Vissa filmformat visas inte på TV'n!
21 svar till detta ämne
Postad 04 March 2009 - 21:35
ulf_k
-
ulf_k
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Har ett problem som håller på att driva mig till vansinne!
Jag har nyligen köpt en Panasonic Px80, som jag är väldigt nöjd med. Ett problem dock. Jag har kopplat DVI-utgången från mitt nVidia 7300 LE till HDMI1 på TV'n. Jag har valt att köra datormonitorn och TV'n som två separata "skrivbord" med separata upplösningar. Det fungerar oftast bra att dra över min mediespelare lite drygt halvvägs mellan monitorn och TV, och sedan välja "helskärm" med muspekaren på TV'ns skrivbord, så spelas filmen upp på TV'n. MEN, jag har märkt att vissa filmer envist ligger kvar på datormonitorn. På TV'n syns bara mediespelarens ram, med helt svart bild inom ramen.
Mycket tacksam för hjälp!
/Ulf
Postad 04 March 2009 - 21:40
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Prova dra över mediaspelaren först och sedan starta om filmen, alltså öppna den med open file. Jag har samma "problem" med min px70 men om jag startar när rutan redan är på tvn så har det aldrig misslyckats
Mvh
Postad 04 March 2009 - 22:03
ulf_k
-
ulf_k
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tack för ett snabbt svar, men det fungerar inte då heller! Problemet har varit nästan hundraprocentigt med DVD-filmer (säkerhetskopia, rippade från orginalskiva), och jag tror inte att det någonsin krånglat med något annat filformat. Har dock mest använt TV'n till vanligt TV-tittande och DVD via en vanlig DVD-spelare, så det kan vara slumpen (dåligt statistiskt underlag...). Väldigt irriterande! Fattar inte hur TV'n kan göra någon skillnad på de olika filmerna, och välja att visa vissa, men inte andra!
/Ulf
Postad 04 March 2009 - 22:37
ulf_k
-
ulf_k
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Kan det vara något problem med HDCP, alltså kopieringsskydd? Kan stöd saknas i PX80, eller i min icke fullbestyckade DVI-HDMI-kabel?
/Ulf
Postad 04 March 2009 - 22:43
sjogren5
-
sjogren5
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Tror inte på HDCP problem då detta gäller DVD filmer . HDCP finns enbart på bluray / hddvd . Har jag fått för mig iallafall , rätta mig om jag har fel .
Postad 05 March 2009 - 06:40
ulf_k
-
ulf_k
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Har även provat att spela upp en orginal-DVD i datorn, och det blir samma problem där. Provade att rippa den till MPEG4, och då kunde jag visa filmen på TV'n... Tycker att det verkar vara något lurt med DVD-formatet, HDCP eller något annat..
/Ulf
Postad 05 March 2009 - 11:26
Sekely
-
Sekely
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Vad använder du för program att spela upp med. Jag har sj nästan samma problem och har en px80 med fast jag kör bild genom förstärkaren via hdmi och vidare till tvn med hdmi. Med vlc fungerar det inte riktigt men med media player classic såfungerar de för mig.
Hade på mitt förra ati kort så att när man kollade i fullskärm gick de automatiskt över till den sekundära skärmen, någon som vet om det finns i nvidia?
Mvh Sekely
Postad 05 March 2009 - 12:51
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Tror inte på HDCP problem då detta gäller DVD filmer . HDCP finns enbart på bluray / hddvd . Har jag fått för mig iallafall , rätta mig om jag har fel .
HDCP finns på vissa DVD-filmer men inte alla. Har inte hittat nån lista över filmer men två som jag vet har HDCP (för att vi testar HDCP-kompabilitet med dom på jobbet) är Scream 2 och Spirited Away.
Redigerat av SwiftingSpeed, 05 March 2009 - 12:52.
Postad 05 March 2009 - 18:05
ulf_k
-
ulf_k
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Det verkar som om alla mina orginalfilmer vägrar visas med Mediaplayer Classic. Provade Nero Showtime, men då blev fullskärmsläget mycket märkligt, filmen hamnade halva på min datormonitor och halva på TV'n, även om spelaren låg helt på TV'n när jag gick till fullskärm. Laddade hem VLC, och då blir det visning på TV'n om man drar över VLC, men i fullskärmsläget hoppar bilden till datormonitorn hela tiden!!! Alltså, ska det vara så svårt!? Har inte massvis med folk HTPC's som de använder bl.a till att titta på DVD på? Eller är det andra filformat som gäller för hela slanten, hemladdade från nätet?
/Ulf
Postad 05 March 2009 - 19:32
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Kan bara säga att det är ytterst märkligt det du upplever. Jag har provat koppla till min px70 både med dvi-hdmi och vga från olika datorer och det enda som kan vara är att bilden blir svart när man drar över fönstret under visning. Drar jag däremot över fönstret först och sedan startar filmen har det aldrig varit några problem. Dock så har båda datorerna jag kört från ATI grafikkort, ett riktigt gammalt och ett nyare. Inte heller dvd-filmer har varit några problem, varken som image-filer på datorn eller originalskiva. Kan du prova koppla in i den andra hdmi-ingången? eller koppla vga? Kan ju vara värt att prova
Mvh
Postad 05 March 2009 - 19:56
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Jag skulle börja med att köra TV:n som enda och primär skärm och se om det blir någon skillnad. Tycker det låter som ett problem med datorn och inte med tv:n.
Postad 05 March 2009 - 21:13
ulf_k
-
ulf_k
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Provade att köra TV'n som primär skärm, och då funkade det! Känns dock inte som någon lösning som fungerar i långa loppet. Har också provat en inställning som föreslagits, nämligen att en videouppspelning ska visas inte bara i uppspelningsprogrammet, utan även på TV'n, men det fungerar väldigt dåligt. Det enda som händer är att bilden hackar i uppspelningsprogrammet, men inte minsta pixel letar sig till TV'n.
/Ulf
Postad 06 March 2009 - 00:53
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Jaha där ser man, jobbigt värre. Så är det iaf inte för mig så det är ju med största sannolikhet grafikkortet som är boven i dramat. Hoppas du hittar en lösning du blir nöjd med
Mvh
Postad 07 March 2009 - 22:45
Sekely
-
Sekely
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Laddade hem VLC, och då blir det visning på TV'n om man drar över VLC, men i fullskärmsläget hoppar bilden till datormonitorn hela tiden!!!
Har precis samma fenomen och jag tror inte det är mitt grafikkort som någon påpekade om ditt då mitt är ett helt nytt Nvidia 9600GT. Kan inte förstå vad det kan vara. MPC fungerar utmärkt men inte vlc. Finns det något sätt att köra dvd filmer via MPC utan att använda deamon tools, har testat och fungerar inte för mig. PS. får ursäkta för att jag lånar din tråd såhär men eftersom du har i princip samma problem så hoppas jag det inte gör något. Mvh Sekely
Postad 07 March 2009 - 23:01
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Problemet är att om en dator kopplas till en skärm med hdcp så slås hdcp på i grafikkortet oavsett om du har en film med det eller inte, tills skillnad från en blu-ray eller hddvdspelare som bara aktiverar hdcp om filmen är flaggad med det. HDCP finns på vissa DVD-filmer men inte alla. Har inte hittat nån lista över filmer men två som jag vet har HDCP (för att vi testar HDCP-kompabilitet med dom på jobbet) är Scream 2 och Spirited Away.
Finner det otroligt att vanliga dvd-filmer skulle ha hdcp eftersom att hdcp inte ens var uppfunnet när dvd-specen skrevs och det därför skulle kunna ställa till problem i äldre dvdspelare om man införde hdcp på en dvd-skiva Men motbevisa mig gärna med information.
Postad 09 March 2009 - 00:46
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Har precis samma fenomen och jag tror inte det är mitt grafikkort som någon påpekade om ditt då mitt är ett helt nytt Nvidia 9600GT. Kan inte förstå vad det kan vara. MPC fungerar utmärkt men inte vlc. Finns det något sätt att köra dvd filmer via MPC utan att använda deamon tools, har testat och fungerar inte för mig.
Hmm, nu blir jag ännu mer konfunderad... Jag har iofs inte provat köra fullskärm på tvn med vlc varken från mitt nya eller mitt gamla ati-kort Dvd filmer utan daemon tools, antar att du har de som image-filer? Sådana kan inte mpc läsa av, utan du måste antingen använda daemon tools eller liknande, eller packa upp imagefilen till en audio-ts/video-ts mapp, den ska mpc kunna läsa men jag är inte helt säker (jag spelar numera inte filmer genom datorn så är inte helt 100) Mvh
Postad 09 March 2009 - 03:59
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Varför inte bara köra MediaPortal som är inställd att starta i fullskärmsläge på skärm #2 (=tv'n) ? Ställ också in MediaPortal att automounta .iso filer med daemon tools. Har du sedan en fjärrkontroll/trådlös tangenbordl så behöver du aldrig lämna soffan
Postad 09 March 2009 - 10:47
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Kan det vara en upplösningsfråga ?
Tänkte om skärmarna har olika upplösning så kanske det blir något fel i inställningarna ?
Jag köpte nyligen en TFT skärm till min HTPC för att göra diverse inställningar, istället för att hålla på och slå igång projektorn varje gång. Det verkar vara lite av samma problem för mig också med vissa filmer, divx verkar fungera på båda bildvisarna men inte 1080p material. Jag använder dock min projektor som primär skärm eftersom det ändå är på den jag kollar filmerna så jag har inget problem med det.
Postad 09 March 2009 - 15:07
Sekely
-
Sekely
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Hmm, nu blir jag ännu mer konfunderad... Jag har iofs inte provat köra fullskärm på tvn med vlc varken från mitt nya eller mitt gamla ati-kort
När jag använde mitt förra grafikkort som var ett ati så fungerade allt. de var till och med så att satte man på en film blev de automatisk helskärm på tvn via alla uppspelnings program men nu får jag det inte att fungera av någon anledning. jag får köra allt via MPC men är krångligt att man måste pilla med deamontools varje gång.
Postad 09 March 2009 - 18:11
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
jag får köra allt via MPC men är krångligt att man måste pilla med deamontools varje gång.
prova virtual clonedrive från elaborate bytes istället vetja. då kan du mounta imagefiler genom att dubbelklicka på dem  mycket smidigare mvh
Postad 10 March 2009 - 15:38
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Vidare tips är nog att kolla upp vilken renderare som används. Inte säker på att Overlay är så lyckat om det används. Använd hellre VMR9 (win xp) eller EVR(Vista)
Postad 11 March 2009 - 15:27
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Vidare tips är nog att kolla upp vilken renderare som används. Inte säker på att Overlay är så lyckat om det används. Använd hellre VMR9 (win xp) eller EVR(Vista)
För iaf mig ger EVR upphov till ganska mycket tearing, så jag skulle nog rekommendera VMR9 även för Vista. Dock så skadar det ju absolut inte att prova bägge.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|