Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xtz 99.36 eller vad?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 February 2009 - 21:53

miro8
  • miro8
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Tänkte köpa högtalare snart. Har dock inte lyssnat på XTZ 99.36 (pianofinish) utan funderar på att beställa dom rakt av då jag har åkt runt och lyssnat ihjäl mig snart. Vet inte riktigt vad jag ska välja och har stor beslutsångest.

Dom högtalare jag gillar är:

Elac FS247
Focal 826
Infinity c336
Canton Chrono

Det som igentilgen är problemet med Focal och Elacen är det nästa dubbla priset mot resten av högtalarna.

Är det någon här som har jämnfört och har lite åsikter.
Hur står sig dessa högtalare mot XtZ?

/ Miro

Postad 27 February 2009 - 22:05

johane77
  • johane77
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Har 99.36 sedan 4 månader tillbaka och kan bara säga att jag är hysteriskt nöjd. Du behöver inte lyssna innan köp om du gillar referensljud, jag har en bättre upplevelse till film och musik än jag hade med mitt 10000kr 5.1 kefsystem. Om jag skulle köpa nu skulle jag kanske överväga 99.26 med en xtz sub. Mina är mattsvarta och jag ångrar inte valet då högblanka blir så sjukt dammiga.

Johan

Postad 27 February 2009 - 22:22

miro8
  • miro8
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Ok!

Så dom stämmer in ganska bra på mina referens ljud.
Funderar faktiskt lite på Valnöts kulören.

Postad 28 February 2009 - 00:13

Klejsan
  • Klejsan
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Du har ju Buy & try på dem så det e ju bara att skicka tillbaks om du inte är nöjd ju.

Postad 02 March 2009 - 14:22

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Har 99.36 sedan 4 månader tillbaka och kan bara säga att jag är hysteriskt nöjd. Du behöver inte lyssna innan köp om du gillar referensljud, jag har en bättre upplevelse till film och musik än jag hade med mitt 10000kr 5.1 kefsystem. Om jag skulle köpa nu skulle jag kanske överväga 99.26 med en xtz sub. Mina är mattsvarta och jag ångrar inte valet då högblanka blir så sjukt dammiga.

Johan

2 frågor till dig Johan.

• Musik är rätt självklart, men menar du att du tycker du får bättre film upplevelse med XTZ 2.0 än KEF 5.1?
  • Varför 99.26 + Sub istället för 99.36 i efterhand? Bara placeringsmässigt / estetiskt eller något annat?

Mvh,
Niklas

Postad 03 March 2009 - 11:17

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Tycker du ska beställa hem ett par xtz 99.36 och om du känner dig nöjd behåller du dem och om inte skickar du tillbaks dem, det kostar iofs 300:- men det kan det ju vara värt. Har haft mina i ett par tre veckor nu och de stannar. Är väldigt nöjd med mina xtz 99.36 valnöt.En sak som de har som de flesta andra missat är möjligheten att påverka ljudet genom att plugga basreflexportarna eller genom att använda de medföljande byglarna att höja/sänka diskant eller bas. Känner inte till några andra högtalare i prisklassen som erbjuder detta. Lycka till!!

Postad 03 March 2009 - 20:46

johane77
  • johane77
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
1. Musik är rätt självklart, men menar du att du tycker du får bättre film upplevelse med XTZ 2.0 än KEF 5.1?
Svar: Jag driver dessa med en kompetent förstärkare vid namn Zell och tillsammans med 99.36 får jag en enorm surroundkänsla, så jag skulle påstå att närvaron vid filmtittnde är större nu.

2. Varför 99.26 + Sub istället för 99.36 i efterhand? Bara placeringsmässigt / estetiskt eller något annat?

Svar: Vad jag känner är att jag ibland skulle vilja ha möjligheten att justera basnivån, och det är mycket smidigt med xtz:s sub med fjärrkontroll.

Jag skulle även rekommendera en förstärkare med helt uppdelade komponenter per kanal, det blir en enorm stereokänsla, det känns som det står en centerhögtalar under min tv :)

skicka ett pm om du vill provlyssna i Uppsala alternativ ställa fler frågor över telefon.

Mvh Johan

Postad 03 March 2009 - 21:56

miro8
  • miro8
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag kommer att köpa mig xtz högtalarna lutar det nu åt.

Jag tror att jag kommer bli nöjd. Man kan ju annars labba med nya element och annat om man skulle vara missnöjd.

Postad 04 March 2009 - 00:18

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Jag tror att jag kommer bli nöjd. Man kan ju annars labba med nya element och annat om man skulle vara missnöjd.

Du skulle nog göra ett stort misstag om du byter elementen, XTZ använder Seas bästa prylar. Andra kan nog förklara bättre än jag då jag personligen inte vet så mycket om Seas men det ska tydligen vara väldigt bra element. De sitter tydligen i betydligt dyrare högtalare, bara så du vet... :)

Postad 04 March 2009 - 13:13

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Det rekommenderar jag absolut inte ;)
Elementbestyckningen är riktigt lyxig.

Postad 04 March 2009 - 19:29

miro8
  • miro8
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Det jag tänkte på mest om elementbyte var ett värsta fall senario. Seas har ju många fler olika modeller har jag sett då jag surfat runt på deras sida.
Det enda negativa jag hört är väl att basen i dom kan kännas bumlig men det är en väldigt personlig och indviduell tolkning samt beroende på vilken sorts musik man lyssnar på antar jag.

Postad 04 March 2009 - 19:46

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Byta ut baselementet till ett likadant som mellanregisterelementet skulle ju kunna vara ett väldigt intressant tweak!

Postad 04 March 2009 - 20:57

polite
  • polite
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Jag tror nog bumligheten du läst om basarna i 99.36:an bara gäller då de inte är inspelade, mina 99.26:or lät skit i början (mycket bumliga).

Postad 04 March 2009 - 20:59

miro8
  • miro8
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Ja jag hoppas det.

Postad 05 March 2009 - 08:44

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Jag tror nog bumligheten du läst om basarna i 99.36:an bara gäller då de inte är inspelade, mina 99.26:or lät skit i början (mycket bumliga).

Att en del tycker de låter lite bumligt kan också till en vissa del förklaras med att de ger relativt mycket bas om placeringen är dålig eller om rummet är för litet. De ger faktiskt mer bas än de flesta andra högtalare i samma storlek.

Jag har haft mina pluggade helt till basen de första två månaderna jag ägde dem, nu har jag dock tagit bort en basplugg till basen och det hörs inte längre någon bumlighet. De låter helt fantastiskt nu!

Postad 05 March 2009 - 17:47

miro8
  • miro8
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Skönt att höra.
Ska ta mig ett beslut snart och beställa 99.36 om jag inte hinner ändra mig.

Att en del tycker de låter lite bumligt kan också till en vissa del förklaras med att de ger relativt mycket bas om placeringen är dålig eller om rummet är för litet. De ger faktiskt mer bas än de flesta andra högtalare i samma storlek.

Jag har haft mina pluggade helt till basen de första två månaderna jag ägde dem, nu har jag dock tagit bort en basplugg till basen och det hörs inte längre någon bumlighet. De låter helt fantastiskt nu!

Postad 06 March 2009 - 18:25

polite
  • polite
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Precis!

De är placeringskänsliga, tänk på det så att ni har platts att flytta runt dem lite.

Ge dem minst 30 cm till närmsta bakvägg, mina står ca 50 cm ut och är helt pluggade (funkar inte att placera dem på en bänk nära en bakvägg).

Postad 11 March 2009 - 22:13

Dr-Snuggles
  • Dr-Snuggles
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag vill väl också ha ett par xtz 99.36, nu när ni alla är så rörande överens om att de är så j..kla bra.
Är det någon/några som vill övertyga mig om att köpa valnöt/pianolack..

Vilken är bäst?

En riktig nybörjare som hoppas på ett enkelt svar :D

Postad 11 March 2009 - 23:11

miro8
  • miro8
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Det blev inga Xtz.

Heco metas köpte jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.