Vad kör ni med, gärna med bilder.
Har det hänt något kul när ni spelat, såsom något rasat ner, gått sönder, mm.
Vad för låtar/filmer brukar ni spela för maximal basnjutning?
Ja, vad gör dig till en basjunkie
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Vilka är forumet basgalningar?
Startad av
sometimestheycomeback
, Feb 07 2009 00:48
193 svar till detta ämne
Postad 07 February 2009 - 00:48
Ja, kom fram ur mörkret och erkänn att du är en basjunkie
Vad kör ni med, gärna med bilder. Har det hänt något kul när ni spelat, såsom något rasat ner, gått sönder, mm. Vad för låtar/filmer brukar ni spela för maximal basnjutning? Ja, vad gör dig till en basjunkie Postad 07 February 2009 - 00:50
Tyvärr kan inte vara det,då skulle jag få mina grannar på mig.
Så får bli ganska sparsamt med bas,fast försöker kolla på dagen oftast då de flesta är o jobbar. Har en B&W ASW 675. Bifogad fil(er)Redigerat av jonasprivate, 07 February 2009 - 00:53. Postad 07 February 2009 - 01:00
Jag älskar att spela högt och därmed mycket bas också, så att man verkligen känner det i kroppen, men tyvärr krävs det alltför dyr elektronik för att åstadkomma detta med låg distorsion och det är väl det det faller på. Älskar också snabb och luftig bas på alla volymer =)
Postad 07 February 2009 - 01:03
Corpsegrinder borde passa in i denna tråden
Ja, grannarna sätter stopp för mig med även om det är rätt bra isolerat och dom är snälla så finns det gränser Är bra sugen på hus, bara för kunna spela på. Postad 07 February 2009 - 01:08
Jag bor i hus
Postad 07 February 2009 - 17:49
Jag får nog ansluta mig till den skaran, något roligare finns faktiskt inte än att sitta med magknip i soffan och ett löjligt flin på läpparna när volymen åker upp
Till sommaren så hopas jag på att ha helt nya stereo prylar och dessa borde kunna prestera riktigt schyssta ljudtryck utan att låta det minsta ansträngt (speciellt om man jämför med dem flesta andra högtalare jag lyssnat på... Det ska bli riktigt kul, vi får se vart det sluter, en 6st basmoduler hemma är nog ingen omöjlighet, eller 4st större, vå får se vart det sluter med det hela. Man kan aldrig få för många basmoduler, ju högre "tak" man har ju bättre låter det Edit: för min del så är det hus, men grannarna har klagat några gånger ändå... ! Redigerat av DVD-ai, 07 February 2009 - 17:51. Postad 07 February 2009 - 18:06
Hej hej !
Änmäler mig också då . . . Har en Sunfire True Signature Subwoofer . . . Pumpar på rätt bra . . . Fst det är klart det beror ju på vad man jämmför med ... Köpte den direkt när den kom 1996 tror jag det var ... 2700 watt, Extrem slaglängd. En tidning mätte 20-48hz med 116dB i medel värde. ( 16hz 96dB ) ur Sunfiren som endast har måtten 28x28x28 centimeter Brutal: JA, definitiv utan tvekan Korrekt: Mjeae Fim: Ja det funkar Musik finlir: Mjeae Musik - Tecno, Hip Hop, Tunga elektro beats : Ja, kan funka X) Skulle Dema den för min granne som bor ovanpå fick dock avbryta det efter ett litet tag pga ett telesamtal från hans sambo som deklarerade att deras hund låg på deras vardagsrumsgolv och skakade och mådde mycket dåligt X) Kånkade med mig den till kompisen som skulle ha fest .... (Stort hus) hans far som var lite ljudintresserad skrattade gott åt min lilla bas och så vad är det där för liten sak... 3 timmar senare högröd i ansiktet skrek hans far STÄNG AV DEN DÄR ****SMASKINEN ! .... X) Lite småtavlor har rasat ned absolut, fast inte i lyssningsrummet ( Dom har jag förankrat rejält) däremot i rummet bredvid i hallen som jag inte varit lika noggrann med .... Redigerat av SunfireTHX, 08 February 2009 - 08:45. Postad 07 February 2009 - 21:06
Idag så kom en kille förbi för att lyssna på stereon så jag fick dra på lite extra. Trots det skaka överallt så gick basarna på tongång!
Postad 07 February 2009 - 21:28
Vad hette killen med galleriet där han hade 2.2 setup med Cervin Wega? :-) Han borde också passa in på beskrivningen "basgalning".
Postad 07 February 2009 - 21:30
jag brukar säga: Det ska inte bara höras, det ska kännas också
Jag hadde ett par cv-vs15 och en pioneer A-858 och en parrong klocka från ikea (stor vägg klocka) och den visade alltid halv 6 Har inte högtalare och förstärkare kvar men gillar fortfarande bas. Redigerat av Unregistered99f076a3, 07 February 2009 - 21:32. Postad 08 February 2009 - 09:53
Du får mig att längta efter mina kommande Profundus Y-4. Postad 08 February 2009 - 11:26
Nu har jag själv Ino Prof.X-2 som ska bli Prof.X-4, men jag kan ju inte låta bli att drömma lite om Prof.Y-4 ändå. Enligt Ingvar ska den kombinationen inte bara ha lägre distorsion samt gå lägre än X-4 utan ha noterbart tydligare artikulation i de låga registren även på moderata nivåer. Det där är ju något jag verkligen suktar efter.
Men först X-4 och jag vet hur långt det räcker, sen får man se vad steget blir. Kan mycket väl tänka mig att det skulle kunna bli InfraX-6 istället för Prof.Y-4. Kostnaden är väl snarlik... Jag ska i alla fall se till att provlyssna båda systemen innan sådana planer sätts igång Ytterligare: Vet inte riktigt om jag vill räkna mig till en basgalning. Jag kommer vilja ha extrema resurser i de lägre basregistren, men å andra sidan vill jag att det ska vara totalt neutralt. Men finns där extrem energi i lågbasen vill jag kunna återge den oavkortat. Mumma! Mycket av den musik jag lyssnar på har en del energi även under 20 Hz och det ställer onekligen en del krav på prestandan i högtalarsystemet. Redigerat av shifts, 08 February 2009 - 11:49. Postad 08 February 2009 - 12:09
jag känner att jag måste erkänna att jag är basgalning men det kanske är ganska uppenbart!
kör med ett ganska stort system som presterar över 134 dB: Länk till "tour" video Postad 08 February 2009 - 12:14
dac83: Haha, dig skulle jag lätt placera i det facket och har gjort sen jag såg dina monster på Faktiskt.se för rätt länge sedan. Hur lågt låter du basarna vid duken gå jämfört med tunnorna? Har de hand om olika delar av registret eller spelar de bara på s a s?
Postad 08 February 2009 - 12:38
Skapligt minst sagt dac83
har ett par Dynavoice Finale 10 Tower drivna av dubbla Denon PMA-860 och det kan låta rätt starkt i basen dom med Postad 08 February 2009 - 12:52
Är nog basgalning kan man säga, fast har ingen setup som bevisar det
Kör på ett par CV VE-12F, letar dock efter ett par DC-15 i nuläget. Ska även köpa en Earthquake Supernova framöver Postad 08 February 2009 - 13:13
hehe, sett ditt system innan, vore kul att lyssna på det. Men 134dB, vad är det mätt med? Sen undrar jag lite hur lågt systemet går, -1dB vid? Postad 08 February 2009 - 13:52
Jag erkänner att jag är nog lite åt det hållet med, har nog peakat upp lite för mycket bas men det är ju så skönt..
litet rum, dubbla Canton as50se som frontbas och en stor cerwin vega 18" sub vid soffan, bass shakers skulle inte göra någon skillnad.. Mycket vill dock ha mer.. Och det jäkligaste är att det är nästan goast bas på övervåningen.. Självklart bor jag i hus, byter flickvän när dom inte står ut med mitt intresse längre.. Tänk att hitta en bas narkoman tjej... Kommentar från polare när vi körde Call for duty, Word at war "det smäller ju högre än i ett riktigt krig" Postad 08 February 2009 - 16:24
det sitter delnings filter så basarna i de slutna lådorna spelar mellan 45-80 hz ungefär och rören tar allt under 38 hz.. jag mätte med Term-Lab utrustning så det är väldigt jämförbart över hela världen, först fick jag inget utslag änns, alltså under 120 db men fick dra på väldigt mycket innan det hände nåt! har för mig att den vart 131db@25 hz och 128dB@20 hz frontarna hänger inte med på så höga volymer men så högt spelar man ju inte normalt sett, sen är det skönt att basarna inte behöver slå igenom någon gång! Postad 08 February 2009 - 17:04
Man får väl sälla sig till skaran ,inga märkvärdigheter jag har, men spelar nog högre ock djupare än va många tror med dessa grejer
Postad 08 February 2009 - 17:28
Självklart är man ju basgalning, så länge basen går djupt utan distorsion och låter bra! Annars får det vara.
Kör med en egenbyggd sub med Peerless XLS samt slav och den låter enormt bra. Går riktigt djup utan någon hörbar distorsion. Mvh AlexanderE Postad 08 February 2009 - 18:26
Imponerande siffror Postad 09 February 2009 - 10:04
jag börjar bli det =)
Har idag 2st B&W PV-1 och 2st Velodyne SPL 1200 R och 8st buttkickers. hmm hur lägger man upp bilder? Postad 09 February 2009 - 10:18
Bara att erkänna att jag alltid tyckt det varit mer eller mindre kul att köra bas ibland. de senaste 6 åren har dock rummet gjort att det låter för illa så prylarna står mest. För något år sedan kopplade jag upp fler subbar igen (sunfire true sub mkII + SVS PC+ 25-31+Jamo D6+Sunfire D12+Rel Storm 5+Canton As2). Visst - det blev mycket bas, men även fast jag "bara körde" 4 åt gången (hade inte fler Y-splitar) så hade jag inte tid att få till det ... Kul ett tag eftersom det mullrar och gör ont i kroppen, men ... man ledsnar. Åsså undrade frugan varför det var så jäkla mycket "klumpar" och "sladdar" i hela källaren. I tonåren hade man nog varit ordentligt nöjd, men man förändras ... Det blev även starten på lite utförsäljning av subbar ...
f-n att rummet ska ha så stor inverkan.... Dac 83 - alltid kul att kunna bläddra upp forumet och se att det finns folk som är värre . Redigerat av Unregistered37573cc1, 09 February 2009 - 10:20. Postad 09 February 2009 - 11:21
infgoga bild. då står det att jag ska skriva in adressen till bilden och så börjar det med http...
finns inget bläddra osv. Postad 09 February 2009 - 11:24
Jag kör ju bara med en ensam B&W ASW3000, men eftersom rummet är ganska litet räcker det mer än väl. I hallen skramlar nycklarna i nyckelskåpet i takt med musiken, och bokhyllan som står i rummet intill/bakom hembiorummet har glasdörrar som skramlar något extremt på musik med lågbas, t ex Chris Jones, Infected Mushroom osv. Att huset har gipsväggar, och inte betong osv bidrar såklart till det.
Har också lyckats få ett A4-ark som låg ut från en hylla att vibrera 4-5mm i takt med djupbasen, så helt klent ljudtryck är det ju inte Galningen med dubbla Cerwinvega som någon nämnde innan, antar att det är han ni menar: https://www.minhembi...in vega al-1000 Redigerat av Ageve, 09 February 2009 - 11:28. Postad 09 February 2009 - 12:27
Basgalning o basgalning vet jag inte om jag är, men nog gillar jag kraftfull, ren bas
Tycker jag har bra kapacitet redan idag, men jag ska ha en till SVS PB-13 Ultra i andra hörnet vad det lider...mest för att jämna ut frekvensgången, även om jag inte har några större problem idag så kan det alltid bli bättre... I dagsläget är det 4x10" + 2x8" + 1x13,5"
DSC00415.JPG 149.77K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 February 2009 - 19:43
Sträcker upp många händer i denna fråga. Man får aldrig nog om man har en bra bas som inte brölar. Sitter med en 15 tummare i horn och snart så kommer det två 10'' in också som mesta dels kommer att användas till film då de är bättre passade till det än musik. Har även en tolvare i varje fram högtalare så jo det finns kraft men frågan är hur mister ordförande skulle gilla mig om jag drar på för mycket
Postad 09 February 2009 - 19:56
Basnarkoman? Jajemen
Kör iofs bara med en XTZ 12" samt B&W 683 men jag tycker det mullrar på rätt fint, har dock inte vågat maxa anläggningen, än... Postad 09 February 2009 - 19:58
Alltid kul med bas och det gör så mycket för filmen.
Sitter med två JAMO D7 subbar 15" som levererar ordentligt. Postad 09 February 2009 - 20:28
Basen är helt klart en väldigt viktig del, en anläggning som inte kan spela riktigt djupt kommer alltid sakna något.
Frontarna går djupt men subben går djupare, delar vid 60hz och är supernöjd. Torr, fast och extremt kraftfull bas, rumskalibreringen gör att basen stannar i rummet och att man kan öka volymen lite till för att man inte har några toppar... Velodynen var nog den enskilda investeringen jag är mest nöjd med iaf. 1st 18 tums velodyne + 2 st 10 tums infinity = basgalning? /Daniel Bifogad fil(er)Redigerat av metallo, 09 February 2009 - 20:30. Postad 11 February 2009 - 12:38
Gillar att ha lite "headroom" och att det finns resurser ända ner i botten. Har två SVS PB13-Ultra men i ett ganska stort rum (drygt 40kvm och ca 3m i takhöjd) så det blir mer lagom än extremt
bild.jpg 76.89K
0 Antal nerladdningar
Postad 11 February 2009 - 15:13
wow riktigt schyst uppsättning du har cbjorkman, 2 st SVS PB13-Ultra.
Postad 11 February 2009 - 15:46
Du har pluggat ena porten. Ger inte det högre ljudtryckskapacitet men sämre förmåga till riktigt djup bas? Om det är så är det väl lite tveksamt? Redigerat av hassesolo, 11 February 2009 - 15:47. Postad 11 February 2009 - 15:58
Tvärtom, dom går djupare men man kan inte spela lika högt. Fast 130dB@ 16 hz duger bra än 134dB @ 22 hz
Postad 11 February 2009 - 16:35
Så det funkar o ha subbarna ovanpå varandra,det ger inga störningar ?
Är det till hö du har andra högtalaren eller till vä ? Postad 11 February 2009 - 17:12
Juppz, inte problem. Är inte helt med vad du menar på andra frågan? Postad 11 February 2009 - 17:55
Man kan utgå ifrån att i32s (den träfärgade högtalaren) pekar mot lyssningspositionen och att basarna är riktade mot rummets mitt och inte framåt.
Och vad händer om du pluggar port nr två? Postad 11 February 2009 - 19:36 bevis att den klarar det och gå inte efter vad öhman har mätt Postad 11 February 2009 - 19:51 haha, äntligen får man se en "riktig" bild på din setupp, ser grymt ut... ! Postad 11 February 2009 - 19:55
Möjligt att det ser "grymt" ut men i mina ögon allt annat än tilltalande, sorry.
Redigerat av masse70, 11 February 2009 - 19:55. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |