77mm ND filter är ju inte jättebilligt... finns en del billigt på Ebay, fast i vissa fall handlar det säkert om skräpprodukter, dvs kinakopior o annat...
[Dagens bild] Tema: Natur & Landskap
Postad 16 March 2012 - 19:20
77mm ND filter är ju inte jättebilligt... finns en del billigt på Ebay, fast i vissa fall handlar det säkert om skräpprodukter, dvs kinakopior o annat...
Postad 16 March 2012 - 19:31
+1, han behöver jobba lite merSnyggt Ronny! Du får skaffa ND-filter till Sigman så att kan köra på full öppning ute i finvädret.
Fast du kanske måste spara ihop lite pengar först.
Postad 16 March 2012 - 20:00
Funderar på att skaffa till zeiss 21... så det kan ju vara bra.. sedan step up ring 77-82mm
så kan ha till båda... Man är rätt dålig på det här med filter.. Nd vs polfilter?
Läst på lite nu.. får väl kanske bli något Nd till sigmat och pol till zeissen isåfall...
Får väl se.. jobbjobbjobb
kan kanske ha ett b+w käsemann filter på g... men vet inte än beror på vad han vill ha för det..
men jag tror det var ett polfilter
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 16 March 2012 - 20:39.
Postad 16 March 2012 - 20:21
Med tanke på vad gluggarna går på, så är väl kostnaden för ND- och polfilter småpotatis!+1, han behöver jobba lite mer
Snygg bild på kärran Ronny!
Redigerat av RedMarathon, 16 March 2012 - 20:22.
Postad 16 March 2012 - 22:15
Härlig redigering där FloydP3140487.jpg by kjlif, on Flickr
Snyggt Grizzo
Bra och trevlig bild RonnySigma 85mm F/1.4 EX DG HSM by Ronny Olsson, on Flickr
Postad 16 March 2012 - 23:20
http://camera-filter...oya_hd_cpl.html
Själv kör jag med Kenko Zeta pol- och ND-filter. ND 4 är rätt lagom för f/1.4 objektiv i dagsljus - och om man har möjlighet till 1/8000s blir det ännu lättare. ND 8 funkar också bra, men vid lite molnigt kan slutartiden bli lite låg...
Postad 17 March 2012 - 09:28
Tack för tipset Xray... får kolla upp det
ND 4 verkar vara ok då..
Funkar Kenko zeta bra? hyffsad kvalle ? pris ungefär för 77mm ?
Men hört att kenko och hoya är lika.. stämmer det ? är det så att hoya gör kenko
Sedan så har ju hoya så många beteckningar och en del skall ju vara skräp med
Är detta skräp tex.... hmc skall väl vara lite bättre eller ? även har finns det så många
beteckningar med hmc
http://www.netonnet....mm/118254.4590/
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 17 March 2012 - 09:49.
Postad 17 March 2012 - 10:45
http://myworld.ebay....k/buyphotogear/
Möjligt att ge prisförlag hos Spotlight Photo så man kan få ner kostnaden lite. Kan även vara lönt att kika på pågående auktioner eftersom filter ofta brukar gå för utgångspris.
OBS det tar ungefär 20 dagar för att få hem filtret med det billigaste fraktalternativet från ovanstående Ebay säljare (han skickar iväg prylarna snabbt, men den billigaste frakten är inte jättesnabb… ).
Postad 17 March 2012 - 12:16
Här är deras hemsida: http://www.webshop.a...E=h_ix3.htm&p=H
Ligger priserna på en rimlig nivå? Jag har liksom ingen koll alls känner jag.
+1 på krokusen förresten.
Redigerat av knobloch, 17 March 2012 - 12:18.
Postad 17 March 2012 - 12:38
ND 4 minskar på ljuset med stå exponeringssteg (2 stops).
http://en.wikipedia...._density_filter
Postad 17 March 2012 - 18:44
Hoya HD Circ Polarizer verkar vara bäst enligt detta test
http://camera-filter...oya_hd_cpl.html
Själv kör jag med Kenko Zeta pol- och ND-filter. ND 4 är rätt lagom för f/1.4 objektiv i dagsljus - och om man har möjlighet till 1/8000s blir det ännu lättare. ND 8 funkar också bra, men vid lite molnigt kan slutartiden bli lite låg...
I nedan undersökning hamnade Hoya inte så högt upp. Här redovisas också hur undersökningen gått till , alltid ett plus än en massa diagram utan bakgrund.
Polfilter håller Marumi DHG Super Circular lika hög klass som BW men till ett mycket bättre pris, beställde via ebay från Brooklyn, 77 mm låg priset med frakt på under 800 kr och ingen tull el moms pga av den låga avgiften.
Lite matnyttlig läsning http://www.lenstip.c...lters_test.html
Men om HD filter har jag inte funnit någon bra undersökning.
Redigerat av RedMarathon, 17 March 2012 - 19:15.
Postad 17 March 2012 - 19:19
En del vill ju inte ens sätta på för att dom är rädda att kvalle på bilden blir sämre med.. fast det kanske inte gäller polfilter och ND
mest uv kanske..

Sigma 85mm F/1.4 EX DG HSM by Ronny Olsson, on Flickr
Postad 17 March 2012 - 20:57
Fint där que!krokus
UV-filter brukar väl argumenteras för att man ska ha som extra skydd framför frontlinsen men jag de där filtren är riktigt farliga om de får en smäll då de går i en massa skärvor som kan repa frontlinsen. Därför använder jag inte UV-filter personligen och för att de bidrar till sämre bildkvalité. ND och pol-filter kan man ju uppnå någon slags effekt med så därför är de lite mer rättfärdigade tycker jagFår kolla upp Marumi med Red.. djungel det där med filter.. råder väldigt delade meningar om dom har så stor betydelse
En del vill ju inte ens sätta på för att dom är rädda att kvalle på bilden blir sämre med.. fast det kanske inte gäller polfilter och ND
mest uv kanske..![]()

Untitled by _Downfall_, on Flickr
Postad 18 March 2012 - 08:27
detta var roligt så detta måsta jag göra om.
man hade öronen ifall Tuff Tuff skulle komma då var det bara springa.
DSC_6973.jpg 1.08MB
4 Antal nerladdningarSka tilläggas att brandsläckaren stod bredvid
Postad 18 March 2012 - 18:34
Postad 18 March 2012 - 19:14
Fint Xray.. sigmat ser ut att fokusera bra nu
Lite vågad redigering kanske?

Carl zeiss distagon T* 2/35 ZF by Ronny Olsson, on Flickr
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 18 March 2012 - 19:15.
Postad 18 March 2012 - 20:21
Som en tavla Malko, fint!
Gillas, snygga svan bilder du tar!lite mer svanar
Oj, wow, fränt!Untitled by _Downfall_, on Flickr
Riktigt mystisk känsla där
Kanske, men rätt trevlig, kanske lite matt.Lite vågad redigering kanske?
Carl zeiss distagon T* 2/35 ZF by Ronny Olsson, on Flickr
Postad 18 March 2012 - 21:04
Postad 19 March 2012 - 22:38
5012-forum-0097.jpg 267K
2 Antal nerladdningar
Postad 19 March 2012 - 23:14
Mycket snyggt Malko!Gillar din bild Que!
Gillar verkligen dina fågelbilder que, denna var så mycket stämmningsfull!lite mer svanar
5010-forum-9574.jpg 469.5K 2 Antal nerladdningar
Verligen annorlunda, som en konstnärs tavla, tumme gillar den GroKKen!Gillar de 4 senaste
Den är mycket fin Ronny.Lite vågad redigering kanske?
I feel so broken
IMGP4980.jpg 947.43K
4 Antal nerladdningar
Postad 20 March 2012 - 19:41
Tack Red..
Mycket snö kvar ser jag.. hur långt upp bor du?
I Västerbotten, Holmsund, bilden är tagen för 3 veckor sedan i inlandet 7 mil från kusten.
Skall skaffa mig snöskor till nästa vinter då det blir så besvärligt att försöka ta sig fram i naturen, breda skidor tag bara en massa plats.
Postad 20 March 2012 - 20:48
Ja och tyvär inte den vackraste delen av vår natur, men den finns ju där. kanske bäst är det annars hade det blivit svårt för oss och dela kort.En del av vår natur
men bra kort johan dom ser så mäktiga ut.
Oj vad snö. jag saknar INTE snön, så skönt med vår nu här var det 10 grader idag och skönt =).I feel so broken
men fin bild.
Brist var det ja på motiv
Ja man blir lite hemmablind.
men denna är tagen på grannens husvägg
så motiven finns närmare än man tror.
DSC_7225.jpg 915.26K
1 Antal nerladdningar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder