Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI > HMDI koppling funkar ej. Dator till TV

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 March 2009 - 00:14

Cambrant
  • Cambrant
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har en rätt bra dator. Winfast PX9800 GTX+ med 2 dvi portar. En till min 21tums skärm HP f2105 och en som jag nyligen kopplade till min 42 tums LCD tv via DVI > HDMI. Men jag får inte fram nån ###### bild. Hur jag än gör i nvidias kontrollpanel med format och upplösningar så står det bara på TV:n "VIDEOFORMAT STÖDS EJ" Det står klart och tydligt vilka som ska stödjas och jag har testat dom alla men utan resultat. Har testat clonat läge och dual nview läge. TV:n är en Philips 42PFL5603D/12 och kabeln är en dyr multiskärmad kabel på 7,5m. Jag kör Windows Vista 32bit.
Om jag bara kopplar in TV:n och inte min datorskärm så syns faktiskt uppstartningsfrekvensen på LCD tv:n men så fort windows vista börjar ladda så slocknar den. Mao måste det ha med vista, grafikkort eller som tv:n säger Videoformat stöds ej men jag har ju testat alla format som finns. Allt från 800*600 till 1920*1080 i alla olika hz man kan ha. Jag har även testat alla olika slags drivrutiner till mitt grafikkort. Det hjälpte ej. Även testat att byta hmdi port i tv:n från 2 till 3. Hjälpte inte det heller.

Snälla nån som har en lösning ? Har läst nåra slags forum med folk med liknande VIDEOFORMAT STÖDS EJ. Men det har varit apple datorer och XP Pro och inte direkt nåra visdominlägg om vad det kan va för fel.

Redigerat av Cambrant, 02 March 2009 - 00:16.

Postad 02 March 2009 - 12:17

indianajonas86
  • indianajonas86
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Hej,

Det ska vara tvn som säger "videoformat stöds ej". Detta beror troligtvis på timingarna, eller upplösningen som din dator skickar ut. Det kan också vara din HDMI-kabel som är boven. Även om du har high-end kablar så kan en 7+ meter lång kabel vara för lång. Det du borde börja med är att testa med en kortade HDMI-kabel. Har du en till dator så kan du testa med den också. Fungerar inte detta heller så måste det vara någon inställning i datorn. Testa också att koppla DVI-HDMI:n i samma DVI-port som din datorskärm är kopplad till.

/Indi

Postad 02 March 2009 - 19:29

Cambrant
  • Cambrant
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej,

Det ska vara tvn som säger "videoformat stöds ej". Detta beror troligtvis på timingarna, eller upplösningen som din dator skickar ut. Det kan också vara din HDMI-kabel som är boven. Även om du har high-end kablar så kan en 7+ meter lång kabel vara för lång. Det du borde börja med är att testa med en kortade HDMI-kabel. Har du en till dator så kan du testa med den också. Fungerar inte detta heller så måste det vara någon inställning i datorn. Testa också att koppla DVI-HDMI:n i samma DVI-port som din datorskärm är kopplad till.

/Indi

Tack Indi. Jag gav mig inte utan gjorde som du sa i början där att felet måste va upplösningen som datorn skickar ut. Med en massa pill så lyckades jag få det att funka men inte som jag vill. Det funkar bara om man tar "Klonat läge" med 1024*768 60hz. Och bara om man väljer dualview för att sedan välja Klonat läge igen. Då dyker bilden upp på Tv:n efter 10 sek. Inte lätt att hitta men nu funkar det iaf med den inställningen så jag får väl nöja mig med det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.