vilken sub, 18",18" eller 18" ?
72 svar till detta ämne
Postad 16 March 2009 - 13:16
the3one
-
the3one
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej! Kommer iförskaffa mig en bas inom kort. vet dock inte vilken jag ska ta. Har letat en del och hittat en bra sida med ett flertal intressanta basar. Men vet inte vilken jag ska köpa. Budgeten ligger mellan 3-4 tusen. Och det ska vara kvalite på den och ett riktigt tryck. Jag har planerat att ha den i ett relativt litet rum. Men för det behöver man ju inte köra på för fullt. Därimot hade man kunnat flytta den till ett större rum på fester och liknande. Jag vet inte mycket alls om högtalare, basar och liknande så jag vet inte heller vad jag ska köpa men ni kanske kunde ta er en titt och kommentera vad ni tycker. Hur som helst så ska det vara riktigt tryck i den, Nånting som kommer kännas i hela huset. Efter detta inköp kommer jag inte ha för mycket pengar till förstärkare, så man kanske ska leta upp en bas som kan drivas av en förstärkare med lite watt. Har ni tid över får ni gärna hjälpa mig leta fram en förstärkare också. Här är några av de basar jag kollat på. Men vilken ska jag välja? ------------------- http://www.billebro....t...=2&PRID=914http://www.billebro....t...2&PRID=1763http://www.billebro....t...2&PRID=1399-------------------- Mvh, Martin
Postad 16 March 2009 - 13:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ingen av dem skulle jag vilja säga...
mest för att jag inte gillar billebro, men klart har du lyssnat på dessa?!
Redigerat av DVD-ai, 16 March 2009 - 13:20.
Postad 16 March 2009 - 13:24
croft
-
croft
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Ska du verkligen ha pa basar ? Behöver ju inte vara mer tryck bara för att den är större. http://www.fynda.se/....php?prodid=610Den är rätt så cool och den är aktiv men det är kanske inte vad du är ute efter.
Postad 16 March 2009 - 14:24
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Postad 16 March 2009 - 14:39
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Du skulle inte kunna tänka dig att bygga ? Isofall skulle du kunna köpa 2x21" basarna på billebro för 3000kr och bygga egna stooora lådor. Då tror jag du får en ###### massa midbastryck ner till 40hz beroende på lådvolym och avstämning.
Vad ska du driva dessa med ?
Jag själv har inskaffat en PA-bas vid namn Fane Sovereign 15-425w som kostar 900kr på hifikit. För ytterligare 700kr till kan man få med en förborrad 160 liters låda i 22mm spånplatta med svart vinylpanel (har pratat med hifikit). Dom har även ett Rila 15 bashorn på 160 liter med egenresonans på 45-50hz som skulle fungera riktigt bra till det elementet enligt dom själva.
jag har inte kunnat prova denna bas ordentligt då min nuvarande baslåda inte är nå vidare och inom snar framtid ska inskaffa en stabilare och kraftigare låda. Förmodligen Rila 15 bashornet.
Har du en svag förstärkare så ser jag ingen större anledning att köpa väldigt kraftiga element. Räcker med element som kan utnyttja stegets effekt på bästa sätt. Det är snarare verkningsgrad som du är ute efter.
Mvh Mydynavoice
Postad 16 March 2009 - 18:19
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag är också RIKTIGT nyfiken på det här med billig bas.. MYCKET bas.. Har lite svårt att sätta fingret på hur djupt t.ex 40 hz är ? Räcker det att en låda går ner till 40 hz när det gäller FILM ?
Postad 16 March 2009 - 21:32
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jag är också RIKTIGT nyfiken på det här med billig bas.. MYCKET bas.. Har lite svårt att sätta fingret på hur djupt t.ex 40 hz är ? Räcker det att en låda går ner till 40 hz när det gäller FILM ?
du kommer inte ens nära sub oktaven
Postad 16 March 2009 - 22:16
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
du kommer inte ens nära sub oktaven
Vilket betyder....? Hur djupt ner i register går t.ex en riktigt maffig explosion ? Och hur djupt skulle en http://www.billebro....t...2&PRID=1206 kunna gå med en bra avstämd låda ? Kommer aldrig att fatta det där tror jag.. Finns det någon bra sida eller nåt bra program att pilla lite med som man skulle kunna lära sej åtminstone grunderna till att kunna kolla parametrarna på ett element, och utifrån det kunna höfta lite på ett ungefär hur stor låda som skulle kunna bli bra ? Gissar att man måste ha ett bra program för att kunna komma så nära sanningen som möjligt vid val av låda, men du som är insatt kan väl göra ett överslag i huvet på bara parametrarna...? Eller funkar det inte alls så ? 37hz i en 666,9 l stor låda låter ju inte rimligt....?
Redigerat av Bakerman, 16 March 2009 - 22:25.
Postad 16 March 2009 - 22:58
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Vilket betyder....? Hur djupt ner i register går t.ex en riktigt maffig explosion ?
Normalt går gränsen för vad ett mänskligt öra kan höra runt 20Hz, och när du närmar dig den gränsen så blir ljudet mindre och mindre hörbart och mer och mer något man bara känner i kroppen. Skakningar kan vara betydligt lägre frekvens än så. Normalt sett ställer man in den övre frekvensen som en sub ska börja på mellan 40Hz och 120Hz, beroende på hur pass duktiga dina vanliga högtalare är på att klara så låga frekvenser. Billigare 5.1. system har gärna höga delningsfrekvenser för att spara pengar, men det blir å andra sidan inte lika bra. Subben måste gå högre upp, och blir lättare att riktningsbestämma. Riktigt låga frekvenser klarar det mänskliga örat inte av att riktningsbestämma, och det är just anledningen till att det oftast räcker med en Sub, placerad ungefär var som helst i rummet. Stirra dig inte blind på storleken på elementen bara, en riktigt schysst 10" eller 12" kan mycket väl skaka om din värld :-) Ska du ha riktigt supertryck finns Sunfire. Det är många som rekommenderar XTZs subbar, de är också värda att kolla på. Jag har dessvärre inte hört någon av dem själv, så köp inte för att jag nämner dem, utan lyssna själv först! En sub som kan spela både kontrollerat så att det inte bara bullrar och högt ner till 18-20Hz kostar pengar... en del, speciellt de billigare, kan visserligen spela högt ner till den nivån, men får ingen kontroll och distinktion i basen.
Postad 17 March 2009 - 09:17
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Vilket betyder....? Hur djupt ner i register går t.ex en riktigt maffig explosion ? Och hur djupt skulle en http://www.billebro....t...2&PRID=1206 kunna gå med en bra avstämd låda ? Kommer aldrig att fatta det där tror jag.. Finns det någon bra sida eller nåt bra program att pilla lite med som man skulle kunna lära sej åtminstone grunderna till att kunna kolla parametrarna på ett element, och utifrån det kunna höfta lite på ett ungefär hur stor låda som skulle kunna bli bra ? Gissar att man måste ha ett bra program för att kunna komma så nära sanningen som möjligt vid val av låda, men du som är insatt kan väl göra ett överslag i huvet på bara parametrarna...? Eller funkar det inte alls så ?
37hz i en 666,9 l stor låda låter ju inte rimligt....?
Varför skulle man vilja använda en 21 tums PA element hemma? Kolla på sånt som hör hemma i lägenheten istället för det man använder till en konsert. Subwoofer på Wikipedia//rillo
Postad 17 March 2009 - 09:38
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Därimot hade man kunnat flytta den till ett större rum på fester och liknande.
Till detta ändamål så är PA-basen ett bättre alternativet om man kan tänka sig en större låda och ofta basen under 35hz. I gengäld får man en verkningsgrad på över 100db/w. 35-40hz är enligt mig rätt djupt det med. Den tunga basen ligger mellan 40-60hz om jag inte har fel.. djupa därunder och snärtbasen däröver. Rätta mig om jag har fel. Mvh Mydynavoice
Postad 17 March 2009 - 09:52
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Därimot hade man kunnat flytta den till ett större rum på fester och liknande.
Då passar nog PA-sub bättre iochmed sin verkningsgrad om man bara kan tänka sig en lite större låda och ofta frekvenserna under 35hz. Rätta mig om jag har fel med den tunga basen ligger mellan 40-60hz. Djupbasen där under och snärtbasen där över.
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 17 March 2009 - 09:53.
Postad 17 March 2009 - 17:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Normalt går gränsen för vad ett mänskligt öra kan höra runt 20Hz, och när du närmar dig den gränsen så blir ljudet mindre och mindre hörbart och mer och mer något man bara känner i kroppen. Skakningar kan vara betydligt lägre frekvens än så.
Normalt sett ställer man in den övre frekvensen som en sub ska börja på mellan 40Hz och 120Hz, beroende på hur pass duktiga dina vanliga högtalare är på att klara så låga frekvenser. Billigare 5.1. system har gärna höga delningsfrekvenser för att spara pengar, men det blir å andra sidan inte lika bra. Subben måste gå högre upp, och blir lättare att riktningsbestämma. Riktigt låga frekvenser klarar det mänskliga örat inte av att riktningsbestämma, och det är just anledningen till att det oftast räcker med en Sub, placerad ungefär var som helst i rummet.
Stirra dig inte blind på storleken på elementen bara, en riktigt schysst 10" eller 12" kan mycket väl skaka om din värld :-) Ska du ha riktigt supertryck finns Sunfire. Det är många som rekommenderar XTZs subbar, de är också värda att kolla på. Jag har dessvärre inte hört någon av dem själv, så köp inte för att jag nämner dem, utan lyssna själv först!
En sub som kan spela både kontrollerat så att det inte bara bullrar och högt ner till 18-20Hz kostar pengar... en del, speciellt de billigare, kan visserligen spela högt ner till den nivån, men får ingen kontroll och distinktion i basen.
Det hela blev kanske lite fel.. Jag har hela Infinity kappa 7.1-systemet med 600-frontarna med en sidomonterad tia, som drivs av en Yamaha Z-11, och fyra av Infinity kappas gamla prisade sub. Front, center och mellansurrar är delade vid 80 hz, och bakre vid 110. Subbarna spelar på rätt bra. Har för mej att nypriset på dom var 12-14k styck, så att det är ju ingen skit. Däremot tillhör jag den kategorin med folk som emellanåt vill dra på RIKTIGT högt. Visst spelar mina fyra små tior på bra, och hyfsat långt ner i register också. Blev tipsad av någon att spela "Avratz" med Infected Mushroom för att den låten skulle fläska på bra ända ner i 20hz, och mina små subbar spelar fortfarande på ganska bra även där nere. Det jag undrade var ungefär hur långt ner i register en riktig filmexplosion är ? Räcker det med 40hz då ?? Eller går det under ? Idiot, är nog många som tänker, men tycker faktiskt lite synd om subbarna ibland när jag vräker på rejält.. Som jag skrivit tidigare, t.ex slutscenen i Rambo 4....... Eftersom jag då har två PA-steg ligger, och om man kunde köpa ett 21"-element för ett par tusen skulle jag ju kunna slå på steget till den ENBART vid brutal pangpangfilm för att avlasta mina andra subbar lite ? Därav frågan om 35-40hz som man kanske kan få ner 21-tummarn till räcker till en brutal filmexplosion ? Varför skulle man vilja använda en 21 tums PA element hemma? Kolla på sånt som hör hemma i lägenheten istället för det man använder till en konsert.
Subwoofer på Wikipedia
//rillo
Bor i hus med ett dedikerat biorum
Redigerat av Bakerman, 17 March 2009 - 17:04.
Postad 17 March 2009 - 17:29
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Det hela blev kanske lite fel.. Jag har hela Infinity kappa 7.1-systemet med 600-frontarna med en sidomonterad tia, som drivs av en Yamaha Z-11, och fyra av Infinity kappas gamla prisade sub. Front, center och mellansurrar är delade vid 80 hz, och bakre vid 110. Subbarna spelar på rätt bra. Har för mej att nypriset på dom var 12-14k styck, så att det är ju ingen skit.
Nu blev jag avis :-P Ännu mer så för att du har ett dedikerat biorum... lyx! Därav frågan om 35-40hz som man kanske kan få ner 21-tummarn till räcker till en brutal filmexplosion ?
Jag skulle säga nej. Jag skulle säga att dina nuvarande subbar borde kunna spela ner till 40Hz, speciellt som du har 4 stycken 10or (nu kan jag inte kappas sortiment, men jag antar att de är aktiva alternativt drivna med ordentligt tilltagna steg redan?). Utan att vara en basexpert skulle jag säga att där du vill ha mer förstärkning ännu lägre ner, mellan 18 och 40Hz. Huruvida en 21" är det rätta valet eller inte för att uppnå det lämnar jag till er som är bättre insatta :-) Har du kollat på sunfire? Jag kommer ihåg en recension på en sådan för länge sen, där de mätte en bra bit över 100db vid 18Hz med en sådan, och de nya modellerna skulle jag tro är ännu kraftfullare. Hur stort är ditt rum? Det är en intressant parameter i sammanhanget.
Postad 17 March 2009 - 18:29
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nu blev jag avis :-P Ännu mer så för att du har ett dedikerat biorum... lyx!
Jag skulle säga nej. Jag skulle säga att dina nuvarande subbar borde kunna spela ner till 40Hz, speciellt som du har 4 stycken 10or (nu kan jag inte kappas sortiment, men jag antar att de är aktiva alternativt drivna med ordentligt tilltagna steg redan?). Utan att vara en basexpert skulle jag säga att där du vill ha mer förstärkning ännu lägre ner, mellan 18 och 40Hz.
Huruvida en 21" är det rätta valet eller inte för att uppnå det lämnar jag till er som är bättre insatta :-)
Har du kollat på sunfire? Jag kommer ihåg en recension på en sådan för länge sen, där de mätte en bra bit över 100db vid 18Hz med en sådan, och de nya modellerna skulle jag tro är ännu kraftfullare.
Hur stort är ditt rum? Det är en intressant parameter i sammanhanget.
Mina tior går nog ner mot 20 hz med hyfsat pulver kvar där nere. Finns givetvis mycket bättre grejer, men dom duger till mej. Jag TROR inte att det finns så jättemycket energi kvar nere i 20hz vid en filmexplosion ? Grejen är inte att jag ska uppgradera hela mitt system. Tänker inte köpa en ny sub med en åtta eller tia för 20 respektive 25k när jag har fyra helt ok subbar. Det är inte det jag är ute efter. På något sätt. Är hur nöjd som helst med mitt system. Anledningen är som sagt att jag skulle kunna köpa ett baselement för ett par tusen, bygga en låda själv och använda stegen jag redan har för att kunna avlasta mina subbar jag redan har när jag vill spela extra hög pangpangfilm. Inget annat. Går en ny låda med en 21-tummare på ett par tusen, och jag kan använda mina steg, så spelar det ju ingen roll om skiten exploderar ? Den där sunfiren du menade, var det den med en åtta för 20k ? Det är säkert en kanonsub, säkert brutalsnabb och musikalisk, men jag tvivlar på att den ens skulle höras om jag spelade den ihop med mina fyra kappasubbar ? Finns ju en med en tia också, den spelar säkert på bra också, men 25k....? Finns kanske ännu större ? Och som sagt, det är inte det jag är ute efter.. BRUTALT BASTRYCK är det jag jagar. Många skulle säkert tycka att mitt nuvarande bastryck är brutalt, men inte som jag tänker mej... Återigen.. Hur djupt är 35-40hz ? Någon som kan jämföra med något ? Basen i en typisk discolåt ? Gunter ?? Mitt rum är förresten ca 6x4 meter. Tyvärr bara ca 2,25 i tak.. Och här är mina subbar.. https://www.prisjakt...dukt.php?p=1798
Redigerat av Bakerman, 17 March 2009 - 18:32.
Postad 17 March 2009 - 19:41
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Exempel på djupbasJag skulle inte köpa ett par 21 tums basar, nej. Sen beror det på vilken Sunfire basar du kikade på, är det serien True Subwoofer så känns det som att dina kappa subbar kan nog känna sig ganska ifrån åkta. Det har med volym, slaglängd och effekt att göra. Titta t.ex på JL audio W7 serien och jämnför med dina 21tums element. //rillo edit: du får nog räkna med att en explosion börjar vid 10hz, du kanske inte hör den men du kan känna den. En explosion är ett myller av olika frekvenser.
Redigerat av Unregistered969, 17 March 2009 - 19:45.
Postad 17 March 2009 - 20:38
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Sen beror det på vilken Sunfire basar du kikade på, är det serien True Subwoofer så känns det som att dina kappa subbar kan nog känna sig ganska ifrån åkta.
Menar du att EN sån sub lätt skulle spela ifrån mina FYRA.....?
Postad 17 March 2009 - 20:44
ssoep
-
ssoep
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Varför inte ett högpassfilter på 25-40 Hz till dina nuvarande subbar?
Då behöver de inte arbeta så hårt när du vill fläska på.
MVH
Ssoep
Postad 17 March 2009 - 20:45
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
.....Och som vanligt kommer det någon som inte är läskunnig och tycker saker om ett element för 7,5k..... Varför inte ett högpassfilter på 25-40 Hz till dina nuvarande subbar? Då behöver de inte arbeta så hårt när du vill fläska på.
MVH
Ssoep
Okej....? Resten av registret då.....?
Postad 17 March 2009 - 20:54
ssoep
-
ssoep
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Resten?
Filtrerar men bort de lägsta frekvenserna kommer elementen klar mycket starkare ljud utan att bottna.
Postad 17 March 2009 - 21:55
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Resten? Filtrerar men bort de lägsta frekvenserna kommer elementen klar mycket starkare ljud utan att bottna.
Sorry.. Var lite snabb där.. Tänkte inte riktigt efter... Ja. Det är ju en grej. Men tror ändå inte riktigt att mina små tior vill spela riktigt dom ljudtrycken jag är ute efter när det gäller brutal pangpangfilm...
Postad 17 March 2009 - 22:27
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Menar du att EN sån sub lätt skulle spela ifrån mina FYRA.....?
Svar Ja. Dina nuvarande subbar, enligt den länken du skickade med, har en förstärkare på 220W. Speciellt Sunfire True subwoofer med sina 2700W skulle köra rundor runt dem. Jag tror även att Sunfires 12a med sitt 1000W steg skulle ge dem en rejäl åktur. Som IcedEath påpekade är det annat som spelar in också, slaglängd, volym osv. Inget ont om dina nuvarande subbar, men Sunfire är brutala! Generellt sett är det så att det blir svårare och svårare att reproducera ljud ju lägre frekvenser man pratar om. Det är en massa luft som måste flyttas. Precis som IcedEarth säger har det dessutom med slaglängd och volym att göra också. Jag är tveksam till om dina nuvarande faktiskt producerar tillräckligt under 30Hz. Jag inser att de ligger i en annan prisklass än den du pratar om, men jag tror att det är det du behöver för den effekten som du efterfrågar. Men det finns bara ett sätt att ta reda på det, provlyssna! Det är dina öron som ska bestämma vad du behöver, och vad som passar i ditt rum, men jag skulle föreslå att du provlyssnar subbar med mindre element också. De kan vara passiva, XTZ har en passiv bas t.ex. som du kan koppla ditt nuvarande steg till. Det finns andra märken än Sunfire så klart, men när man pratar om brutal bas så är de det märke som först dyker upp i mitt huvud.
Redigerat av Sigma78, 17 March 2009 - 22:41.
Postad 17 March 2009 - 22:40
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Återigen.. Hur djupt är 35-40hz ? Någon som kan jämföra med något ? Basen i en typisk discolåt ?
Neråt 35hz går den djupaste trance/techno frekvenserna har jag läst. Grejen med PA-basar är att dom har sånn enorm verkningsgrad och tål mycket effekt vilket gör att dom har ett klart övertag att spela frekvenser över 40hz i SPL. Du sa att du skulle ha en bas att ha med sig på fester och då tror jag ett par Billebro Omega PRO-21X tror jag dom heter passa fint i varsin låda med varsit bryggat steg (för du hade ju 2). Utan att ha lyssnat så kan jag garantera att inget baspaket för 3000kr har större potensial i ljudtryck än ett par av dom midwoofrarna. Lådan blir enorm däremot, omkring 300-400 liter skulle jag gissa på. Vill du ha djupbas, då är dessa basar inget alternativ ens då det finns många mindre element dom sköter det bättre
Postad 17 March 2009 - 22:52
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Neråt 35hz går den djupaste trance/techno frekvenserna har jag läst. Grejen med PA-basar är att dom har sånn enorm verkningsgrad och tål mycket effekt vilket gör att dom har ett klart övertag att spela frekvenser över 40hz i SPL. Du sa att du skulle ha en bas att ha med sig på fester och då tror jag ett par Billebro Omega PRO-21X tror jag dom heter passa fint i varsin låda med varsit bryggat steg (för du hade ju 2).
Utan att ha lyssnat så kan jag garantera att inget baspaket för 3000kr har större potensial i ljudtryck än ett par av dom midwoofrarna. Lådan blir enorm däremot, omkring 300-400 liter skulle jag gissa på.
Vill du ha djupbas, då är dessa basar inget alternativ ens då det finns många mindre element dom sköter det bättre
TACK !! ÄNTLIGEN en som faktiskt svarar på min fråga !! Hmm.. Neråt 35hz i riktig trance/techno tror du.. Den basen puttar ju på ganska bra...? Mellan tumme och pek gissar du på att det blir en låda på 300-400 liter PER BAS....? Det blir ju rätt fläskigt... Men plats bakom soffan har jag ju... Om den håller... Och om det nu är som du tror IcedEarth, och mina bara går ner till 30hz så kommer 35 räcka till hur bra som helst..
Redigerat av Bakerman, 17 March 2009 - 22:54.
Postad 17 March 2009 - 23:45
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Om jag skulle köpa ett tvåpack 21" från billebro, finns det då någon vänlig själ som skulle kunna ge mej tips och råd hur man skulle bygga låda, eller ge tips på ett bra program så man kan få det så bra som det bara går med ett element i varje låda ? Pratade med dom på billebro idag, och dom skulle skicka med förslag på ritningar, men det känns ju sådär.. Tar mycket hellre hjälp av någon här om någon har lust..
Förstår INGENTING av dom här siffrorna...
Dubbla magneter, 240 oz
100 mm högeffekts-talspole, 4-tums
Frekvensomfång 18 Hz - 800 Hz
2 x 3000 W peakeffekt
2 x 1500 W programeffekt
2 x 750 W rms effekt
Impedans 8 ohm
OMEGA PRO-21X
Känslighet 102 dB +/- 2 dB vid 1W
Re 37 Hz
mH 1.93
Qms 9,56
Qes 0.3
Qts 0.29
Vas 666,9 liter
Xmax 4.7 mm
Sd 1398cm2
Helgjutna aluminiumkorgar
Dom har ett element till som är billigare, vars parametrar givetvis säjer mej lika lite...
Power Rating 500W RMS
Usable Frequency Range 35Hz-3KHz
Sensitivity 97+/-2dB
Voice coil 4"VC
Magnet 120 OZ
Resonant Frequency (fs) Hz 45 Hz
Normal Impedance (Re) ohms 8 ohm
Coil Inductance (Le) mH 1.68
Mechanical Q (Qms) 7.63
Electrical Factor(Qes) 0.3
Total Q (Qts) 0.29
Comp. Equivelant Vol. (Vas) 380liters/13.5 cu.ft
Voice Coil Overhang (Xmax) mm 3.5mm
Surface Area of Cone (Sd) cm2 1150cm2
Material Steel chassis
Ännu sämre skit...?
Redigerat av Bakerman, 17 March 2009 - 23:48.
Postad 18 March 2009 - 00:37
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Dina nuvarande subbar, enligt den länken du skickade med, har en förstärkare på 220W. Speciellt Sunfire True subwoofer med sina 2700W skulle köra rundor runt dem. Jag tror även att Sunfires 12a med sitt 1000W steg skulle ge dem en rejäl åktur. Som IcedEath påpekade är det annat som spelar in också, slaglängd, volym osv.
Sunfires höga effektsteg kan antyda att det är för liten låda och den EQar rätt kraftigt för få till låga frekvenser = kräver mycket effekt. Det är ofta receptet till rätt bumlig bas enligt min erfarenhet.
Postad 18 March 2009 - 01:11
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Svar Ja.
Dina nuvarande subbar, enligt den länken du skickade med, har en förstärkare på 220W. Speciellt Sunfire True subwoofer med sina 2700W skulle köra rundor runt dem. Jag tror även att Sunfires 12a med sitt 1000W steg skulle ge dem en rejäl åktur. Som IcedEath påpekade är det annat som spelar in också, slaglängd, volym osv.
Nja.. Tror det står fel på prisjakts sida.. På alla andra ställen och i instruktionsboken står den specad som 350w RMS, men det är ju ändå ganska stor skillnad mot 2700... Tycker bara att det verkar konstigt att en liten sluten låda på 27 liter med en tia skulle kunna flytta mer än fyra gånger så mycket luft och gå mycket längre ner i register än mina ändå ganska skapliga subbar....? Men som sagt.. Den BORDE ju spela ganska bra för 25k.. Skulle vara kul att få lyssna på en någon gång..
Postad 18 March 2009 - 05:48
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Vilket betyder....? Hur djupt ner i register går t.ex en riktigt maffig explosion ? Och hur djupt skulle en http://www.billebro....t...2&PRID=1206 kunna gå med en bra avstämd låda ? Kommer aldrig att fatta det där tror jag.. Finns det någon bra sida eller nåt bra program att pilla lite med som man skulle kunna lära sej åtminstone grunderna till att kunna kolla parametrarna på ett element, och utifrån det kunna höfta lite på ett ungefär hur stor låda som skulle kunna bli bra ? Gissar att man måste ha ett bra program för att kunna komma så nära sanningen som möjligt vid val av låda, men du som är insatt kan väl göra ett överslag i huvet på bara parametrarna...? Eller funkar det inte alls så ?
37hz i en 666,9 l stor låda låter ju inte rimligt....?
suboktaven ligger under 30hz och det kommer inte det elementet att klara med lite effekt inmatat för den kommer att bottna. men som midbas skulle den funka utmärkt till.
Postad 18 March 2009 - 05:55
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Om jag skulle köpa ett tvåpack 21" från billebro, finns det då någon vänlig själ som skulle kunna ge mej tips och råd hur man skulle bygga låda, eller ge tips på ett bra program så man kan få det så bra som det bara går med ett element i varje låda ? Pratade med dom på billebro idag, och dom skulle skicka med förslag på ritningar, men det känns ju sådär.. Tar mycket hellre hjälp av någon här om någon har lust..
Förstår INGENTING av dom här siffrorna...
Dubbla magneter, 240 oz 100 mm högeffekts-talspole, 4-tums
Frekvensomfång 18 Hz - 800 Hz 2 x 3000 W peakeffekt 2 x 1500 W programeffekt 2 x 750 W rms effekt
Impedans 8 ohm OMEGA PRO-21X Känslighet 102 dB +/- 2 dB vid 1W Re 37 Hz mH 1.93 Qms 9,56 Qes 0.3 Qts 0.29 Vas 666,9 liter Xmax 4.7 mm Sd 1398cm2 Helgjutna aluminiumkorgar
Dom har ett element till som är billigare, vars parametrar givetvis säjer mej lika lite...
Power Rating 500W RMS Usable Frequency Range 35Hz-3KHz Sensitivity 97+/-2dB Voice coil 4"VC Magnet 120 OZ Resonant Frequency (fs) Hz 45 Hz Normal Impedance (Re) ohms 8 ohm Coil Inductance (Le) mH 1.68 Mechanical Q (Qms) 7.63 Electrical Factor(Qes) 0.3 Total Q (Qts) 0.29 Comp. Equivelant Vol. (Vas) 380liters/13.5 cu.ft Voice Coil Overhang (Xmax) mm 3.5mm Surface Area of Cone (Sd) cm2 1150cm2 Material Steel chassis
Ännu sämre skit...?
inget vidare element för subbas skulle hellre satsat på några element i den högre skolan och skippat pa grejorna
Redigerat av Unregistered1022, 18 March 2009 - 05:58.
Postad 18 March 2009 - 06:28
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
TACK !! ÄNTLIGEN en som faktiskt svarar på min fråga !! Hmm.. Neråt 35hz i riktig trance/techno tror du.. Den basen puttar ju på ganska bra...? Mellan tumme och pek gissar du på att det blir en låda på 300-400 liter PER BAS....? Det blir ju rätt fläskigt... Men plats bakom soffan har jag ju... Om den håller...
Och om det nu är som du tror IcedEarth, och mina bara går ner till 30hz så kommer 35 räcka till hur bra som helst..
Många tror nog dina egna högtalare går djupare än vad man tror  T.ex. Dynavoice påstår att deras golvmodeller M-65 och M-85 går ner till 25hz vilket inte är sanning. Då tror man att "aha, mina Dynavoice går så mycket djupare och då spelar inte dom så jätte djupt heller". Jag har för mig att motorstyrkan på dessa är något klen för sin storlek. För att det skulle stämma in med dom andra paramterarna blev den kring 14 BL Tm. X-12 får gå in djupare på detta ämne. En sak som du skulle kunna göra är at bygga en iso-barik låda då volymen blir betydligt mindre med samma prestanda. Detta på tanke hur stor volym dessa vill ha. Mvh
Postad 18 March 2009 - 08:23
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Frekvensomfång 18 Hz - 800 Hz 2 x 3000 W peakeffekt 2 x 1500 W programeffekt 2 x 750 W rms effekt
Impedans 8 ohm
Detta säger iallafall att du behöver en REJÄL förstärkare för att hålla den stången. OMEGA PRO-21X Känslighet 102 dB +/- 2 dB vid 1W Re 37 Hz mH 1.93 Qms 9,56 Qes 0.3 Qts 0.29 Vas 666,9 liter
De här siffrorna säger mig inte jättemycket, men den sista kan man tänka sig har med rekommenderad lådvolym att göra? Nu är jag ute på lite hal is iofs :-) En sån bas som du pratar om skulle säkerligen fungera kanonbra i det ena användningsområdet som du nämner, när den flyttas ut i ett större rum och används som disco-bas. För det andra användningsområdet, få mer tryck i explosioner i filmer, är en konventionell bas bättre. Där tror jag dessutom att en PA-bas bara skulle låta konstigt. Om du vill utnyttja dina nuvarande effektförstärkare, antingen en passiv färdigbyggd, som XTZ 99W12.18 P, eller ett löst element för en byggsats. Jag hade satsat på ett 10" eller 12" element. Storleken må ha betydelse, men inte riktigt den betydelse som man gärna vill tro. :-) Eller så finns det så klart färdiga aktiva basar, som har diskuterats tidigare.
Postad 18 March 2009 - 13:10
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
inget vidare element för subbas skulle hellre satsat på några element i den högre skolan och skippat pa grejorna
Du tror helt enkelt inte att en eller två stora lådor med en sån här 21" skulle klara av att avlasta mina befintliga subbar ENBART till pangpangfilm ? Det ska vara BILLIGT och TRYCK. Kvaliteten bryr jag mej inte så mycket om till just pangpangfilm. I övrigt är jag helnöjd med mitt ljud.
Postad 18 March 2009 - 13:24
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Har du bara material till att bygga ett par 500 liters lådor med varsit sådant element så kommer du en setup som kan prestera mängder av SPL i basen mellan 35-100hz. det blir dessutom väldigt billigt sett till SPL-potenisalen.
Vad hade du för slutsteg förresten ?
Mvh
Postad 18 March 2009 - 14:52
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har du bara material till att bygga ett par 500 liters lådor med varsit sådant element så kommer du en setup som kan prestera mängder av SPL i basen mellan 35-100hz. det blir dessutom väldigt billigt sett till SPL-potenisalen. Vad hade du för slutsteg förresten ? Mvh
Tyvärr bara två st beringher A-500.. Dom kommer kanske inte orka riktigt....?
Postad 18 March 2009 - 15:22
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Det beror på känsligheten och hur högt du ska spela. Hur hög känslighet kommer dom få?
Postad 18 March 2009 - 15:22
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Tyvärr bara två st beringher A-500.. Dom kommer kanske inte orka riktigt....?
Nja, inte uppnå dess kapacitet. Antar att du tänker brygga dessa och får då ut 500w i 8ohm ? Det kommer att ge ett kraftigt tryck tack vare dess höga verkningsgrad kombinerat med en stor låda. Slutsteg kan du alltid bygga ut med kraftigare senare då dessa element tål en hel del. Ska du ha 1 eller 2 basar ? Mvh
Postad 18 March 2009 - 15:27
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nja, inte uppnå dess kapacitet. Antar att du tänker brygga dessa och får då ut 500w i 8ohm ? Det kommer att ge ett kraftigt tryck tack vare dess höga verkningsgrad kombinerat med en stor låda. Slutsteg kan du alltid bygga ut med kraftigare senare då dessa element tål en hel del. Ska du ha 1 eller 2 basar ? Mvh
Dom säljs ju i tvåpack.. Vet inte vilket som skulle vara bäst ? Att bygga två lådor med en bas i varje, eller en låda med två i ? Blir väl knöligt att köra en låda med två element, på två separata steg....? Eller har inte det någon betydelse om stegen spelar exakt samma insignal ?
Postad 18 March 2009 - 15:37
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hittade ett nytt Alpine type X till en tredjedel av nypriset ? En 12" bilbas, jag vet, men i jämförelse med PA då...?
Sensitivity 84db
Re 3,5 ohm + 3,5 ohm
Le 3,25 mH / 1,92 mH
Fs 29 hz
Qms 7.48
Vas 38 L
Qes 0.64
Qts 0.59
Xmax 19 mm
Xmag 22 mm
Går det alls att få ett sånt element att trycka på i en hembio ? En ren gissning är att man måste mata den med MASSOR effekt ?? Men att lådvolymen blir lite annorlunda än en kass 21"... Och kanske djupet också...?
Kanske är ute och cyklar helt nu, men den basen såg verkligen BRUTAL ut !!?
Redigerat av Bakerman, 18 March 2009 - 15:37.
Postad 18 March 2009 - 15:44
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Bilbasar är kontruerade efter en bil och dess akustiska förutsättningar.
I bastryck blir den faktiskt rätt smekt av Billebro basen. 84db/w mot 102db/w säjer sig själv. Däremot kan den ge en del djupbas i betydligt mindre lådor än Billebrobasen.
Postad 18 March 2009 - 15:54
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Bilbasar är kontruerade efter en bil och dess akustiska förutsättningar. I bastryck blir den faktiskt rätt smekt av Billebro basen. 84db/w mot 102db/w säjer sig själv. Däremot kan den ge en del djupbas i betydligt mindre lådor än Billebrobasen.
Ungefär som jag gissade då.. Hade kanske varit ett bra element om man skulle bygga en egen låda och hade ett riktigt designrum och ville gömma undan en pyttelåda som ändå spelade brutalt matad med typ EN MILJARD watt...? Nej.. Det lutar nog åt att beställa ett par 21-tummare och testa... Men som sagt, en eller två lådor ? Vilket är bäst, med två separata bryggade steg ? Och förresten.. Igen, är det någon som vet någon bra sida där man kan läsa och lära sej lite om vad dom olika parametrarna på ett element står för ? Helst med ett språk som en vanlig Svensson förstår...
Postad 18 March 2009 - 16:15
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Varför så enorma element? Skulle mycket hellre köra på fler mindre basar på t.ex 12". Det ger jämnare bas i rummet.
Postad 18 March 2009 - 16:31
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Ungefär som jag gissade då.. Hade kanske varit ett bra element om man skulle bygga en egen låda och hade ett riktigt designrum och ville gömma undan en pyttelåda som ändå spelade brutalt matad med typ EN MILJARD watt...? Nej.. Det lutar nog åt att beställa ett par 21-tummare och testa... Men som sagt, en eller två lådor ? Vilket är bäst, med två separata bryggade steg ? Och förresten.. Igen, är det någon som vet någon bra sida där man kan läsa och lära sej lite om vad dom olika parametrarna på ett element står för ? Helst med ett språk som en vanlig Svensson förstår...
Den gamla "sanningen" som myntades av allas vår farbro barbro "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" säger en hel del. Det går att få mycket ljud, eller kontrollerat ljud, eller exakt ljud, men att få allt samtidigt, då kostar det. Det är lite synd ibland när man tycker sig ha hittat en holy grail av billiga saker som ger betydligt bättre än vad de kostar, men det finns alltid en tradeoff. Så länge du är medveten om vad du gör avkall på och bedömer det som ok så är det absolut inget fel i det. Jag råder dig att åka ut och lyssna på lite subbar i den högre skolan med 10" eller 12" element, Sunfire, XTZ's passiva sub med en stark förstärkare (kostar inte mycket mer än det andra du tittar på) med flera och gärna även på PA-basar om det finns möjlighet att hitta någon som säljer där du kan provlyssna. Då vet du vad du får och att det är rätt för dig innan du köper. Risken är annars att du inte riktigt får vad du har förväntat dig av PA-basarna, som ändå kostar en del både pengar och jobb med att bygga låda.
Postad 18 March 2009 - 16:38
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Varför så enorma element? Skulle mycket hellre köra på fler mindre basar på t.ex 12". Det ger jämnare bas i rummet.
Har en tia i varje hörn. Dom spelar enligt mitt tycke riktigt bra till det mesta. Ca 80 cm från bakväggen har jag en soffa som täcker nästan hela rummets bredd. (som jag inte vet varför jag köpte) Framför soffan står två av Jysks billiga fotöljer som används. Nu är det så att jag skulle vilja använda mej av mina två A-500, bygga en eller två lådor, som inte behöver vara skitsnygga, eftersom jag har tänkt att ställa den/dom bakom den bakre soffan för att kunna slå på ENBART vid brutal pangpangfilm för att avlasta mina andra basar då ? Däremot har jag ingen lust att investera typ 5000 spänn styck för två kanonbra 12-tummare och bygga egna lådor till dom. Hoppas du förstår hur jag menar.. Har du något annat förslag än t.ex billebros 2 x 21" för 3995:- som du tror skulle kunna spela med samma tryck eller t.o.m kanske bättre ?
Postad 18 March 2009 - 16:49
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Det blir ju sjuka lådor till de basarna om du skall ha lite djupbas.
Kan inte två stycken 15" basar vara ett alternativ då? Du får förmodligen två element som låter bättre till samma pris + plus att du kan få dem att gå djupare med mindre lådvolym än billebrobasarna. Bygger du rätt kommer du ju för tusan kunna riva huset med dem utan tvekan.
Postad 18 March 2009 - 16:54
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Du tror helt enkelt inte att en eller två stora lådor med en sån här 21" skulle klara av att avlasta mina befintliga subbar ENBART till pangpangfilm ? Det ska vara BILLIGT och TRYCK. Kvaliteten bryr jag mej inte så mycket om till just pangpangfilm. I övrigt är jag helnöjd med mitt ljud.
oavsett hur stor låda som byggs till dom basarna så kommer dom inte att klara att leverea under 40hz och det på grund av dåligt x-max dom , kommer inte att kunna ge några större konutslag innan talspolen slår i polstycket, och då är det godnatt. Sen bilderna talar för sig själv tycker jag.
Redigerat av Unregistered1022, 18 March 2009 - 17:11.
Postad 18 March 2009 - 17:10
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det blir ju sjuka lådor till de basarna om du skall ha lite djupbas.
Kan inte två stycken 15" basar vara ett alternativ då? Du får förmodligen två element som låter bättre till samma pris + plus att du kan få dem att gå djupare med mindre lådvolym än billebrobasarna. Bygger du rätt kommer du ju för tusan kunna riva huset med dem utan tvekan. 
Typ vilka 15" för 2000 spänn stycket då....?
Postad 18 March 2009 - 17:19
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
oavsett hur stor låda som byggs till dom basarna så kommer dom inte att klara att leverea under 40hz och det på grund av dåligt x-max dom , kommer inte att kunna ge några större konutslag innan talspolen slår i polstycket, och då är det godnatt.
PRECIS sånt typ av svar som jag är ute efter !! X-max ska jag hålla koll på allså ? Är det värdet för konens slaglängd...? Fs verkar som det är värdet som säjer hur långt ner elementet klarar att gå som lägst...? "Vas" då....? Grundvärde för antal liter på lådan för att den ska komma ner i "Fs"....? Allså är 21-tummarna borta då....? Ren skit...? Hehe.. Snacka om att jag gissar nu... Har INTE en aning.... FAN vad jag önskar att jag kunde läsa ut dom där bilderna och förstå vad dom betyder... Två BEYMA 18" G400 basar....? http://www.blocket.s...748.htm?ca=14_s Bättre...?
Postad 18 March 2009 - 17:29
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
PRECIS sånt typ av svar som jag är ute efter !! X-max ska jag hålla koll på allså ? Är det värdet för konens slaglängd...? Fs verkar som det är värdet som säjer hur långt ner elementet klarar att gå som lägst...? "Vas" då....? Grundvärde för antal liter på lådan för att den ska komma ner i "Fs"....?
Allså är 21-tummarna borta då....? Ren skit...?
Hehe.. Snacka om att jag gissar nu... Har INTE en aning....
FAN vad jag önskar att jag kunde läsa ut dom där bilderna och förstå vad dom betyder...
Två BEYMA 18" G400 basar....? http://www.blocket.s...748.htm?ca=14_s Bättre...?
köp då hellre 2 tempest-x basar från streaming audio
Postad 18 March 2009 - 17:41
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Bakerman22, Vore det inte bättre att sälja dom infinity subbarna och köper något som både funkar till film och musik?
Redigerat av David_hanson, 18 March 2009 - 17:41.
Postad 18 March 2009 - 17:56
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Bakerman22, Vore det inte bättre att sälja dom infinity subbarna och köper något som både funkar till film och musik?
Rekommenderar återigen att du tar dej två minuter till att läsa vad jag har skrivit i tidigare inlägg tack..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|