Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stadsnät

8 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 27 February 2009 - 10:31

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag har stött på ett problem som jag nu vill ha hjälp med !

Jag har nyligen fått Statsnätet till mitt hus och nu har jag en fråga !

Hur ska jag bära mig åt för att kunna koppla in samtliga datoer i mitt hem( 3 st) Jag har läst om att man skall ha en switch för att kunna koppla in resten av datorerna..Varför och vad är det för något ?
Förklara gärna för mig på barn-nivå hur jag skall gå tillväga, för detta är första gången jag ber om hjälp när det gäller datorer och nätverk.Jag förstår inte varför man skall behöva lägga ut ytterligare pengar på den så ljuva nya tekniken.
Vad behöver jag och vad måste jag handla in för något ?

Tacksam för svar !

Postad 27 February 2009 - 13:33

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
www.google.se ?
http://www.allamedia...tikel_166.shtml
Första svaret.

Postad 27 February 2009 - 20:36

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Om du får flera externa ipn från din ISP så klarar du dig med en switch. Får du bara ett får du köpa en router.

Postad 27 February 2009 - 22:38

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Du kan nog läsa dig till det mesta genom att söka i Google, börja hos kjell&co.

Om du har koppling via stadsnät (jag gissar icke-ADSL utan du har ett vägguttag för nät) så behöver du en router för att dela internetuppkopplingen ("bredbandsdelare" kallar vissa det). En router för hemmabruk innehåller alltid en switch-del som normalt medger att man kan ansluta 4 datorer via kabel (många fler via trådlöst om routern har WLAN-funktion). Routerdelen sköter ditt "internet" och "switchdelen" sprider det till din maskiner. Väldigt förenklat, en switch för sig själv är något helt annat om vi inte tala hemmarouters.

Olika routers. Om du bara vill komma igång och testa så finns det routers för ett par hundringar på alla elvaruhus, jag har sett priser så lågt som 199:- på Clas Ohlsson innan kronraset (nu är det snarare 399:- tror jag). Val av router är lite som mac<->windows<->linux när man kommer in på prestanda så snöa inte in på det om du vill komma igång snabbt. Bättre köpa billig skit för säg 400 kr och komma igång och sedan uppgradera om behoven finnes.

Jag har själv en
som är perfekt för min krav... (och som gav 1995 kr för innnan finanskrisen)

Postad 28 February 2009 - 05:14

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Tack för svaren !

Jag tog mig till Kjell o Co, frågade en grabb hur jag skulle göra och fick det svaret jag förväntade mig..Router är lösningen på denna moderna lösning(atjo) Härligt med nya moderna tekniker. När Digital tv:n introducerades så var det SUPER..Alla skulle köpa Boxar till varje rum dom HAR..Sen utnyttjade kabel leverantörerna sin ställning med att ta betalt för extra kort som man måste ha för att barnen skulle kunna se på tv.Den moderna tekniken kostar varje hem med 3 tv apparater ca:400 spänn i månaden+boxarna som kostar 1500:- varav en är gratis med abonnemanget..Jag kan säga med gott samvete att jag trivdes ned det analoga systemet och tycker knappast att den Digitala revolutionen är värd priset..Ni som sitter med BlueRay kommer att inse, att när ni har vant er att det är inte så märkvärdigt iallafall..En människa har begränsad syn och hörsel vilket inte alla har förstått. Mycket av allt lulllull är ren inbillning. Får vi det upplagt på ett proffsigt sätt så köper vi skiten vare så vi behöver det eller inte.
Jag tycker det är skit piss och kolera med ny teknik som ska visa sig bättre men i själva verket tar oss tillbaka till Stenåldern..Jag har sett folk lägga tusentals kronor på Högtalarkablar för att dom inbillar sig att tekniken har blivit WoW..I själva verket så sitter det folk och designar en massa lullull med feta don runtom och gafflar. I själva verket är det ett par Supra kablar för 80 spänn metern varav strumpor och krympslangar står för 90 procent av kostnaden..Det är samma sak som en brud går på krogen och ser ett superpaket utanpå brallorna på en snygg kille..Sen kommer dom hem och grabben tar ut en näve dasspapper som han hade innanför brallorna för att petterniklas skulle se stor ut.

Kontentan med vad jag menar är att vi får alltid halvfärdiga lösningar när det gäller modern teknik..
Vi har blivit påtvingade Statsnätet vare sig vi vill eller inte.Familjebostäder som i mitt fall har lagt på 45:- på hyran varje månad..Uttag i varje rum men du måste betala extra för att få tillgång till samtliga Datorer i hemmet .Routern kostar minst 300:- spänn viket aldrig har framgått i alla dessa pissiga informationsblad jag läst.Sedan skall du köpa kablar som går genom Routern(patchar)styckevis 45:-gånger 2 eftersom det tydlig framgår att dom BJUDER på den som finns med från början.
Det finns inga som helst fördelar med Statsnätet om man har en bra leverantör från början. Detta är bara till för oss som har pissig ADSL uppkoppling..Enda fördelen för mig är att jag kan få 100 MB istället för 8/1 som jag har nu..Men jag funderar på om det är värt att få ner en film på 5 min istället för 20 min. Så ###### bråttom har jag inte

Redigerat av Mr Thomson, 28 February 2009 - 05:31.

Postad 28 February 2009 - 10:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Vad jag inte förstår med ditt inlägg är vad det skulle var för skillnad med ett statsnät mot andra alternativ? Du får väl som gått som alltid enbart en anslutning in till hemmet, som du måste fördela ut mellan datorena på något sätt, ingen skillnad om det är mobilt bredband, via ADSL, fiber, statsnät, kabel-"TV" nät etc.

Om du skaffar en router så ta en med trådlöst också, så har du möjlighet att köra några datorer trådlöst och några via kabel om du vill det, är smart om du senare vill hänga på ytterligare enheter, mobiltelefoner etc via det trådlösa

Postad 28 February 2009 - 11:41

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Förstår ärligt inte inställningen. De la på hur mycket på hyran? 45 spänn per ip tolkar jag det som? För 100Mbit?

Jag skulle vilja påstå att det är 2^8 gånger bättre än adsl / comhem som vi andra får kämpa med. Är du upprörd över hur de behandlar dig hänvisar jag dig antingen till forumet för butik-feedback eller OT.

Postad 28 February 2009 - 15:00

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Förstår ärligt inte inställningen. De la på hur mycket på hyran? 45 spänn per ip tolkar jag det som? För 100Mbit?

Jag skulle vilja påstå att det är 2^8 gånger bättre än adsl / comhem som vi andra får kämpa med. Är du upprörd över hur de behandlar dig hänvisar jag dig antingen till forumet för butik-feedback eller OT.

Synd att du inte förstod, jag som skrev så pedagogiskt jag bara kunde...Synd bara att du hänvisar mig till något när detta är ett off topic ämne..Du kanske skulle göra vettigare saker än hänvisa mig något !

Postad 28 February 2009 - 16:47

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Synd att du inte förstod, jag som skrev så pedagogiskt jag bara kunde...Synd bara att du hänvisar mig till något när detta är ett off topic ämne..Du kanske skulle göra vettigare saker än hänvisa mig något !

Det jag tror Dreadlock menade var att 45 kr per IP för 100mbit (om så är fallet) är ett väldigt bra pris, något som vi andra bara kan drömma om. Dessutom tycker jag att din utläggning är mer frustration än relaterat till trådämnet.

Jag låser tråden här eftersom du dels har fått svar på din fråga, och dessutom ser inte tråden ut att gå i någon bra riktning.

Du är välkommen att skicka ett PM till mig om du misstycker.

/ Pär

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.