Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av akustikplattor

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 March 2009 - 22:05

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Har inhandlat sex stycken Single Minimizer ifrån Akustikmiljö och jag behöver råd hur jag jag bäst skall placera ut alla (kanske inte ens behöver alla?) Rummet är på 12kvm och jag har skissat en bild i Paint för att visa hur det ser ut:

Fyra stycken Single Minimizer 120x60cm 5 cm dämpning (fyra står bakom och vid sidan om högtalarna)

Två stycken Single Minimizer 120x120 5 cm dämpning (en står bakom lyssningspositionen)

Gult= Säng
Blått = Lyssningsposition
Svart= Hyllor
Rött= Akustikplattor (fem på bilden)
Orange/Sand= Högtalarna
Lila = Rack
Grått = Skrivbord
Grönt = Matta

Vad tror ni? Ska jag ta bort akustikplattan som sitter bakom lyssningspositionen? Ska jag flytta på något annat? Se gärna https://www.minhembio.com/Robs/224751/ för hur rummet ser ut.

Bifogad fil  akustik.JPG   13.37K   6 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereda73534df, 07 March 2009 - 12:01.

Postad 07 March 2009 - 12:48

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Jag skulle testa att flytta 120x120 absorbentet till bakom racket samt flytta ut absorbenterna som är i hörnen på högtalarväggen lite mot mitten av väggen (så att de är centrerade på en tänkt spegelbild av högtalaren i högtalarväggen). Sen skulle jag flytta en hylla (om den är fylld av grejer och utan dörrar) till där 120x120 absorbentet står nu (för att den ska få agera diffusor).

Postad 07 March 2009 - 13:10

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag skulle testa att flytta 120x120 absorbentet till bakom racket samt flytta ut absorbenterna som är i hörnen på högtalarväggen lite mot mitten av väggen (så att de är centrerade på en tänkt spegelbild av högtalaren i högtalarväggen). Sen skulle jag flytta en hylla (om den är fylld av grejer och utan dörrar) till där 120x120 absorbentet står nu (för att den ska få agera diffusor).

Kan tyvärr inte flytta hyllorna då det inte är en vanliga hyllor utan vägghyllor där det hänger och ligger en massa kläder på (min garderob, tar ingen plats). Menar du att jag skall flytta in sid-absorbenterna mer in till högtalarväggen? (det mörkröda på bilden). Tror tyvärr inte att absorbenten bakom racket kommer att fungera i framtiden då jag snart ska upp med en tv på den väggen.

Bifogad fil  akustik_efter.JPG   13.08K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereda73534df, 07 March 2009 - 13:21.

Postad 07 March 2009 - 13:21

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Njae, behåll dem på sidoväggarna (fast bäst är nog att ha dem så långt fram det går på väggsnuttarna med bibehållen symmetri mellan dem). Sen sätter du in resterande absorbenter på högtalarväggen på nåt sätt, viktigast är att du täcker högtalarnas spegelbild i den väggen sett från lyssningsposition, men mer dämpning skadar verkligen inte.

Postad 07 March 2009 - 13:32

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Njae, behåll dem på sidoväggarna (fast bäst är nog att ha dem så långt fram det går på väggsnuttarna med bibehållen symmetri mellan dem). Sen sätter du in resterande absorbenter på högtalarväggen på nåt sätt, viktigast är att du täcker högtalarnas spegelbild i den väggen sett från lyssningsposition, men mer dämpning skadar verkligen inte.

Ah då förstår jag. Det ska ju gärna se behagligt ut och man vill ju inte ha hela rummet fyllt med en massa absorbenter ;) En tv kommer att komma upp på väggen inom en snar framtid så får ser hur man gör då. Mer dämpning skadar inte säger du? Finns det inte någon chans att man överdämpa och förstör "drivet" i ljudet? Att det blir platt och tråkigt?

Redigerat av Unregistereda73534df, 07 March 2009 - 13:33.

Postad 07 March 2009 - 13:51

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Ah då förstår jag. Det ska ju gärna se behagligt ut och man vill ju inte ha hela rummet fyllt med en massa absorbenter ;) En tv kommer att komma upp på väggen inom en snar framtid så får ser hur man gör då. Mer dämpning skadar inte säger du? Finns det inte någon chans att man överdämpa och förstör "drivet" i ljudet? Att det blir platt och tråkigt?

Javisst, den risken är större om man dämpar bakom sig eller i taket. Golvet och högtalarväggen är i stort sett fritt fram inom rimlighetens gräns.

Postad 07 March 2009 - 16:59

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
hur mkt gör det med akustik plattor bakom-vid sidan om högtalarna?
är det verkligen värt det......

har ett par rc-l i ca 20kvm och de står ca 50cm ifrån bakväggen och ca 35cm ifrån sidoväggarna vinklade mot lyssning positionen.....går dock inte ha dom på annat sett då rummet är avlångt.....

Postad 07 March 2009 - 18:01

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

hur mkt gör det med akustik plattor bakom-vid sidan om högtalarna?
är det verkligen värt det......

har ett par rc-l i ca 20kvm och de står ca 50cm ifrån bakväggen och ca 35cm ifrån sidoväggarna vinklade mot lyssning positionen.....går dock inte ha dom på annat sett då rummet är avlångt.....

Det varierar en hel del om det är "värt det". Oftast så är det bättre att dämpa på sidan av ju närmare sidoväggarna högtalarna står. Står de långt ifrån är det bättre att inte behandla alls eller att diffusera lätt.

Postad 07 March 2009 - 20:39

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen Erik. Känner att jag bara behöver de fyra absorbenterna som står runt om högtalarna och de två 120x120cm absorbenterna är nu ute för försäljning.

Postad 07 March 2009 - 22:13

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Dämpa vid första reflexen på vägg och tak. Diffusera mellan högtalarna.
Jag har väldigt dålig erfarenhet att diffusera bakom högtalarna. Fick väldigt konstiga fenomen där basen lät som den låg framför typ.

Postad 08 March 2009 - 19:15

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Har tagit lite bilder på hur jag har ställt upp allt. Blir tvungen att kapa absorbenten vid dörren så man skall kunna stänga den. Vad tror ni? De ska ju självklart kläs med tyg och sättas upp med på väggen med en luftspalt mellan vägg och absorbent.

Bifogad fil  SPA53097.JPG   457.99K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  SPA53096.JPG   2.2MB   6 Antal nerladdningar

Bifogad fil  SPA53100.JPG   469.02K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  SPA53098.JPG   410.74K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereda73534df, 08 March 2009 - 21:34.

Postad 08 March 2009 - 21:22

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Hmm, syftet med absorbenten är ju i prioritetsordning:

1. Dämpa förstareflexen.

2. Ta ner efterklangen.

Nummer 2 kommer den alltid funka för. För att nummer 1 ska bli uppfyllt ska den stå så att den täcker en tänkt spegelbild av högtalaren i väggen. testa med spegel. Ser ut som att dina absorbenter på högtalarväggen bör flyttas in en bit mot mitten.

Postad 08 March 2009 - 21:28

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Hmm, syftet med absorbenten är ju i prioritetsordning:

1. Dämpa förstareflexen.

2. Ta ner efterklangen.

Nummer 2 kommer den alltid funka för. För att nummer 1 ska bli uppfyllt ska den stå så att den täcker en tänkt spegelbild av högtalaren i väggen. testa med spegel. Ser ut som att dina absorbenter på högtalarväggen bör flyttas in en bit mot mitten.

Ska testa med en spegel när jag kommer hem ifrån lumpen. Bara att sätta spegeln vid lyssningspositionen och kolla var man ska sätta dem därefter? Man vill ju gärna ha det likadant på båda sidorna så det inte ser "avit" ut. Sidabsorbenterna kan man inte flytta speciellt mycket i sidled i vilket fall. Förresten, hur långt upp tycker ni att man skall sätta absorbenterna för bäst effekt?

Redigerat av Unregistereda73534df, 08 March 2009 - 21:52.

Postad 08 March 2009 - 22:04

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Spegelmetoden går ut på:

Sätt en spegel på väggen/golvet så att du när du sitter vid lyssningsposition ser diskantelementet (eller baksidan på högtalaren motsvarande där diskantelementet sitter på framsidan). Där spegeln hamnar ska du centrera din absorbent för att den ska absorbera förstareflexen.

De mest intressanta förstareflexena att dämpa är vanligen golv och högtalarvägg (de hamnar i ett olyckligt tids- och vinkel-intervall). Högtalarväggen tar man då hand om med absorbenter som du gör :) och golvreflexen med matta och soffbord.

Redigerat av Erik_a80, 08 March 2009 - 22:04.

Postad 08 March 2009 - 22:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Upp med dom precis ovanför listen,behövs inte högre. :)

Postad 08 March 2009 - 23:09

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Sett till bilderna har du nog den ena första reflexen i fönstet. Antingen så skaffar man tjocka gardiner att dra för eller så flyttar man ut högtalarna om det är möjlgigt.

Postad 09 March 2009 - 12:05

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Spegelmetoden går ut på:

Sätt en spegel på väggen/golvet så att du när du sitter vid lyssningsposition ser diskantelementet (eller baksidan på högtalaren motsvarande där diskantelementet sitter på framsidan). Där spegeln hamnar ska du centrera din absorbent för att den ska absorbera förstareflexen.

De mest intressanta förstareflexena att dämpa är vanligen golv och högtalarvägg (de hamnar i ett olyckligt tids- och vinkel-intervall). Högtalarväggen tar man då hand om med absorbenter som du gör :) och golvreflexen med matta och soffbord.

Så det blir alltså att flytta in absobenterna lite mot mitten och hoppas på det bästa. Jag har ju faktiskt inte så många alternativ i rummet men jag tänkte att det var värt 500 kr för att fixa till akustiken. Har ju en rejäl matta och ett soffbord kommer inom kort.

Upp med dom precis ovanför listen,behövs inte högre. ;)

Ok då kör vi på det. Nu ska man bara bygga fyra träramar och hitta ett snyggt tyg :blush: Fungerar det att köpa tjockare träskivor så man får en luftspalt mellan materialet och väggen? Alltså köper man t.e.x en 10 cm tjock träskiva till ramen istället för en som är 5 cm.

Sett till bilderna har du nog den ena första reflexen i fönstet. Antingen så skaffar man tjocka gardiner att dra för eller så flyttar man ut högtalarna om det är möjlgigt.

Man vill ju gärna att det inte ska ut som en bunker inne i rummet. Får se hur jag gör med gardinerna och tyvärr har jag flyttat ut högtalarna så gott det går. Hifi och att bo hemma är ingen bra ide ;)

Redigerat av Unregistereda73534df, 09 March 2009 - 12:07.

Postad 13 March 2009 - 13:31

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Javisst, den risken är större om man dämpar bakom sig eller i taket. Golvet och högtalarväggen är i stort sett fritt fram inom rimlighetens gräns.

Är lite nyfiken på skillnaden mellan reflexer från golv/vägg och från tak. Varför är reflexer från taket bättre?

Själv har jag tänkt tanken att taket borde vara nästan viktigast att dämpa eftersom det ofta är den mest kala ytan. På väggar och golv kan man ju råka ha mattor, bord, tavlor och hyllor i vägen, men i taket är det fritt fram för onda reflexer. :)

Postad 13 March 2009 - 14:11

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Är lite nyfiken på skillnaden mellan reflexer från golv/vägg och från tak. Varför är reflexer från taket bättre?

Själv har jag tänkt tanken att taket borde vara nästan viktigast att dämpa eftersom det ofta är den mest kala ytan. På väggar och golv kan man ju råka ha mattor, bord, tavlor och hyllor i vägen, men i taket är det fritt fram för onda reflexer. :)

Jag vet inte, men det är så (att takreflexer inte är skadliga på samma sätt som golv och framvägg) enligt folk som kan väldigt mycket om detta... Det har med riktningsegenskaper hos den mänskliga hörseln att göra iaf. Idiotiskt svar jag vet men jag kan personligen inte ge något bättre.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.