Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 till skärm - Vilken kabel?

12 svar i tråden

Skickat 27 februari 2009 - 14:10

God dag alla
Ursäkta om ni tröttnat på denna fråga, men jag har kikat runt lite utan att fått svar på mina frågor.

Jag har en Benq 2200HD med HDMI-uttag, jag hade tänkt att koppla denna till mitt Playstation 3 via HDMI.
Jag är ute efter en minst 3 meter HDMI, men 4 funkar också.

Eftersom det inte verkar finnas så många 4 meterskablar att köpa, så undrar jag om det blir någon skillnad mellan 3 meter eller 5 meter för mig.
Jag har hört att långa kablar förlorar kvalité, men hur långa?

Då är frågan vilken kabel jag ska skaffa, det går ju eviga diskussioner om dyra märkeskablar ger bättre kvalité än billiga, men kommer jag märka någon skillnad mellan en dyr kabel eller någon annan kabel mellan 3 och 5 meter?

Tänk på att jag ska använda den till en monitor, och ingen TV, vet inte om det spelar någon roll.

Är det viktigt att kabeln ska vara i version 1.3 eller inte?
Jag hade tänkt att spela i 1080P och har kikat på den här kabeln

Tacksam för svar

Det här inlägget har ändrats av Sputtee 27 februari 2009 - 14:11

Skickat 27 februari 2009 - 14:32

Kommer funka o få över bilden.

Skickat 27 februari 2009 - 14:38

Visa inläggSputtee Feb 27 2009, 14:10 skrev:

God dag alla
Ursäkta om ni tröttnat på denna fråga, men jag har kikat runt lite utan att fått svar på mina frågor.

Jag har en Benq 2200HD med HDMI-uttag, jag hade tänkt att koppla denna till mitt Playstation 3 via HDMI.
Jag är ute efter en minst 3 meter HDMI, men 4 funkar också.

Eftersom det inte verkar finnas så många 4 meterskablar att köpa, så undrar jag om det blir någon skillnad mellan 3 meter eller 5 meter för mig.
Jag har hört att långa kablar förlorar kvalité, men hur långa?

Då är frågan vilken kabel jag ska skaffa, det går ju eviga diskussioner om dyra märkeskablar ger bättre kvalité än billiga, men kommer jag märka någon skillnad mellan en dyr kabel eller någon annan kabel mellan 3 och 5 meter?

Tänk på att jag ska använda den till en monitor, och ingen TV, vet inte om det spelar någon roll.

Är det viktigt att kabeln ska vara i version 1.3 eller inte?
Jag hade tänkt att spela i 1080P och har kikat på den här kabeln

Tacksam för svar
Ditt resonemang är ganska utformat ur ett analogt perspektiv. När det nu handlar om en digital överföring så blir man mindre beroende på kvaliteten av kabel, speciellt när det handlar om så pass korta avstånd som 5m. Ur ett analogt perspektiv så hade jag gärna lagt ett par extra hundralappar på en bra kabel, men när det kommer till HDMI så klarar du dig nästan med vilken billig kabel som helst. Så länge det handlar om avstånd på under 10m så brukar jag handla mina HDMI kablar på Kjell och co. och ta det billigaste de har.
Vill man så kan man ju mycket väl köpa en dyr fin HDMI kabel, och ja, den kommer troligtvis vara bättre skärmad, men det skall mycket till för att du har nytta av det.
Så mitt råd, köp en billig och testa. Får du bild så kommer signalen fram och allt är frid och fröjd, får du ingen bild eller märker av att bilden hackar så köp en dyrare. Bilden degraderar inte direkt i analog mening i en digital överföring.

Skickat 27 februari 2009 - 15:11

Billigt funkar men som talaren över sa; behöver du en bra avskärmad kabel kanske du borde titta på något dyrare.

Min vanliga antennkabel som gick inuti en list till TV:n lyckas få min CAM att tappa kanaler när jag ställde subbasen jämte listen. Gammal, billig, skitkabel - ny kabel och avskärmad så var saken ur värden.

HDMI-kabel är väl likadan antar jag, ju längre och ju fler störkällor du har, desto bättre kvalitet på avskärmning och kardeler behövs.

Det här inlägget har ändrats av Lucius 27 februari 2009 - 15:11

Skickat 27 februari 2009 - 15:17

Tack för era bra svar

Verkar som att en billig kabel kommer funka fint då.

Men ni nämner skärmade kablar, vad är detta, och hur vet jag om jag behöver en sådan?

Skickat 27 februari 2009 - 17:47

• 2000
  • Användare

• 164 inlägg

Visa inläggSputtee Feb 27 2009, 15:17 skrev:

Tack för era bra svar

Verkar som att en billig kabel kommer funka fint då.

Men ni nämner skärmade kablar, vad är detta, och hur vet jag om jag behöver en sådan?

Alla är HDMI är skärmade. Men det kan vara mer eller mindre bra skärmade. Inget att bry sig om. En billig kommer fungera.

Skickat 28 februari 2009 - 08:02

Gå inte på myten att dyra HDMI-kablar är bättre

Skickat 28 februari 2009 - 10:39

• F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
Här är en mycket intressant artikel/test

Skickat 28 februari 2009 - 12:34

Bra, ni gav mig de svaren jag ville höra. Blir nog att köpa på Jula, där såg jag en 5 meterskabel för 199:-.

En till fråga, är det viktigt att det ska vara version 1.3 när man ska köra i 1080P? Har man någon nytta av den snabbare överföringshastigheten? Kan ju nämna att jag inte ska ha ljud genom kabeln, utan bara video.

Skickat 28 februari 2009 - 14:42

Visa inläggF.A Feb 28 2009, 10:39 skrev:

Här är en mycket intressant artikel/test
Hehe, kul att läsa. Den länken ska sparas.

Det där med att den billigaste inte klarar böjningar lika bra som några andra kan man nog bortse från. Det är knappast så många som böjer sin hdmi-kabel mer än 1 000 gånger?

Skickat 28 februari 2009 - 19:44

Visa inläggSputtee Feb 28 2009, 12:34 skrev:

Bra, ni gav mig de svaren jag ville höra. Blir nog att köpa på Jula, där såg jag en 5 meterskabel för 199:-.

En till fråga, är det viktigt att det ska vara version 1.3 när man ska köra i 1080P? Har man någon nytta av den snabbare överföringshastigheten? Kan ju nämna att jag inte ska ha ljud genom kabeln, utan bara video.
Så gott som alla kablar stödjer 1.3 idag.
Jag kör biltemas 1,5 m kabel. Fungerar perfekt med 1080p
De har en 5m variant för 179kr.

OCh till sist - helt underbart att alla skribenter är helt överens om att överföringen inte påverkas av priset på kabeln när det gäller digital överföring. I alla fall inte när vi pratar de här längderna.
Det brukar alltid dyka upp någon galning som påstår att man får bättre färg, svärta o liknade med 1500:- kabeln.
Riktigt bra länk som ni klistrade in.

Skickat 02 mars 2009 - 12:20

Visa inlägge3henri Feb 28 2009, 19:44 skrev:

Så gott som alla kablar stödjer 1.3 idag.
Jag kör biltemas 1,5 m kabel. Fungerar perfekt med 1080p
De har en 5m variant för 179kr.

OCh till sist - helt underbart att alla skribenter är helt överens om att överföringen inte påverkas av priset på kabeln när det gäller digital överföring. I alla fall inte när vi pratar de här längderna.
Det brukar alltid dyka upp någon galning som påstår att man får bättre färg, svärta o liknade med 1500:- kabeln.
Riktigt bra länk som ni klistrade in.

Vad bra, inte så kul om man kommer hem med en som bara krånglar.

Jag håller med, trodde först det skulle bli eviga diskussioner om att man måste ha en kabel för ~1000kr/m för att få bra bild eller något sådant.
Men jag tycker det är konstigt att så få säljer kablar som är 3 och 4 meter. Alla affärer som OnOff och elgiganten har bara 2, 5 och sedan 10. Men men, om det inte tär på kavliteten så ska det väl inte spela någon roll.

Skickat 03 mars 2009 - 15:48

• Loud
  • Beroende

• 1 273 inlägg
funkar för mig med längre än 3meter, så bör göra för dig med. Rock on!

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.