Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför vinyl 2009?

144 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 februari 2009 - 01:25

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Sitter här och är sugen på att skaffa mig en vinylspelare men känner att jag tvekar. Förutom nostalgiska och för att inte tala om estetiska skäl finns det någon anledning att skaffa en skivspelare 2009?? Jag förstår självklart att vissa tycker att vinyl är bättre men varför?? Vad är det som gör en gammal teknik som vinyl bättre än dagens moderna dacar och cd spelare? Och ni som tycker att folk som köper vinylspelare är nostalgiska stackare som inte fattat något berätta för mig vad det är som brister med tekniken. Med andra ord jag vill gärna höra både för och nackdelar.Personligen saknar jag ibland själva tyngden i att hålla i en 180 grams skiva för att inte tala om omslagen och det där lilla knastret när man lägger nålen på skivan. Kommer inte lägga mer än 3.000 kr om jag beslutar mig för att köpa en men räcker det??? Alla synpunkter mottages tacksamt.
Mvh J.R

Postad 08 februari 2009 - 01:31

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
för de första: LJUDET, en bra skivspelare låter grymt ###### bra!

Mycket mer levande, större, fylligare TYNGRE än CD.

Sen är de ju känslan som du säger, plocka fram 180g vinyl, eller vinyl med bildtryck, de e känsla :D

Fick själv precis hem Metallicas black album på 180g vinyl, sparkar arslet av cd-versionen många ggr om! :P

Postad 08 februari 2009 - 01:41

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Så en skivspelare låter bättre än cd enligt dig?? Intressant. Hur mycket tycker du personligen att man måste lägga för att komma upp i den kvaliten?? Den skivan är förresten helt dj-vla sjukt bra, kommer ihåg när den släpptes och dom turnerade med Guns n Roses! Det är en turne man skulle sett, såg iofs GnR -93 men att sett båda samma dag hade kickat arsle!!!

Postad 08 februari 2009 - 01:43

ingels
  • ingels
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Det är ju rent ljud på en CD skiva (Inget skivknaster och hack) och man kan hitta en skiva med 5.1 ljud men jag är nog rädd att idag har nog även CD skivan sett sina glansdagar, visst.. Räkna ut befolkningen på jorden / med dem som har CD och dem som har en dator eller hur man nu gör MEN jag tror likt förbannat att ett fysiskt medium är dött ändå (Tro mig, jag vill ha nånting att hålla i handen en grej, ett fodral att läsa osv).

Det är nog inte många som kör med Vinyl idag jämfört med CD skivor, nästa steg kan ni räkna ut själva..

Postad 08 februari 2009 - 01:43

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Som sagt, Ljudet, man får ett större varmare fylligare och mer levande ljud, jag tycker CD låter lite syntetisk om man jämför.

Sen är det roligt att ha nått i anläggningen som man kan pilla lite med, förbättra, modda osv, lite som att äga en gammal fin bil :D

Sen att skivorna sällan är sönderkomprierade är väldigt skönt, vill man köpa ett album från t.ex 80-talet idag på cd så brukar man tyvärr få nått remastrat sönderkomprimerat skräp som låter dynga, köper man albumet på vinyl så får man originalutgåvan som låter mycket bättre (undantag finns givetvis)

Nackdelarna är att det kostar en del att få ett bra ljud från en skivspelare och att det är lite pilligt o tidskrävande, på en CD/DVD-spelare så kopplar du bara på kablarna så har du bra ljud, och det behöver inte bli dyrt heller

en annan Nackdel är att vinylskivorna slits när man spelar dom och är ganska ömtåliga, tappar man en kan det bli katastrof, med en CD-skiva så är det väldigt sällan någon fara + att CD'n inte slits när man spelar den

Vill du ha tips på spelare så kolla på Thoréns modeller, håller för det mesta hög kvalité och kostar inte allt för mycket (gäller beg.)

Ett annat tips är Technics SL1200 som går att få för strax under 3000kr beg. men då har du inga pengar över till RIAA-steg och/eller Pickup.

Redigerat av Ar@b, 08 februari 2009 - 01:44.

Postad 08 februari 2009 - 02:01

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Vad har du för övrig stereo/kringutrustning?

Skivspelare finns det ju många som är bra, typ pro-ject, rega, Dual mfl.

Man kan ju börja med en "standard" av nån av dom, o sen förbättra den genom o byta pickup, vilket kan göra väldigt mycket!

förslag på RIAA förstärkare skulle jag säga Vincent PHO-111, grymt bra liten burk!

Skivspelaren jag har är en Lenco, kollade precis upp vad den kostar numera och på prisjakt fanns den för 1400kr som billigast...

Har haft min i 4-5år, fick den i julklapp så blev rätt paff att den va så billig nu!

Är hur som helst grymt nöjd med den, är en kopia av technics 1200/1210 spelare. Har ingenting mer att önska utav den, tycker den låter grymt. Kanske blir o byta pickup vid tillfälle, (de KAN ju bli bättre :D )

O ang metallica skivan, ja, de är GRYM! Låter grymt bra på CD, går inte att komma ifrån, men på vinyl är den s*tanas tung!

Postad 08 februari 2009 - 04:30

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Främsta anledningen, rent ljudmässigt, är bättre masterade skivor. Det handlar om skivor som är masterade från bättre masterband eller bättre gravering. Sen kan vissa gilla en viss färgning som en pickup ger eller dyl.

Rent tekniskt så är vinyl rena stenåldern men man blir förvånad hur bra det kan låta med bra vinyl, fin pickup och rätt inställd skivspelare.

Redigerat av sometimestheycomeback, 08 februari 2009 - 04:53.

Postad 08 februari 2009 - 08:51

Lason
  • Lason
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Främsta anledningen till att jag tycker vinylen låter bättre är troligen för att den aldrig är komprimerad... Allt som komprimeras minskar ju i kvalité... Jämför t.ex vinyl och cd, cd och MP3...

CD och MP3 är ettor och nollor, Vinyl är analogt :P

Skälv fick jag nån knäpp igår och ska leta upp en kassettbandspelare :D Gillar ljudet från dem också (+ att jag har rätt många...)

Postad 08 februari 2009 - 13:21

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Främsta anledningen till att jag tycker vinylen låter bättre är troligen för att den aldrig är komprimerad... Allt som komprimeras minskar ju i kvalité... Jämför t.ex vinyl och cd, cd och MP3...

Oj, här var det MYCKET fel på en gång. För det första, enormt många vinyler är komprimerade! Större delen är det faktiskt, för det går inte att gravera annars. CD är inte komprimad överhuvudtaget.

CD och MP3 är ettor och nollor, Vinyl är analogt :D

Sant, CD är ettor och nollor som tillsammans återskapar en perfekt analog signal medans vinylen har massa problem med brus, dist, kompression och andra biprodukter på grund formatet.

Redigerat av sometimestheycomeback, 08 februari 2009 - 15:18.

Postad 08 februari 2009 - 13:27

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0

CD är komprimad alls.

Det saknas något ord här tror jag. Kanske går att utveckla också :D

Postad 08 februari 2009 - 14:28

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Jag köpte faktiskt en Skivspelare för några månader sedan "Rega P3" och... ja vad ska man säga , det sög apa med vinyl :D
Mot en lite bättre cd-spelare har vinyl inte en chans ljudmässigt och sen så har vi det bekväma med cd..

Brus och knaster.. nej tack .
Testade med en massa Skivor har ca 300st och ingen skiva lät bättre än cd .
Min Golvare jag hade då lät som ett par stativare i basen , sen så va ljudet lite hårt på någe vis .
Så jag lämna tebax skivspelarn klart besviken , dom kollade att allt va rätt inställt och så .

Jag tror .. att ska man bli nöjd med vinyl så blir det väldigt dyyyrt ...

Mvh

Postad 08 februari 2009 - 14:59

Unregisteredf01a5c15
  • Unregisteredf01a5c15
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Vad jag förstått så har vinyl mer utrymme för dynamik i ljudet jämnfört med CD'ns standardomfång och att det är det många vill åt med vinyl.
Skivindustrin tenderar ju också att mastra CD släpp med högre och högre ljudnivå vilket också ger mindre utrymme för dynamik. http://en.wikipedia....ki/Loudness_war
Metallicas senaste är ju ett exempel på en Loudness-war mix. Man kan bara hoppas att det albumet släpps på vinyl som förhoppningsvis är bättre mastrad.

Redigerat av Unregisteredf01a5c15, 08 februari 2009 - 15:02.

Postad 08 februari 2009 - 15:17

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Vad jag förstått så har vinyl mer utrymme för dynamik i ljudet jämnfört med CD'ns standardomfång och att det är det många vill åt med vinyl.
Skivindustrin tenderar ju också att mastra CD släpp med högre och högre ljudnivå vilket också ger mindre utrymme för dynamik. http://en.wikipedia....ki/Loudness_war
Metallicas senaste är ju ett exempel på en Loudness-war mix. Man kan bara hoppas att det albumet släpps på vinyl som förhoppningsvis är bättre mastrad.

Det finns en vinyl-version ute som låter så mycket bättre än cd-versionen :D

Redigerat av Unregistereda73534df, 08 februari 2009 - 15:17.

Postad 08 februari 2009 - 15:19

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Jag köpte faktiskt en Skivspelare för några månader sedan "Rega P3" och... ja vad ska man säga , det sög apa med vinyl :D
Mot en lite bättre cd-spelare har vinyl inte en chans ljudmässigt och sen så har vi det bekväma med cd..

Brus och knaster.. nej tack .
Testade med en massa Skivor har ca 300st och ingen skiva lät bättre än cd .
Min Golvare jag hade då lät som ett par stativare i basen , sen så va ljudet lite hårt på någe vis .
Så jag lämna tebax skivspelarn klart besviken , dom kollade att allt va rätt inställt och så .

Jag tror .. att ska man bli nöjd med vinyl så blir det väldigt dyyyrt ...

Mvh

Tja...det beror ju på jämförelserna..... Men jag håller med om det som sagts ovan att det handlar mer om vilka skivor du kör - eller rättare sagt, hur de är mastrade. Det finns vinyl som låter gudomligt, och det finns det som låter skit (tyvärr gäller det många gamla hårdrocksskivor....DE tjänar definitivt på remastering...).

Min Linn Basik/Akito/AT95 spelar rätt bra här hemma...och för att hitta en CD som klår den blir det dyrt..... Men det kan ju också bero på att jag gillar ljudet som den ger (kanske färgat?) - och en CD som ger samma färgning är kanske svårt att hitta? (Rega Apollo var den enda som jag gillade ordentligt här hemma).

Jag tror att vinyl tilltalar lite grann på grund av att det blir aldrig klart.....ny PU, en ny tonarm eller ett nytt riaa osv.... Även om du behåller samma drivverk så kan man uppgradera i all oändlighet (nästan i alla fall). Är det inte lite grann av det vi söker med vår hobby?
Sedan kan man med rätta undra varför man köper en ny vinylspelare idag 2009? Tja...om jag skulle köpe en ny så skulle det bero på att mycket av den musik jag gillar och har på vinyl är så pass smal att den inte alltid finns på cd, och ofta när den finns kostar den skjortan att få tag i....

Mvh
Andreas

Postad 08 februari 2009 - 15:22

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Det saknas något ord här tror jag. Kanske går att utveckla också :D

Hehe, det är fixat nu :P

Nej, vinylen har inte större utrymme för dynamik. Dock är det sant att vinylen kan låta bättre om den är bättre masterad. Vi ser det på senaste White stripes, RHCP och Tom petty vinylerna, dom är mycket bättre än CD versionen p g a bättre mastering.
Metallicas senaste finns på vinyl och den har tyvärr samma usla mastering. :D

Postad 08 februari 2009 - 15:24

Unregisteredf01a5c15
  • Unregisteredf01a5c15
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Det finns en vinyl-version ute som låter så mycket bättre än cd-versionen :D

:P :) :)

Redigerat av Unregisteredf01a5c15, 08 februari 2009 - 15:33.

Postad 08 februari 2009 - 15:35

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Aj du trodde den inte hade det då den låter så mycket bättre. Det är skrattretande att Metallica är så idiotiska och gör på det här viset. Däremot kan man lyssna på vinylen jämfört med cd:n..

Redigerat av Unregistereda73534df, 08 februari 2009 - 15:37.

Postad 08 februari 2009 - 15:38

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Min Linn Basik/Akito/AT95 spelar rätt bra här hemma...och för att hitta en CD som klår den blir det dyrt..... Men det kan ju också bero på att jag gillar ljudet som den ger (kanske färgat?) - och en CD som ger samma färgning är kanske svårt att hitta? (Rega Apollo var den enda som jag gillade ordentligt här hemma).

Ja, jag tror det kan hänga ihop med färgningen och att vissa skivor är bättre masterade. Det är även ge en bättre "känsla" att lägga på en vinyl istället för en CD :D

Vinyl är kul även om man ibland kan slita i sitt hår över distande och knastrande utgåvor. Men när allt sitter på plats så låter det enastående bra, inte lika bra som CD men förvånande väl för en 100 år gammal mekaniskt teknik som det är.

Aj du trodde den inte hade det då den låter så mycket bättre. Nästan skrattretande att Metallica är så dumma och gör på det här viset :P

Det bästa sättet att höra senaste Metallica är på Guitar hero spelet som du nog kan fiska upp :D

Postad 08 februari 2009 - 15:41

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Det bästa sättet att höra senaste Metallica är på Guitar hero spelet som du nog kan fiska upp :P

Ska jag vara helt ärlig så slår den inte vinylen :D

Postad 08 februari 2009 - 17:34

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Vinylen har många fördelar... i min värld åtminstone!

- Vinylen har en viss "värme" som jag tycker att cd i många fall saknar. Visst är det ju förstås en liten färgning av ljudet, men låter det bra så spelar det mindre roll för mig. Jag är inte ute efter ett analysinstrument utan känslan i musiken.

- Omslagen. Man kan ju faktiskt se vad bilderna föreställer! I hårdrock som jag lysnar på så spelar omslagen faktiskt roll! Det är kul att vrida och vända på en vinyl... mindre kul med en cd-skiva.

- Det är bra att röra på sig, man blir inte lika försoffad eftersom man måste stiga upp och vända sida var 20 minut på ett ungefär! Vi rör oss för lite nu för tiden!

Påståendet om att en skivspelare inte kan matcha en bättre cd-spelare (som någon hävdade tidigare i tråden) håller jag inte med om alls! Just nu spelar jag med en Rega P2, som ju inte är highend på något sätt, men ljudmässigt är den minst lika välljudande som min Rotel RCD-06 som kostar ett par tusenlappar mer! Annars tycker jag att cd-spelare och vinylspelare i samma prisklass är relativt jämförbara vad gäller välljud. En 10 000 kr's vinylspelare matchar de flesta cd-spelare i samma prisklass i de fall jag hört.

Postad 08 februari 2009 - 17:44

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Känns lite som att jag kanske ska lugna mig, det kan bli dyrare än jag klarar. Har ju faktiskt ett ganska budget orienterat HiFi intresse, En yamaha 2-kanals receiver RX-797, ett par dali concept 2:or men ett par xtz golvare är påväg. Lite av tanken med skivspelare tycker jag är att kunna fynda massa begagnad vinyl för det tycker jag hade varit roligt, leta efter guld klimpar och hitta något riktigt bra billigt på nån sjappig loppis :D. Tjejen har tydligen en gammal yamaha spelare i källaren, men fan vet hur bra det kan låta, den är från början på -90 talet. Kul med alla synpunkter i alla fall!!

Postad 08 februari 2009 - 17:48

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Vinylen har många fördelar... i min värld åtminstone!

- Vinylen har en viss "värme" som jag tycker att cd i många fall saknar. Visst är det ju förstås en liten färgning av ljudet, men låter det bra så spelar det mindre roll för mig. Jag är inte ute efter ett analysinstrument utan känslan i musiken.

- Omslagen. Man kan ju faktiskt se vad bilderna föreställer! I hårdrock som jag lysnar på så spelar omslagen faktiskt roll! Det är kul att vrida och vända på en vinyl... mindre kul med en cd-skiva.

- Det är bra att röra på sig, man blir inte lika försoffad eftersom man måste stiga upp och vända sida var 20 minut på ett ungefär! Vi rör oss för lite nu för tiden!

Påståendet om att en skivspelare inte kan matcha en bättre cd-spelare (som någon hävdade tidigare i tråden) håller jag inte med om alls! Just nu spelar jag med en Rega P2, som ju inte är highend på något sätt, men ljudmässigt är den minst lika välljudande som min Rotel RCD-06 som kostar ett par tusenlappar mer! Annars tycker jag att cd-spelare och vinylspelare i samma prisklass är relativt jämförbara vad gäller välljud. En 10 000 kr's vinylspelare matchar de flesta cd-spelare i samma prisklass i de fall jag hört.

Vad koster en Rega P2 ?? Måste man köpa en pickup till eller ingår det??

Postad 08 februari 2009 - 17:58

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Kan lägga till några fler av mina åsikter om vinyl

Man (iaf jag) lyssnar mer avslappnat när det är vinyl, man lägger på skivan, på med pickupen vid det spår man vill börja på och spelar sedan till skivans slut, på cd så kan jag inte slappna av lika mycket utan brukar ofta byta låtar hur som helst (ibland mitt i en låt), men det är jag det :D

Vinylskivor brukar inte kosta så mycket heller, dom flesta skivor i min samling (ca 250st) har kostat mig från 25kr till 50kr, några har kostat fler, några mindre. Sedan har jag även fått en klump skivor för ca 100-200kr ett par gånger, Mina CD-skivor har kostar betydligt mer per st, men dom slits ju inte heller vid avspelning :P

Också har man hittat en hel del bra artister/album (på vinyl) som man inte trodde fanns, något som är väldigt positivt för mig

Finns många anledningar att ha en skivspelare år 2009 :D

JayAreSeven: En Rega P2 kostar ca 3500kr, Pickup ingår ej så det får du köpa till :) Men frågar du mig så finns det mycket bättre spelare upp till 3500kr

Redigerat av Ar@b, 08 februari 2009 - 18:01.

Postad 08 februari 2009 - 18:08

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

JayAreSeven: En Rega P2 kostar ca 3500kr, Pickup ingår ej så det får du köpa till :D Men frågar du mig så finns det mycket bättre spelare upp till 3500kr

Som?? :P Gärna runt 3.000 kr med pickup, kanske beg. Lyssnar mest på rock och hårdrock men även lite blues och ibland till och med lite pop men säg inte det till någon :D

Postad 08 februari 2009 - 18:28

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Ska jag vara helt ärlig så slår den inte vinylen :D

Du vet att vinylen är graverad från samma usla master som CDn? Så du har samma dåliga ljud som på CDn + vinylens brister. GH versionen är innan dom körde maximal kompression och låter klart bättre med mindre dist, även om det inte låter speciellt bra.

Postad 08 februari 2009 - 18:33

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Håller med, omslagen är ******** trevliga och jag har många snygga utgåvor bland mina 1800-1900 vinyler.

Nja, vet inte hur du jämför. Om vi jämför hur mycket spelaren påverkar så påverkar alla vinylspelare mer än CD spelare. Du har svaj, rumble, etc som kommer från spelaren och påverkar ljudet. Sen så finns det massa mer fel som blir när du läser av spåret med pickupen mm.
Men om du jämför en bra utgåva på vinyl mot en dålig CD utgåva så vinner ju vinylen nästan oavsett hur usel spelare man har (inom rimliga gränser). Men två likvärda utgåvor (samma mastering) så har inte vinylen en chans, oavsett pris, att låta lika korrekt. Men det kan ju låta trevligt :D

Postad 08 februari 2009 - 18:53

rainbowpol
  • rainbowpol
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Fel, fel och FEL.

Ni alla som bråkar om vad som låter bäst bör ta en lektion om hur en hjärna fungerar.
Ljud är en uppfattning i våran hjärna, smakerna är helt individuella och det går inte att sätta en lapp
på vad som är bäst, men däremot vad du TYCKER låter bäst.

Visst kanske du tycker om när det knastrar och sprakar, och det är bra.
För vem skulle annars köpa skivspelarna som de stackars hårt arbetande människorna tillverkar?

Personligen så skulle jag kunna stoppa varenda skivspelare i en container och sända ut i rymden,
men som sagt jag bestämmer inte vad som är rätt eller fel.

Använd det DU tycker är bäst och strunta i vad andra säger.

Postad 08 februari 2009 - 19:16

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Som?? ;) Gärna runt 3.000 kr med pickup, kanske beg. Lyssnar mest på rock och hårdrock men även lite blues och ibland till och med lite pop men säg inte det till någon ;)

Ett riktigt bra alternativ är Pioneer PL12D, brukar kunna gå att hitta för runt 500kr, denna slår en Rega P2'a ljudmässigt om du frågar mig.
Då och då brukar det dyka upp Thorénsspelare (dom flesta brukar ligga mellan 1000 och 3000kr) på t.ex Hifimagasinet, Blocket och Tradera, Jag har en TD316 MKII som jag kommer lägga ut på annons snart.

Ett till alternativ för ca 3000kr är Technics SL1200, riktigt kompetent spelare, dock så kommer du inte få mycket pengar över till pickup.

Alla priser jag nämner är beg. priser, finns inte många bra nya spelare för 3000kr imo

Redigerat av Ar@b, 08 februari 2009 - 19:18.

Postad 08 februari 2009 - 19:29

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Du vet att vinylen är graverad från samma usla master som CDn? Så du har samma dåliga ljud som på CDn + vinylens brister. GH versionen är innan dom körde maximal kompression och låter klart bättre med mindre dist, även om det inte låter speciellt bra.

Det är mer att vinylen ger mer värme och en mycket lugnare diskant, just det som gör det godkänt att lyssna på men man hör att det inte låter som det ska helt klart. Demo-plattan av albumet är ganska intressant att lyssna på för det låter så annorlunda jämfört med skivan och vinylen. Kanske skulle det låta något liknade om de hade låtit bli att köra på "loudness war"?

Postad 08 februari 2009 - 19:39

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Fel, fel och FEL.

Ni alla som bråkar om vad som låter bäst bör ta en lektion om hur en hjärna fungerar.
Ljud är en uppfattning i våran hjärna, smakerna är helt individuella och det går inte att sätta en lapp
på vad som är bäst, men däremot vad du TYCKER låter bäst.

Det är ju inte sant. Det går ju att objektivt att testa vad som är mer korrekt mot mastern.

Det är mer att vinylen ger mer värme och en mycket lugnare diskant, just det som gör det godkänt att lyssna på men man hör att det inte låter som det ska helt klart.

Jo, möjligt att man kan färga ljudet så mycket att det låter lite mer okej men då kommer du färga så på skivorna som låter bra med. Personligen så väljer jag hellre att ha en färgning (EQ) som jag kan koppla ur om jag vill.

Postad 08 februari 2009 - 20:11

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Som?? ;) Gärna runt 3.000 kr med pickup, kanske beg. Lyssnar mest på rock och hårdrock men även lite blues och ibland till och med lite pop men säg inte det till någon :D

Min Rega P2 spelar BARA hårdrock (ibland annat också... men det talar jag tyst om ;) ) !!!

Om du ska ha en NY skivspelare är det MYCKET svårt att slå P2:an till det priset! Av egen erfarenhet kan jag dessutom säga att Rega-soundet passar hårdrock som hand i handske. Bra driv och sväng, fylligt ljud, inte överdrivet detaljerade. Till finstämd klassisk musik finns det möjligtvis andra spelare som kan passa bättre. Beror ju på vad man ska lyssna på.

Däremot begagnat, självklart, men är man ny på vinyl kan det ju vara jobbigt att köpa begagnat och behöva börja fundera på service etc etc. Rega-spelare är byggda som ryska automatvapen... krånglar aldrig. De är byggda av så få delar så det finns knappt något som kan krångla! :P

Beggade Regor brukar dessutom finnas att hitta till bra priser.

Postad 08 februari 2009 - 22:21

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Tack för alla bra tips och synpunkter. Min receiver har inbyggt RIAA steg men kan bara spela MM inte MC, jag vet ärligt talat inte skillnaden. Är det pickuperna (min tolkning av pickup i plural) som är antingen MM eller MC? Vad jag förstår finns det folk som tycker det ena är bättre än det andra men jag har som sagt inget val. Finns det ngt lätt sätt att "se" om en spelare är antingen eller??

Postad 08 februari 2009 - 22:32

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Tack för alla bra tips och synpunkter. Min receiver har inbyggt RIAA steg men kan bara spela MM inte MC, jag vet ärligt talat inte skillnaden. Är det pickuperna (min tolkning av pickup i plural) som är antingen MM eller MC? Vad jag förstår finns det folk som tycker det ena är bättre än det andra men jag har som sagt inget val. Finns det ngt lätt sätt att "se" om en spelare är antingen eller??

MM = Moving Magnet pickup, den vanligaste formen av pickup, dessa kan 99% av alla RIAA-steg jobba med
MC = Moving Coil Pickup, Denna har en lägre utspänning än MM pickup och kräver ett RIAA med högre gain (förstärkning), MC pickuper brukar också ha en styvare nålupphängning vilket kräver en tyngre tonarm för att resonansfrekvensen i upphängningen inte ska bli för hög.

Redigerat av Ar@b, 08 februari 2009 - 22:32.

Postad 09 februari 2009 - 14:12

Lason
  • Lason
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Oj, här var det MYCKET fel på en gång. För det första, enormt många vinyler är komprimerade! Större delen är det faktiskt, för det går inte att gravera annars. CD är inte komprimad överhuvudtaget.

Sant, CD är ettor och nollor som tillsammans återskapar en perfekt analog signal medans vinylen har massa problem med brus, dist, kompression och andra biprodukter på grund formatet.

Måste erkänna att jag hade lite fel i förra inlägget. Vinyl har en charm och speciellt ljud, det har det, men det slår inte en bra mastrad CD...

Provspelade nämligen en av de gamla CD-skivorna som finns här hemma, som farsan köpte på den tiden hans CD-Spelare va ny (för typ 25 år sedan), och det va betydligt bättre ljud i den än i en ny skiva med samma låt :) Men sen va den skivan dyr då med... :P

Redigerat av Lason, 09 februari 2009 - 14:12.

Postad 09 februari 2009 - 14:23

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Någon som köper nytt vinyl idag, är det bra kvalitet överlag på 180g och uppåt sk audiofilutgåvor som finns på vissa hemsidor typ vinylbutiken. Eller gäller det att kolla forum varenda skiva man ska köpa, om det är en bra master el inte.

Postad 09 februari 2009 - 14:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 320 inlägg
  • 0
Har folk för dåliga högtalare eller elektronik för att höra alla de felen som vinyl ger, eller är det bara så att många föredrar distortion?

Oavsett hur bra spelare och RIAA man har så finns det:

Ett grundbrus som är mycket högre än på CD (inkl rumble osv).
Transienthantering som är klart sämre än CD, inte tvärtom som en del påstår.
Sämre dynamiskt omfång
Sämdre diskantåtergivning (lägre upplösning)
Sämre djupbas, och bas överhuvudtaget
Knaster och annan distortion

Det är lite humoristiskt att man ser så många skriva att det är "mycket mer levande än CD" osv. Att det låter som det gör beror på sämre återgivning, inte bättre.

Givetvis gäller det inte skivor som är bättre mastrade än på CD. En usel mastring tar bort de flesta fördelarna med CD, men det gör det ju även med vinyl. Så den enda vettiga anledningen till att köpa ett album på vinyl istället för CD är om den skulle vara bättre mastrad.

Missförstå mig inte nu, det går att få vinyl att låta bra, och det finns skivor med riktigt bra ljud också, men det kan tekniskt sett aldrig matcha eller överstiga prestandan hos CD, förutom på en enda punkt - frekvensomfånget. Av alla de skivor jag har spelat in och kontrollerat har det bara funnits ett fåtal med vettig ljudinformation över 20 kHz. Det mesta har varit brus, så man kan ju verkligen fråga sig hur nödvändig den återgivningen är.

Postad 09 februari 2009 - 14:50

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Kan ju vara så att mixning och mastering har gjorts för att passa vinyl på inspelningar innan 1985 (t ex). Lite på samma sätt som masteringarna nu ofta görs för att passa MP3 spelare.

Har t ex Beatles Revolver på både original mono LP och CD. CDen låter inte alls bra jämfört med mono LPn, som låter varmt snyggt och elegant. Levande skulle man kunna säga. Någon djupbas finns inte på inspelningen. CDn är ju fri från distortion och saknar knaster etc. Men låter b#js, i jämförelse.

MVH/Jorlsafar

Postad 09 februari 2009 - 15:38

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Det är mer att vinylen ger mer värme och en mycket lugnare diskant

Jag har läst att det ska vara så .. Men när jag köpte min skivspelare och jämförde mot cd så va det precis tvärtom.
Iofs så kostade Rega P3 ca 7000kr och Cd `n Opera Conconace MKII runt 15000kr men Priskillanden motsvarade inte ljudskillanden på långa vägar till cd fördel.. Lp lät nästan som Mp3 :)
Vet inte om Riaa delen i min dåvarande Mcintosh 6900 sög , men med tanke på att den stärkarn kostar drygt 60000kr så borde några spänn vara satsade där me ..

Sämre djupbas, och bas överhuvudtaget

Kan jag skriva under på .

Jag förstår faktiskt inte vitsen med vinyl nu, förutom nostalgi förstås ..

Postad 09 februari 2009 - 16:49

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Det pratas mycket om knaster. Men spelar man nya skivor, eller skivor i bra skick, med en halvbra rigg så är det förvånansvärt tyst. Det är så pass tyst bakgrund att jag skulle vilja säga att "vanligt folk" inte skulle höra att det är vinyl som spelas. Jag har själv en Rega p3-24 med en Rega Exact PU (och en rega Fono). För mig är det oftast roligare att spela vinyl och jag skulle vilja säga vinyl oftast låter bättre än CD. Men det tror jag mest har att göra med att det är så många CD-skivor som har kass inspelning, med komprimerad dynamik och höjd medelnivå. Ovårdade LP-skivor är inte heller någon höjdare att lyssna till.

Dock låter ingen vinylspelare bra om den inte är injusterad efter konstens alla regler. Det går att få en 100kkr spelare att låta klockradio.

Postad 09 februari 2009 - 16:58

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Jag har läst att det ska vara så .. Men när jag köpte min skivspelare och jämförde mot cd så va det precis tvärtom.
Iofs så kostade Rega P3 ca 7000kr och Cd `n Opera Conconace MKII runt 15000kr men Priskillanden motsvarade inte ljudskillanden på långa vägar till cd fördel.. Lp lät nästan som Mp3 :)
Vet inte om Riaa delen i min dåvarande Mcintosh 6900 sög , men med tanke på att den stärkarn kostar drygt 60000kr så borde några spänn vara satsade där me ..

Rega spelare är dåligt byggda när det gäller att förhindra återkoppling, och när man får en stor återkoppling från underlaget så låter det precis som du säger, jag hade samma problem med min Rega P2'a som jag senare gjorde mig av med pga det :)

Vad hade du för pickup på din spelare?

Ang. knaster, har man välvårdade skivor som man sköter om, så slipper man knaster :P

Redigerat av Ar@b, 09 februari 2009 - 16:59.

Postad 09 februari 2009 - 17:11

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Intressan tråd! Jag är också inne på att köpa en skivspelare Rega P1 (2500kr). Är det med en pickup på den? Grejjen med vinyl är att det kul med lite antikt att gå å fynda på loppisar å hitta fynd :)

Hur vårdar man skivor på bästa sätt?

Postad 09 februari 2009 - 17:27

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Intressan tråd! Jag är också inne på att köpa en skivspelare Rega P1 (2500kr). Är det med en pickup på den? Grejjen med vinyl är att det kul med lite antikt att gå å fynda på loppisar å hitta fynd :)

Hur vårdar man skivor på bästa sätt?

Japp, det medföljer en Ortofon OM5E till den spelaren, och fördelen med den är att du lätt kan uppgradera till en bättre nål t.ex OM40 som är referens på LTS :P

Skivvård: Börja med en bra borste :) har man smutsiga skivor kan man blanda k-sprit med destillerat vatten + ytterst lite diskmedel, Jag kör med 40% K-sprit, resten Dest. Vatten och en droppe diskmedel (på totalt en liter vätska)

Postad 09 februari 2009 - 17:30

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Vad hade du för pickup på din spelare?

Pu : Goldring 2300 .

Kan mkt väl vara så , spelarn stog på iofs stabil bänk .

Postad 09 februari 2009 - 19:51

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
En av de starkaste fördelarna med vinyl är ju att man kan få ta på så mycket fantastisk gammal musik som ligger och skräpar och ingen vill ha för en väldigt rimlig summa pengar! Inom de genrer jag lyssnar på (gammal thrash, speed) är dessutom det enda sättet att få tag på en del plattor man söker att hitta dem på vinyl. De har, i bästa fall, släppts i en upplaga på cd och är helt omöjliga att hitta. På vinyl är det ofta lättare.

Postad 16 februari 2009 - 18:33

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0

Japp, det medföljer en Ortofon OM5E till den spelaren, och fördelen med den är att du lätt kan uppgradera till en bättre nål t.ex OM40 som är referens på LTS :blink:

Skivvård: Börja med en bra borste ;) har man smutsiga skivor kan man blanda k-sprit med destillerat vatten + ytterst lite diskmedel, Jag kör med 40% K-sprit, resten Dest. Vatten och en droppe diskmedel (på totalt en liter vätska)

Hittat en Rega P3 beggad är det bättre att köpa den eller en helt ny Rega P1. Vad är det för mer skillnad än glasskivan?

Postad 16 februari 2009 - 19:45

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Hittat en Rega P3 beggad är det bättre att köpa den eller en helt ny Rega P1. Vad är det för mer skillnad än glasskivan?

P3, om den är i gott skick. P1an är sämre på alla sätt, d v s plinten är mindre styv, armen är enklare och skivtallriken är sämre. Locket är nog det samma i o f s :blink:

Postad 16 februari 2009 - 19:56

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
På mässan i helgen spelades det på en som gick lös på 350.000 :blink:

Postad 16 februari 2009 - 20:34

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0

På mässan i helgen spelades det på en som gick lös på 350.000 ;)

Den va? Helt sjukt :blink:
Postad bild

Postad 16 februari 2009 - 20:52

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Ja den menade jag. :blink:

Postad 20 februari 2009 - 20:35

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Nackdelen med vinyl är att skivorna kostar stryk. Har testat lite 180-gramspressar av bland annat en del av Coltranes skivor på Impulse!, och de låter förjävligt jämfört med originalen. Finns fler exempel när det gäller just återutgåvor, vilket gör att jag mycket hellre lägger ner runt 1000 spänn extra på ett original.

CD-återutgåvor har samma problem. Var och lyssnade lite CD-spelare för några veckor sedan, och upptäckte att oavsett hur högt jag gick kunde jag inte höra vissa detaljer jag hör klart och tydligt på mina LP:s.

Däremot är det ju väldigt tacksamt att kunna köpa en box innehållandes en välmastrad diskografi med jazz för 1200, när originalvinylerna går runt det i styckpris.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.