Samsung Plasma med inbränningsproblem?
59 svar till detta ämne
Postad 21 February 2009 - 00:56
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Köpte mig i slutet av -08 en Samsung 50" plasma för 10 000kr hos siba,
idag har den inbränningar.. från tex 3an!
Man ser loggan uppe i hörnet, samt i vita partier av en film etc.. så ser man även "svarta textremsan med text och bokstäver", alltså inbränningen från något tidigare visat program/film på 3an
JAG HAR ABSOLUT ALDRIG KOPPLAT DEN TILL DATORN..
har dock haft den kopplad till ett nintendo wii, kanske 10 timmar totalt..
Ska man verkligen tolerera detta? En tv som är knappt halvåret gammal!!
Har kört "vit-tvätt" säkert 5-6 timmar totalt.. och även slagit på myrornas krig en bra stund..
ändå ligger detta kvar.. börjar bli riktigt störande.. 3-loggan syns väldigt väl.. likaså gamla texten..
Kan man göra nåt mer? Finns det nån slags garanti? Bör jag kontakta butiken?
Snälla.. hjälp!!
//najkks
Redigerat av Unregisterededb978dd, 21 February 2009 - 02:01.
Postad 21 February 2009 - 07:22
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Tillverkarna brukar ju avsäga sig ansvaret för inbränningar men personligen så skulle jag aldrig godta det om det rör sig om kanalloggor eller textremsor, statiska bilder typ efter datoranvändande var en annan sak.
Kontakta butiken eller Samsung direkt för det är ju en självklarhet att man ska kunna använda TV:n till normalt tittande. Något som tillverkarna brukar ta upp är att man ska se till att man inte kör för hög kontrast men om man kört den kontrast som var när TV:n levererades (vilket jag i & för sig inte rekommenderar) så tycker jag inte att dom kan säga något, det ska TV:n klara av...
Postad 21 February 2009 - 09:21
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Hmm...Trode inte ens att det här problemet fanns längre..
Håller med _Z_ i övrigt
Har du somnat med tv på ?
Postad 22 February 2009 - 11:24
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Hmm...Trode inte ens att det här problemet fanns längre..
Håller med _Z_ i övrigt
Har du somnat med tv på ?
Hallo.. har nu iaf mailat Samsungs support för att få lite hjälp i ärendet! Nope, aldrig somnat med tvn på.. brukar stå på samma kanal i ca 2h (max 4h nån gång på söndagarna) Har aldrig heller fipplat med kontrasten - den står på samma nivå som när tvn levererades från butik! Trodde inte heller jag det här problemt fanns kvar, eller ens var vanligt, och definitivt inte på snabbt! Såg precis att jag inhandlade tvn den 11 November 2008 (den kopplades in först den 17 Nov -2008) Har sedan tidigare en 42" Samsung som fortfarande inte fått några sympton av "inbränning", och då har den dels varit på flera år längre, dels somnat ifrån.. (sovrums-tv you know..)  //najkks
Redigerat av Unregisterededb978dd, 22 February 2009 - 11:25.
Postad 22 February 2009 - 11:37
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Hade själv problem med extrema tillfälliga inbränningar på min Samsung plasma. Så jag sålde den och köpte en Pioneer 5090h. Detta är i sovrummet, men man störde sig lika mycket på det ändå. Tycker absolut inte om Samsung. Detta var en Samsung 50" Q97
Postad 22 February 2009 - 11:41
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Hade själv problem med extrema tillfälliga inbränningar på min Samsung plasma. Så jag sålde den och köpte en Pioneer 5090h. Detta är i sovrummet, men man störde sig lika mycket på det ändå. Tycker absolut inte om Samsung. Detta var en Samsung 50" Q97
Ja du, jag har också köpt samma pio som dig för jag blev så frustrerad över de tillfälliga inbränningarna (ghosting) på min LG...
Postad 22 February 2009 - 11:48
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Har aldrig heller fipplat med kontrasten - den står på samma nivå som när tvn levererades från butik!
Tyvärr så måste jag säga att den kontrast som är inställd vid leverans i princip alltid är åt skogen för hög både för ögonen & för plasmans välbefinnande. Om jag låtit min föredettta LG stå på 88 i kontrast som den levererades med så hade jag garanterat fått stora problem. Körde den inte över 50 för då blev ghostingen alltför besvärande. Nu är detta ingen ursäkt! TV:n ska klara detta men ett råd, om du byter apparat så dra ned kontrasten en hel del. Någonstans mellan 40-60% brukar vara lämpligt & absolut inte så högt som dom oftast är ställda ur kartong. Om den är inställd på en mode som heter Dynamiskt så byt genast mode & dra ned kontrasten. Hoppas att det löser sig för dig.
Postad 22 February 2009 - 15:54
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Det är väldigt tråkigt när sådant här kommer upp. Även om det händer sällan. Samsung och plasma är ingenting som jag personligen anser vara något bra. Framförallt på tidigare års Samsung plasmor verkar ghosting och liknande vara ett störande fenomen. Modellerna som finns ute nu har jag dock inte hört så mycket problem om.
Är man extremt känslig för allt var ghosting heter så är det en Pioneer plasma man ska ha. Har en 5090H och jag har från första dagen aldrig sett ett endaste litet spår av ghosting. Har spelat spel som Call of duty flera timmar i sträck med livmätare och andra huds men det verkar omöjligt att kunna få fram någon ghosting på 5090.
Redigerat av belzebubb, 22 February 2009 - 15:58.
Postad 22 February 2009 - 17:56
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Tack för alla synpunkter - jag verkar ju inte direkt vara ensam i världen om problemet
Har testat den inbyggda "vittvätts-funktionen" i lite mer än 6 timmar.. men fortfarande samma inbränning.
Hörde också att "myrornas krig" kunde hjälpa, så jag lät det stå på ett tag.. ingen skillnad..
Inbränningen verkar alltså vara mer eller mindre konstant!
Man kan säga att för att inte störa sig på 3-loggan, måste man ha på just 3AN,
och hoppas på att texten på programmet lägger sig över den gamla inbrännda..
Surt sa räven! En tv som är knappt 6mån gammal nu, har redan detta Störande problem!
Avvaktar fortf. Samsungs svar.. eller har jag nått att hämta genom att kontakta Siba där den köptes?
Skulle isf. byta ner Samsung 50" till en 42", det blir ju ev. lite billigare än de 10 000kr som 50" kostade?
Tips på en bra 42", helst under 7500:- ?
//najkks
Postad 22 February 2009 - 19:16
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Tack för alla synpunkter - jag verkar ju inte direkt vara ensam i världen om problemet 
Har testat den inbyggda "vittvätts-funktionen" i lite mer än 6 timmar.. men fortfarande samma inbränning. Hörde också att "myrornas krig" kunde hjälpa, så jag lät det stå på ett tag.. ingen skillnad..
Inbränningen verkar alltså vara mer eller mindre konstant!
Man kan säga att för att inte störa sig på 3-loggan, måste man ha på just 3AN, och hoppas på att texten på programmet lägger sig över den gamla inbrännda..
Surt sa räven! En tv som är knappt 6mån gammal nu, har redan detta Störande problem!
Avvaktar fortf. Samsungs svar.. eller har jag nått att hämta genom att kontakta Siba där den köptes? Skulle isf. byta ner Samsung 50" till en 42", det blir ju ev. lite billigare än de 10 000kr som 50" kostade?
Tips på en bra 42", helst under 7500:- ?
//najkks
Om du har permanenta inbränningar av text & logga så måste dom bara ta tillbaks den alternativt byta ut den mot en likadan men det sista vill du väl inte, stå på dig & be att få ngt annat. Utan att själv ha nån erfarenhet av den men Panasonic PX80 är den budgetplasma som de allra flesta rekommenderar. Vad du än gör, köp inte en LGPG600042, den har enorma ghostingproblem. Jag har haft en sån i ett halvår men lessnade & gjorde som Belzebubb, köpte mig en Pioneer & där finns inga som helst sådana problem men den ligger ju också i en annan prisklass...
Postad 22 February 2009 - 20:38
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Om du har permanenta inbränningar av text & logga så måste dom bara ta tillbaks den alternativt byta ut den mot en likadan men det sista vill du väl inte, stå på dig & be att få ngt annat.
Utan att själv ha nån erfarenhet av den men Panasonic PX80 är den budgetplasma som de allra flesta rekommenderar. Vad du än gör, köp inte en LGPG600042, den har enorma ghostingproblem. Jag har haft en sån i ett halvår men lessnade & gjorde som Belzebubb, köpte mig en Pioneer & där finns inga som helst sådana problem men den ligger ju också i en annan prisklass...
Tack för tipset, hade tankarna på PX80, en sådan får jag för ca 7500kr idag (3000:- billigare dvs) Absolut vill jag ju inte byta mot en likadan, dels då jag har ca 12 mil till Siba tur och retur, och dels med tanke på risken för att kommande tv lider av samma sjukdom efter några månader.. LG håller jag mig konstant borta ifrån  //najkks
Postad 22 February 2009 - 21:37
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Jag tror att inbränningarna kommer att försvinna med tiden. Enligt vad jag läst iaf så är det mycket ovanligt med permanenta inbränningar numera. Kan ju ta nåra månader.. Kan ju va nå knas med din tv..Bara hoppas du får den fixad iaf. Synd att det alltid ska va nå rackel.. Trots lcd problem så skulle jag nog ändå köpa en Sony i dagsläget. Tror jag skulle bli galen att hela tiden oroa mig för inbränningar och ghostning osv
Postad 22 February 2009 - 23:26
Daniel86
-
Daniel86
-
Användare
-
-
190 inlägg
Om du inte får något vettigt svar från supporten/Siba tycker jag att du ska vända dig till någon serviceansvarig på kontoret hos Samsung ( Ring växeln och låt dig bli kopplad och på det viset prata med "rätt" person angående ärendet)
Mvh
Daniel
Redigerat av Daniel86, 22 February 2009 - 23:27.
Postad 23 February 2009 - 00:14
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Jag tror att inbränningarna kommer att försvinna med tiden. Enligt vad jag läst iaf så är det mycket ovanligt med permanenta inbränningar numera.
Kan ju ta nåra månader..
Kan ju va nå knas med din tv..Bara hoppas du får den fixad iaf.
Synd att det alltid ska va nå rackel..
Trots lcd problem så skulle jag nog ändå köpa en Sony i dagsläget. Tror jag skulle bli galen att hela tiden oroa mig för inbränningar och ghostning osv
Låter inte betryggande jag menar.. tänk dig att köpa en ny bärbar dator.. som bootar om lite då och då.. men att det antagligen ordnar upp sig efter några år.. jag menar, vill ju inte gärna vänta garantitiden ut.. och sedan så är det ändå skuggbild etc, och inbränningen ligger kvar.. Har ändrat kanal ofta, tex. haft på 5an i över 5-6 timmar.. och ändå ligger 3ans skuggbild kvar, dock ej nåt från 5an! Känns riktigt mysko att den bränner in en bild så snabbt.. och så selektivt att det bara är från 3an? Ska testa ringa siba-butiken imorrn.. så får vi se vad de säger, kan tänka mig en PX80 istället, +3000kr //najkks
Postad 23 February 2009 - 00:36
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Låter inte betryggande
jag menar.. tänk dig att köpa en ny bärbar dator.. som bootar om lite då och då.. men att det antagligen ordnar upp sig efter några år.. jag menar, vill ju inte gärna vänta garantitiden ut.. och sedan så är det ändå skuggbild etc, och inbränningen ligger kvar..
Har ändrat kanal ofta, tex. haft på 5an i över 5-6 timmar.. och ändå ligger 3ans skuggbild kvar, dock ej nåt från 5an! Känns riktigt mysko att den bränner in en bild så snabbt.. och så selektivt att det bara är från 3an?
Ska testa ringa siba-butiken imorrn.. så får vi se vad de säger, kan tänka mig en PX80 istället, +3000kr
//najkks
Ringa o skäll ut TV3 ?  Men jag ser inte riktigt heller hur det ska kunna ordna sig när tv'n fortsätter att utsättas för symbolen. Jag kan ju förstå att någon inbränning från ett spel som man sedan nästan aldrig spelar igen försvinner, men 3:an antar jag att du kommer fortsätta att titta på... Förrsten, vilken av Samsungs modeller handlar det om exakt ?
Postad 23 February 2009 - 02:34
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
en plasma är känsligast i början..så kontrast ska alltid dras ner första 200 plus timmar ...så de är inte säkert att det blir problem senare..vissa loggor är värre än andra ..jag tycker det är förkastligt att man ska måsta köra in en ny tv å passa sig för att somna från tv osv
Postad 23 February 2009 - 17:33
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
en plasma är känsligast i början..så kontrast ska alltid dras ner första 200 plus timmar ...
Nog är det så men om man är kräsen & har otur att råka på en modell med lika mkt ghostingproblem som min f.d. LG så är det tyvärr som det är. För att överhuvudtaget orka med eländet så körde jag så låg kontrast så att det blev rent ut sagt tråkigt att titta på den, kontrast över 50 var inte att tänka på för då var ghostingen extremt jobbig trots att den i slutet säkert gått nåt tusental timmar. Nu står den & ghostar på i pojkens rum, vill inte sälja den & lura på nån annan problemet. Permanenta inbränningar har dock aldrig varit aktuellt på den men hade säkert blivit om den körts med den kontrast som var inställd från butiken, 88 tror jag den stod på!!! Pratade nyss med en arbetskompis vars syster hade en ghostande samsung, dom ställde inte speciellt höga krav men var oerhört irriterade på detta...
Postad 23 February 2009 - 17:43
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Var lite ute efter en plasma mest för att de skulle va kul å testa men nu tror jag ändå att jag väntar med det..
Synd att lcd dras med sina problem..
Postad 23 February 2009 - 18:08
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Var lite ute efter en plasma mest för att de skulle va kul å testa men nu tror jag ändå att jag väntar med det.. Synd att lcd dras med sina problem..
Om du har 8 papp så kan du lugnt köpa en Panna PX80. Finns säkert nåt annat också men det gäller att hitta dem. Eller så går du direkt på en Pio
Postad 23 February 2009 - 18:11
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
mm...sugen på en Pio men bara det att min sony 50 tum 1280x720 är inte så gammal..måste vänta ett år till skulle jag tro :-(
Postad 23 February 2009 - 18:51
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Anfäkta och Jävulskap!!!
Siba ger noll hjälp.. de säger bara "ja men det där är inget vanligt problem" och hänvisar till Samsungs 0771-nummer.
När jag väl så ringer konstaterar även pajasan på Samsung att "det där är inget vanligt problem det..."
Han breefar mig också om att ingen garanti täcker detta.. samt att de kan fixa så de kommer och hämtar den från en tekniker-verkstad.. men kommer de fram till att det är mitt eget fel så åker jag på dryga 1000kr i kostnad!
Vad är det här för JÄVLA DÅLIG service egentligen? Får det vara såhär?
Man betalar snällt 10 lax och får ABSOLUT NOLL info om att försäkringen täcker inga som helst inbränningsproblem, inga tips om att man "bör" dra ner kontrasten de första 200 timmar eller så.. ingen info om nåt som kan skada tvn whatsoever.. (ja utöver tipset om att man kanske inte bör frakta hem förpackninge upp och ned..?)
Finns det nått sätt att få rätt på?
Om det ens nu blir så att de byter ut tvn, inte fan vill jag bli sittandes med ett likdant exemplar - och vara rädd varje gång jag ser en halvtimmes serie - hjärnspöken som gör att jag tror mig se nya inbränningar..
Fan! Aldrig mer Siba! Definitivt aldrig mer Samsung - aldrig mer PLASMA!
Får köra Nomadliv istället.. utan tv, kanske kan kränga den på blocket för 7000? (trots allt bara 3mån gammal)
//najkks
Postad 23 February 2009 - 18:56
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Det låter som att det är fel på din syn tycker jag. Dessutom skulle jag säga att det där är en del av plasmatekniken. Det borde du ha förväntat dig!
Postad 23 February 2009 - 19:23
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Har han fel på synen för att han får inbränningar?
Lät långsökt
Man borde väl inte förvänta sig det om ingen säger nå i samband med köp
Dock så står det kanske i instruktionsboken ?
Postad 23 February 2009 - 19:31
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Om han varit någorlunda klartänkt och läst instruktionsboken, ja, så hade han fått en utmärkt beskrivning på sidan 42 om hur man både undviker och maximerar inbränningar, se även: https://www.minhembi...howtopic=226397Ursäkta, men jag kunde inte hålla mig...
Postad 23 February 2009 - 19:41
Pip
-
Pip
-
Veteran
-
-
1792 inlägg
Halloj
Har haft inbränningsproblem på min Samsung a556 50tummare. Ringde Samsung och dom kunde skicka en tekniker hem till mig för att kolla på den men det visade sig sedan att Anovo fick ärendet och det kom ett par flyttgubbar istället.
Dom var noga att poängtera att om det inte var något fel på den så skulle jag få betala kostnaderna.
Jag fick där emot min fixad (hade iofs surr, problem med att tv:n slogs på och av mitt i natten mm)
Så jag hade bett dom skickat en tekniker om du är säker på din sak...
MVH//Richard
PS: Fick 200kr i presentkort av Anovo när jag klagade på lite repor på tv:n, dom ville egentligen byta panel men jag sa att jag störde mig inte så mycket på det + att jag inte ville vara utan tv i 1 vecka till så dom skicka ett Tack-kort med 200kr till valfri butik...
Rätt snällt  Inte mycket ekonomiskt men fint att ett företag ändå tar sig tid att skicka något sådant till en kund.
//Pip
Postad 23 February 2009 - 19:46
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Om han varit någorlunda klartänkt och läst instruktionsboken, ja, så hade han fått en utmärkt beskrivning på sidan 42 om hur man både undviker och maximerar inbränningar, se även: https://www.minhembi...howtopic=226397
Ursäkta, men jag kunde inte hålla mig...
Nu har jag inte läst samsungs instruktionsbok & jag vet att detta är ett problem på vissa plasmapaneler men jag vidhåller att om man plockat upp TV:n ur kartongen, kopplat in den & sen använder den enbart till att titta på TV så ska sådant här inte få förekomma, inbränningar av text & logga. Jag vet inte men jag kan tänka mig att min gamla LG (gamla & gamla, 6 månader) hade kunnat få liknande problem om kontrasten fått varit ställd i det läget den var från fabrik, det fick den ju inte men likt förbaskat så hade jag enorma problem med ghosting. I min Pioneers manual så står också en massa om hur man ska undvika tillfälliga inbränningar/permanenta inbränningar så tillverkarna avskriver sig tyvärr ansvaret. På den så är det ju dock inget problem... Najksorn: Stå på dig, var tjurig. Förklara att det är textremsor & kanallogga som är inbränt. herregud man måste ju kunna använda dem till att titta på normal tv!
Postad 23 February 2009 - 19:53
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Har han fel på synen för att han får inbränningar?
Lät långsökt
Man borde väl inte förvänta sig det om ingen säger nå i samband med köp
Dock så står det kanske i instruktionsboken ?
Långsökt? Jag tycker det lät som en helt idiotisk förklaring, vad har det med saken att göra? Har perfekt syn! Hah.. //najkks Om han varit någorlunda klartänkt och läst instruktionsboken, ja, så hade han fått en utmärkt beskrivning på sidan 42 om hur man både undviker och maximerar inbränningar, se även: https://www.minhembi...howtopic=226397
Ursäkta, men jag kunde inte hålla mig...
Men är dina förklaringar lite udda eller?? Kan väl knappast läsa en instruktionsbok innan själva köpet, om jag inte ska leta upp den på nätet menar du.. dessutom, är det för mycket begärt att vilja kunna titta 2-3 timmar på tv per dag, om man nu köpt en tv ? //najkks
Postad 23 February 2009 - 21:21
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Nä, men när man köpt TVn kan man ju läsa instruktionsboken. Nu har jag i och för sig inte läst instruktionsboken (hittar inte exakt vilken TV du har).
Men i vilket fall som helst tycker jag att man faktiskt ska kunna ha TVn med de inställningar som är standard (även om jag tror att man i de allra flesta fall kan få bättre bild genom att ställa om/ställa ner inställningarna). Helt klart. Stå på dig om det här.
Postad 23 February 2009 - 23:18
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Nä, men när man köpt TVn kan man ju läsa instruktionsboken. Nu har jag i och för sig inte läst instruktionsboken (hittar inte exakt vilken TV du har).
Men i vilket fall som helst tycker jag att man faktiskt ska kunna ha TVn med de inställningar som är standard (även om jag tror att man i de allra flesta fall kan få bättre bild genom att ställa om/ställa ner inställningarna). Helt klart. Stå på dig om det här.
Exakt.. man ska inte behöva ändra fabriksinställningarna för att man ska måsta vara rädd om tvn.. hur skulle det vara att ha en porsche, men man måste hålla sig mellan 50 - 80km/h konstant..?  har man betalat så måste man ju kunna nyttja det man betalat för.. annars är det pengarna i sjön fullkomligt! //najkks Edit:.. det är en Samsung PS50A....
Postad 24 February 2009 - 00:32
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
När du säger det så är ju faktiskt inkörningsproblematiken på (vissa) plasmor att likställa med att man bör köra in en bil. Det ÄR ingen bra idé att ha kvar fabriksinställningen, då den ofta är optimerad för ljusa butiker.
Men jag tycker ändå inte att de kan skylla på konsumenten i ett sånt fall.
PS50A457, antar jag, med såpass lågt pris?
Postad 24 February 2009 - 08:44
sandos
-
sandos
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Intressant artikel idag i CS om just inbränningar. De provade 1, 4 och 24 timmar med statisk bild på en TH-46PZ80 och en P550A756. Båda såg mycket illa ut efter 4/24 timmar, men båda hämtade sig på 20-40 minuter efter 4-timmarspasset med "vittvätt". Efter 24-timmarsbilden tog det dock ett par timmar för Samsungen och en hel natt för Panasonicen.
De såg även inbränningar efter bara 1h20m, men inte så "allvarliga". 15 minuter vittvätt räckte då.
Postad 24 February 2009 - 09:24
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Mm...finns ett liknande test som m3 gjort..med samma resultat..
Det som får mig att tro att denna är defekt..
Postad 24 February 2009 - 11:42
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Långsökt?
Jag tycker det lät som en helt idiotisk förklaring, vad har det med saken att göra? Har perfekt syn! Hah..
//najkks
Men är dina förklaringar lite udda eller??
Kan väl knappast läsa en instruktionsbok innan själva köpet, om jag inte ska leta upp den på nätet menar du.. dessutom, är det för mycket begärt att vilja kunna titta 2-3 timmar på tv per dag, om man nu köpt en tv ?
//najkks
Om du hade läst hela den tråden jag länkade till så hade du nog insett att jag skojade. Fast subtila skämt verkar inte vara rätt medel på ett nätforum, så jag ska hålla mig i skinnet!
Postad 25 February 2009 - 18:29
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
När du säger det så är ju faktiskt inkörningsproblematiken på (vissa) plasmor att likställa med att man bör köra in en bil. Det ÄR ingen bra idé att ha kvar fabriksinställningen, då den ofta är optimerad för ljusa butiker.
Men jag tycker ändå inte att de kan skylla på konsumenten i ett sånt fall.
PS50A457, antar jag, med såpass lågt pris?
PS50A stämmer bra... Väntar nu på tekniker iaf, de ska hämta den och ta den 6mil till "verkstan" eller vad fan de nu gör.... suck.. iaf. Varken de på SIBA eller de på Samsung trodde att detta var möjligt! Jag citerar han på Samsungs support; "sånt här ska egentligen inte hända, jag har aldrig upplevt att vi fått in en två på sistonne med såna problem" I princip säger de ju alltså att det som hänt INTE bör kunna hända.. fan så irriterande, och idag får man ett mail från samsung där de i princip frånsäger sig ALLT ansvar whatsoever.. med texten; "inbrännsningsproblem är inte en garantifråga" Nähä säger då jag! De menar alltså att man glatt ska köpa en tv och sedan låta bli att titta på den? Hur sjutton ska folk veta att man ska dra ner kontrast från fabriksinställningen? Stor idé att skaffa en tv om rekommendationen är att man inte tittar mer än 2-3 timmar per dag, och absolut inte längre än 1½ timme på en och samma kanal.. suck.. det tar ju udden av det roliga! Hade jag vetat alla dessa restriktioner hade jag nog aldrig köpt en tv för så dyra pengar, jo "dyra" med tanke på att jag i princip ligger ute med 10 000kr utan att ha fått en fungerande pryl för pengarna! Med oturen man har så åker man väl på nån servicekostnad i slutänden med.. Jaja, får väl ta KO, Plus eller nån annan instans som kanske kan hjälpa mig lite i ärendet? //najkks
Postad 25 February 2009 - 18:41
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Jag tycker att det borde gå på garantin eftersom du inte misskött tv och att inbränningarna inte verkar blekna ?
Står det i instruktionsboken att man ska dra ner kontrast?
edit.
snacka me ko skadar nog inte
Redigerat av moparman, 25 February 2009 - 18:42.
Postad 02 March 2009 - 13:50
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Köper ALDRIG mer tv från samsung kan jag säga!
I princip är det BEND OVER AND ENJOY THIS HARD... PROBLEMS? när man väl köpt tvn från dem,
permanenta inbränningar efter 3mån användning (aldrig kopplad till dator)
Köptes 01 Nov -08 och kopplades in i slutet av November (pga flytt!)
Ingen i SIBAS ¤%&¤%&¤%&-butik sa ett dugg om att "ha inte på tvn för länge på en kanal, ställ ner kontrasten.. bla bla bla" Hur fan ska man veta det som konsument? Dessutom varför säljs tv-apparater som man "inte" kan titta på?
Suck.. har nu inbränning på följande från 3an: logon, textremsorna, bakgrunden från textremsor, samt viss bild!
Samsung anlitar serviceverkstad i Sundsvall (närmsta stad med service) och de ska följdaktligen hämta tvn hemma hos mig.. och "dumfan" frågar "Du har väl kvar kartongen??"
Jo men vissa, fan så självklart att man behåller det monstret till kartong?
Man förväntar sig ju givetvis på att behöva skicka tvn på service efter 3mån användning?
- NEJ! sa jag.. självklart inte, ni hade väl inte förväntat er det?
De skulle "kolla upp" om de kunde få tag i en kartong.. fan så irriterande,
först visste de ju inte ens vem jag var, eller vad saken gällde.. trots att SAMFLUNG hade ringt upp dem!
Samsung suger FET-åsna - summerar väl ganska bra min upplevelse av detta företag!
//najkks
Postad 02 March 2009 - 14:09
2000
-
2000
-
Användare
-
-
164 inlägg
Stå på dig, du har inte gjort fel. Jag lider med dig och hoppas att det löser sig med servicen.
När du fått tillbaka tv´n vill jag råda dig att inte använda "butiksinställningarna". Bilden är mycket bättre i bio/film läge. Tar en stund att inse att de där överdrivna färgerna och kraftiga kontrasten i "butiksläget" förstör mycket mer än det tillför. Detaljer försvinner både i hög- och lågdagrar( ljusa och mörka partier) Dessutom tror jag att det är mindre ghosting problem vid en mer sansad bild.
Postad 02 March 2009 - 14:12
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Allra helst skule jag tycka att SIBA kunde ta tillbaka den och ge mig en philips eller något annat..
önskar bara att nån vänlig själ i butiken hade nämnt det där med kontrasten för mig innan!
Well, well.. lets see what happens? Sigh...
//najkks
Redigerat av Unregisterededb978dd, 29 May 2009 - 19:05.
Citat av hela tidigare inlägg - Dubbelpost
Postad 14 March 2009 - 19:56
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Nu har tvn kommit tillbaka.. följesedeln meddelar att PDP är bytt (??)
Om nu detta bör ha åtgärdat de permanenta inbränningarna, samt nu är åtgädrat återstår att se!
Det blev i alla fall en kostnadsfri service för min del, vilket ju var huvudsaken..
//najkks
Postad 14 March 2009 - 20:14
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Nu har tvn kommit tillbaka.. följesedeln meddelar att PDP är bytt (??)
PDP=Panelen.
Postad 14 March 2009 - 20:50
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Det brukar gå bra till slut. Det som är så otroligt oproffsigt av alla (och jag menar alla) tillverkare och återförsäljare är att de ska försöka slingra sig hela och även hota med att "du får betala om vi inte hittar något fel". Jag har själv reklamerat en plasma för inbränningsproblematik och fick en ny plasma. Kan tillägga att denna nya tv har jag haft i 3 år utan några som helst problem...
Det viktiga att förstå är att inbränningar/kraftig ghosting på plasma vid normal användning INTE är normalt och innebär att panalen är defekt och ska byta! Tyvärr är det här forumet helt nedsulat av pessimister och tillika LCD-fanboys/plasma-fanboys som är snabba med skylla på att det är "plasmatekniken" respektive användarfel beroende på om det är just lcd eller plasma som de förespråkar.
Sanninegn är helt enkelt att vissa tv-apparater är trasiga vid leverens och har dessa problem. De ska bytas. ÅF och tillverkaren gömmer sig dock bakom en myt om att inbränningar orsakas av användarfel. Det är rent BS. Inbränningar beror på trasiga tv-apparater. Det är en annan femma om någon brännt in startmenyn eller liknande.
Postad 14 March 2009 - 21:47
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Det viktiga att förstå är att inbränningar/kraftig ghosting på plasma vid normal användning INTE är normalt och innebär att panalen är defekt och ska byta!
Rent generellt så borde det vara som du skriver men jag tycker inte att det är riktigt så enkelt. Det är möjligt att den första plasmamodellen jag köpte är ett unikum men den modellen var ett ghostingmonster utan dess like & än fast vissa påstår att deras inte ghostar så är jag skeptisk. Har sett några exemplar & dom har vid normala kontrastinställningar visat oacceptabelt mycket ghosting, huruvida det finns några exemplar av dem som är bättre kan jag självfallet inte svara på men tillverkaren ger bara rådet att justera in bilden för att minimera problemet. Vet en som fick panelen utbytt då han klagade länge men den nya panelen hade samma problem så han sålde den. Jag har idag köpt en annan plasma som inte har ett spår av ghosting men den ligger dock i en helt annan prisklass än min tidigare.
Postad 15 March 2009 - 00:14
toxicwaste2008
-
toxicwaste2008
-
Rookie
-
9 inlägg
samsung är prispressat massproducerat skräp med väldigt dålig intern kontroll på produktionsavdelningen. Nästan varje samsung man läser om oavsett om det är 5 6 7 8 eller 9 serien har någon form av ''inbyggda fel'' ska man tolerara det när man köper en tv för 10tkr.? svaret är nej anser jag. nästa tv blir en SONY för mig .. + för genomtänkta fjärkontroller , gedigen kvaliet snygg design osv hos sony .. samsung får minus för dålig kvalitet , oigenomtänkta menyer , fjärrkontroller som man måste tryck 10ggr för att komma till rätt källa.. hade de det inte varit enklare att lägga in en HDMI knapp eller så.. näe inge mer samsunk för mig
Redigerat av toxicwaste2008, 15 March 2009 - 00:21.
Postad 15 March 2009 - 21:05
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Ja det löste sig ju till slut..
men man undrar ju vad som händer när "Cecilia 72" ringer in för att det är problem med bilden ??
Jag menar, äldre människor, eller de som inte har den tekniska kunskapen eller vetgirigheten att ta reda på om det är ett "handahavandefel" eller nåt som faktiskt inte borde vara ett uppkommande fel överhuvudtaget, de sitter ju lite i kläm med tanke på hur "ovilliga" de överlag är att ta dessa problem inom garanti-biten..
Nu hade jag ju tur, eller så berodde det jag på att jag pushade på, kontaktade KO i förväg,
skrev ett brev med hänvisningar till ARNs beslut i liknande fall.. jag hade ju faktiskt redan
innan servicefirman hämtade tvn - blivit förvarnad om att jag kunde få stå för kalaset på 1000 - 1500kr
Hutlöst!! Att de ens försöker få folk att stå för det själva, att de gömmer sig bakom krångliga termer eller olika klausuler i milslånga informationspapper! Suck..
Tur man kan kolla upp saker själv, vara lite bestämd, och ta reda på vad som gäller innan man gör nåt åt det..
//najkks
Redigerat av Unregisterededb978dd, 15 March 2009 - 21:16.
Postad 15 March 2009 - 21:34
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Mycket har väl att göra med att dom skriver i manualen om inbränningar..
Och vist har man samma kanal på en vecka i sträck så kanske man får skylla sig själv men när tv är normalt använd borde ju dom ju ta in den på rep på en gång istället för att börja yra om att kunden får stå för kalaset själv
Postad 15 March 2009 - 21:38
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Och vist har man samma kanal på en vecka i sträck så kanske man får skylla sig själv
Finns säkert äldre människor som ser på samma kanal mest hela tiden, typ ettan & det ska en TV självklart klara av. Så borde det ju vara men jag har en känsla av att många plasmor tyvärr då får loggainbränning, tragiskt men sant.
Postad 15 March 2009 - 23:13
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
najskorn: tyvärr är det "standard procedure" och de hade gjort precis likadant om det varit en LCD-tv du försökt få ut garanti på. De försöker slingra sig och alla tillverkare är lika god kålsupare. Titta runt i forumet så kommer du att få se. Är problemet mindre glasklart än svart i rutan försöker de komma undan.
_Z_: Om du menar tillfällig ghosting som går bort på någon sekund så är jag beredd att tro dig. Alla LG:s modeller har haft det problemet och det är ganska individuellt om man stör sig på det eller inte. Det är så att säga normalt för modellen, precis som clouding är "normalt" för Sonys LCD-serie (mer eller mindre). Seglivad ghosting/inbränningar ska dock inte få förekomma på någon plasmatv och gör det heller inte som standard.
Postad 16 March 2009 - 00:45
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Seglivad ghosting/inbränningar ska dock inte få förekomma på någon plasmatv och gör det heller inte som standard.
Du har nog rätt men om man exempelvis kikar på min förra plasma LGPG600042 & dess kontrastinställningar ur kartong så vetegudarna om inte tant Agda 75 hade fått ettans logga inbränd på några veckor om hon inte hittat in i menyerna & justerat ned kontrasten  Vid normal kontrastinställning däremot så hade den nog klarat sig. Det är förvånansvärt hur stor skillnad det är på plasmapaneler vad det gäller ghosting. Min nuvarande Pio 5090H som i & för sig i runda slängar är 3ggr så dyr som min LGPG600042 går nu efter inkörningen inte ens att provocera fram ghosting på, LG:n däremot som idag står i pojkens rum har det konstant med textremsor m.m som ghostar... Som sagt var stor prisskillnad men ändå.
Postad 20 May 2009 - 20:25
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Vi har också en 50" plasma från samsung.
Har problem med inbränigar, När man kolla på Tv-Program på engelska där det är undertexter fastnar dem "direkt" .Kör vitttvätt, Men det blir bara lite ljusare så man inte ser det lika mycket.
Sen om det kommer reklam som nu precis innan jag skrev inlägget så var det en synsam reklam och i mitten så stod det solglasögon och det fastande direkt...Skall det verkligen vara så?
Mvh: Fundersam
Redigerat av Hampuz, 20 May 2009 - 20:25.
Postad 28 May 2009 - 19:14
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Sålde min 37" LCD igår och köpte mig en 50" Plasma idag, en A416.
När jag var i butiken så hade de endast DEMO-EX kvar så jag tog den. Frågade säljaren om den var ok och det var inga problem med den inte. Är ju fullt med lysrör i butik och kunde inte se något fel då samt att det var en DVD film som spelades så kunde inte växla mellan kanaler eller så. Kommer hem nu och mörklägger och märker att det är en inbränning nere i mitten. Minns att det var en DVD meny på TV'n då när vi kollade på den så undrar om de kan ha glömt den menyn på väldigt länge.
Jag har satt på vittvätt nu, eller ska jag bara låta det vara som vanligt och så borde det försvinna inom någon/några timmar?
Blir vittvätt över natten om det inte blir bra nu och isf åker jag förbi butiken imorgon och ska då se till att få en ny. Samt att de betalar hyra av kärra om jag måste flytta den själv.
Redigerat av Unregistered32555851, 28 May 2009 - 19:15.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|