Postad 10 March 2009 - 19:29
Postad 10 March 2009 - 19:38
En Långe Jan brukar finnas på de flesta belysningsbutiker. Min kostade ca 300 kr. Var lite krånglig att sätta upp dock. Men det var helt klart värt det, blev skitsnyggt!
Postad 10 March 2009 - 23:12
Sitter kontakten i taket någorlunda nära? Jag uppfattar det som att du vill förskjuta lampan en liten bit så den hamnar över bordet, korrekt? Isåfall tycker jag att du ska göra som jag: Köp en s.k. Långe Jan, en anordning som man fäster i den befintliga kroken som har en "arm" ut där lampan kan hänga ner. Eftersom armen är justerbar kan man få lampan exakt var man vill utan att borra nytt hål. Så länge det är en hängande taklampa och inte någon plafond eller liknande såklart.
En Långe Jan brukar finnas på de flesta belysningsbutiker. Min kostade ca 300 kr. Var lite krånglig att sätta upp dock. Men det var helt klart värt det, blev skitsnyggt!
Nej jag kan tyvärr inte använda en sådan, kontakten sitter inte i höjd med bordet utan behöver dra den först rätt ut och sen 1 dec åt vänster. Sitter inget alls i taket som det är nu. Lampan som ska upp är den här:
Postad 11 March 2009 - 06:23
Postad 11 March 2009 - 13:09
Postad 11 March 2009 - 15:51
Slagborren fram. och plugg och skruv i hålen. Tänk bara på att markera ut så lampan hamnar precis där du vill ha den... min hamna en cm snett tycker jag. Ingen mer än jag som ser det, men jag stör mig, blir att borra nya hål igen..
Slagborr, plugg och skruv/skruvkrok är den bästa lösningen för din lampa (byggde en likadan själv för några år sedan.) Tänk på att din lampa inte väger särskilt mkt varför du med fördel kan välja hyfsat små plugg och skruv, vilket förmodligen är snyggare än att ha stora, iögonfallande krokar. Vidare, om / när du bestämmer dig för byta lampa så kan små hål ibland repareras utan att du behöver måla om hela taket..
Postad 11 March 2009 - 21:02
Visst - kostar en slant, men du kommer att få använding av detta många ggr.
Postad 18 March 2009 - 07:29
Postad 18 March 2009 - 09:31
Jag skulle nog skita i att köpa från rusta utan hyra en ordentlig hilti istället. Går bra mycket snabbare
Borrade hål tvärs genom taket mellan två våningar i veckan med ett enmeters borr, gick som tåget med min hilti.
Jag köper normal bara kvalitetsverktyg, men just borrhammare har jag köpt från biltema för att slippa vara rädd om den över huvud taget. Faktum är att den fungerar hur bra som helst.
Skilj på borrhammare och slagborrmaskin, slagborrmaskiner är inget att ha i betong.
Postad 18 March 2009 - 09:38
Postad 18 March 2009 - 09:50
Det låg ca 3 cm in i taket. Det tog ca 2 sek för min borrhammare att ordna det
Vi fick 14 lägenheters vatten i vårt vardagsrum den söndagkvällen!
Jul och nyår tillbringade vi med torkfläktar och utan golv! Jättekul med 2 småbarn!
Sedan dess anänder jag ALLTID en detektor!
Varför jag inte använde det denna gång berodde på att fastighetsvärden sa att i
det taket fanns endast betong! Säkert!
Men nu skrattar man åt det. Tur är väl det!
Redigerat av Bonoman, 18 March 2009 - 11:45.
Postad 18 March 2009 - 11:20
slagborrmaskiner är inget att ha i betong.
beror på vad det är för betong..
Postad 18 March 2009 - 12:25
Någon som har erfarenheter av Biltemas borrhammare?
Funderar på http://www.biltema.s.....\17-076_l.jpg
Känns lite ovärt att köpa en Hilti då jag andvänder det så sällan, men känns samtidigt trist att behöva låna en ordentlig jävel så fort man ska sätta upp något.
"Max. borrkapacitet betong: Ø 28 mm, stål: Ø 13 mm, trä: Ø 40 mm."
Postad 18 March 2009 - 13:07
Postad 19 March 2009 - 20:11
Postad 20 March 2009 - 19:47
Postad 20 March 2009 - 19:56
Hahaha
Redigerat av Unregistered6332cbbb, 20 March 2009 - 19:57.
Postad 20 March 2009 - 22:26
Postad 21 March 2009 - 21:45
Och oj.. Bytet av borr har gjort mer än byte av maskin..
När jag renoverade min gamla lägenhet så borrade jag djupa hål i taket snabbare än farsan gjorde i en liten träregel..
Sedan dess kör jag enbart med DeWalts borr.. Funkar alltid kanon.. Nästan oavsett hur dålig maskinen är..
Redigerat av Darth Tojayz, 21 March 2009 - 21:56.
Postad 21 March 2009 - 21:52
Postad 21 March 2009 - 21:57
Men som sagt.. Bra borr har behövts..
Postad 23 March 2009 - 12:57
Drog 2 nya hål i taket idag för dragning av sekundär cat5 kabel till x10 styrningen och det blev riktigt bra.
Postad 23 March 2009 - 16:56
Fast står man i mjukisbyxor med badtofflor och jobbar kvittar det vilka verktyg man har, man ser ut som en amatör ändåmen å andra sidan ser man proffsigare ut med dyra verktyg
Såg att det gick att köpa riktiga slagborrmaskiner på jula osv, för ganska billig peng nu med.. Ordentliga borr bara så
Redigerat av Nomad, 23 March 2009 - 17:11.
Stavar ju så illa...
Postad 19 February 2011 - 10:45
Inte ofta man hör en hantverkare säga, "bäst och inte lägga så mycket pengar på en kvalitetsmaskin eftersom jag använder den hårt och mycket"
Postad 19 February 2011 - 10:51
Brorsan tänker lite fel va!
Inte ofta man hör en hantverkare säga, "bäst och inte lägga så mycket pengar på en kvalitetsmaskin eftersom jag använder den hårt och mycket"
+1 på den. Finns en anledning till att man köper kvalité, det håller längre...
Postad 19 February 2011 - 22:56
För det mesta köper jag kvalitetsverktyg, men just borrhammare betalade jag 299kr för hos harald nyborg, det finns en modell som man hittar lite överallt med olika färg på ena kåpan (Julas billiga (s)Meec är en variant, tror BestTools har en med).
Verkar som att tillverkaren har hittat en bra design som håller.
Postad 20 February 2011 - 19:36
Blir också galen på grannar som använder maskiner som låter som bålgetingar när dom ska sätta upp något i hård betong, sist kilade jag över och borrade klart alla deras hål på några minuter och bad dom komma förbi nästa gång dom ska borra i betongen. Ska fasen inte ta flera minuter att göra ett enda hål..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
18 bilder
158 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?