Ett omöjligt projekt
18 svar till detta ämne
Postad 24 February 2009 - 17:55
Unregistered1373
-
Unregistered1373
-
Användare
-
-
147 inlägg
Först och främst får ni förlåta mig om jag har lagt tråden fel! Många frågor om många olika saker kommer komma upp.
För ca ett år sedan märkte jag hela grejen med att ha ett eget hemmabio rum. Under december månad så införskaffade jag mig en projektor, närmare bestämt en Infocus x9 som jag är otroligt nöjd med. Köpte även till en 10m HDMI kabel så jag kunde få ut bild från min bärbara dator.
Nu är grejen att jag inte har kunnat få ut något ljud från min dator så därför har jag bestämt mig för att köpa mig en riktig HTPC och riktigt maffigt ljudsystem. Det är nu allt bli komplicerat.
Vi börjar med ljudsystemet. Hade tänkt ett 5.1 system(uppgradera med tiden).
Om jag har förståt rätt så är alla högtalare/bas kopplad till revicern. Vad är det för maffiga kablar som jag ser i alla galleri? De verkar vara 2 st tjocka som går in i högtalaren.
Vad behöver jag för hårdvara i min htpc för att få ut ljudet. Ljudkort? Isåfall hur kopplar jag det till revicern och med vad?
Jag förmodar att jag kopplar hdmi från htpc till projektorn för att få bild?
Är det något jag har missat?
EDIT! Undrar även hur Windows media center funkar? Vad jag har förståt sä är MPC(media player classic) bäst för uppspelning av MKV filer, jag använder även CCCP till. Kan man då lägga in MPC i windows media center? För det känns ganska cheap att använda musen för att öppna filen etc etc.
Eller hur funkar Windows media center egentligen?
Redigerat av Unregistered1373, 24 February 2009 - 18:17.
Postad 24 February 2009 - 18:29
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1387 inlägg
Låt mig komma med lite förslag på HTPC... Vad behöver jag för hårdvara i min htpc för att få ut ljudet. Ljudkort? Isåfall hur kopplar jag det till revicern och med vad?"Ett moderkort med en optisk utgång, så får du ut det digital multikanalsljudet. Sen är det bara att använda rätt codec så funkar det kanon. Jag förmodar att jag kopplar hdmi från htpc till projektorn för att få bild? Är det något jag har missat?Nej, så länge du har ett garfik kort med DVI eller HDMI ut så ska det funka. EDIT! Undrar även hur Windows media center funkar? Vad jag har förståt sä är MPC(media player classic) bäst för uppspelning av MKV filer, jag använder även CCCP till. Kan man då lägga in MPC i windows media center? För det känns ganska cheap att använda musen för att öppna filen etc etc. Eller hur funkar Windows media center egentligen? Ett alternativ är att köra SageTV, vilket jag gör. Det klarar MKV-filer otroligt bra, det är bara att ställa in vilken codec du vill köra med, antingen Core AVC eller Cyberlinks H.264/MPEG-4 codec. CCCP är om jag inte misstar mig ett codec paket? Sådana skulle jag hålla mig undan ifrån eftersom man får så mycket onödigt in i datorn och den kan bli instabil. För screen shots av SageTV kolla in mitt galleri.
Postad 24 February 2009 - 19:18
Unregistered1373
-
Unregistered1373
-
Användare
-
-
147 inlägg
Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Så man kan säga att sagetv har ett inbyggt program för tittande? Det ända som krävs är codec? Undrar även om img filer funkar? Hur får jag in mina filer i det programmet? samt stödjer det typ "poster"/"film omslag" så jag vet vilken film det är och slipper browsa?
Samt kan man koppla den till tv-kortet från HPTC eftersom jag inte kommer att köra med parabol/eller liknande. Vill gärna få ut TV.
EDIT! Utveckla gärna lite vad sagetv är, det vekar behövas en apparat för den. Jag trodde det var mjukvara som jag behöver..
"Ett moderkort med en optisk utgång, så får du ut det digital multikanalsljudet. Sen är det bara att använda rätt codec så funkar det kanon."
Hur många moderkort har en optisk utgång?
Om jag köper ett ljudkort blir det bättre ljud då? Samt vad använder jag för kabel från datorn(HTPC) till recivern?
Tack så hemskt mycket för svaren!
Redigerat av Unregistered1373, 24 February 2009 - 19:23.
Postad 24 February 2009 - 22:01
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1387 inlägg
Hejsan
SageTV (www.sagetv.com) är en mjukvara, precis som MediaCenter. Den hanterar media och kan visa alla filer som du har codecs för.
SageTV har stöd för posters-filer, du lägger en fil som heter folder i VIDEO_TS katalogen. SageTV klarar av img-filer som inte har menyer.
Du behöver bara en extender om du vill se på dina filer/TV på fler ställen än vid datorer. T.ex vid sovrums-TV:n kan du få tillgång till alla dina tv-kanaler och filer utan att ha datorn med dig. Det du behöver är en TP-kabel.
Sök på prisjakt på moderkort med optisk utgång så kommer du se att det finns massor av moderkort som har optiskt ut. Eftersom du bara skickar vidare signalen till förstärkare så gör förstärkaren allt jobb med processing av ljud. Du behöver därmed inget extra ljudkort.
Personligen använder jag SageTV med 3 TV-mottagare för att kunna titta på olika kanaler samtidigt eller spela in ett program och titta på ett annat. Det klarar också av bilder/ljud/on-line tjänster som internet radio, you tube google video m.m.
Kolla in deras hemsida så får du lite mer info. Jag kan även ta lite foton på saker som du skulle vilja se.
Postad 24 February 2009 - 22:36
Unregistered1373
-
Unregistered1373
-
Användare
-
-
147 inlägg
Hejsan, tack igen för svaren!
Låt oss säga att jag har en img fil med menyer, kommer den inte alls spela den eller kommer den bara sätta på filmen? Isåfall måste jag tyvärr utesluta sagetv 
Om jag har förståt det rätt så kan man säga om jag har en digitalbox, att den byter ut dens mjukvara och kör sagetv istället? Om jag köper ett tvkort funkar det med? Hur bra kvalité blir det?
Så kvalitén kommer inte vara bättre om jag köper ett ljudkort då? Eftersom det är revicern som arbetar med ljudet och inte moderkortet?
Vet du några andra liknande program som sagetv förutom media center, spelar ingen roll om det kostar eller ej sålänge programmet är bra och finns att köpa genom internet/affär i Sverige.
Postad 24 February 2009 - 22:40
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Media portal är tex gratis och börjar bli stabilt, finns i en egen sektion här i htpcdelen på forum Edit/ läs gärna här så kan du hitta svar på en del frågor som kan dyka upp Edit2/ HTPC är kul och funkar bra men tänk på att det tar ganska mycket av ens tid innan det blir som man vill ha det, är man beredd att lägga den tiden så blir det väldigt bra
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 24 February 2009 - 22:46.
Postad 24 February 2009 - 23:08
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1387 inlägg
Media portal är tex gratis och börjar bli stabilt, finns i en egen sektion här i htpcdelen på forum
Edit/ läs gärna här så kan du hitta svar på en del frågor som kan dyka upp
Edit2/ HTPC är kul och funkar bra men tänk på att det tar ganska mycket av ens tid innan det blir som man vill ha det, är man beredd att lägga den tiden så blir det väldigt bra
Angående MediaPortal, jag testade detta för ett tag sedan och tyckte att det såg schysst ut men det är fortfarande inte så stabilt som jag skulle vilja ha det. Personligen tycker jag MediaPortal är lite för mycket fokus på nya funktioner och lite mindre fokus på stabilitet. Jag vill lämna min TV-server på i en vecka när jag är på semester och veta att den fortfarande fungerar när jag kommer tillbaka. Angående HTPC, jag kan bara instämma med föregående talare. HTPC tar tid att få som man vill ha den. Man får helt enkelt testa sig fram. Jag hartestat ett antal proram, MCE, MP, DVBViewer, Mytheatre och nu SageTV. Innan jag bytte till SageTV använde jag MyTheatre i ca 1 år, detta var otroligt stabilt men hade bara TV-funktion med en mottagare. Jag bytte till SageTV för ca 6 mån sedan och nu börjar jag få det som jag vill ha det. Har gått igenom hela mitt system för att se vad som är nödvändigt att ha, vad som ger performance m.m. Nu har jag ett stabilt system och uppfyller de krav jag har. Ett måste var att man ska kunna titta på TV på flera ställen samtidigt, inte bara i huset då jag är ute och reser väldigt mycket. SageTv har Server, Klient och Placeshifter funktioner..
Postad 24 February 2009 - 23:23
Unregistered1373
-
Unregistered1373
-
Användare
-
-
147 inlägg
Tack så mycket för svaren, ska testa så många program som möjligt för att se vad som passar mig bäst. Men måste man sätta på hela datorn och lägga in för att starta programmen eller? Nu till val av själva HTPC chassi. Jag måste ha ett väldigt stort pga jag ska kyla mycket pga det inte enbart ska användas för film utanför spel också. Kommer bli ett ganska maffigt system. Vad tror ni om https://www.inet.se/...te-max/6900640/ ? Jag tycker den är riktigt läcker. Helst inte över 2000kr.
Postad 24 February 2009 - 23:52
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Tack så mycket för svaren, ska testa så många program som möjligt för att se vad som passar mig bäst. Men måste man sätta på hela datorn och lägga in för att starta programmen eller?
Nu till val av själva HTPC chassi. Jag måste ha ett väldigt stort pga jag ska kyla mycket pga det inte enbart ska användas för film utanför spel också. Kommer bli ett ganska maffigt system. Vad tror ni om https://www.inet.se/...te-max/6900640/ ? Jag tycker den är riktigt läcker. Helst inte över 2000kr.
Japp, du får ha datorn på eller i strömsparläge om du tex ska spela in tvprogram eller se på tv via burken, men i gengäld så behöver du inte ha en massa andra burkar i tvbänken, den ersätter ju, digitalbox, dvdspelare, blu-ray osv. Har föregångaren till det chssie du länkar antec fusion black, det funkar riktigt bra, kör med amd athlon X2 4800+ Ati radeon HD4650 ligger på ca 35grader och burken hörs inte på 50cm avstånd, projektorn lät betydligt mer.
Postad 25 February 2009 - 09:40
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Med Mediaportal kan du köra en client/server-lösning med en burk i källaren med tv-kort och hårddiskar, sedan har du en htpc i vardagsrummet med fedt grafikkort (fläktlöst) så blir det nästan helt tyst.
Till htpc kopplar du fjärrkontroll och xbox game pads så då har du allt!
Niclas
Postad 25 February 2009 - 10:17
Unregistered1373
-
Unregistered1373
-
Användare
-
-
147 inlägg
Hejsan!
Tack för en bra lösning, dock fungerar inte det för mig. Eftersom jag inte vill lägga pengar på två sämre burkar och dessutom fläktlös när jag ska spela ganska så krävande spel. Tror det blir en Dual shock pad isället, sitter skönare 
Tack för hjälpen!
All typ av hjälp och tips uppskattas enormt!
Postad 25 February 2009 - 19:15
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Hejsan! Tack för en bra lösning, dock fungerar inte det för mig. Eftersom jag inte vill lägga pengar på två sämre burkar och dessutom fläktlös när jag ska spela ganska så krävande spel. Tror det blir en Dual shock pad isället, sitter skönare  Tack för hjälpen!
All typ av hjälp och tips uppskattas enormt!
Det finns fläktlösa grafikkort som klarar alla spel, dessutom är det mycket beroende på vad du har för skärm hur stora krav som ställs på graffet, har du en hd-ready tv så har du förmodligen en högsta upplösning på tvn på 1366*768 och då ställs inte jättestora krav på grafikkortet men du kommer att hata dig själv om du har en dånande burk i tvrummet.
Postad 25 February 2009 - 19:45
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
...och en 2GHz+ burk till server får du nästan gratis.
Postad 25 February 2009 - 21:10
Unregistered1373
-
Unregistered1373
-
Användare
-
-
147 inlägg
Det finns fläktlösa grafikkort som klarar alla spel, dessutom är det mycket beroende på vad du har för skärm hur stora krav som ställs på graffet, har du en hd-ready tv så har du förmodligen en högsta upplösning på tvn på 1366*768 och då ställs inte jättestora krav på grafikkortet men du kommer att hata dig själv om du har en dånande burk i tvrummet.
Jag kör ändå fläkt på. Har ändå en projektor över mig som gör massa ljud ändå medans HTPC kommer vara en bit ifrån. Plus att jag kör med ganska högt ljud så helst fläkt på. GPUn ska klara som sagt nyare spel, ha HDMI utgång så jag kan koppla in till projektorn. Projektorn är Hd ready men den skalar upp till 1080i.
Postad 25 February 2009 - 21:44
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Jag kör ändå fläkt på. Har ändå en projektor över mig som gör massa ljud ändå medans HTPC kommer vara en bit ifrån. Plus att jag kör med ganska högt ljud så helst fläkt på. GPUn ska klara som sagt nyare spel, ha HDMI utgång så jag kan koppla in till projektorn. Projektorn är Hd ready men den skalar upp till 1080i.
Att den kan ta emot 1080i betyder inte att den visar det utan istället skalar den ner till 720, de flesta hd-ready kan ta emot 1080 signal men de visar ändå inte mer pixlar än vad de har native.
Postad 25 February 2009 - 21:46
Unregistered1373
-
Unregistered1373
-
Användare
-
-
147 inlägg
Att den kan ta emot 1080i betyder inte att den visar det utan istället skalar den ner till 720, de flesta hd-ready kan ta emot 1080 signal men de visar ändå inte mer pixlar än vad de har native.
Okej, där lärde man sig något nytt, varför äns ha 1080i då? Men jag kommer ändå ha en extern full hd så någorlunda inställningar ska ändå CPU och GPU klara på spel som crysis...
Postad 25 February 2009 - 21:49
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Okej, där lärde man sig något nytt, varför äns ha 1080i då?
Men jag kommer ändå ha en extern full hd så någorlunda inställningar ska ändå CPU och GPU klara på spel som crysis...
Kan ju vara bra om den kan ta emot 1080 om du tex vill spela upp en blu-ray, någonstans måste ju filmen skalas om, antingen i spelaren, recivern eller bildskärmen eftersom att blu-ray ligger som 1080 så måste den krympas, likadant om du har en hd-tvmotagare och ett hd-abb som sänder 1080i/p
Postad 26 February 2009 - 17:03
Unregistered1373
-
Unregistered1373
-
Användare
-
-
147 inlägg
Tack för alla svar, blir nog ett hd4850x2. Den har ingen HDMI, men spelar det någon roll om jag kör adapter? Förlorar jag något på det?
Postad 27 February 2009 - 01:10
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Tack för alla svar, blir nog ett hd4850x2. Den har ingen HDMI, men spelar det någon roll om jag kör adapter? Förlorar jag något på det?
Nä, du förlorar inget på det, men se till att det är en ati-kompatibel adapter, finns bland annat på kjell & kompani för emd en sådan adapter kan du även plocka ut 7.1 ljud via hdmi om du senare köper en förstärkare som klarar att ta ut ljudet från hdmi.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|