sända mpeg4 från start och Mux 5 SKA sträva mot en övergång till mpeg-4. Däremot nämner inte RTVV något om dvb-t2 i senaste tillståndsförfarandet som var förra året vad jag vet.
Postad 23 January 2009 - 12:49
Jag tror också att MUX1 kommer fortsätta med MPEG2 under en längre tid, antagligen längre än vad de styrande skulle önska, men de flesta vill ju ändå ha fler kanaler än SVT så det spelar ju mindre roll för tittarna.Min gissning är att Mux 1 kommer att sända mpeg2/db-t under många år framöver. Mux 2 går nog över tidigare, men ligger nog också kvar ganska länge.
Som den uteblivna starten av MUX6 visat så får ju RTVV inte alltid som de vill, men i stort sett kommer det säkert att bli som du beskriver. Angående DVB-T2 så orkar jag inte gräva fram beslutet nu, men om jag minns rätt så nämner de endast i förbigående att DVB-T2 är på gång men har i övrigt inga kommentarer till när, var eller hur det eventuellt skall införas. Jag misstänker dock att man håller rätt noga koll på hur den standarden utvecklas, den kan ju komma till pass om man behöver pressa in fler kanaler i luften.Mux 6 SKA enligt RTVV sända mpeg4 från start och Mux 5 SKA sträva mot en övergång till mpeg-4. Däremot nämner inte RTVV något om dvb-t2 i senaste tillståndsförfarandet som var förra året vad jag vet.
Postad 23 January 2009 - 22:31
Postad 23 January 2009 - 22:48
i england har dom ju redan haft testsändningar i DVB-T2 ett tag...
Redigerat av Leatherface, 23 January 2009 - 22:52.
Postad 24 January 2009 - 09:34
Postad 24 January 2009 - 17:12
Redigerat av Leatherface, 24 January 2009 - 17:15.
Postad 24 January 2009 - 23:26
Postad 25 January 2009 - 08:22
Postad 18 February 2009 - 20:04
Jag har bytt hårddisk i min box - gick på försäkringsservice. Den bråkade en del innan dess för mig på de sätt som ni beskriver. Jag tror att en nollställning/omformatering ev. kan hjälpa. Jag hann aldrig göra det.
Jag har dock noterat, även med den nya disken, att ibland har jag tom haft svårt att få i gång den. Jag har då ryckt ur antennen och simsalabim. Därefter tog jag bort en felaktig timerinställning som hade råkat komma in ungefär ett år framåt och då funkar boxen igen med vanlig start med antennen isatt.
Tror ni det kommer nån ny mjukvara?
Postad 18 February 2009 - 20:47
Nej, jag kan inte i min vildaste tro att det dyker upp en ny mjukvara till denna box.Tror ni det kommer nån ny mjukvara?
Postad 19 February 2009 - 15:47
När det gäller 536:an så är det viktigt att när man spelar upp bandat material är
att boxen inte står i "bakgrunden" på en kanal där regionalsändningar
startas plötsligt. Så jag ställer alltid min box på tex. 5:an när avspelning ska ske.
(alltså ej, 1:an, 2:an och 4:an)
Detta kanske även gäller för 530:an också?
Sen finns det ett standardfel på alla Forceboxar och det är elektrolytkondensatorerna
i nätdelen. Oftast så ser man på kondensatorns topp att den är svagt buktad utåt.
Det är ett tecken på att den är trasig eller nära på. Byt alla på en gång!
Det är verkligen synd att Force gick omkull....
Postad 19 February 2009 - 21:43
Häromkvällen upplevde jag en intressant sak.
Disken var full och jag tog bort 1 timma och 8 min inspelat från melodifestivalen och startade en inspelning av Röd Drake på TV3 en bit in i programmet bara för att kunna göra en kort paus och försöka komma ikapp i reklampauserna. Nu blev det inte så alls och till min förvåning blev hela återstoden av filmen inspelad! Drygt 2 timmar fick jag in där jag tidigare bara haft lite mer än 1 timma.
Jag läste nyss en annan tråd där man skrivit att vid kanalbyte till 3:an och 5:-an blev bilden förminskad, man fick en svart ram runt om, inte bara på sidorna som det brukar bli vid 4:3 formatet. Det har faktiskt jag sett flera gånger också och då brukar jag förstora bilden. Kanske är det så att dessa kanaler kräver mycket mindre plats och vid inspelning på forcen räcker då disken längre.
Det är verkligen synd att Force gick omkull....
ps Jag har nu beställt en Sagem DTR 94250TA HD för att kunna se HDTV. Kostade 995 kr hos Boxer plus förlängd bindningstid.
Redigerat av ansgar, 19 February 2009 - 21:50.
Postad 19 February 2009 - 22:31
SVT sänds med högre bittakt än övriga kanaler. En timmes inspelning från SVT tar alltså därmed större plats än en timme från en annan kanal, fast att skillnaden skulle vara så stor låter lite knepigt, kanske är det 5:1-ljudet under melodifestivalen som gjorde att den tog extra stor plats.Disken var full och jag tog bort 1 timma och 8 min inspelat från melodifestivalen och startade en inspelning av Röd Drake på TV3 en bit in i programmet bara för att kunna göra en kort paus och försöka komma ikapp i reklampauserna. Nu blev det inte så alls och till min förvåning blev hela återstoden av filmen inspelad! Drygt 2 timmar fick jag in där jag tidigare bara haft lite mer än 1 timma.
Postad 20 February 2009 - 16:23
Redigerat av Melmac, 20 February 2009 - 16:24.
Postad 19 March 2009 - 13:30
Någon som vet prislappen för att byta hårddisk?
Postad 19 March 2009 - 13:48
Postad 19 March 2009 - 14:23
Postad 19 March 2009 - 15:28
Byta hårddisk gör du säkert enkelt själv, men jag tror inte det är där problemet ligger. Gissar mer på en nätdel som börjar krokna.
Postad 19 March 2009 - 20:25
Byta HDD i en Force 530 är inget man gör själv, tyvärr. Hade det varit enkelt hade nog många bytt från 80 till större, men jag vet ingen som provat och fått det att funka.Byta hårddisk gör du säkert enkelt själv, men jag tror inte det är där problemet ligger. Gissar mer på en nätdel som börjar krokna.
Jag har en 530 själv och skulle aldrig lägga ut en slant i reparationskostnad på den boxen, risken är stor att det omedelbart efteråt dyker upp ett annat problem plus att reparationen säkert kostar lika mycket som en bättre begagnad PVR-box.
(EDIT: stavfel)
Redigerat av Berkan, 20 March 2009 - 13:58.
Postad 20 March 2009 - 10:16
KOmmer hem från fjällen och när vi ska plugga in Sagem 6280:n så är den helt död. Tungtestet säger att det kommer 12 V från transformatorn så problemet är nog inte minimalt. Har öppnat boxen och några säkringar ser jag inte röken av.
Då inträffar samma problemställning som ni diskuterar. Hur göra? Är det nån vits att skicka på lagning? Ska man köpa en ny likadan box eller uppgradera till MPEG4? Finns det några vettiga boxar där? Kollade lite ytligt på Sagem 9450, men den verkar ju ha en mjukvara som inte genomgått nån bugavhjälpning whatsoever.
Prylar som strular och hänger sig eller kräver reset med jämna mellanrum för att inta normalläge har jag inget tålamod med. Min Sagem 6280 har faktiskt funkat nästan klockrent förutom en del extraarbete vid inspelning + fördröjd realtid. Min kravet är funktionalitet som inte är sämre an denna box.
Postad 20 March 2009 - 11:42
Postad 10 July 2009 - 17:47
Byta hårddisk gör du säkert enkelt själv, men jag tror inte det är där problemet ligger. Gissar mer på en nätdel som börjar krokna.
Ni hade helt rätt alfista och Melmac , det var några kondensatorer som hade lagt av. Nu går Forcen som tåget igen. Kostade mig dock 969 kr men det tycker jag att det var värt faktiskt.
Redigerat av Chrasher, 10 July 2009 - 17:49.
Postad 27 December 2009 - 22:27
Ni hade helt rätt alfista och Melmac , det var några kondensatorer som hade lagt av. Nu går Forcen som tåget igen. Kostade mig dock 969 kr men det tycker jag att det var värt faktiskt.
Jag hittade också några svullna kondingar som jag bytte...
Nu beter sig boxen som den ska igen
Redigerat av webstern, 27 December 2009 - 22:28.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
44 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?