Dålig bas i Sony STR-DE685?
Startad av
Unregistereda7323c77
, Nov 22 2002 21:45
13 svar till detta ämne
Postad 22 November 2002 - 21:45
Farsan har en Sony STR-DE685. När jag använder den till ett par Jamo JA-150 högtalare så blir det klen bas. Det blir klen bas i ett par AudioPro Stage 5 också. Idag köpte han en Pioneer sub. Men det blir även dålig bas med den. Är det någon speciell inställning man måste göra? För man behöver verkligen vrida på volymen mycket för att det ska låta högt. Kan det vara något som är trasigt?
Postad 22 November 2002 - 22:20
Jag vet en kompis (erland på forumet) som har en de485 och han tycker det är klen bas på den......det kanske är som du säger, någon inställning eller så är Sonys förstärkare sådana......
Postad 23 November 2002 - 15:13
har en STR-DE675 och jag får inte heller ut så mycket bas på den fast jag kör ju utan EQ och inga inställningar på datorn heller.... fast drar jag på på datorn så kan jag allt få ordentlig bas men jag föredrar ljudet som det spelats in.
Postad 24 November 2002 - 15:19
har en sony str-de 545
har inte uppleft några basproblem...det dunkar på bra(rejält)
man kan ställa in basen på hmmmm 4 ställen tror jag..
subbas på/av
bass boost på/av
bass/treble från -6 till +6
det var visst bara 3 ..jaja
har inte uppleft några basproblem...det dunkar på bra(rejält)
man kan ställa in basen på hmmmm 4 ställen tror jag..
subbas på/av
bass boost på/av
bass/treble från -6 till +6
det var visst bara 3 ..jaja
Postad 25 November 2002 - 20:33
hmmm
jag fattar inte det...
har du tungdrivna högtalare...har själv proson lättdrivna
jag fattar inte det...
har du tungdrivna högtalare...har själv proson lättdrivna
Postad 25 November 2002 - 21:34
nja det är dom inte det är bara det att hur mycket bas du än vrider på, på förstärkaren så höjs den bara litte gran... men höjer jag på datorn så durar det i hela skiten
Postad 25 November 2002 - 22:09
Jag har str-de 875... och canton movie 10-mx...
Sony receivrar har väl iofs ganska klent basljud... ljudet är ganska rent utan någon fyllig bas och så...
iofs har jag små högtalare men jag tror nog att det är så med själva receivern iaf
Sony receivrar har väl iofs ganska klent basljud... ljudet är ganska rent utan någon fyllig bas och så...
iofs har jag små högtalare men jag tror nog att det är så med själva receivern iaf
Postad 25 November 2002 - 23:11
Hej,
När jag skulle köpa receiver så var jag helt inne på Sony (kände inte till så mkt annat, förutom "brödrostmärkena", och då blir ju valet ganska enkelt..)
Jag började med en 875 (tror jag den hette, ca ½år sedan), köpte den på öppet köp hos elgiganten. Hemma och kopplat in allt och konstaterade att det var väldigt "rent" och detaljrikt, men när första låten började komma igång lite så blev jag ganska kall. Basen var ställd på max mm och jag väntade mig ett grymt basljud, med tanke på hur bra de högre frekvenserna lät. Provade fram och tillbaka med olika högtalare och vända på ljudkablarnas polaritet osv osv. Jag var övertygad om att enheten var defekt. Så jag ringde giganten och de tyckte det lät konstigt, det ska ju vara en rejäl enhet. Så jag lämnade in den och bytte till en likadan, men det var samma sak med den. 3:e gången gilt så insisterade jag på att få packa upp nästa exemplar och provspela i butiken, de kunde bara koppla in högtalare från en bergsprängare och köra radiodelen, och det var svårt att uttala sig, man kunde liksom inte säga om det var bra eller dåligt, inte heller killarna och tjejerna i butiken blev direkt fascinerade. Iaf tog jag den eftersom jag bråkat så mycket (kände jag det som iaf), men nästa dag så den åkte tillbaka på öppet köp med pengarna tillbaka. Jag hade under den här tiden varit i kontakt med Sony i Stockholm några vändor, och de blev aldrig riktigt kloka, så..
Efter någon månad hade jag kommit fram till att jag nog skulle prova Yamaha 620, från samma gigant. Det var något helt annat det, jag blev ganska såld direkt, och ju mer man pulade desto mer nöjd blev man, en helgjuten produkt helt enkelt. Men under tiden jag hade den hemma på öppet köp så fick jag nys om att efterföljaren som skulle komma, 630. Så jag lämnade lite försiktigt tillbaka 620in och väntade, och väntade. Till slut fanns den att se och känna på, och kort därefter beställde jag en från MCP i Tyskland för 4500sek inkl frakt, fick vänta ca 1 månad, nu har jag haft den ett tag och jag är såå nöjd, finfin fjärr också! Basen ja, den finns och blir över om man så vill, härligt distinkt och kraftfull. Helnöjd.
PS. Det belv ganska långt, jag kanske ska skriva en bok.. hehe [
]DS.
Mvh Gunnar.
När jag skulle köpa receiver så var jag helt inne på Sony (kände inte till så mkt annat, förutom "brödrostmärkena", och då blir ju valet ganska enkelt..)
Jag började med en 875 (tror jag den hette, ca ½år sedan), köpte den på öppet köp hos elgiganten. Hemma och kopplat in allt och konstaterade att det var väldigt "rent" och detaljrikt, men när första låten började komma igång lite så blev jag ganska kall. Basen var ställd på max mm och jag väntade mig ett grymt basljud, med tanke på hur bra de högre frekvenserna lät. Provade fram och tillbaka med olika högtalare och vända på ljudkablarnas polaritet osv osv. Jag var övertygad om att enheten var defekt. Så jag ringde giganten och de tyckte det lät konstigt, det ska ju vara en rejäl enhet. Så jag lämnade in den och bytte till en likadan, men det var samma sak med den. 3:e gången gilt så insisterade jag på att få packa upp nästa exemplar och provspela i butiken, de kunde bara koppla in högtalare från en bergsprängare och köra radiodelen, och det var svårt att uttala sig, man kunde liksom inte säga om det var bra eller dåligt, inte heller killarna och tjejerna i butiken blev direkt fascinerade. Iaf tog jag den eftersom jag bråkat så mycket (kände jag det som iaf), men nästa dag så den åkte tillbaka på öppet köp med pengarna tillbaka. Jag hade under den här tiden varit i kontakt med Sony i Stockholm några vändor, och de blev aldrig riktigt kloka, så..
Efter någon månad hade jag kommit fram till att jag nog skulle prova Yamaha 620, från samma gigant. Det var något helt annat det, jag blev ganska såld direkt, och ju mer man pulade desto mer nöjd blev man, en helgjuten produkt helt enkelt. Men under tiden jag hade den hemma på öppet köp så fick jag nys om att efterföljaren som skulle komma, 630. Så jag lämnade lite försiktigt tillbaka 620in och väntade, och väntade. Till slut fanns den att se och känna på, och kort därefter beställde jag en från MCP i Tyskland för 4500sek inkl frakt, fick vänta ca 1 månad, nu har jag haft den ett tag och jag är såå nöjd, finfin fjärr också! Basen ja, den finns och blir över om man så vill, härligt distinkt och kraftfull. Helnöjd.
PS. Det belv ganska långt, jag kanske ska skriva en bok.. hehe [
Mvh Gunnar.
Postad 26 November 2002 - 16:15
jo klart ljud kan ja hålla med dig att man får... bas är inte så viktigt för mig för jag lyssnar nästan enbart på döds metal så det är inte något dunka dunka här inte
Postad 14 December 2002 - 12:08
hra hittat problemet för mig nu i alla fall.. stäng inte av den. varm elektronik låter så förbannatt mycket bättre än kall.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder
18 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?