QNAP NMP-1000
(Mediaspelare)
|
4
|
(4)
|
Inga priser |
Postad 02 January 2010 - 23:10
Ja det fungerar på iso filer med DVD menyer
Kanon!
Tack för svaret!
Jag trodde inte det var någon som hade denna maskin
Men jag ser att du har en. Är det något du inte är nöjd med?
Jag skulle vilja bläddra i bland filmerna med omslagsbilder och gärna med IMDB-koppling. Vet du om man kan få till det med NMP-1000?
Är NAS'en och torrentklienten snabb i den??
Postad 04 January 2010 - 18:53
Att bläddra mellan filmerna med omslagsbilder går ej men det är många som skriver det på forumet till Qnap för framtida uppdateringar så kanske i framtiden. Jag andvänder inte Torrenten på den, har gjort det i början men då var den kass myyyycket långsam men den uppdateras ju oxå. Så jag vet inte kanske är bättre nu. Har ändå ingen hårddisk i den nu.
Postad 20 January 2010 - 19:00
Redigerat av Nightrider-xXx, 20 January 2010 - 19:03.
Postad 20 January 2010 - 21:30
klarar qnap av de nya HD formaten? hur pass prisvärd är denna maskin om man jämför mot andra tex tvix? krånglar denna maskin mycket? Mvh
Jag fick hem min maskin igår afton så jag har bara hunnit testa den lite genom att koppla upp den mot mitt NAS (Qnap 419P) och köra lite Chuck 720p. Funkade klockrent.
Har en Tvix 6500 också som jag inte kopplat upp mot NAS:et ännu då den har egen disk i sig ännu.
Den klarar alla HD-ljudformat vilket inte alla andra maskiner officiellt stödjer och Tvix 6600 inte alls ännu.
/Micke
Postad 20 January 2010 - 22:43
Jag fick hem min maskin igår afton så jag har bara hunnit testa den lite genom att koppla upp den mot mitt NAS (Qnap 419P) och köra lite Chuck 720p. Funkade klockrent.
Har en Tvix 6500 också som jag inte kopplat upp mot NAS:et ännu då den har egen disk i sig ännu.
Den klarar alla HD-ljudformat vilket inte alla andra maskiner officiellt stödjer och Tvix 6600 inte alls ännu.
/Micke
får man fråga varför du både har en tvix och en qnap?
hör gärna av dig hur du upplever qnappen
Postad 21 January 2010 - 00:39
Läste något om att vissa spelare inte klarade av det.
/Fredrik
Postad 21 January 2010 - 11:58
får man fråga varför du både har en tvix och en qnap?
hör gärna av dig hur du upplever qnappen
Tvix:en hamnar i sovrummet och Qnap:en hamnar i biorummet. Tvix:en för hög för mitt utrymme i biorummet och sedan ville jag ha en burk som är certad för alla HD-ljud och som dessutom förstår Nätverksuppspelningsbehov.
Båda burkarna är kopplade via Homeplugs (Zyxel 401v3) till mitt NAS.
Ska testa utförligare i helgen och återkommer med rapport.
/M
Postad 21 January 2010 - 13:13
Postad 22 January 2010 - 11:31
vet någon hur denna står sig mot en Squeezebox vad gäller musikuppspelning? Har nu en gammal Tvix hemma och är på jakt efter en bättre musikspelare och det skulle ju vara skönt om man slapp ha fler än en produkt hemma för uppspelning av olika typer av media...
Exempelvis denna vs Squeezebox Touch/classic för musikhantering?
Postad 22 January 2010 - 15:22
Hej,
vet någon hur denna står sig mot en Squeezebox vad gäller musikuppspelning? Har nu en gammal Tvix hemma och är på jakt efter en bättre musikspelare och det skulle ju vara skönt om man slapp ha fler än en produkt hemma för uppspelning av olika typer av media...
Exempelvis denna vs Squeezebox Touch/classic för musikhantering?
Jag har inte testat QNAP'en, så det är möjligt att den skiljer sig i det här avseendet, men jag har provat ett antal andra mediaspelare, och ingen av dem har speciellt bra musikhantering, varken med TV/projektorn igång eller utan.
Så sannolikheten är stor att en squeezebox är det klart bästa alternativet. Själv kör jag med den inbyggda mediaklienten i min förstärkare för musik, och det fungerar alldeles ypperligt!
Postad 24 January 2010 - 16:25
Tvix:en hamnar i sovrummet och Qnap:en hamnar i biorummet. Tvix:en för hög för mitt utrymme i biorummet och sedan ville jag ha en burk som är certad för alla HD-ljud och som dessutom förstår Nätverksuppspelningsbehov.
Båda burkarna är kopplade via Homeplugs (Zyxel 401v3) till mitt NAS.
Ska testa utförligare i helgen och återkommer med rapport.
/M
har du hunnit testa den något? vad har du att säga om den?
Postad 24 January 2010 - 17:42
har du hunnit testa den något? vad har du att säga om den?
Den funkar och över wired anslutning så spelar den upp allt, över Homeplugs så klarar den inte av 1080p, men det är ju inte spelarens fel och samma sak gäller för min Tvix 6500.
Har en gång låst sig mitt i en film efter ca 51.09 (Up), men inte om det var ett fel från nätverket eller ej.
Menysystem funkar enkelt och snabbt, har kanske inte lika många inställningsmöjligheter som Tvixen, men det kan iofs bero på att jag inte läst manualen ännu
/Micke
Postad 24 January 2010 - 19:03
Den funkar och över wired anslutning så spelar den upp allt, över Homeplugs så klarar den inte av 1080p, men det är ju inte spelarens fel och samma sak gäller för min Tvix 6500.
Har en gång låst sig mitt i en film efter ca 51.09 (Up), men inte om det var ett fel från nätverket eller ej.
Menysystem funkar enkelt och snabbt, har kanske inte lika många inställningsmöjligheter som Tvixen, men det kan iofs bero på att jag inte läst manualen ännu
/Micke
Okey, jag kommer ej köra över nätverk utan sätta i en HDD på 2TB, men hör gärna av dig om en vecka igen när du hunnit testa den lite mer, är du mer nöjd över denna än tvixen?
Postad 30 January 2010 - 13:46
Har en tvix 6500 idag men nätverksstödet är inte så bra i den och dessutom är menyerna långsamma.
Någon som vet om Qnap:en har inbyggd WIFI?
Har någon testat ISO filer med textning om det fungerar felfritt. Vet att netgear har haft lite problem med det.
Annars verkar Qnap:en vara en bra spelare.
/Peter
Redigerat av Boggan, 30 January 2010 - 13:48.
Postad 31 January 2010 - 06:55
Vet fortfarande inte om Qnap är bättre (skulle kunna tänka mig det eftersom den kostar det dubbla mot Xtreamern)
/Ralph
Postad 02 February 2010 - 10:09
Funkar det bara att bläddra bland filer och spela upp musik om tv är avstängd, dvs displayen används?
Ja, men då det bara är en rad i displayen så bör man ha lite koll på vad man letar efter och vart det ligger
Postad 02 February 2010 - 10:14
Funderar på att uppgrader till antingen Qnap NMP-1000 eller Netgear EVA9150.
Har en tvix 6500 idag men nätverksstödet är inte så bra i den och dessutom är menyerna långsamma.
Någon som vet om Qnap:en har inbyggd WIFI?
Har någon testat ISO filer med textning om det fungerar felfritt. Vet att netgear har haft lite problem med det.
Annars verkar Qnap:en vara en bra spelare.
/Peter
Hur är din 6500 uppsatt i nätverket idag? Tycker min är snabb i menyer men jag kör trådat.
Qnap:en spelar upp ISO-filer med textning utan problem vad jag kunnat se men jag har bara tvärkollat för att se att det funkade. (Jag tog min dvd Alla vi barn i Bullerbyn, brände till .img och döpte om filändelsen till .iso och testade sedan att spela upp den med text aktiverad).
Postad 04 February 2010 - 21:04
/Micke
Antar att du har hunnit testa den nu, skriv ner en utvärdering om vad du tycker om den, neg samt pos, om du vill.
Postad 04 February 2010 - 21:32
Antar att du har hunnit testa den nu, skriv ner en utvärdering om vad du tycker om den, neg samt pos, om du vill.
Jag tycker att den funkar bra.
Har spelat upp allt jag slängt på den över trådat nätverk. Menysystemet kunde kanske vara lite smidigare, framförallt den sista recensionen på Qnaps hemsida stämmer med att left-knappen kan bli lite fel ibland.
Känns lite stabilare än min Tvix 6500 som fortfarande kan få lite frispel och låsa sig totalt.
Lite enklare än Tvix att få att funka över nätverk, bildmässigt är det dock ingen skillnad då det rullar som det ska.
Ungefär lika snabb som Tvix till uppstart (Tvixen har blivit snabbare utan intern HDD). Tvixen känns eventuellt lite snabbare i menysystemet över nätverk faktiskt.
Båda maskinerna kopplat mot en Qnap 419p NAS över tråd.
Postad 08 February 2010 - 10:12
1) Kan den resuma alla filtyper (mkv/iso...) om man avbryter tittandet för att se vidare senare?
2) Stöder den MKV med bitmappade subtitles (som "Handbrake" skapar?)
3) Då jag bara har en stereo LCD TV, kan den downmixa DTS/dylikt till stereo? Popcorn Hour A-110 hade seriösa volymproblem med just nermixning vill jag minnas.
Jag har redan en QNAP NAS och vet vilken superkvalité deras produkter har så förväntningarna på denna är rätt höga..
Postad 02 March 2010 - 20:17
Jag funderar rejält på att köpa denna men undrar över hur den klarar uppspelning av m2ts-filer (bluray) samt att byta audio och subtitles för dessa?
Postad 06 March 2010 - 20:16
Ingen aktivitet i denna tråd på ett tag. Hoppas att nån läser bara
![]()
Jag funderar rejält på att köpa denna men undrar över hur den klarar uppspelning av m2ts-filer (bluray) samt att byta audio och subtitles för dessa?
Den klarar av m2ts-filer men då jag har så få av dem så har jag faktiskt inga med dubbla audio eller dubbla subtitles so far.
/Micke
Postad 07 March 2010 - 14:14
Den klarar av m2ts-filer men då jag har så få av dem så har jag faktiskt inga med dubbla audio eller dubbla subtitles so far.
/Micke
Jättetack för svaret! Den väljer alltså subtitle automatiskt om det finns minst en i strömmen?
Postad 10 March 2010 - 23:55
Jättetack för svaret! Den väljer alltså subtitle automatiskt om det finns minst en i strömmen?
frågan är om det finns en undertextmeny i qnapen så man kan ändra själv till vilken text man vill ha?
Postad 11 March 2010 - 10:24
frågan är om det finns en undertextmeny i qnapen så man kan ändra själv till vilken text man vill ha?
Som på de flesta mediaspelare så bläddrar du med subtitle-knappen mellan de olika subtitles som finns i en containerfil. Skulle det vara en iso-fil så väljer du som vanligt som på en dvd-spelare.
Personligen remuxar jag alltid bort alla olika ljud- och textfiler som inte är engelska/svenska för att få ned filens storlek.
Postad 12 March 2010 - 15:20
Personligen remuxar jag alltid bort alla olika ljud- och textfiler som inte är engelska/svenska för att få ned filens storlek.
Japp, samma här. Ursprunget till min fråga om m2ts och subtitles var att jag hört/läst/upplevt själv att det är problem med att komma åt texterna som finns i m2ts-strömmen. VLC klarar det t.ex. inte alls. Inte ens om man extraherar texten från strömmen och skapar en srt-fil med samma namn. Om QNAPen klarar detta tror jag att jag köper den direkt
ISO-filer verkar det aldrig vara några problem med så där förutsätter jag att QNAPen klarar av att byta både ljud och text.
Postad 08 April 2010 - 00:31
Postad 08 April 2010 - 07:11
Men om jag fattat rätt klara inte en popcorn att spela upp hd-ljud från en mkv-fil? Någon som vet om Qnap:en klara hd-ljud?
Enligt uppgift ska QNAPen klara HD-ljud från alla filformat, men eftersom jag inte äger en själv har jag inte kunnat se det i verkligheten. Begränsningen finns precis som du säger i Popcornen, HD-ljud från mkv fungerar inte. Från .ts och .m2ts fungerar det däremot.
Postad 08 April 2010 - 16:33
Postad 10 April 2010 - 06:29
Ok det låter ju lovande. Men är det någon som har en som vet om det funkar eller inte? Tacksamm för svar och gärna lite info om hur den funkar i övrigt. Kliar lite i fingrarna att köpa en nu
Enligt tidigare svar:
Svaret på dina frågor (engelska)
1) Can it also send HD audio to a decoder regardless of file format? PCH (popcorn Hour) has a limitation that it can only pass on it from ts or m2ts files, it seems, and it becomes a bit worthless when it does not work with MKV ...
A:yes, NMP can send HD audio regardless of file format
Så stor är inte tråden så man inte orkar bemöda sig med att läsa den:D
Postad 22 April 2010 - 13:27
Postad 22 April 2010 - 18:39
Postad 30 April 2010 - 16:13
Postad 30 April 2010 - 16:16
Jag menar då att jag ska lägga data på hdd:en som sitter i Qnapen och inte för att spela upp från datorn eller nas diskenHej igen!! Är det någon som vet hur man får bättre överföringshastighet till Qnap NMP-1000?? Kommer bara upp i 4,5 mb/s när jag för över från datorn eller nas disken. Men om jag skickar från datorn till nas disken kommer jag upp i 25-26 mb/s. Kör allt på 1Gbits nätverk så borde inte vara det som spökar. Har gjort en hel del tester men får det inte att gå snabbare. Har även testat att köra datorn direkt mot qnapen men samma resultat. Tacksamm för hjälp
Postad 17 May 2010 - 09:02
Jag menar då att jag ska lägga data på hdd:en som sitter i Qnapen och inte för att spela upp från datorn eller nas disken
Jag tror att det är processorn i QNAPen som begränsar, och att den inte klarar av att ta emot data snabbare än så helt enkelt.
Popcorn Hour A-110 har ungefär samma maxhastighet, och om jag inte missminner mig är det likadana, eller snarlika, processorer i dem.
Postad 25 May 2010 - 13:55
Jag har dock en liten undran:
Kan man liksom välja vad som ska spelas upp via någon slags webGUI eller så?
Den ska användas till bild och reklamfilms-visare tre mil bort från mig. Så behöver kunna göra ganska mycket via remote...
Vet inte hur jag ska förklara mer ingående, men en recension av nätverksstödet och ev. webgui eller remote-gui vore super!
Postad 11 July 2010 - 21:45
Det var ett tag sedan det var aktivitet i denna tråden, men jag hoppas att någon kan svara på min fråga.
Har precis köpt mig ett Qnap TS-210 NAS och hade tänkt att bland annat ha det till att streama barnens filmer till min PS3:a.
Men det visade sig att TwonkyMedia inte vill visa upp ISO eller andra IMG-filer för uppspelning. SÅ valet är att konvertera samtliga till annat format eller så kikade jag på NMP-1000, så min fråga lyder.
Kan man streama ISO-filer och samtidigt bibehålla eventuella under texter (givetvis om det innehåller undertexter). Om så är fallet så får det bli till att slå till på en sådan inom kort.
Tack på förhand.
/Michael
Postad 18 July 2010 - 16:52
vill att den skall klara av dts-hd m.m
laggar det när man ser på bluray filmer?
klarar den av att spela upp alla format som finns ute?
eller ska man satsa på någon annan mediaspelare som är bättre än denna?
dock skall den klara av det jag skrev ovan.
mvh
Postad 26 July 2010 - 00:27
Hek,
Det var ett tag sedan det var aktivitet i denna tråden, men jag hoppas att någon kan svara på min fråga.
Har precis köpt mig ett Qnap TS-210 NAS och hade tänkt att bland annat ha det till att streama barnens filmer till min PS3:a.
Men det visade sig att TwonkyMedia inte vill visa upp ISO eller andra IMG-filer för uppspelning. SÅ valet är att konvertera samtliga till annat format eller så kikade jag på NMP-1000, så min fråga lyder.
Kan man streama ISO-filer och samtidigt bibehålla eventuella under texter (givetvis om det innehåller undertexter). Om så är fallet så får det bli till att slå till på en sådan inom kort.
Tack på förhand.
/Michael
Hej!
Har en Qnap NMP-1000 och ISO filer från "DVD" går bra att streama till den. Gör det själv från en nätverksdisk. Där emot får jag de inte att funka med IMG rakt av. Givetvis går det att spela upp undertexter som är med på filmerna.
Postad 26 July 2010 - 00:40
Nu har ju denna produkt funnits ute ett tag så är den värd pengarna eller är det skräp?
vill att den skall klara av dts-hd m.m
laggar det när man ser på bluray filmer?
klarar den av att spela upp alla format som finns ute?
eller ska man satsa på någon annan mediaspelare som är bättre än denna?
dock skall den klara av det jag skrev ovan.
mvh
Hej!
Har bara gjort några tester med "riktig" bluray och har lyckats fått ut hd-ljud på alla filmer utom en. Har inte haft lagg som varit irriterande dock möjligtvis något hack men knappt märkbart. Men för att spela riktig bluray måste man göra om den från ISO till BDMV format innan man spelar. Går att spela från ISO men då laggar det. Stödjer nästan alla format jag prövat men inte lyckats spela en IMG fil från en DVD rakt av men ISO går bra. Men i övrigt mycket nöjd med min. Kör mycket hd-film typ 7-8 Gb mkv filer och de funkar bra rakt av.
Postad 30 September 2010 - 11:56
Postad 25 October 2010 - 09:04
Nu kommer en 1080p-version. Engadget
Jamfor mot gamla dubbelt sa snabb.
http://qnap.com/imag...arison_NMP.html
Postad 08 February 2011 - 00:45
mvh/ Daniel
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild.
8 bilder
277 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?