Spegelmetoden går ut på:
Sätt en spegel på väggen/golvet så att du när du sitter vid lyssningsposition ser diskantelementet (eller baksidan på högtalaren motsvarande där diskantelementet sitter på framsidan). Där spegeln hamnar ska du centrera din absorbent för att den ska absorbera förstareflexen.
De mest intressanta förstareflexena att dämpa är vanligen golv och högtalarvägg (de hamnar i ett olyckligt tids- och vinkel-intervall). Högtalarväggen tar man då hand om med absorbenter som du gör
och golvreflexen med matta och soffbord.
Så det blir alltså att flytta in absobenterna lite mot mitten och hoppas på det bästa. Jag har ju faktiskt inte så många alternativ i rummet men jag tänkte att det var värt 500 kr för att fixa till akustiken. Har ju en rejäl matta och ett soffbord kommer inom kort.
Upp med dom precis ovanför listen,behövs inte högre. 
Ok då kör vi på det. Nu ska man bara bygga fyra träramar och hitta ett snyggt tyg

Fungerar det att köpa tjockare träskivor så man får en luftspalt mellan materialet och väggen? Alltså köper man t.e.x en 10 cm tjock träskiva till ramen istället för en som är 5 cm.
Sett till bilderna har du nog den ena första reflexen i fönstet. Antingen så skaffar man tjocka gardiner att dra för eller så flyttar man ut högtalarna om det är möjlgigt.
Man vill ju gärna att det inte ska ut som en bunker inne i rummet. Får se hur jag gör med gardinerna och tyvärr har jag flyttat ut högtalarna så gott det går. Hifi och att bo hemma är ingen bra ide
Redigerat av Unregistereda73534df, 09 March 2009 - 12:07.