Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 7210 *

73 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 7210 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 6.714284 (6) Inga priser

Postad 06 March 2009 - 01:04

Putte74
  • Putte74
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej

Tänkte kolla om det finns något intresse i att starta en tråd om Navigon 7210. Har själv inhandlat en och har tillbringat mer än 12 timmar med att få allt strul fixat. Har läst om de andra Navigon produkterna så jag var förvarnad om eventuella bekymmer som skulle kunna tänkas dyka upp.

Skriv gärna om era erfarenheter om denna gps, så kanske man får lite tips mm.

Postad 16 March 2009 - 09:01

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Ägare av 7210 kan vara hyffsat nöjda med sitt köp. http://www.navigon.c...it09#highlights. Får nya mjukvaran som lanseras i de nya nav från navigon. Diskuteras flitigt i 2110max tråden och i 8110 tråden.

Postad 16 March 2009 - 09:17

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Ägare av 7210 kan vara hyffsat nöjda med sitt köp. http://www.navigon.c...it09#highlights. Får nya mjukvaran som lanseras i de nya nav från navigon. Diskuteras flitigt i 2110max tråden och i 8110 tråden.

Får KÖPA uppgraderingen är nog mer korrekt men ändå, det är möjligt.

Postad 17 March 2009 - 20:59

Unregisterede5fd7b21
  • Unregisterede5fd7b21
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag köpte kartuppgraderingen för 199 spänn men sedan visar det sig att den inte går att ladda ner eftersom minneskortet är för litet!!! Förstår inte varför man inte bara kan spara över de gamla kartorna. Hur gör jag om jag köper ett nytt minneskort? Måste jag först lägga över all mjukvara på datorn och sedan kopiera över det till det nya kortet och därefter uppgradera med de nya kartorna?! Känns riktigt surt att behöva köpa ett större minneskort med engång...har någon löst det på annat sätt?

Postad 17 March 2009 - 21:47

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Jag köpte kartuppgraderingen för 199 spänn men sedan visar det sig att den inte går att ladda ner eftersom minneskortet är för litet!!! Förstår inte varför man inte bara kan spara över de gamla kartorna. Hur gör jag om jag köper ett nytt minneskort? Måste jag först lägga över all mjukvara på datorn och sedan kopiera över det till det nya kortet och därefter uppgradera med de nya kartorna?! Känns riktigt surt att behöva köpa ett större minneskort med engång...har någon löst det på annat sätt?

Samma problem här, raderade lite fel filer också, se allt sket sig

Postad 18 March 2009 - 01:36

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

det är alltid bättre att satsa på ett större kort, kartmaterialet kan växa och kanske
finns det senare möjlighet att uppgradera till en ny funktion.
Dessutom kan ett kort gå sönder. Ett reservkort är nästan ett måste.
Navigon support rekommenderar t ex 8110-ägare att köpa ett 4 Gb-kort.

Kopiera hela innehållet på ditt kort till PC. Formatera eventuellt det nya kortet och
lägg sedan hela kopian på det.
Tänk även på följande. När du får ett ett felmeddelande om för lite plats
så kan det ibland betyda att du har även för lite plats i din TEMP-katalog i PC,
Där behöver du minst 4 Gb ledigt utrymme på den partition för mellanlagring och uppackning av
hela paketet.
Stoppa efter nedladdningen omgående en backup INNAN du startar navigatorn.
Då har du nämligen en komplett backup inkl. den tillhörande "updateme.exe" - filen,
som sedan försvinner ipå Flashdidken.
Vill du fortsätta med ditt original-kort, så kan du radera en mapp-fil eller språk-fil.
eller hämta bara ett mindre kartpaket.
Använd helst en kortläsare vid kommunikation med FRESH

/Franz

Redigerat av Kuenring, 18 March 2009 - 14:54.

Postad 18 March 2009 - 08:01

Unregisterede5fd7b21
  • Unregisterede5fd7b21
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Okej det är som jag misstänkte....tycker att det är ett sniket litet kort som medföljer från början. Antar att de flesta som köper en 7210 kommer vilja uppgradera kartorna och kommer få samma tråkiga intryck. Fy Navigon!

Postad 19 March 2009 - 20:12

MrWIB
  • MrWIB
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Vilken typ av minne rekommenderas till Navigon 7210?

Edit: För att svara på min egen fråga.
Navigon 7210 klarar max 4Gb sdhc

Redigerat av MrWIB, 20 March 2009 - 13:44.

Postad 26 March 2009 - 15:30

ekke201
  • ekke201
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
nix

Har ett 8 GB SDHC (var det enda som låg i lådan)
Fungerar utmärkt

Postad 27 March 2009 - 15:13

Marv
  • Marv
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

nix

Har ett 8 GB SDHC (var det enda som låg i lådan)
Fungerar utmärkt

Vart köpte du den? Har kollat på kartongerna på ett flertal ställen men ingenstans står det om vad för minneskort som inkluderas. Och säljarna är som vanligt ruskigt dåligt pålästa. Har även sett flera säljsajter på nätet som skriver att minnet är "inbyggt"... Hm.

Postad 27 March 2009 - 22:22

MrWIB
  • MrWIB
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Vilken typ av minne rekommenderas till Navigon 7210?

Edit: För att svara på min egen fråga.
Navigon 7210 klarar max 4Gb sdhc

Pratade med supporten och de sa att 8Gb funkar men det kan slöa ner navigatorn mycket, så de rekommenderar max 4Gb.

"När det gäller minneskort rekommenderar vi inte större kort än 4 GB,
eftersom navigatorn ofta har svårt att läsa större kort än så. Det är möjligt
att du kan få ett 8 GB minneskort att fungera, men vi har för lite erfarenhet
av dessa kort i våra modeller för att kunna lämna några garantier för detta.
Om du har ytterligare frågor eller funderingar, står vi givetvis gärna till ditt förfogande.
Med vänliga hälsningar,
Linda Marie Paulsson

Postad 28 March 2009 - 10:27

gnutt
  • gnutt
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag fick min 7210 i torsdags och upptäckte som alla andra denna irriterande nyheten. Jag åkte och köpte ett 8gb microSDHC kort. Ingen aning om gpsen blivit slöare jag kan inte märka någon större skillnad. Men så hann jag inte heller testa den ordentligt med det mindre kortet. Jag kan dock intyga att 8gb fungerar. (Såhär långt)

Postad 28 March 2009 - 13:13

ekke201
  • ekke201
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Har haft 2GB i ett par månader. Byte till 8 GB SDHC och inte är det någon skillnad. Support snackar papegoja enligt mig......

Blir inte klok på Navigon egentligen.
I freshmaps för Q12009 så ingår det fartkameror. Sedan säljer de fartkameror för 299:-. Vad är det för skillnad????? Står ingenstans

Postad 28 March 2009 - 14:48

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Har haft 2GB i ett par månader. Byte till 8 GB SDHC och inte är det någon skillnad. Support snackar papegoja enligt mig......

Blir inte klok på Navigon egentligen.
I freshmaps för Q12009 så ingår det fartkameror. Sedan säljer de fartkameror för 299:-. Vad är det för skillnad????? Står ingenstans

köper du abonnemanget, så får du en uppdatering/månad under 12 månader.

/Franz

Postad 29 March 2009 - 09:57

gnutt
  • gnutt
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Kan även tänka mig att vissa känner att betala för en kartuppdatering någon gång om man ska någonstans är tillräckligt. Men vill ha fartkameratjänsten uppdaterad. Är det någon som vet om det går att visa klockan? Jag saknar det oerhört mycket.

Postad 03 April 2009 - 17:12

Angelito
  • Angelito
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej!

Har nyligen köpt mig en 7210, har bara en liten undran, hur får man igång text-till-tal funktionen? För just nu säger GPS:n bara sväng höger nu respektive vänster men den utalar inte gatunamnet, varför?

Nu har jag fixat det , det verkar vara så att bara den ena av dom 2 svenska rösterna kan hantera den funktionen att utala gatan man ska svänga in på, så tack för den hjälp jag inte fick här hehehe, verkar inte vara många aktiva 7210 användare här iaf.

Redigerat av Angelito, 11 April 2009 - 16:44.

Postad 13 April 2009 - 16:38

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Hej, har precis köpt mig en 7210 och har en liten fråga angående röststyrningen, går det på nåt sätt att endast säga vilken stad eller ort man skall till utan att behöva säga alltihopa som address och nummer också. ;)

Postad 15 April 2009 - 11:09

capone67
  • capone67
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ställde frågan på supporten om dom kommer fixa ny mjukvara så att man kan knappa in koordinater som måladress. Detta fick jag till svar:

Tack för att du har kontaktat Navigon Support

Tyvärr så går det inte att knappa in kordinater ännu.
Våra tekniker jobbar för fulll på detta problem, och
hoppas att det står till erat förfogande så snart som möjligt.

Skulle ni ha ytterligare frågor så står vi till erat förfogande

Med vänliga hälsningar,

Postad 15 April 2009 - 18:05

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Ställde frågan på supporten om dom kommer fixa ny mjukvara så att man kan knappa in koordinater som måladress. Detta fick jag till svar:

Tack för att du har kontaktat Navigon Support

Tyvärr så går det inte att knappa in kordinater ännu.
Våra tekniker jobbar för fulll på detta problem, och
hoppas att det står till erat förfogande så snart som möjligt.

Skulle ni ha ytterligare frågor så står vi till erat förfogande

Med vänliga hälsningar,

När Navigon 7310 kommer ut på marknaden, kan man så småningom
KÖPA en större uppdatering för 7210 som innehåller flera funktioner som finns i nya 7310.
Det är nog bäst att vänta och se vilka finesser det gäller och om dessa
är värda priset.

/Franz

Postad 15 April 2009 - 21:01

capone67
  • capone67
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

När Navigon 7310 kommer ut på marknaden, kan man så småningom
KÖPA en större uppdatering för 7210 som innehåller flera funktioner som finns i nya 7310.
Det är nog bäst att vänta och se vilka finesser det gäller och om dessa
är värda priset.

/Franz

Jaha, det ser man. Köpte nyss en 7210 och är väldigt nöjd med den så här långt. När man läser vad 7310 innehåller så blir iaf jag sugen på en sådan. Hoppas man kan få en uppgradering till en rimlig peng...!

Tidigare har jag bl a haft en Mio 710. En skillnad jag märker direkt är att Navteq har betydligt bättre kartmatrial jämfört med Teleatlas, åtminstone runt mina hemtrakter. Hitills har den varit klockren!

Postad 19 April 2009 - 16:45

dazn
  • dazn
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjena.

Köpte idag en Navigon 7210, till ett pangpris. 1999:- ^^ någon som fått det billigare?

Iaf, jag får inte igång skitet. När jag ska starta den säger den att det krävs att jag gör en "reset" vilket jag gjort 200 ggr nu typ. Funkar inte. Då står det att jag ska kontakta kundtjänsten, men orkar inte vänta till imorgon så tänkte höra om någon var snabb här och se om ni kanske vet vad felet kan vara.

Sen har jag heller inte fått med något litet minne som ni andra verkar ha fått.. Ska det ingå?

Tack på förhand!

Postad 19 April 2009 - 17:45

capone67
  • capone67
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Tjena.

Köpte idag en Navigon 7210, till ett pangpris. 1999:- ^^ någon som fått det billigare?

Iaf, jag får inte igång skitet. När jag ska starta den säger den att det krävs att jag gör en "reset" vilket jag gjort 200 ggr nu typ. Funkar inte. Då står det att jag ska kontakta kundtjänsten, men orkar inte vänta till imorgon så tänkte höra om någon var snabb här och se om ni kanske vet vad felet kan vara.

Sen har jag heller inte fått med något litet minne som ni andra verkar ha fått.. Ska det ingå?

Tack på förhand!

Du borde fått med ett 2 MB microSD kort som sitter i GPS:en. Dock kommer man inte så långt med 2MB om man nu vill uppdatera all europeiska kartor.
Åtminstone bör man ha ett kort på 4 MB.

Postad 19 April 2009 - 18:02

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

Tjena.

Tack på förhand!

Utan minneskort fungerar det inte alls! Det SKA ingå! Bara gå tillbaka till butiken!

Postad 19 April 2009 - 20:36

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Nån som har lagt mäkre till följande sak i filerna från http://hem.bredband....cam/navman.html
När jag skall söka inom radie på fartkameror så får jag INTE upp några alls varken på 10, 20, 50 km avstånd men om jag tar alla så listar den alla kameror på ett avstån på 6.000km till 7.000 km avstånf ifrån mig?
Nån som kan kolla om di/ni får samma sak på er?
Jag har POI warner för 7an

Postad 03 May 2009 - 14:11

gameburg
  • gameburg
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Finns det ngn som vet/alt testat om det går att köra kombinationen 7210 + mobil + headset? Skulle vilja använda gps:en som "nummersändare" men tala via headsetet så inte alla i bilen hör vad som sägs i luren ;-)
Denna funktion finns på mio's bättre modeller.

mvh
Gameburg

Postad 09 May 2009 - 18:22

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Har kollat in 7210 men samtidigt navigon 2150 och 2110

anledningen till att jag funderar på just navigon är gränssnittet, samt att de är snabba i menyerna som det verkar

7210 har ju även röststyrning, medans 2150 saknar röststyrning, 2110 saknar ju även blåtand..

kommer nog inte ha nån större nytta av just blåtand, så då står det ju i princip mellan 7210 och 2110,
prisskillnaden är ca. 800kr, samt att man med båda dessa modeller får gratis uppdatering av kartor för 2års tid.. (eller ja inte gratis men för endast 195kr - ord. pris är 900kr), dessa täcker ju 8st uppdateringar under 2års tid.

den ser smidig ut i storleken, def. bärbar om man besöker olika städer och vill knalla omkring,
har en mindre pocket loox idag, med ungefär 2.8" skärm (extremt lite dvs) och den fungerar bra,
men skulle gärna vilja ha en med TMC och POI -möjligheter, för detta har väl 7210?

Någon som kan risa / rosa 7210? är medveten om att jag lär få byta minneskortet också..

eller nån som kan rekomendera en annan gps?

//najkks

Postad 09 May 2009 - 20:21

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

........den ser smidig ut i storleken, def. bärbar om man besöker olika städer och vill knalla omkring,
..........

//najkks

Du blir inte mycket glad om du vill använda navigatorn för "att knallla omkring" i
en stad om du menar att promenera. Den kräver en hastighet av minst 5 km/h
för att fungera perfekt. Naturligtvis kan den visa en rutt, men den kommer inte
att göra ett bra jobb medan du promenerar.

Titta gärna på mitt svar (Inlägg #5) i tråden 8110 vs 7210

/Franz

Redigerat av Kuenring, 09 May 2009 - 20:23.

Postad 10 May 2009 - 17:36

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Du blir inte mycket glad om du vill använda navigatorn för "att knallla omkring" i
en stad om du menar att promenera. Den kräver en hastighet av minst 5 km/h
för att fungera perfekt. Naturligtvis kan den visa en rutt, men den kommer inte
att göra ett bra jobb medan du promenerar.

Titta gärna på mitt svar (Inlägg #5) i tråden 8110 vs 7210

/Franz

Hmm, realy?

då kan man ju undra varför de sätter in ett "gång -läge" i navigatorn?

kör en enkel pocket loox idag.. och den funkar fint med sirfstar III då man knallar runt i städer..

får upp en rutt, och sedan följer ju pilen, markören, den angivna rutten när man förflyttar sig via gång..

på vilket sätt fungerar navigon sämre om man går i en hastighet av, säg 3-4km /h?
(oftast går man ju i en hastighet av 5-6km/h.. men man vill ju ändå vara säker)

//najkks

Postad 10 May 2009 - 18:14

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hmm, realy?

då kan man ju undra varför de sätter in ett "gång -läge" i navigatorn?

kör en enkel pocket loox idag.. och den funkar fint med sirfstar III då man knallar runt i städer..

får upp en rutt, och sedan följer ju pilen, markören, den angivna rutten när man förflyttar sig via gång..

på vilket sätt fungerar navigon sämre om man går i en hastighet av, säg 3-4km /h?
(oftast går man ju i en hastighet av 5-6km/h.. men man vill ju ändå vara säker)

//najkks

Skall man använda en av de nyare Navigon-modellerna för promenader,
så måste man tänka på följande - jag tror inte att det finns något nytt
i det avseendet.
(kopia av mitt tidigare inlägg)...att navigatorn inte fungerar tillfredsställande som hjälp vid promenader beror på
"Static Navigation" som de nya chipsen - t ex NEMERIX för 2110max -
arbetar med. Det gäller också för SIRFIII chips som sitter i andra fabrikat.
Det betyder att vid en lägre hastighet än ca. 5 km/t interpoleras positionen
och positionspilen hålls så att säga på plats och det händer ingenting.
Utan "Static Navigation" skulle pilen hoppa runt och försöker hitta en ny position
om man t ex stannar vid rött ljus.
Om man promenerar måste man antingen kunna stänga av "Static Navigation"
eller köpa en speciell navigator för ändamålet som t ex folk gör som sysslar
med Geocaching.
Nu betyder det inte att navigatorn är helt värdelös för promenader, men
du får kanske inte det resultat du förväntar dig.

Jag tror på Loox N1X0 - förresten en utmärkt produkt - kan man välja att stänga av "Static Navigation"

/Franz

Redigerat av Kuenring, 10 May 2009 - 18:18.

Postad 10 May 2009 - 21:45

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Skall man använda en av de nyare Navigon-modellerna för promenader,
så måste man tänka på följande - jag tror inte att det finns något nytt
i det avseendet.
(kopia av mitt tidigare inlägg)...att navigatorn inte fungerar tillfredsställande som hjälp vid promenader beror på
"Static Navigation" som de nya chipsen - t ex NEMERIX för 2110max -
arbetar med. Det gäller också för SIRFIII chips som sitter i andra fabrikat.
Det betyder att vid en lägre hastighet än ca. 5 km/t interpoleras positionen
och positionspilen hålls så att säga på plats och det händer ingenting.
Utan "Static Navigation" skulle pilen hoppa runt och försöker hitta en ny position
om man t ex stannar vid rött ljus.
Om man promenerar måste man antingen kunna stänga av "Static Navigation"
eller köpa en speciell navigator för ändamålet som t ex folk gör som sysslar
med Geocaching.
Nu betyder det inte att navigatorn är helt värdelös för promenader, men
du får kanske inte det resultat du förväntar dig.

Jag tror på Loox N1X0 - förresten en utmärkt produkt - kan man välja att stänga av "Static Navigation"

/Franz

Mm jag förstår.. för om jag kör min nuvarande pocket loox N100 så ser jag ju pilen "långsamt" för flytta sig när man rör sig i den riktning som färdvägen visar.. dvs gåendes..

men detta "static navigation" du nämner, går det alltså att stänga av i navigon 7210 och 7310 ?

eftersom min pocket loox kör med SIRFSTAR III så borde det i princip vara samma problem med det du kallar "interpolerande position" ?

jag hittar ingen inställning i looxen för att stänga av denna static navigation, det kanske är konstant avstängt då? jag menar.. om nu även sirfstar III lider av detta problem så borde väl min loox göra det?

//najkks

Edit:.. när det gäller navigatorns användning vid gående i stan.. så nöjer jag mig om gpsen kan visa rätt vägar att gå för att nå målet.. och att då markören rör sig i den "ungefärliga" takt som man går i, dvs. så att den inte "halkar efter" alltför mycket utan kan uppdatera så att man ser var man är och det överrensstämmer med verkligheten..

Redigerat av Unregisterededb978dd, 10 May 2009 - 21:48.

Postad 11 May 2009 - 12:24

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Mm jag förstår.. för om jag kör min nuvarande pocket loox N100 så ser jag ju pilen "långsamt" för flytta sig när man rör sig i den riktning som färdvägen visar.. dvs gåendes..

men detta "static navigation" du nämner, går det alltså att stänga av i navigon 7210 och 7310 ?

eftersom min pocket loox kör med SIRFSTAR III så borde det i princip vara samma problem med det du kallar "interpolerande position" ?

jag hittar ingen inställning i looxen för att stänga av denna static navigation, det kanske är konstant avstängt då? jag menar.. om nu även sirfstar III lider av detta problem så borde väl min loox göra det?

//najkks

Edit:.. när det gäller navigatorns användning vid gående i stan.. så nöjer jag mig om gpsen kan visa rätt vägar att gå för att nå målet.. och att då markören rör sig i den "ungefärliga" takt som man går i, dvs. så att den inte "halkar efter" alltför mycket utan kan uppdatera så att man ser var man är och det överrensstämmer med verkligheten..

Nej, man kan inte stänga av "SN" i MN7 software.

I Loox N100 finns det en möjlighet att köra med eller utan "SN" genom upplåsning av
enheten och manipulation av SIRFIII chipset parametrarna med hjälp av
tredje parts program. Så kan man använda Looxen som promenad-GPS när man
befinner sig några dagar i en stad.
Det ligger MN6 i apparaten och det är lättare att ändra på vissa inställningar,
men det är inte något jag vill rekommendera och jag lämnar detta ämne.....

Men ingen behöver vara tveksam att köpa 7210/7310 pga "Static Navigation".
Vid normal navigation förflyttar sig pilen/kartan med en smidig rörelse men vid promenader
kan dess rörelse bli "något okontrollerad" och inte exakt, allt beroende på
hur sakta man promenerar.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 11 May 2009 - 12:45.

Postad 11 May 2009 - 13:00

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Nej, man kan inte stänga av "SN" i MN7 software.

I Loox N100 finns det en möjlighet att köra med eller utan "SN" genom upplåsning av
enheten och manipulation av SIRFIII chipset parametrarna med hjälp av
tredje parts program. Så kan man använda Looxen som promenad-GPS när man
befinner sig några dagar i en stad.
Det ligger MN6 i apparaten och det är lättare att ändra på vissa inställningar,
men det är inte något jag vill rekommendera och jag lämnar detta ämne.....

Men ingen behöver vara tveksam att köpa 7210/7310 pga "Static Navigation".
Vid normal navigation förflyttar sig pilen/kartan med en smidig rörelse men vid promenader
kan dess rörelse bli "något okontrollerad" och inte exakt, allt beroende på
hur sakta man promenerar.

/Franz

Mycket intressant.. jag är hundraprocentigt säker på att min loox inte är upplåst eller manupulerad på nått sätt,
tycker ändå det funkar bra när man är ute och går i olika städer, då borde väl inte 7310 vara sämre?

med looxen ser jag helt enkelt gatnamnet som jag befinner mig på, och sedan förflyttas pilen sakta när jag rör mig, exakt hur precis den är när det gäller position på metern vet jag ej.. men den visar rätt gata och "område" iaf.

Däremot kan looxen tappa positionen helt ibland, dvs tappa kontakten med satelliterna,
men en ny 7310 - flera år nyare än loox - borde väl rimligtvis inte ha samma problem?

Jag menar med tanke på att det är en nyare och förmodligen mer utvecklad GPS och firmware?

Om vi tänker oss detta scenario, säg att jag är i stockholm.. promenarar gatan fram på götgatan tex,
kan 7310 då helt plötsligt, pga. "static navigation", visa att jag istället befinner mig på "storgatan" ?

(fiktiva gator.. är inte så haj på stockholm, men frågeställningen är alltså om problemet med SN kan göra så att gpsen får fnatt och plötsligt visar fel på gatnamn, områden, position m.m.? (om man har den inställd på "gång")

Eller är problemet som SN orsakar, det att markören i gpsen inte "förflyttar sig i samma takt som jag går" ?
dvs. att markören ibland kan halka efter några meter, eller stå still tills jag kommit ytterligare 25m längre bort?

Om den skulle visa fel på ett trettiotal meter.. det kan jag leva med! :)
Men vill ju inte gärna att den ska visa helt fel på gatnamn, områdesnamn m.m. (viss liten felmarginal existerar ju)

//najkks

Redigerat av Unregisterededb978dd, 11 May 2009 - 13:03.

Postad 11 May 2009 - 13:37

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Mycket intressant.. jag är hundraprocentigt säker på att min loox inte är upplåst eller manupulerad på nått sätt,
tycker ändå det funkar bra när man är ute och går i olika städer, då borde väl inte 7310 vara sämre?

med looxen ser jag helt enkelt gatnamnet som jag befinner mig på, och sedan förflyttas pilen sakta när jag rör mig, exakt hur precis den är när det gäller position på metern vet jag ej.. men den visar rätt gata och "område" iaf.

Däremot kan looxen tappa positionen helt ibland, dvs tappa kontakten med satelliterna,
men en ny 7310 - flera år nyare än loox - borde väl rimligtvis inte ha samma problem?

Jag menar med tanke på att det är en nyare och förmodligen mer utvecklad GPS och firmware?

Om vi tänker oss detta scenario, säg att jag är i stockholm.. promenarar gatan fram på götgatan tex,
kan 7310 då helt plötsligt, pga. "static navigation", visa att jag istället befinner mig på "storgatan" ?

(fiktiva gator.. är inte så haj på stockholm, men frågeställningen är alltså om problemet med SN kan göra så att gpsen får fnatt och plötsligt visar fel på gatnamn, områden, position m.m.? (om man har den inställd på "gång")

Eller är problemet som SN orsakar, det att markören i gpsen inte "förflyttar sig i samma takt som jag går" ?
dvs. att markören ibland kan halka efter några meter, eller stå still tills jag kommit ytterligare 25m längre bort?

Om den skulle visa fel på ett trettiotal meter.. det kan jag leva med! :)
Men vill ju inte gärna att den ska visa helt fel på gatnamn, områdesnamn m.m. (viss liten felmarginal existerar ju)

//najkks

jag tror inte heller att din Loox är manipulerad. Om du tycker att den gör ett bra jobb
när du promenerar, så finns det inte någon risk att 7210/7310 borde vara sämre. Vi talar här
om mindre avvikelser med några meter och event ryckigt gång, men den visar naturligtvis
inte en annan gata än den du befinner dig på. Det var inte min mening att skrämma dig...... :D

Alla GPS kan tillfälligt förlora signalen i områden med höga hus. Det gäller också nyare modeller
och är normalt.

Förresten, från en annan tråd: Poi-Warner från Navigating.de
fungerar på 7310 och ett uttag för hörlurar
finns också, men meningarna är delade när det gäller ljudets kvalité.
http://www.navigatin...dex.php?id=5117

/Franz

Redigerat av Kuenring, 11 May 2009 - 14:07.

Postad 11 May 2009 - 14:16

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

jag tror inte heller att din Loox är manipulerad. Om du tycker att den gör ett bra jobb
när du promenerar, så finns det inte någon risk att 7210/7310 borde vara sämre. Vi talar här
om mindre avvikelser med några meter och event ryckigt gång, men den visar naturligtvis
inte en annan gata än den du befinner dig på. Det var inte min mening att skrämma dig...... :D

Alla GPS kan tillfälligt förlora signalen i områden med höga hus. Det gäller också nyare modeller
och är normalt.

Förresten, från en annan tråd: Poi-Warner från Navigating.de
fungerar på 7310 och ett uttag för hörlurar
finns också, men meningarna är delade när det gäller ljudets kvalité.
http://www.navigatin...dex.php?id=5117

/Franz

Hehe.. puh.. blev nog lite orolig där ett tag, men risken att en NY modern GPS skulle göra ett sämre jobb än en budgetmodell inköpt för 3år sedan - är väl knappast så stor egentligen! :)

Den där felmarginalen kan man ju leva med.. det sägs ju att "folkliga" GPS har en felmarginal på upp till 50m (hade väl nåt att göra med att endast militären skulle ha tillgång till GPS med Exakt positionering?)

Kanon att 7310 har hörlursutgång, stod att den Inte hade det på prisjakt, hittade heller ingen info om det på navigons sida för GPSer.. men det betyder alltså att jag kan gå runt på stan och höra anvisningar genom lurarna?

Ytterligare en kanongrej, att POI-warner kommer fungera på 7310.. det är nästan ett måste tycker jag.. för visst gör ett inköp av det programmet att GPSen "varnar" eller "signalerar" så fort man är inom en viss radie av de "platser" man ställt in att man är intresserad av?

Eller "varnar" den för precis allt? dvs hotell, mackar, nöjesparker, badhus, verkstäder, affärer m.m.?

Är inte så haj på hur POI-warner funkar, men någon annan därute kanske är det?
Behövs det ständiga pengaslukande uppdateringar för POI-warner, eller räcker det med en gång a 300kr?

//najkks

Postad 11 May 2009 - 18:20

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hehe.. puh.. blev nog lite orolig där ett tag, men risken att en NY modern GPS skulle göra ett sämre jobb än en budgetmodell inköpt för 3år sedan - är väl knappast så stor egentligen! :)

Den där felmarginalen kan man ju leva med.. det sägs ju att "folkliga" GPS har en felmarginal på upp till 50m (hade väl nåt att göra med att endast militären skulle ha tillgång till GPS med Exakt positionering?)

Kanon att 7310 har hörlursutgång, stod att den Inte hade det på prisjakt, hittade heller ingen info om det på navigons sida för GPSer.. men det betyder alltså att jag kan gå runt på stan och höra anvisningar genom lurarna?

Ytterligare en kanongrej, att POI-warner kommer fungera på 7310.. det är nästan ett måste tycker jag.. för visst gör ett inköp av det programmet att GPSen "varnar" eller "signalerar" så fort man är inom en viss radie av de "platser" man ställt in att man är intresserad av?

Eller "varnar" den för precis allt? dvs hotell, mackar, nöjesparker, badhus, verkstäder, affärer m.m.?

Är inte så haj på hur POI-warner funkar, men någon annan därute kanske är det?
Behövs det ständiga pengaslukande uppdateringar för POI-warner, eller räcker det med en gång a 300kr?

//najkks

Idag kan man med en vanlig navigator få en mycket bra noggrannhet.
Det märks när man t ex vid ett vägbygge måste köra några meter vid sidan om
rutten. Pilen reagerar direkt och oftast får du höra rösten som säger att
du borde vända....

När det gäller Poi-Warner, är kanske vinsten inte så stor om du mestadels kör i Skandinavien.
Dessutom kommer programmet inte åt 7310's gränssnitt och då förlorar det mycket av sin smidighet.
Du får i alla fall en bättre visuell och akustisk information om hastighetsbegränsningar och fartkameror.
Det finns tillgång till en rätt så stor databas med Poi's, men jag vet inte hur många som
är aktuella för Sverige/Skandinavien.

För närvarande bryr jag mig inte om programmet, men jag använde det i en äldre navigator
och då fungerade det rätt så bra nere på kontinenten.

7310 har så många finesser och det är kanske bäst att försöka bli vän med dessa innan
man lägga in något annat.

/Franz

Postad 11 May 2009 - 18:41

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Finns det några direkta nackdelar med 7310 eller 7210?

med tanke på vikten på 180g. så är den ju definitivt bärbar, endast 40g mer vikt än samsung omnia hd

//najkks

Postad 12 May 2009 - 10:41

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Hur är det att använda 7210 eller 7310 utomhus i solljus?

blir displayen totalt oläsbar.. eller funkar det ändå att se ute i dagsljus?

om jag kör med hörlurar inkopplade, får jag köranvisningar via lurarna då?
dvs. ger användandet av lurarna samma info som om jag kollar på skärmen och får köranvisningar?

//najkks

Postad 12 May 2009 - 15:08

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hur är det att använda 7210 eller 7310 utomhus i solljus?

blir displayen totalt oläsbar.. eller funkar det ändå att se ute i dagsljus?

om jag kör med hörlurar inkopplade, får jag köranvisningar via lurarna då?
dvs. ger användandet av lurarna samma info som om jag kollar på skärmen och får köranvisningar?

//najkks

Dagsljus är ok, direkt solljus är inte bra.....men när du promenerar är det ändå
inget problem eftersom du kan hålla den så att ljuset inte stör när du kollar positionen.

Även i bilen kan du få reflexer - beroende på hur GPS:en är monterad.
Man kan testa en skyddsfilm som minskar reflexer.

Ett elände är digitalkameror som endast ha en display. Det är alltid bra
att ha med sig en reservkamera med en vanlig sökare.

Hörlurarna gör samma jobb som högtalaren.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 12 May 2009 - 15:08.

Postad 12 May 2009 - 17:14

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Dagsljus är ok, direkt solljus är inte bra.....men när du promenerar är det ändå
inget problem eftersom du kan hålla den så att ljuset inte stör när du kollar positionen.

Även i bilen kan du få reflexer - beroende på hur GPS:en är monterad.
Man kan testa en skyddsfilm som minskar reflexer.

Ett elände är digitalkameror som endast ha en display. Det är alltid bra
att ha med sig en reservkamera med en vanlig sökare.

Hörlurarna gör samma jobb som högtalaren.

/Franz

Jag förstår.. sant, man kan ju vända sig mot solen om man inte vill ha ljuset rakt i displayen bakifrån..

har beställt en väska i förväg via ebay, hyffsat pris 130kr för ett läderfodral med metallåsning.. till 7310 dvs.

hur pass stor nytta har man av POI-warner egentligen?

det enda jag anser mig vara i "behov av" är att gpsen varnar mig för typ fartkameror och vägarbeten m.m.,
samt givetvis att den flaggar för tex. mackar, mcdonalds, max, hotell, parker, affärer,
ja helt enkelt ställen som man kan tänkas vilja besöka!

Finns detta inbyggt? Eller är det vad jag får om jag köper till POI-warner?

Samt, hur visar det sig i GPSen? Blir det små flaggor, nålar, eller bara en liten ruta som visar platsen för stället?

//najkks

Postad 14 May 2009 - 19:05

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Hej, är det nån som vet när man kan köpa uppgraderingen till 7210 så den får samma funktioner som 7310. :P

Redigerat av Unregistered4bb67943, 14 May 2009 - 19:09.

Postad 14 May 2009 - 20:45

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej, är det nån som vet när man kan köpa uppgraderingen till 7210 så den får samma funktioner som 7310. :P

Först måste försäljningen av 7310 kommer igång på alla marknader.
Kanske finns det buggar som måste rättas till.
Därefter bör man kunna förvänta sig en uppgradering, men Navigon
har för närvarande inte lämnat någon information.

/Franz

Postad 14 May 2009 - 20:54

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag förstår.. sant, man kan ju vända sig mot solen om man inte vill ha ljuset rakt i displayen bakifrån..

har beställt en väska i förväg via ebay, hyffsat pris 130kr för ett läderfodral med metallåsning.. till 7310 dvs.

hur pass stor nytta har man av POI-warner egentligen?

det enda jag anser mig vara i "behov av" är att gpsen varnar mig för typ fartkameror och vägarbeten m.m.,
samt givetvis att den flaggar för tex. mackar, mcdonalds, max, hotell, parker, affärer,
ja helt enkelt ställen som man kan tänkas vilja besöka!

Finns detta inbyggt? Eller är det vad jag får om jag köper till POI-warner?

Samt, hur visar det sig i GPSen? Blir det små flaggor, nålar, eller bara en liten ruta som visar platsen för stället?

//najkks

Det finns POI's som standard i navigatorn, men jag vet inte på rak arm hur många
det är för 7310. De är indelade i kategorier och varje kategori visar sedan sina POI's som
små ikoner på skärmen.

/Franz

Postad 29 May 2009 - 18:34

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Hej nu har mjukvaruuppgraderingen till 7210 kommit så den blir en 7310 för 699:- eller 499:- med personlig kupong kod skickad på mail. :)
http://www.navigon.c...ftware_Upgrades

Redigerat av Unregistered4bb67943, 29 May 2009 - 18:59.

Postad 30 May 2009 - 21:17

MrWIB
  • MrWIB
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har uppdaterat!
Mycket nöjd med det so far, har dock bara mixtrat med menyerna inget kört ännu...

Postad 03 June 2009 - 21:06

MrWIB
  • MrWIB
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Varit ute och kört i närområdet en del nu och måste tyvärr konstatera att den (7210 uppdaterad till 7310) är betydligt segare nu...
Beräkningar av rutter och sattelituppkopplingen! tar längre tid. Även menyer å annat känns segt som sirap ibland.
Men vissa saker är mycket bättre, så man får väl ta det onda med det goda :D

Postad 05 June 2009 - 07:43

ekke201
  • ekke201
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har också uppdaterat. Har samma erfarenhet som avanstående=SEGT. Nu funderar jag om det kan bero på att jag har ett långsamt minneskort. Funderar på att köpa ett nytt 4GB kort (snabbaste som finns alltså) för att pröva om det blir bättre.

Någon som har förslag?

Postad 05 June 2009 - 13:25

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Varit ute och kört i närområdet en del nu och måste tyvärr konstatera att den (7210 uppdaterad till 7310) är betydligt segare nu...
Beräkningar av rutter och sattelituppkopplingen! tar längre tid. Även menyer å annat känns segt som sirap ibland.
Men vissa saker är mycket bättre, så man får väl ta det onda med det goda :)

I och med att FRESH har idag uppdaterat sin (nya) version 1.6.0 till 1.6.1 så
kan det betyda att det finns något problem med FRESH när 7210-ägare
får en "seg" navigator efter de har hämtat sin uppgradering.
Nya 7310 tycks däremot inte uppleva samma problem.

Därför är kanske också 8110-uppgraderingen till 8310 försenad................

/Franz

Postad 08 June 2009 - 20:49

hanba
  • hanba
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag får ingen kontakt mellan gps och min mobil med bluetooth. Jag har en Sony Ericsson g700. Är det någon som vet vad det kan bero på? Jag har kollat så att bluetooth är på slaget och att enheterna är synliga men det fungerar ändå inte. Hjälp, någon?

Postad 08 June 2009 - 22:07

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag får ingen kontakt mellan gps och min mobil med bluetooth. Jag har en Sony Ericsson g700. Är det någon som vet vad det kan bero på? Jag har kollat så att bluetooth är på slaget och att enheterna är synliga men det fungerar ändå inte. Hjälp, någon?

Är G700 kompatibel?
Om ja, prova att starta först mobilen och sedan 7210.

/Franz

Postad 09 June 2009 - 19:25

hanba
  • hanba
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Är G700 kompatibel?
Om ja, prova att starta först mobilen och sedan 7210.

/Franz

Hur och var kollar jag om den är kompatibel?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.