Skickat 16 april 2012 - 16:10
Här är resultatet.
http://img528.images.../3749/kickw.jpg
Det här inlägget har ändrats av metalmackan 16 april 2012 - 16:21
Skickat 23 april 2012 - 11:56
Verkar vara svårt att hitta lensen jag vill ha beg.
Så jag får vänta ... ny är uteslutet tror jag

Carl zeiss distagon T* 2/35 ZF by Ronny Olsson, on Flickr
Det här inlägget har ändrats av Ronny_Olsson 23 april 2012 - 12:04
Skickat 23 april 2012 - 13:38
om man vill det..
Men nästan 15k är väldigt magstarkt för nytt
Även här ju är gränsen hårfin vad jag skulle kunna tänka mig att lägga på beg glugg
kollar lite på ebay med om man kan hitta något men verkar ju med vara lite svårt och man vill slippa tull och moms..
då kan man ju lika gärna köpa i sverige
Men skärpa och osv.. verkar det inte vara något fel på
Länkar två bilder från flickr som jag gillar

CZ_100mm_f2_makro_planar_t_testing_3 by -=[ DukePro ]=-, on Flickr

West Side Highway by Dj Poe, on Flickr
Det här inlägget har ändrats av Ronny_Olsson 23 april 2012 - 13:53
Skickat 23 april 2012 - 14:03
Kika även efter ett Voigtlander APO-Lanthar 125mm f/2.5 SL. Har för mig att denna ger 1:1, men en stor nackdel är priset eftersom begpriset ibland kan vara omkring 3000 dollar (nypriset var betydligt lägre… men eftersom det inte längre tillverkas går det ju att höja priset en hel del…). Men om du hittar en sådan för omkring 12kkr med rätt fattning är det förmodligen ett bra köp…
Skickat 23 april 2012 - 15:57
Skickat 23 april 2012 - 16:06
verkar vara en grym glugg..jaja.. lite synd är det nu när säsongen börjar närma sig...
Fundera på att sälja av zeiss21 för att finansiera ett köp.. men verkar gå lite trögt det med..
men har inte bråttom heller att sälja.. vet att jag får det jag vill ha tids nog
Eller så behåller jag 21 och sparar ett tag till så får jag väl köpa den när den dyker upp.
Haft köpes annons på fotosidan ett bra tag på en zeiss 100 och inte ett svar
Skickat 23 april 2012 - 17:00
pingo2002 22 april 2012 - 21:43 skrev:
Ronny_Olsson 23 april 2012 - 11:56 skrev:
Verkar vara svårt att hitta lensen jag vill ha beg.
Så jag får vänta ... ny är uteslutet tror jag
Carl zeiss distagon T* 2/35 ZF by Ronny Olsson, on Flickr
Själv testade jag på mig en stackingbild igårkväll/natt av en gråsugga. tyvär hittade jag inget roligare att fotografera då, men idag har jag varit ute och hittat en äcklig spindel, ska stacka den ikväll. så hoppas jag kommer hinna lägga upp den ikväll.
men här är iallafall gråsuggan. tagen med 60 exponeringar, kan säga att Datorn blev inte den snabba längre trots 16 gig i ramminne, varnad nån gång för slut på minnet. men tillslut lyckades jag.
Gråsugga.jpg 483,32K
18 Antal nedladdningar
Skickat 23 april 2012 - 17:33
mega-x 23 april 2012 - 17:00 skrev:
fina bilder du får med dina Carl objektiv. man får lite vad man betalar för det ser man ju klart och tydligt.
Själv testade jag på mig en stackingbild igårkväll/natt av en gråsugga. tyvär hittade jag inget roligare att fotografera då, men idag har jag varit ute och hittat en äcklig spindel, ska stacka den ikväll. så hoppas jag kommer hinna lägga upp den ikväll.
men här är iallafall gråsuggan. tagen med 60 exponeringar, kan säga att Datorn blev inte den snabba längre trots 16 gig i ramminne, varnad nån gång för slut på minnet. men tillslut lyckades jag.
3016-forum-2776.jpg 362,16K
1 Antal nedladdningar
Skickat 23 april 2012 - 20:01
que 23 april 2012 - 17:33 skrev:
Tyvär tror jag inte att det fungerar. skickar med 1 av bilderna så ser du skärpedjupet själv.
klart att jag kan flytta kameran en bit från suggan så det täcker större delen av suggan med färre exponeringar. men tror dock inte jag får samma storlek då och förlorar lite av den changern "eller hur det stavas" skaffar jag mig en bälg så kommer jag nog få ta ännu flera exponeringar för att få med hela i bild. men jag förstår vad du menar, har gjort det utomhus med typ 4-6 exponeringar du skrev fast då på ett större löv.
Img0108.jpg 336,48K
16 Antal nedladdningarEDIT: jag använde mig av Photoshop CS6 beta. tyckte det gjorde ett snyggare jobb än Zerene Stacker, då jag inte förstår mig på det riktigt än
EDIT2: först ber jag om ursäkt för lite för många bilder idag. ska inte hända igen. men denna tog jag tyvär med lite för lite exponeringar, syns på orginalbilden vissa partier är inte helt i fokus. men detta är inte ett vackert djur nånstans.
Spindel1.jpg 410,46K
17 Antal nedladdningar
Det här inlägget har ändrats av mega-x 23 april 2012 - 20:45
Skickat 24 april 2012 - 10:28
que 23 april 2012 - 16:21 skrev:
skillnad på dom ? Så det gäller kanske att få rätt variant då och det verkar som det som är gjort i Japan skall vara bättre.. men vet inte.
bara läst lite om det på nätet
Skickat 24 april 2012 - 17:43
mega-x 23 april 2012 - 20:01 skrev:
klart att jag kan flytta kameran en bit från suggan så det täcker större delen av suggan med färre exponeringar. men tror dock inte jag får samma storlek då och förlorar lite av den changern "eller hur det stavas" skaffar jag mig en bälg så kommer jag nog få ta ännu flera exponeringar för att få med hela i bild. men jag förstår vad du menar, har gjort det utomhus med typ 4-6 exponeringar du skrev fast då på ett större löv.
EDIT: jag använde mig av Photoshop CS6 beta. tyckte det gjorde ett snyggare jobb än Zerene Stacker, då jag inte förstår mig på det riktigt än
EDIT2: först ber jag om ursäkt för lite för många bilder idag. ska inte hända igen. men denna tog jag tyvär med lite för lite exponeringar, syns på orginalbilden vissa partier är inte helt i fokus. men detta är inte ett vackert djur nånstans.
Fotar du med stativ eller frihand? Ändrar du fokusavstånd eller fokus?
Skickat 24 april 2012 - 22:39
xray 24 april 2012 - 17:43 skrev:
Fotar du med stativ eller frihand? Ändrar du fokusavstånd eller fokus?
Godkväll. ja det kan jag testa vet ej varför riktigt jag fotat med f5.6 bara. jag kör med stativ. och sköter fokuseringen via datorn alltihopa så jag rör inte ens kameran. jag tar bilderna med musknappen. jag ska testa det nästa gång jag kör en sådan bild.
Skickat 28 april 2012 - 22:48
här är en annan stackingbild jag lekt med idag. och har kommit fram till min dators kapacitet. denna är 87 Exponeringar. så det var max kan man säga tog mig 2-3 timmar att få ihop denna då PS krashade 2ggr och den varna för för lite ramminne. så fick göra ett steg i taget och spara ner den och stänga ner alla använda bilder som inte skulle användas igen och starta om datorn nångång för att rensa minnet sedan öppna upp .psd filen på 5.9gig och försöka stacka ihop bilderna igen. men fyy var roligt det är. tyvär inte jätte nöjd med denna ser lite konstig ut. ska försöka mig på en ny ut och leta kryp imorrn igen.
Untitled_Panorama1.jpg 345,97K
9 Antal nedladdningar
Skickat 29 april 2012 - 01:30
Enligt Depth Of Field Calculator ökar ju skärpedjupet då fokusavståndet ökar. Detta borde kunna utnyttjas; att använda lite större fokusavstånd och därefter beskära (d7000 har ju många pixlar så det borde inte vara ngt problem, gäller bara att få till skärpan vid varje exponering och att inte motivet inte förflyttas under bildserien).
Lycka till med stackandet! Inte alls lätt att få till det. Har testat några gånger Combine ZP, ofta med mindre bra resultat som följd. Använde mycket färre bilder än du Mega. Förmodligen hade jag för få exponeringar ibland. Var inte så enkelt att ta många bilder i tät följd då jag tog dessa handhållet. Brukade trycka av en serie bilder i tät följd och samtidigt föra objektivet mot motivet. Denna metod kräver en del träning och resultatet hänger säkert en del på tur också. Eftersom jag ändrade fokus genom att föra in objektivet mot motivet var fokusavståndet säkert lite större vilket gav lite extra skärpedjup. Bländaren brukade hamna omkring f/9 och f/11. Men din metod med stativ och datorstyrd fokusering verkar mkt mer sofistikerad och borde ge bättre utdelning än mitt sätt.
Det här inlägget har ändrats av xray 29 april 2012 - 01:31
Skickat 29 april 2012 - 10:21
tackar för tipset. hjälp/tips upskattas altid.
Skickat 29 april 2012 - 14:28
Jag sätter kameran där den ska stå precis som när man är ute och macrofotar, sen kan jag ändra fokuseringen med hjälp av +/- knappar i programmet. kan även ändra 5 steg om den ska hoppa fram mycket eller jättelite i taget. är du med?
tog just en till på en flygmyra. och denna lyckades jag ta kort på utan att döda den =)
Nu gjorde jag som du sa. flyttade kameran lite längre ifrån nu och körde bländare 14 ska testa f18 nästa gång.
Denna blev jag riktigt nöjd med. lyckades ta 50 exponeringar utan att den flög iväg. den fick bo i kylen nån timma innan så den lugnade ner sig se var den stilla länge nog innan den hade tinats upp.
flygmyra.jpg 450,24K
10 Antal nedladdningar
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)

12 bilder
24 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?