Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 20 April 2013 - 15:20
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Jag har inte högtalare längre som gör rättvisa en uppgradering av puppa. Planen i framtiden är ett par PMC eller Harbeth. Ett klass A slutsteg. Sen kan jag börja fundera på en Zyx. Men som det ser ut idag dröjer det ett par år. Allt har sin tid.....
Harbeth kan ju vara ett heltrevligt alternativ i rätt omgivning, har haft ett par hemma och saknar dom ibland.
Redigerat av Sidelakebob, 20 April 2013 - 15:34.
Postad 20 April 2013 - 15:38
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Håller inte med om att Benz Micros pickuper från Ace och uppåt är snälla när det gäller förmågan att återge bas och dynamik. Möjligt att så är fallet när man kombinerar dem med någon av Regas vinylsvarvar dock är det enl egna erfarenheter inte så om de kombineras med GyroDec eller VPI Classic. Jag tycker snarare att det är mycket fin bas- och dynamikåtergivning som utmärker Benz Micros PU:s.
I fallet med min Wood så lirar den även riktigt tung metal med bravur och passar ypperligt som rock'n roll PU även om den samtidigt har egenskaper att vara en finlirare. Den har generellt fina allroundegenskaper som absolut funkar kanon till flera olika musikgenrer.
Redigerat av GyroSE, 20 April 2013 - 15:44.
Postad 20 April 2013 - 15:39
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Jag tror mig ha ringat in 2 starka kandidater i Ace S L & DV20X L. Anar att man - när köpet är gjort- får låta locket på ASR vara avlyft några dar, när man: Lyssnar - justerar, osv... tills man hittat rätt!! Är det mer än impedance och gain som ska justeras? Jag är här helt grön då min nuvarande MM PU använder Riaan´s standard MM inställn.
gain å impendance så är det bara och kjøra  Har du sett nån bra tilbud på DV20mkl en god pris på den bør vurderas! Eftersom det diskuteras pickup karraktärer så legger ut han Norske Rudi som testat det mesta  inget facit men en god vägledning. läs först hur han kategoriserar http://www.hifisentr...ickuplista.htmloch listan http://www.hifisentr...di-pickupliste/
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 20 April 2013 - 18:00.
Postad 20 April 2013 - 15:52
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
gain å impendance så är det bara och kjøra Har du sett nån bra tilbud på DV20mkl en god pris på den bør vurderas!
Roger: Jag kom till samma sida när jag gick in på de båda länkarna - hittade inte listan som länk 2 skulle leda till Detta är bästa jag sett: http://shop.audiocon...oving-coil.htmlHittar du bättre så hojta till!! Kanske är 4950:- för mk I alldeles för högt då mk II kostar 5466:- från analogue seduction
Redigerat av Jörgen A., 20 April 2013 - 15:59.
Postad 20 April 2013 - 16:37
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Roger: Jag kom till samma sida när jag gick in på de båda länkarna - hittade inte listan som länk 2 skulle leda till
Detta är bästa jag sett:
http://shop.audiocon...oving-coil.html
Hittar du bättre så hojta till!!
Kanske är 4950:- för mk I alldeles för högt då mk II kostar 5466:- från analogue seduction
http://www.ebay.com/itm/Dynavector-20X2H-High-Output-MC-Cartridge-Made-in-Japan-/281095523806?pt=US_Record_Player_Turntable_Parts&hash=item4172994dde
Postad 20 April 2013 - 16:56
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Postad 20 April 2013 - 17:02
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Tyvärr är det en H (high output) -
Åh, sorry, noterade inte att du jagade low output.
Postad 20 April 2013 - 18:04
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Roger: Jag kom till samma sida när jag gick in på de båda länkarna - hittade inte listan som länk 2 skulle leda till
Nu kommer du nog till rätt sida
Postad 20 April 2013 - 18:18
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Harbeth kan ju vara ett heltrevligt alternativ i rätt omgivning, har haft ett par hemma och saknar dom ibland.
Harbeth är det näst bästa jag hört på de mässor jag besökt. (Det bästa är Wilson Sacha) Men det var dom största och WAF-faktorn är 0. Men jag kommer att begränsa mitt högtalarval till dom märken som har sitt ursprung hos BBC. PMCgubben tex började sin yrkesbana där. Svensk Roger: Jag har hoppat av hajfajtåget tillsvidare. Nu tar jag igen missade kn'll ett tag.
Postad 20 April 2013 - 19:12
keenan
-
keenan
-
Användare
-
-
131 inlägg
Medans ni har pratat lyx och drömmar för en som just nu studerar, iofs snart klar, har jag gjort två "fynd" idag.
Först en Lenco l75, ser fin ut men saknar en motvikt. Såg de gick att köpa för en dryg hundring på Ebay. Ska först hitta ett icke jordat uttag och se om den funkar. Gör den det ska den ut på blocket för lite mer än jag köpte den för.
Det andra "fyndet" var en tonarm till thorens td 165. Denna var inte komplett, den övre armen saknades. Men för det jag betalade för de båda så chansade jag att den går att strippa ner och använda röret till min thorens td 160, som har en liten böj på röret på tonarmen. De är lika långa vaf jag kunnat mäta. skillnaden är på slutet där vikten ska sitta. Bara se om det går annars sälja den i delar.
Men jag hoppas det funkar att byta rören så jag får njuta av ett rakt rör. Inte för att spelaren låter illa men jag tror det blir bättre både mentalt och föralldel ljudmässigt med en rak tonarm.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande? att byta rören från en tonarm 16 med vikter till en 160s 16 med fasta vikter?
Så jag är jävligt nöjd med min loppmarknads dag, även fyndat en del vinyl. Bland annat Pavlovs dogs andra och lite obskyr orgel folkmusik. Fem kronor plattan.
Postad 20 April 2013 - 19:19
tobben-e
-
tobben-e
-
Användare
-
-
143 inlägg
Fick Lyras Delos MC pu demad för mej idag..
KÄRLEK..
Mkt nyfiken på hur den skulle låta i min enkla rigg..
Postad 20 April 2013 - 20:32
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Fick Lyras Delos MC pu demad för mej idag..
KÄRLEK.. 
Mkt nyfiken på hur den skulle låta i min enkla rigg..
Om det är så bra som kärlek så finns det väl nästan inga hinder för att investera i en sådan?
Postad 20 April 2013 - 22:09
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Om det är så bra som kärlek så finns det väl nästan inga hinder för att investera i en sådan?
Jorå, en Kleos!
Postad 20 April 2013 - 22:13
Unregistereda50f5b49
-
Unregistereda50f5b49
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Jag har en snabb fråga om skivtillbehör.
Finns det någon vits med dessa störande typ "fleece" mattorna som man får med till rega-spelare?
De suger åt sig damm, och är ganska störande allmänt.
Vad kan man byta till?
Postad 20 April 2013 - 22:30
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Jag har en snabb fråga om skivtillbehör. Finns det någon vits med dessa störande typ "fleece" mattorna som man får med till rega-spelare? De suger åt sig damm, och är ganska störande allmänt.
Vad kan man byta till?
Byt till en "akrylmatta". Tex denna, http://www.analogues...s/AS-DM230.html
Postad 20 April 2013 - 23:21
Unregistereda50f5b49
-
Unregistereda50f5b49
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Byt till en "akrylmatta". Tex denna, http://www.analogues...s/AS-DM230.html
Ser riktigt nice ut! Tackar!
Postad 20 April 2013 - 23:32
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Håller inte med om att Benz Micros pickuper från Ace och uppåt är snälla när det gäller förmågan att återge bas och dynamik. Möjligt att så är fallet när man kombinerar dem med någon av Regas vinylsvarvar dock är det enl egna erfarenheter inte så om de kombineras med GyroDec eller VPI Classic. Jag tycker snarare att det är mycket fin bas- och dynamikåtergivning som utmärker Benz Micros PU:s.
I fallet med min Wood så lirar den även riktigt tung metal med bravur och passar ypperligt som rock'n roll PU även om den samtidigt har egenskaper att vara en finlirare. Den har generellt fina allroundegenskaper som absolut funkar kanon till flera olika musikgenrer.
Jocke: Wood lär vara en av de PU som likt en kameleont både kan vara mjuk och fin, för att sen slå till med full dynamik. Sen har du ju en riktig muskelanläggning i övrigt... Vilken impedence kör du Wood?
Postad 21 April 2013 - 06:38
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Kommer faktiskt inte ihåg i vilket läge jag ställde in min AVID Pulsus, var ett tag sen nu som jag monterade dit Wood. Får be att få återkomma frågan när jag kastat ett öga på switcharnas läge.
Postad 21 April 2013 - 09:02
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jocke: Wood lär vara en av de PU som likt en kameleont både kan vara mjuk och fin, för att sen slå till med full dynamik. Sen har du ju en riktig muskelanläggning i övrigt... Vilken impedence kör du Wood?
Det var en bra beskrivning på hur en grymt skön pickup kan vara! Nu finns det ju fina alternativ högre upp i stegen men där vågar inte jag vara med småbarn hundsvansar mm så Benz Wood is da shit for me. Vill slå ett litet slag för min andra pickup som för pengarna är en riktigt kap och det är en denon 103 som dock behöver en tyngre arm samt 3g i tracking force då funkar den fin fint. Ha det gött alla.....
Postad 21 April 2013 - 11:37
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Eftersom akryl-tallriken kommer högre upp än metalltallriken på min Music Hall-spelare blev tonarmens bakre del för låg när jag bytte till akryl-tallrik. Idag ändrade jag VTA, höjde armen lite så att det blev en mer rak linje när nålen ligger mot vinylen. Måste säga att jag aldrig trott att det skulle bli någon egentlig skillnad i ljudet. Ändå sitter jag här och tycker att hela ljudbilden mjuknade lite. Inbillar jag mig? Är det förhoppningen om att justeringar ändrar ljudet som grumlar mina öron?
Intressant erfarenhet är det. Oavsett inbillningskraftens inverkan.
Postad 21 April 2013 - 14:15
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Det skramlade ut ett Nottingham Analog Hyperspace drivverk för 12000kr på begagnatmarknaden och även en Nottingham Anna 10" tonarm för 8000kr. Känns som riktigt bra grejjer för pengarna?
Blev lite sugen att kanske slå till på drivverket för att ha som grund och sedan kunna botanisera lite mer bland tonarmar/pickups.
Redigerat av spuj, 21 April 2013 - 14:17.
Postad 21 April 2013 - 15:20
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Har ju detta drivverket själv spuj, det är verkligen en veldigt bra pris! för bra egentlig  Det man ska va obs med är om lageret är ok, man måste av med tallriken och kontrollera lager spetsen, har den blitt sliten pga misskött lagerolja blir det fort dyrt.
Deras bästa arm dessutom
Postad 21 April 2013 - 17:06
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Har ju detta drivverket själv spuj, det är verkligen en veldigt bra pris! för bra egentlig Det man ska va obs med är om lageret är ok, man måste av med tallriken och kontrollera lager spetsen, har den blitt sliten pga misskött lagerolja blir det fort dyrt. Deras bästa arm dessutom 
Okej! Det är så klart olustigt att köpa sådana här dyra grejjer begagnat, speciellt om man inte kan göra affären face to face och när man dessutom är ny inom vinyl.
Redigerat av spuj, 21 April 2013 - 17:07.
Postad 21 April 2013 - 17:35
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Eftersom akryl-tallriken kommer högre upp än metalltallriken på min Music Hall-spelare blev tonarmens bakre del för låg när jag bytte till akryl-tallrik. Idag ändrade jag VTA, höjde armen lite så att det blev en mer rak linje när nålen ligger mot vinylen. Måste säga att jag aldrig trott att det skulle bli någon egentlig skillnad i ljudet. Ändå sitter jag här och tycker att hela ljudbilden mjuknade lite. Inbillar jag mig? Är det förhoppningen om att justeringar ändrar ljudet som grumlar mina öron?
Intressant erfarenhet är det. Oavsett inbillningskraftens inverkan.
Ja det är så sant så, det är väldigt viktigt med rätt VTA, det gör en stor skillnad i ljud. En orsak till att tonarmar/verk med smidig VTA-justering är populära. Många håller på o justerar efter tjocklek på skivorna. Tycker själv att man gott kan nöja sig med två lägen, ett för tjockisar (180/200 g) och ett för slankare "standard skivor" ca 130 g. Lutar armen för mycket framåt blir ljudet lätt åt det spinkiga, tunna, vassa hållet, lutar den bakåt blir det mjukare, grumligare, flyter ihop, bumlig bas.
Postad 22 April 2013 - 06:10
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Lutar armen för mycket framåt blir ljudet lätt åt det spinkiga, tunna, vassa hållet, lutar den bakåt blir det mjukare, grumligare, flyter ihop, bumlig bas.
Tack! Användbar vägledning.
Postad 22 April 2013 - 08:41
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Ja det är så sant så, det är väldigt viktigt med rätt VTA, det gör en stor skillnad i ljud. En orsak till att tonarmar/verk med smidig VTA-justering är populära. Många håller på o justerar efter tjocklek på skivorna. Tycker själv att man gott kan nöja sig med två lägen, ett för tjockisar (180/200 g) och ett för slankare "standard skivor" ca 130 g.
Har absolut möjligheten att justera min tonarm efter tjockleken på skivorna, har testat den svängen men tröttnade ganska snart på att hela tiden finjustera tonarmen upp och ner även om det var smidigt. Det som gjorde att jag slutade med detta var främst att jag stundtals blev helt besatt av att justera tonarmen optimalt i stället för att njuta av musiken. Ställde därför in tonarmen i ett "gyllene" mellanläge där den funkar, låste den där och fokuserar sen dess mer än någonsin på musiken i stället...
Redigerat av GyroSE, 22 April 2013 - 08:48.
Postad 22 April 2013 - 08:46
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Har absolut möjligheten att justera min tonarm efter tjockleken på skivorna, har testat den svängen men tröttnade ganska snart på att hela tiden finjustera tonarmen upp och ner även om det var smidigt. Ställde därför in tonarmen i ett "gyllene" mellanläge där den funkar, låste den där och fokuserar efter detta mer än någonsin på musiken i stället...
Bra fokus och helt rätt inställning Gyro....
Postad 22 April 2013 - 12:07
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Har absolut möjligheten att justera min tonarm efter tjockleken på skivorna, har testat den svängen men tröttnade ganska snart på att hela tiden finjustera tonarmen upp och ner även om det var smidigt. Det som gjorde att jag slutade med detta var främst att jag stundtals blev helt besatt av att justera tonarmen optimalt i stället för att njuta av musiken. Ställde därför in tonarmen i ett "gyllene" mellanläge där den funkar, låste den där och fokuserar sen dess mer än någonsin på musiken i stället...
Håller också med. Lätt att tappa fokus ibland. Armen på min spelare är lite småkrånglig att ändra höjden på, så "'gyllene' mellanläge" låter fint.
Postad 22 April 2013 - 12:14
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Det är nog riktigt att det är lite petimeter-aktigt att ändra VTA efter skivtjocklek. Räknar man med en densitet för vinylen på 1,4 så blir skillnaden i tjocklek mellan en ca 180 g skiva o en ca 130 g dito ca 0,5 mm. Då blir alltså skillnaden mellan optimal VTA och "gyllene mellanläge" ca 0,25 mm, kan nog vara knepigt att uppfatta någon skillnad mellan dessa två lägen. Man kan förmodligen vara ganska nöjd när man hittat detta "gyllene mellanläge".
Postad 22 April 2013 - 13:37
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Det är nog riktigt att det är lite petimeter-aktigt att ändra VTA efter skivtjocklek. Räknar man med en densitet för vinylen på 1,4 så blir skillnaden i tjocklek mellan en ca 180 g skiva o en ca 130 g dito ca 0,5 mm. Då blir alltså skillnaden mellan optimal VTA och "gyllene mellanläge" ca 0,25 mm, kan nog vara knepigt att uppfatta någon skillnad mellan dessa två lägen. Man kan förmodligen vara ganska nöjd när man hittat detta "gyllene mellanläge".
Det är precis så jag resonerar. I grunden är det ju kärleken till musiken som gör att man håller på med den här hobbyn (i alla fall så är läget sådant för min del), synd när man tappar bort den och låter prylarna man spelar musiken igenom hamna helt i fokus....
Redigerat av GyroSE, 22 April 2013 - 13:40.
Postad 22 April 2013 - 20:00
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Här är en fin länk!
Bara luta er tillbaka o njuta.
Postad 24 April 2013 - 11:30
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Nu kommer du nog till rätt sida 
Tack för länkarna, med var en massiv genomgång - väldig massa info, mkt intressant! Kom på mig själv läsande, och kollande efter MC PU´s såpass mkt att jag glömde spela skivor... -Det är återställt nu - är mkt nöjd med min nuvande MM PU - så jag kan lugna mig... det kommer bli en MC, så småningom!
Postad 24 April 2013 - 11:55
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Här är en fin länk! http://vimeo.com/62377436
Bara luta er tillbaka o njuta.
Tog ett tag att lyssna igenom allt. Intressant föredrag, gick väl delvis lite över huvudet på en med all ljud- och elektroteknik. Det är attså enl. mr Ledermann moving iron pu som gäller och givetvis helst då med nålarmen gjord av kaktustagg, inspirerad av Frank Schröder. Listpriset på en sådan, Hyperion (O)CL, ligger tydligen på ca 7000 $. Skulle bra gärna vilja höra en iaf.
Postad 24 April 2013 - 12:41
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har inte korrigerat min VTAVet inte vad jag kan ta till för bra instrument för det? Nu har jag nyligen både bytt botteplatta + ny puppa. Jag har för mig att den nya bottenplattan bidrog till att tallriken blev aningen högre. På bilden försökte jag att illustrera hur armen ligger i relation till tallriken i nedsänkt läge. Jag vet nu att man kan beställa Regas egen VTA adjuster.
Bifogad fil(er)
-
vta.jpg 855.1K
13 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 24 April 2013 - 13:05.
Postad 24 April 2013 - 13:22
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Jag har inte korrigerat min VTA
Vet inte vad jag kan ta till för bra instrument för det? Nu har jag nyligen både bytt botteplatta + ny puppa. Jag har för mig att den nya bottenplattan bidrog till att tallriken blev aningen högre. På bilden försökte jag att illustrera hur armen ligger i relation till tallriken i nedsänkt läge.
Jag vet nu att man kan beställa Regas egen VTA adjuster.
Adjustern kostar väldigt lite hos analogue sed. - kommer snabbt direkt till brevlådan i en jiffipåse - har själv en 2mm platta som väntar på att få tjänstgöra vid PU-byte -Kör utan matta så länge!!
Postad 24 April 2013 - 13:36
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Adjustern kostar väldigt lite hos analogue sed. - kommer snabbt direkt till brevlådan i en jiffipåse - har själv en 2mm platta som väntar på att få tjänstgöra vid PU-byte -Kör utan matta så länge!!
Finns det olika mått till rega för om inte bilden lurar mig så ser det ut att behövas mer än 2mm? Har du skutmått eller en nogrann libell som är ganska liten så kan du alltid kolla läget på armröret för det skall väl vara i våg. Det finns många sätt men är du osäker så beställ ett kit. HaD mvh Jas
Postad 24 April 2013 - 16:13
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Funkar la bra med vanliga brickor från närmaste järnhandel oxå. Så kan du testa om det behövs
2mm eller mer först. Den behöver definitivt höjas i alla fall.
Postad 24 April 2013 - 16:47
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Glidtassen! Jag skulle satsa på en sådan här som också är användbar när ev azimuth skall ställas in: http://www.ebay.co.u...=item3a8089432b
Redigerat av GyroSE, 24 April 2013 - 16:53.
Postad 24 April 2013 - 17:38
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Jag har inte korrigerat min VTA
Vet inte vad jag kan ta till för bra instrument för det? Nu har jag nyligen både bytt botteplatta + ny puppa. Jag har för mig att den nya bottenplattan bidrog till att tallriken blev aningen högre. På bilden försökte jag att illustrera hur armen ligger i relation till tallriken i nedsänkt läge.
Jag vet nu att man kan beställa Regas egen VTA adjuster.
Bilden kan som sagt lura en, men på den ser det ut som om tonarmsbasen skulle behöva upp minst ca 0,5 cm. Utgångspunkten för VTA-justering ska ju normalt vara att toarmens centrumlinje ska vara paralell med skivan/tallriken (samt i våg). Sedan får man finjustera efter vad man tycker låter bäst. (Bl.a beroende av av att pu'n kanske inte är riktigt 100 %-ig vad beträffar nålarmens läge mm.)
Postad 24 April 2013 - 19:44
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Hittade den här bilden på nätet. Verkar som ett billigt och bra sätt att kolla VTA, om man fortfarande har ett kassettfodral kvar förstås.
Postad 25 April 2013 - 08:19
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag håller med erJag tror att armens VTA måste korrigeras minst 5mm. Och jag kommer att åtgärda det genom att fixa Regas egna manick. Men efter det kommer jag nog ligga lågt med uppgraderingar. Om jag går vidare och fixar en ny spelare kommer jag nog börja från grunden: noga utvalt drivverk, välja en tonarm och försöka hitta en puppa som matchar tonarmen. Jag kan behålla min P3-24 och börja bygga på en ny spelare som får ta tid på sig. Jag har drömt om AVID och Michell under många år, men det har aldrig blivit av. Om jag skulle välja någon av dessa vandrar priset för en fullt utrustad spelare till minst 30 000:- Annars har Clearaudio deras Performance SE.
Redigerat av Glidtassen, 25 April 2013 - 08:21.
Postad 25 April 2013 - 08:52
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Glidtassen! Jag skulle satsa på en sådan här som också är användbar när ev azimuth skall ställas in: http://www.ebay.co.u...=item3a8089432b
Går det och ställa azimuth på Rega armar?
Postad 25 April 2013 - 12:06
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Går det och ställa azimuth på Rega armar?
Har inte Rega själv men det är tveksamt. Gissar att man får använd inlägg i pu-fästet. http://www.vinylengi...hp?f=32&t=49280
Postad 25 April 2013 - 15:22
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Har inte Rega själv men det är tveksamt. Gissar att man får använd inlägg i pu-fästet.
http://www.vinylengi...hp?f=32&t=49280
Man måste nog shimsa ja! allt før plundrigt!
Postad 25 April 2013 - 15:55
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Köpte små brickor från Claes OhlssonDetta kostade mig 20:- och kände att jag var tvungen att testa innan jag beställer ett kit från Audio Analouge. Jag lade fyra st brickor mellan varje skruv i tre-punktsfästet. Det tog mig kanske en 20 min att skruva loss och fästa allt ihop. Mitt hörselminne är kanske inte att lita på, men jag tycker att ljudbilden klarnade en aning. Det handlar inte lika mycket om timing, utan mer detaljer och fokus. Om ni jämför med ovanstående bild så ser ni att tonarmen sluttade lite bakåt förut.
Redigerat av Glidtassen, 25 April 2013 - 15:56.
Postad 25 April 2013 - 18:56
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Har gjort azimuth justeringar med en Fozgometer då märker man hur lite som ska till før att det blir stora utslag! att använda spegel blir bara gissning likevel, fast jag fel justera såg det ok ut med spegel ändå. http://www.musicdire...ange-meter.aspx
Postad 25 April 2013 - 22:33
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har lyssnat under hela kvällenDet är verkligen skillnad, musiken sjunger mer. Jag vet inte, det låter skumt men musiken låter mer "Självklar" nu. Att fixa VTA var verkligen ett lyft.
Redigerat av Glidtassen, 25 April 2013 - 22:33.
Postad 26 April 2013 - 06:15
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Har lyssnat under hela kvällen
Det är verkligen skillnad, musiken sjunger mer. Jag vet inte, det låter skumt men musiken låter mer "Självklar" nu. Att fixa VTA var verkligen ett lyft.
Bra Tassen Det har ju alltid varit så att var del måste få rätt förutsättning för att kunna prestera bra och pickuppen är ju lite kinkig med dessa små vinklar. Kul också att du gillade det du hörde. Idag bär det av till Jönköpings sweetspot mässa för att finna nya spännande lösningar och givetvis vinylskivor i stora hallen. Ha en bra helg alla mvh Jas
Postad 26 April 2013 - 07:05
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Antingen inbillar jag mig under gårdagen. Men jag känner att musiken har fått en boost av energi, att saker landar mer på rätt plats och hur ett flyt infunnit sig. Jag kommer förmodligen att modda med en riktigt verktyg för VTA som t.ex Regas egen VTA-adjuster, även om jag vet att det är flera som säljer dessa. Visst funkar det estetiskt med dessa brickor, men man måste lägga dem i rakare linjer för att de inte skall dra blicken till sig. Av de framgångsrika uppgraderingar jag gjort på min Rega, och utifrån de mest påtagliga intrycken skulle jag lista dem enligt följande: 1. Nytt RIAA (HEED Questar): Kopplade in ett låne-ex hemma, och tyckte det lät bättre än mitt föregående Vincent PHO-111. Lät RIAAT från HEED stå på över natten, och dagen därpå: - waaaooooowww, måste köpa detta!
2. Ny puppa: 2M Blue: Fylligare ljudbild, musiken fick en mjukare karaktär utan att tappa detaljer.
3. VTA: Justerade VTA:n med hjälp av små distansbrickor från Claes Ohlsson. Detta gav en större ljudbild, ett mer övertygande flyt i musiken.
4. Ny bottenplatta för tallriken: Jag gav ISOsub GT2S en chans: bättre timing i musiken.
5. Byte av drivrem: Köpte Regas "White Belt", denna rem gav ett märkbart bättre grepp runt bottenplattan. Tidigare gnällde den svarta remmen vid varje start: Squeeeeeeek! i några sekunder vid start.
Redigerat av Glidtassen, 26 April 2013 - 07:18.
Postad 26 April 2013 - 07:19
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Antingen inbillar jag mig under gårdagen.
Men jag känner att musiken har fått en boost av energi, att saker landar mer på rätt plats och hur ett flyt infunnit sig. Jag kommer förmodligen att modda med en riktigt verktyg för VTA som t.ex Regas egen VTA-adjuster, även om jag vet att det är flera som säljer dessa. Visst funkar det estetiskt med dessa brickor, men man måste lägga dem i rakare linjer för att de inte skall dra blicken till sig.
Du inbillar dig inte det minsta. Med tanke på din tidigare vinkel så finner jag det fullt uppenbart att du är närmare sanningen nu. Erkänn att det är aningen roligare ljud som sprudlar lite mer av glädje o nyanser.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|