Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trubbel med projektor-placering!

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 February 2009 - 23:12

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Har för närvarande projjen ståendes upp och ned på en hylla ca. 40cm under taket, ca 2.30m i takhöjd!

Problemet är att hela bilden är skev, tror att det beror på att projjen inte står helt plant..
Ena sidan av bilden vid filmtittande är liksom en bit högre upp, och den andra lite längre ned..

Men om jag köper ett takfäste, hur pass långt ned kommer projjen hänga då egentligen?

Samt, går det att fortf. ha projjen upp och ned, trots att den är monterad i takfästet?

Och givetvis, kommer detta lösa problemet med den skeva bilden?`

Behöver duken (en mdf) sitta på en exakt höjd, och vara i en exakt tumstorlek för att det ska bli bra?

Har en optoma HD65a, avståndet till duken är ca. 2,8m

//najkks

Postad 03 February 2009 - 23:19

yeah-sus
  • yeah-sus
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Nästan alla takfästen är väl till för att projen ska sitta upp och ner och beroende på modell kan du väl välja hur slickad den ska vara mot taket.
Har ingen koll på just din proj men det borde inte vara några problem att sikta in bilden från ett takfäste.

Postad 03 February 2009 - 23:30

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Nästan alla takfästen är väl till för att projen ska sitta upp och ner och beroende på modell kan du väl välja hur slickad den ska vara mot taket.
Har ingen koll på just din proj men det borde inte vara några problem att sikta in bilden från ett takfäste.

Optoma hd65 har dock inte lensshift, utgör detta ett problem?

I praktiken är det 2.8m fram till duken, som sitter på ca. 87cm höjd (den är ca. 84")
skulle vilja ha projjen mellan 20 - 35cm ned från taket!

//najkks

Postad 03 February 2009 - 23:39

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Mitt fäste är tiltbart och justerbart 5-50cm kanske iallafall inom dina ramar kostar 1500kr(beror iofs vad din väger detta duger för 18kg finns mindre) som heter PMD2

Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 03 February 2009 - 23:39.

Postad 03 February 2009 - 23:49

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Mitt fäste är tiltbart och justerbart 5-50cm kanske iallafall inom dina ramar kostar 1500kr(beror iofs vad din väger detta duger för 18kg finns mindre) som heter PMD2

Damn.. jag som hade tänkt mig nåt kring 500-lappen, hmm.. okej..

Min projje väger inte mycket mer än 2-3kg!

//najkks

Postad 03 February 2009 - 23:57

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Funderade på detta fäste, det klarar ju iaf projektorns vikt,
men är detta ett takmonterbart fäste? (ser lite mysko ut på bilden)

http://www.clasohlso...spx?id=19246360

Frågan är ju om det är justerbart i höjdled mellan 12 - 65cm (om man utgår från båda bilderna) ?

//najkks

Redigerat av Unregisterededb978dd, 04 February 2009 - 00:03.

Postad 04 February 2009 - 00:03

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Jepp tänkt för takmontering armarna fästes i projektorn och andra änden i taket

Postad 04 February 2009 - 00:13

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Jepp tänkt för takmontering armarna fästes i projektorn och andra änden i taket

Du kollade länken?

FInns ju 2st bilder där, på den ena står det 12cm, den andra 40 - 65cm..
borde väl vara så att den är utdragbar, eller förminskningsbar mellan 12 - 65cm?

Frågan är ju, det står "fästets axel kan tiltas och justeras i sidled",
men betyder detta i klartext att om duken sitter lite för lågt (eller högt), kan man ändra på fästet till projektorn?

//najkks

Postad 04 February 2009 - 00:16

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Är ju nån form av teleskop skaft så du kan justera höjden inom specen då på 12-65cm fattar inte riktigt 40-65cm kan ju vara där förlängningsarmen börjar ner till projektorn

Postad 04 February 2009 - 00:21

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
12 om man inte använder armen och så verkar det tyvärr som att förlängningsarmen är fast dvs du inte kan justera den annat än antingen 12cm från taket eller 43-65 inget däremellan ser så ut på bilderna iallafall

Edit: likadant på min fast min förlängningen bygger inte så mycket så jag har lite mer justeringsmöjligheter om du förstår vad jag menar

Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 04 February 2009 - 00:24.

Postad 04 February 2009 - 00:22

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Är ju nån form av teleskop skaft så du kan justera höjden inom specen då på 12-65cm fattar inte riktigt 40-65cm kan ju vara där förlängningsarmen börjar ner till projektorn

Funderade på det också, får hoppas det är standardfäste så det passar min optoma då.. bra pris iaf!

//najkks

Edit:.. appropå ingenting, bör duken ha en viss tumstorlek på avståndet 2.8m ?
eller kan man få till en bra, plan bild även om duken inte har den optimala tumstorleken?

Har begränsat utrymme på väggen, omkring 88" tror jag blir max vad jag kan köra..
fattade aldrig det där optimeringsverktyget som nån postat i tidigare inlägg,krånligt..

//najkks

Redigerat av Unregisterededb978dd, 04 February 2009 - 00:25.

Postad 04 February 2009 - 00:32

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Vet inte om duken, jag har målat väggen så jag kör så stort jag kan med bibehållen bild kvalle och maskar efteråt dock gör ju det att jag slipper pilla med annat än zoom
Eller jo det finns ju normer för hur stor duk man ska ha på et visst avstånd men det är ju upp till var och en och 88" räcker ju på det avståndet så mycket kan jag säga själv har jag ca 4m till bakre väggen men vet inte hur jag ska sitta än då jag inte fått hem projektorn än.

Edit: många stavfel såhär dags=)
Edit igen: fixar din projje 88" på det avståndet? det är ju a och o

Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 04 February 2009 - 00:34.

Postad 04 February 2009 - 00:34

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Om du går in på SMS hemsida så ser du exakt vad som skulle kunna passa just din projje!

Jag har själv ett fäste fr SMS och är mkt nöjd. Vill man uppgradera köper man bara till en stång, vilken man kan förlänga. De finns i olika längder.

Fästanordningen som projjen sitter i är separat fr takfästet. De här två enheterna sitter ihop i en kulled, vilken man skruvar åt. På så sätt går det att justera i alla möjliga vinklar. Jag har själv tiltat min svagt framåt, men det märks inte förutsatt att man inte sätter ett vattenpass på projjen, ha ha ha.

Sök på SMS projektorfäste så får du upp träffar till hemsidan. På hemsidan är det bara att fylla i vilken projje du har och sedan är det bara att gå till en butik av rang beroende på var i landet du bor.

Det du ska titta efter heter:

1, SMS unislide
2, SMS takfäste

Lycka till

Mvh

G

Postad 04 February 2009 - 00:36

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Dom är väl inte direkt billiga? :)

Postad 04 February 2009 - 01:01

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Alltså själva anledningen till fäste för min del är det faktum att det ser ut som #¤#"¤"#=¤=#"= (ja ni vet),
när bilden är halvskev, ingen maskning på sidorna och absolut ingen "svart kant över samt under.."

I dagsläget pallar jag upp projen med böcker, samt finjusterar med vikta a4-papper.. SUCKA..
lessnar helt enkelt..

I princip ska man väl inte behöva ändra projektorns inställning från film till film, eller om man ska spela ps3?

Vad är egentligen det ultimata, hur stor "svart kant nedtill och upptill" bör man ha? Eller på sidorna?

Vill ju köra 16:9-format iaf..

//najkks

Postad 04 February 2009 - 09:06

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Måste säga att du fått till ett fräckt biorum!

Anledningen till att projjen ligger upp o ner, gissar jag beror på att Optoman inte skjuter snett uppåt? Antar att det är därför du inte helt enkelt vänder på den. Jag vet inte om du har möjlighet till det, men du kan kanske skruva upp en hylla där du har projektorn idag och borra hål i den och hänga upp projektorn under den. På det sättet kan du justera med skruvar och projektorns fötter.

Mvh ZooZ

Postad 04 February 2009 - 11:39

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Måste säga att du fått till ett fräckt biorum!

Anledningen till att projjen ligger upp o ner, gissar jag beror på att Optoman inte skjuter snett uppåt? Antar att det är därför du inte helt enkelt vänder på den. Jag vet inte om du har möjlighet till det, men du kan kanske skruva upp en hylla där du har projektorn idag och borra hål i den och hänga upp projektorn under den. På det sättet kan du justera med skruvar och projektorns fötter.

Mvh ZooZ

Du har rätt, placerar jag den rättvänd kommer den placera bilden typ i taket..
vill helst inte ha projjen synlig när den inte används, därför den står på hyllan ca. 40cm ned från taket!

Då funkar inte din lösning eller?

//najkks

Postad 04 February 2009 - 11:44

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Du har rätt, placerar jag den rättvänd kommer den placera bilden typ i taket..
vill helst inte ha projjen synlig när den inte används, därför den står på hyllan ca. 40cm ned från taket!

Då funkar inte din lösning eller?

//najkks

På din bild i galleriet syns det lite dåligt, är hyllan inbyggd i väggen? I så fall blir det ju svårt, såvidare du inte har plats att montera ytterligare en hylla lite högre upp, fast då blir det kanske lite tajt för att få ett bra luftflöde. Om din hylla redan idag är skruvad i väggen, så är det ju bara att borra hål i den och skruva fast projektorn i den. Effekten blir ju precis samma som ett takfäste, fast du slipper köpa ett fäste. Håller hyllan för att projektorn står på den, så håller den ju för att projektorn hänger i den, samma krafter.

Mvh ZooZ

Postad 04 February 2009 - 15:54

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

På din bild i galleriet syns det lite dåligt, är hyllan inbyggd i väggen? I så fall blir det ju svårt, såvidare du inte har plats att montera ytterligare en hylla lite högre upp, fast då blir det kanske lite tajt för att få ett bra luftflöde. Om din hylla redan idag är skruvad i väggen, så är det ju bara att borra hål i den och skruva fast projektorn i den. Effekten blir ju precis samma som ett takfäste, fast du slipper köpa ett fäste. Håller hyllan för att projektorn står på den, så håller den ju för att projektorn hänger i den, samma krafter.

Mvh ZooZ

Ja alltså hyllan är inte 100% plan, det utgör problemet..
dock så finns det ca. 45cm mellanrum från hyllands nedre del - upp till taket..
dvs. det bör gå bra att montera takfästet bakom förhänget, men ovanför själva hyllan!? (dvs i taket)

//najkks

Postad 04 February 2009 - 16:04

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Ja alltså hyllan är inte 100% plan, det utgör problemet..
dock så finns det ca. 45cm mellanrum från hyllands nedre del - upp till taket..
dvs. det bör gå bra att montera takfästet bakom förhänget, men ovanför själva hyllan!? (dvs i taket)

//najkks

Du får gärna posta en större bild på utrymmet där projektorn står. Men vad jag kan se så borde du kunna dra fast en list i vardera sida i den glugg (hylla) som projektorn står på idag. Ganska nära taket så att du fortfarande får lite luft utrymme. Sen kan du som jag sade tidigare lägga en hylla på listerna (bör nog limmas eller skruvas fast i listerna) som du sedan skruvar fast projektorn i så att den hänger under hyllan. Så slipper du köpa ett dyrt fäste, men får fortfarande en gedigen konstruktion.

Bara ett förslag.

Mvh ZooZ

PS. Ytterligare ett förslag är att bygga en trä ram runt din duk (som gissar är ramspänd eller en MDF skiva) o klä dessa med svart sammet. Det gör underverk!

Postad 04 February 2009 - 16:31

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Du får gärna posta en större bild på utrymmet där projektorn står. Men vad jag kan se så borde du kunna dra fast en list i vardera sida i den glugg (hylla) som projektorn står på idag. Ganska nära taket så att du fortfarande får lite luft utrymme. Sen kan du som jag sade tidigare lägga en hylla på listerna (bör nog limmas eller skruvas fast i listerna) som du sedan skruvar fast projektorn i så att den hänger under hyllan. Så slipper du köpa ett dyrt fäste, men får fortfarande en gedigen konstruktion.

Bara ett förslag.

Mvh ZooZ

PS. Ytterligare ett förslag är att bygga en trä ram runt din duk (som gissar är ramspänd eller en MDF skiva) o klä dessa med svart sammet. Det gör underverk!

Funderar på Classes projektorfäste, kring 500kr (inte så farligt)

Jag kör en MDF yepp, du menar att jag ska klä kanten runtomkring med svart sammet?
Med "kanten" menar du då själva kanten av mdfen, eller menar du själva "sorgkanten" vid widescreenfilm?

//najkks

Postad 04 February 2009 - 16:36

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Menade kanten runt MDF:en. Vill du täcka för vid 1:235 eller sådana format så blir det byckigare. Såvidare du inte uteslutande tittar på det.

Var ju inte så dyrt för fästet. Men det känner du ju själv vilket du tycker blir bäst.

Mvh ZooZ

Postad 04 February 2009 - 17:01

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Menade kanten runt MDF:en. Vill du täcka för vid 1:235 eller sådana format så blir det byckigare. Såvidare du inte uteslutande tittar på det.

Var ju inte så dyrt för fästet. Men det känner du ju själv vilket du tycker blir bäst.

Mvh ZooZ

I princip är det bara 16:9 format för min del, finns det nån standard på hur tjocka "kanterna uppe och nere" ska va?
Bör jag även göra en svart kant på sidorna av duken, dvs höger och vänster?

//najkks

Postad 04 February 2009 - 17:05

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

I princip är det bara 16:9 format för min del, finns det nån standard på hur tjocka "kanterna uppe och nere" ska va?
Bör jag även göra en svart kant på sidorna av duken, dvs höger och vänster?

//najkks

Med ram så menade jag givetvis alla sidor :-P Det är nog mest smak eller tycke. De flesta ramspända som säljs idag har ju 8 cm. Under det så kan det se klent ut...

Mvh ZooZ

Postad 04 February 2009 - 17:11

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Om grundproblemet är att du inte kan skjuta bilden tillräckligt långt ner på väggen och samtidigt slippa skevhet:

1. Har du provat att korrigera kanterna med keystone och upplevde bildförsämringen som katastrofal?

2. Om ja. Har du räknat ut hur långt takstativet måste vara? Känns inte så meningsfullt att beställa ett snyggt stativ som inte löser ditt problem. :)

Postad 04 February 2009 - 20:57

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Om grundproblemet är att du inte kan skjuta bilden tillräckligt långt ner på väggen och samtidigt slippa skevhet:

1. Har du provat att korrigera kanterna med keystone och upplevde bildförsämringen som katastrofal?

2. Om ja. Har du räknat ut hur långt takstativet måste vara? Känns inte så meningsfullt att beställa ett snyggt stativ som inte löser ditt problem. :)

Jo har testat keystone-funktionen, däremot löste den inte direkt nåt problem..

alltså i dagsläget så projicerar min hd65 ganska precis på själva "duken", det behövs lite
finjustering, typ bilden ska upp 3cm på duken, men däremot så står inte projjen "plant" i dagsläget,
vilket medför att bilden blir skev.. typ lägre i vänster nederkant än i höger nederkant osv..

Då borde väl ett fäste lösa mitt problem?

//najkks

Postad 04 February 2009 - 21:26

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Ja precis, stativ är bra. Men du behöver väl ett som kan ta ner projektorn till den exakta höjdpositionen där den måste sitta för att kunna visa bilden på din duk utan att du ska behöva tippa den alls? Vet inte om HD65 har någon offset, annars måste den ju sitta så att linsen är rakt framför mitten av duken. Jag har inte lustläst hela tråden så jag kanske bara missat detta, sorry i så fall. :)

Postad 04 February 2009 - 21:32

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Dom är väl inte direkt billiga? :)

Allt är relativt ;)

Å andra sidan slipper man problem som har att göra med att fästet inte passar. Läste i en tråd inne på forumet, ca !½ månad sedan, om en kille som köpt ett fäste för 500 kr på Claes Ohlsson. När han kom hem och skulle montera fäste visade det sig att enast 2 av tre fästpunkter gick att använda. Ibland lönar det sig inte att vara dumsnål då det bara innebär massa problem i slutända. Då talar jag bla om över frustrationen över att det inte gick, transport till och från butik osv...

Lycka till

Mhv

G

Postad 04 February 2009 - 21:50

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Ja precis, stativ är bra. Men du behöver väl ett som kan ta ner projektorn till den exakta höjdpositionen där den måste sitta för att kunna visa bilden på din duk utan att du ska behöva tippa den alls? Vet inte om HD65 har någon offset, annars måste den ju sitta så att linsen är rakt framför mitten av duken. Jag har inte lustläst hela tråden så jag kanske bara missat detta, sorry i så fall. :)

I dagsläget så är den på rätt höjd, dock är den inte stående på "slätt underlag",
vilket medför att bilden blir skev.. tack vare ett takfäste får jag alltså projjen helt i plan nivå!?

//najkks

Postad 04 February 2009 - 22:07

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Du har väl observerat ZooZ:s - som jag tycker - mycket smarta förslag ovan om att montera projektorn upp och ner på undersidan av hyllan? Det borde ju ge samma effekt som den du är ute efter med ett takfäste...

/ Ulf

Redigerat av Unregistered7cd61031, 04 February 2009 - 22:08.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.