De mest Underskattade Högtalarna ..
30 svar till detta ämne
Postad 25 February 2009 - 16:19
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
JAg tyckte att Tråden angående överskattade/hypade högtalare va trist och Taskig .
Så jag tycker denna är bättre och kanske kan ge lite mer ..
Och jag får börja
Xtz 99.26 !
Här snackar vi mkt för pengarna Hujj !!
Budget hig-end
Canton Ergo Rc-L !
Löjligt mkt för pengen , hade dem i 5 år.
Kvantiten och kvalitet
Fortsätt gärna spä på med Prisvärda Hötalare ..
MVh
Postad 25 February 2009 - 16:53
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Underskattad och prisvärd är väl inte riktigt samma sak.
men... Ino Audio piP, lätt att underskatta grovt om man ser den utan att höra den.
Postad 25 February 2009 - 17:13
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Dynavoice M-85 tycker jag är mycket prisvärd för 2500kr inkl frakt. Otroligt mycket för pengarna enligt mitt tycke
Mvh Mydynavoice
Postad 25 February 2009 - 17:15
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Underskattad och prisvärd är väl inte riktigt samma sak. ...
Ja...en underskattad högtalare är i min mening en högtalare som inte fått den uppmärksamhet den förtjänar, som egentligen är väldigt bra men som av olika anledningar inte nått rampljuset. Ett märke som jag tycker får för lite uppmärksamhet är System Audio. Mycket trevliga högtalare med väldigt realistiskt ljud och bra närvarokänsla. Det som talar mot dom och som jag tror bidragit till att dom inte är så kända som jag tycker att dom borde vara är att dom kan uppfattas basfattiga i många rum, dom är ganska kinkiga på den punkten.
Postad 25 February 2009 - 17:17
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Kan inte direkt komma på nån jag tycker är bra som underskattas... De allra flesta bra högtalare verkar vara omtyckta också =) Kanske en del har fått mindre publicitet än de förtjänar, men det är väl inte riktigt underskattning. Ang XTZ, Canton RC-L, piP och samtliga Dynavoice kan jag nog säga att det är kanske några av de mest lovordade högtalarna man kan få tag i! Verkligen inte underskattade vad jag sett iaf.
Postad 25 February 2009 - 17:20
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Kan inte direkt komma på nån jag tycker är bra som underskattas... De allra flesta bra högtalare verkar vara omtyckta också =) Kanske en del har fått mindre publicitet än de förtjänar, men det är väl inte riktigt underskattning. Ang XTZ, Canton RC-L, piP och samtliga Dynavoice kan jag nog säga att det är kanske några av de mest lovordade högtalarna man kan få tag i! Verkligen inte underskattade vad jag sett iaf.
De flesta underskattade högtalare som verkligen är bra får nuförtiden ganska snabbt ett stort följe på diverse internetforum och blir på så sätt inte underskattade längre iaf bland de som läser sånt. Gör det svårare att komma på högtalare som verkligen är underskattade på riktigt...
Postad 25 February 2009 - 17:22
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Kommer säkert att bli rätt jagad för detta men måste ändå slå ett slag för de mindre CLS högtalara (10-12). IMO är det rätt rejält underskattade som allround högtalare.
Go easy on me!
Postad 25 February 2009 - 18:22
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kommer säkert att bli rätt jagad för detta men måste ändå slå ett slag för de mindre CLS högtalara (10-12). IMO är det rätt rejält underskattade som allround högtalare.
Go easy on me! 
LOL ! Ne du, nu e det kört för dig !!! Rutan kl 20:00, Be there ! CV som märke tycker jag e lite underskattat, deras äldre serier är ritkigt bra vissa av dem, men CV klingar fult i dem flesta öron och det e synd..
Postad 25 February 2009 - 18:45
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
LOL !
Ne du, nu e det kört för dig !!! Rutan kl 20:00, Be there !
Haha, jag bara väntade på den.
Postad 25 February 2009 - 18:57
Unregistered4970e787
-
Unregistered4970e787
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag slår också ett slag för System audio, jag underskattade dessa i butiken redan när jag såg dom, små fjuniga element som såg lite annorlunda ut (sa720 i det här fallet), ingen form som var något speciellt heller och såg ut som en stående centerhögtalare. Märket hade jag aldrig hört talas om, vilket också gjorde mig skeptisk. Fick höra att de var danska högtalare och att de har varit med sedan 80-talet, tänkte ok..kan ett högtalarföretag hålla igång i över 20år utan att vara välkända borde det rimligtvis inte vara skräp.
Säljaren sa "jag tror det är det här du är ute efter så låna hem och prova".. köpte dom direkt och är grymt nöjd över att jag inte köpte ett par dali för dubbla priset som då var "bäst hittills".
VD:n över system audio är själv musiker och startade företaget pga att andra tillverkare gjorde högtalare med ett "oangagerande ljud utan livekänsla" och jag kan bara hålla med.
Postad 25 February 2009 - 19:47
sgt_e
-
sgt_e
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Mina högtalare är sjukt underskattade! Eltax är väl inte det första märke som äntrar scenen om man tänker hi-end - dom har faktiskt bara gjort en modell som låter bra (tycker jag) och det är den jag har, resten är typiska "siba-högtalare".
Synd att den inte fick mer uppmärksamhet...
Postad 25 February 2009 - 20:26
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Go easy on me! 
kanske underskattade men samtidigt överprisade om du frågar mig  Skulle man halvera dagens priser på alla CV då skulle kanske jag varit intresserad med  Mvh Mydynavoice
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 25 February 2009 - 20:27.
Postad 25 February 2009 - 20:51
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
kanske underskattade men samtidigt överprisade om du frågar mig Skulle man halvera dagens priser på alla CV då skulle kanske jag varit intresserad med  Mvh Mydynavoice
Alla har rätt till sina åsikter.  Personligen kommer jag inte byta ut mina tills jag uppgraderar uppåt i prisklass.
Postad 25 February 2009 - 22:42
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Jag har mest lyssnat på högtalare för 10 000kr och uppåt, så kan väl kanske inte direkt prata om prisvärda högtalare. En högtalare däremot som jag tror extremt få ens känner till att den finns är Heil Kithara. Den finns att köpa på Audioconcept för 45 900kr. Den ser inte mycket ut för världen, rent ut sagt ganska ful. Men OJ vad bra det låter!  Skaparen av högtalaren är mannen bakom AMT-diskanten, som t.ex. Elac har försökt kopiera. Kan säga att jag tycker originalet låter betydligt bättre än Elac. Här kan ni läsa mer om högtalaren: http://www.enjoythem...heilkithara.htmSen tycker jag ju som Dali ägare, att Dalis dyrare högtalare är ordentligt underskattade, jämfört med t.ex. B&W som är det konkurerande märket som Hifiklubben saluför. Betydligt betydligt fler har ju ett par dyrare B&W här på prisjakt, jämfört med t.ex. antal ägare av Helicon 400 & 800 modellerna. Därför är Dali lite underskattade enligt mig
Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 26 February 2009 - 07:42.
Postad 26 February 2009 - 00:20
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Triangle är ett märke som inte är så välkänt i Sverige, dem bör man lyssna på om tillfälle ges. Äger själv Heliade Es samt Noxa minor.
Postad 26 February 2009 - 02:33
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Personligen tycker jag Aurum Cantus repertoar borde få mer uppmärksamhet. Visst, de är lite väl dyra utanför Kina, då de går få här borta för betydligt mindre pengar (dock inte alltid samma komponenter som sitter i högtalarna som exporteras och de som säljs här). Men som sagt, tycker nog att man trots allt borde höra mer om dessa utmärkta pjäser.
Redigerat av Unregistered52a88696, 26 February 2009 - 02:34.
Postad 26 February 2009 - 07:43
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Personligen tycker jag Aurum Cantus repertoar borde få mer uppmärksamhet. Visst, de är lite väl dyra utanför Kina, då de går få här borta för betydligt mindre pengar (dock inte alltid samma komponenter som sitter i högtalarna som exporteras och de som säljs här). Men som sagt, tycker nog att man trots allt borde höra mer om dessa utmärkta pjäser.
Var kan man lyssna på dessa i Sverige?
Postad 26 February 2009 - 07:54
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Triangle är ett märke som inte är så välkänt i Sverige, dem bör man lyssna på om tillfälle ges. Äger själv Heliade Es samt Noxa minor.
Snygga högtalare gör de i alla fall.  Vilka butiker säljer dem här i Sverige?
Postad 26 February 2009 - 08:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Denna tråd va väll inte om dcem mest "udda" högtalarnem, utan dem mest underskattade... ?! Var kan man lyssna på dessa i Sverige?
Visst e dem snygga, sjukt snygga och har vad jag vet fått väldigt bra i tester m.m. (men det får ju allt å andra sidan...) Robs här på forumet har haft ett par mindre modeller (om jag inte missminner mig..) kolla med honom, han kan ha koll på detta  Snygga högtalare gör de i alla fall. Vilka butiker säljer dem här i Sverige?
Jepp, lite "udda" helt klart
Postad 26 February 2009 - 08:44
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Är inte den mest underskattade högtalare som finns men tycker den är lite bortglömd iallafall. Tänkte på märket Quad. Deras stativare för runt 5 är inte helt fel, och de har ju de större elektostaterna Esl 2905 för de som gillar dem.
// Sat
Postad 26 February 2009 - 08:44
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Snygga högtalare gör de i alla fall. Vilka butiker säljer dem här i Sverige?
Just nu vet jag bara om www. hifiart.se
Postad 26 February 2009 - 08:47
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Denna tråd va väll inte om dcem mest "udda" högtalarnem, utan dem mest underskattade... ?! 
Ja, de låter givetvis bra också. Därför jag nämnde dem
Postad 26 February 2009 - 10:52
Callekl
-
Callekl
-
Användare
-
-
221 inlägg
Hur är det med VH-1 kloner?
Kommer ihåg att det var hett för några år sedan...
Postad 26 February 2009 - 11:20
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Var kan man lyssna på dessa i Sverige?
Hifibörsen tex .. Arcum gör väldigt snygga högtalare och ska låta väldans fint me . Tanken med denna tråd är väl att den kanske kan ge några tips på högtalare som man inte tänkt på från början sas  "om man går i köpa tankar" Kanske inte exakt vilka ord jag använde i Topic , men ni föstår nog
Postad 26 February 2009 - 12:26
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
XTZ 93 WMT https://www.prisjakt...kt.php?p=2006851999kr Har haft dessa i 6mån nu och jag är otroligt nöjd! Byggkvalitén är fantastisk, basen/mellanregister som sitter i är densamma som nån högtalare jag tyvärr inte minns, men som kostar i sig över 50k. Låter fantastiskt!
Postad 26 February 2009 - 13:27
Guy Gadbois
-
Guy Gadbois
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Kanske inte ett generellt fenomen, men i min lilla värld hade jag förutfattade meningar om hur Klipsch skulle låta (eller inte låta). Blev positivt överraskad vid en demo av de i sammanhanget billiga RF-82:orna, tror iofs det var någon specialtweakad variant men de spelade riktigt snyggt. Motståndet var bla ett par Focal 836, och Klipsch höll väl så god kvalitet vid den lyssningen. Dock två helt olika karaktärer.
Postad 26 February 2009 - 16:13
cofra
-
cofra
-
Användare
-
-
117 inlägg
NHT (Now Hear This) skulle jag vilja lägga en röst på. Speciellt de gamla modellerna som man nu hittar billigt begagnat, ex. 1.5, 2.5, 2.9, 3.3 osv.
Genomarbetade högtalare som prestandamässigt är svåra att matcha sett till pris. Sedan kan givetvis det estetiska diskuteras.
Själv letar jag efter exemplar av slutsteget som heter A1, men det verkar vara svårt att finna begagnat.
/C
Postad 27 February 2009 - 17:21
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Nu får jag väl många mothugg,men jag skulle säga att Pa är väldigt underskattat av den stora massan hififolk.
Den som tycker det låter dåligt har troligen inte lyssnat på ett välbalanserat PA av bra snitt.
Det finns mycket budget PA som låter dynga,det är sant. Men får man till det med bitarna så allt faller på plats,ja då finns det inte mycket som spöar det faktiskt. Jag har iaf inte hört nåt. Kanske om man har hifi för ett par mille så kanske. Men har du då ett Pa för ett par mille så... Ja.
Det enda jag har o klaga liiite på är den allra sista djupbasen.
För vilket hifi spelar med lätthet över 120 Db utan att låta det minsta ansträngt?
Jag tar ett citat från demolition man. "Enhance your calm" (förstärk ditt lugn) Det är det jag har gjort med min stereo......
Postad 27 February 2009 - 20:58
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Nu får jag väl många mothugg,men jag skulle säga att Pa är väldigt underskattat av den stora massan hififolk. Den som tycker det låter dåligt har troligen inte lyssnat på ett välbalanserat PA av bra snitt. Det finns mycket budget PA som låter dynga,det är sant. Men får man till det med bitarna så allt faller på plats,ja då finns det inte mycket som spöar det faktiskt. Jag har iaf inte hört nåt. Kanske om man har hifi för ett par mille så kanske. Men har du då ett Pa för ett par mille så... Ja. Det enda jag har o klaga liiite på är den allra sista djupbasen.
För vilket hifi spelar med lätthet över 120 Db utan att låta det minsta ansträngt?
Jag tar ett citat från demolition man. "Enhance your calm" (förstärk ditt lugn) Det är det jag har gjort med min stereo......
De flesta bor inte med 500m till närmaste granne  Visst kan man spela högt, men skulle gissa cirka 5% av minhembio folket spelar så högt att de hade haft användning av mer kraft och tryck än en lite större anläggning i 50-100kkr klassen klarar att prestera. Jag gissar att de flesta lyssnar på ljudnivåer där man fortfarande hör att en annan människa talar till en och då behövs inte PA. Men whatever rocks your boat
Postad 28 February 2009 - 02:14
polite
-
polite
-
Användare
-
-
126 inlägg
Cerwin Vega At-100, dels för att det är den bästa högtalare företaget presterat + att den är underbar till vissa musikstilar!
I disco trance finns inget som slår den, för vi talar väll inte allrond här (då byter jag aldrig ut mina XTZ 99.26:or)
Postad 28 February 2009 - 02:58
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Är inte den mest underskattade högtalare som finns men tycker den är lite bortglömd iallafall. Tänkte på märket Quad. Deras stativare för runt 5 är inte helt fel, och de har ju de större elektostaterna Esl 2905 för de som gillar dem.
// Sat
Instämmer!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|