Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AX10ai-s

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 March 2009 - 19:12

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Hej!

Jag satt och tänkte att jag skulle låta AX10an själv bestämma hur eqn skulle se ut och avståndet osv. Sagt och gjort.Testade lyssna direkt efter den var klar och det lät ju fantastiskt bra men basen saknades helt och hållet.

Gick in och kollade hur den hade ställt in allt och fick dessa resultat:

Front höger:

63hz -11dB
125hz +3,5dB
250hz +11dB
500hz -3,5dB
1khz -4,5dB
2khz -0,5dB
4khz +3dB
8khz +2,0dB
16khz +1,5dB

Front vänster:

63hz -12dB
125hz +2,5dB
250hz +12dB
500hz -4dB
1khz -6dB
2khz +0,5dB
4khz +2dB
8khz +2,0dB
16khz +1,5dB

Och liknande resultat blev det för mina bakhögtalare men inte riktigt så tillbakadragen bas.

Resultatet är minst sagt konstigt, eller? Minus 11/12dB vid 63hz låter löjligt mycket (eller lite hehe?).
Sen en höjning med 11/12dB vid 250hz...? Även sänkningen vid 1khz känns lite väl tilltagen.

Avståndet mätte den dock upp precis som jag gjorde det manuellt.

Vad jag har läst och hört ska ju den automatiska kalibrationen vara väldigt bra i AX10an och det låter ju grymt bra, men blir ändå lite misstänksam när det är så pass stora höjningar och sänkningar vid olika frekvenser.

Eller är det helt enkelt så att rummet kan göra så sjukt mycket?

Värt att nämna är att jag upplevt liknande resultat med andra högtalare.

Redigerat av Warlokk, 17 March 2009 - 19:17.

Postad 17 March 2009 - 20:02

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Hade du mikrofonen i huvudhöjd i stolen eller soffan?

Min bror hade mikrofonen på bordet och de gav fel resultat på hans Yamaha RX-V750.

Postad 17 March 2009 - 20:05

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Hade du mikrofonen i huvudhöjd i stolen eller soffan?

Min bror hade mikrofonen på bordet och de gav fel resultat på hans Yamaha RX-V750.

Den var precis i huvudhöjd, staplad på 3 kuddar och sen typ 5 dvd-filmer :)

Postad 17 March 2009 - 20:15

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Den var precis i huvudhöjd, staplad på 3 kuddar och sen typ 5 dvd-filmer :)

Då har vi ett fel där. Du ska ha mikrofonen på ett kamerastativ eller mikrofonstativ som inte kan reflektera något ljud vilket DVD-askar kan göra. Vi är fler på jobbet som diskuterat just detta och vi som använt stativ eller i ett fall stolsryggen har fått bra resultat.

Postad 17 March 2009 - 20:21

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Hej, du hade ingenting annat i vägen på vägen mot mikrofonen, då? Typ ett bord eller nåt? Det kan nog göra en del i så fall.

Jag skall kolla upp min kurva i morgon, så får vi se om det är lika stora variationer på den också. Jag tror nog att det skall vara så , eftersom du har upplevt liknande tidigare, med andra högtalare också. Jag har för mig att det var en del variationer hos mig också.

Rummet kan nog göra en hel del. Just i basområdet brukar det kunna bli en del höjningar som den tar bort.
Den skall väl jämna ut frekvenserna så att det blir en rak frekvensgång, så att man har något att jobba utifrån.

Jag kommer ihåg att jag tyckte att min blev rätt slätstruken när jag hade ställt in den och lyssnade på rak frekvensgång innan jag gick in och ändrade som jag själv ville ha den.

Redigerat av Bergen, 17 March 2009 - 20:25.

Postad 17 March 2009 - 20:22

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Då har vi ett fel där. Du ska ha mikrofonen på ett kamerastativ eller mikrofonstativ som inte kan reflektera något ljud vilket DVD-askar kan göra. Vi är fler på jobbet som diskuterat just detta och vi som använt stativ eller i ett fall stolsryggen har fått bra resultat.

Okej! Så ett dvd-fodral kan ställa till det så mycket menar du?

Känns lite tråkigt att behöva köpa ett kamerastativ bara för att kunna köra kalibrationen på rätt sätt :)
Nu behöver jag ju ett kamerastativ till min kamera ändå iofs, så det får väl bli så i vilket fall.

Postad 17 March 2009 - 20:30

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Känns lite tråkigt att behöva köpa ett kamerastativ bara för att kunna köra kalibrationen på rätt sätt :)
Nu behöver jag ju ett kamerastativ till min kamera ändå iofs, så det får väl bli så i vilket fall.

Jag använder också stativ.

Postad 17 March 2009 - 20:32

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Hej, du hade ingenting annat i vägen på vägen mot mikrofonen, då? Typ ett bord eller nåt? Det kan nog göra en del i så fall.

Jag skall kolla upp min kurva i morgon, så får vi se om det är lika stora variationer på den också. Jag tror nog att det skall vara så , eftersom du har upplevt liknande tidigare, med andra högtalare också. Jag har för mig att det var en del variationer hos mig också.

Rummet kan nog göra en hel del. Just i basområdet brukar det kunna bli en del höjningar som den tar bort.
Den skall väl jämna ut frekvenserna så att det blir en rak frekvensgång, så att man har något att jobba utifrån.

Jag kommer ihåg att jag tyckte att min blev rätt slätstruken när jag hade ställt in den och lyssnade på rak frekvensgång innan jag gick in och ändrade som jag själv ville ha den.

Jag har ju en enorm fotpall där man vanligtvis har ett bord, kan väl testa ta bort den.
Men frågan är ju då om ljudet blir "fel" sen när fotpallen kommer dit igen, för den är ju alltid där annars.

Ja, kolla gärna det, skulle uppskattas :)

Postad 17 March 2009 - 20:57

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Det vore förresten roligt om några fler kunde skriva lite om hur ni placerar micken när ni kör kalibreringen och hur ni upplever resultaten.

Postad 18 March 2009 - 00:06

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Nej troligen inte vid de låga frekvenserna, däremot så har du säkert resonanser i rummet vilket automatkalibreringen försöker fixa. Jag ser inget som med säkerhet är konstigt i dina siffror, det kan mycket väl vara korrekt.

Postad 18 March 2009 - 08:52

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Det vore förresten roligt om några fler kunde skriva lite om hur ni placerar micken när ni kör kalibreringen och hur ni upplever resultaten.

Kalibrerade vid 6 positioner. Använde ett kamerastativ. Det var svårt att kunna placera mikrofonen exakt vid lyssningspositionen och samtidigt tänka på att mikrofonen skulle peka uppåt taket. Fick bli små kompromisser.

Enligt vad jag läst på avs forum är Audyssey känsligt. Genom att flytta mikrofonen bara några centimeter kan man få helt andra resultat.
Personligen tycker jag manuella inställningar mot automatiska är som natt och dag (till den senare nämda fördel)

Postad 18 March 2009 - 09:01

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Jag har ju en enorm fotpall där man vanligtvis har ett bord, kan väl testa ta bort den.
Men frågan är ju då om ljudet blir "fel" sen när fotpallen kommer dit igen, för den är ju alltid där annars.

Ja, kolla gärna det, skulle uppskattas :)

Ja, du kan ju prova att ta bort den bara för att se om det blir någon skillnad. Däremot skall den definitivt vara med vid mätningen som du skall använda sedan, eftersom den finns där i vanliga fall. Jag har ett bord rakt i vägen för min center och det har varit med vid min inmätning.

Jag skall kolla mina värden i eftermiddag och återkomma med dem.

Jag ställer mitt stativ precis i soffan där sweetspoten är och i öronhöjd. Det har fungerat väldigt bra tycker jag. Nu har vi ju en väldigt låg soffa som slutar strax under axelhöjd, så den innebär inte några problem för min inställning i alla fall.

Redigerat av Bergen, 18 March 2009 - 09:05.

Postad 18 March 2009 - 12:13

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Hej igen. Är det någon som vet hur man får upp mätdata efter en färdig inställning.
Man ser ju normalt dessa mätdata direkt efter körningen. Men kan den visas efteråt någonstans eller måste man göra en ny mätning för att få fram aktuella siffror.

Postad 18 March 2009 - 12:24

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Hej igen. Är det någon som vet hur man får upp mätdata efter en färdig inställning.
Man ser ju normalt dessa mätdata direkt efter körningen. Men kan den visas efteråt någonstans eller måste man göra en ny mätning för att få fram aktuella siffror.

Hej!

Under Surround Setup väljer du "Check". Sen väljer du bara "next" tills du får fram kurvan.

Postad 18 March 2009 - 14:56

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Hej!

Under Surround Setup väljer du "Check". Sen väljer du bara "next" tills du får fram kurvan.

Aaah, bra då skall jag kolla. Jag ser nu att du tyckte att basen blev dålig. Det var precis så jag tyckte efter min kalibrering också. Det verkar bero på att den ställer in en rak frekvensgång, jag gick in och ändrade själv i eq:n. Då blev det bas må jag säga.
Det finns även en annan sak som du kanske måste göra också, som har stått i en gammal tråd om AX 10:an och det är att gå in i expert setup sedan bass peak level manager. Där längst ner skall det stå just ingenting: _ _ _ _ _. Då är det rätt. Jag tror att det skall stå så om man inte har någon subbas har jag för mig.

Nåja, här kommer mina siffror för all channel adjust:

63 Hz -3.0
125 Hz +1.0
250 Hz -0.5
500 Hz +1.0
1 Khz -4.5
2 Khz +1.5
4 Khz +1.0
8 Khz +1.0
16 Khz +1.0
Trim: +1.5

Det var mina värden så att säga.

Den tar bort en hel del resonanser så att det blir en jämn frekvenskurva, så att man sedan kan gå in och ändra själv i eq:n och då blir det som man vill ha det. Det är i Acoustic calibration eq och där har jag valt custom 1 och 2 och ändrat i . Jag tycker inte heller att det blir någon riktig bas utan att man gör det och jag vet inte om det skall vara så , men jag antar det i alla fall.
Om du vill ha de andra värdena också så är det bara att säga till.

/ Micke

Postad 18 March 2009 - 15:20

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Tack så mycket Micke!

Din kurva blev ju inte riktigt lika extrem som min, måste ju bero mycket på mitt rum eftersom det blev liknande resultat med mina Cav eller pga att jag som hmarklund sa; har använt dvd-fodral som stativ för micken!?

Jag har ju betongväggar med, kanske kan vara något som spökar till det? Men jag har byggt absorbenter som borde hjäpa lite.

Min Bass peak level har jag kollat och den är som den ska.

Jag kör på det som AX10an ställt in förutom vid 63hz som jag höjt upp till +/- 0.0dB .

Edit: sänkte även 250hz till +6dB

Redigerat av Warlokk, 18 March 2009 - 15:29.

Postad 18 March 2009 - 17:06

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Varsågod. Det är alltid kul att kunna hjälpa andra, när man kan och som dessutom har den goda smaken att ha likadana grejor.

Det kan ju hända som du säger att betongväggarna spökar till det. Fungerar det bra med absorbenter? Jag har funderat på det själv, men inte kommit till skott ännu.

Hur blev det när du ändrade då? Blev basen bra eller?

Jag har min kurva inställd som Ax 10:an gjorde det och har ändrat i eq:n istället. Men det är ju samma sak i och för sig.

Postad 18 March 2009 - 17:18

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Hej igen. Nu ser jag ju att du också har en Ax10 ai.

Då måste jag bara få fråga hur har du ohm talet inställt på din?

Kör du på 4 eller 6 ohm och har du 4 ohms högtalare eller?

Varför jag undrar, är för att när man läser i tester, till exempel i Hifi & Musik där de har testat en Yamaha receiver som heter RX-797 och då skriver de:"Inte heller hos Yamaha ser vi någon mätmässig anledning till att köra i lågohmsläget dvs 4 ohm, som enbart begränsar effektuttagen i samtliga impedanser. Även strömmätningen blir lägre".
Det rekommenderas ju av Pioneer själva och så även hos Yamaha att man skall ha samma ohm tal på förstärkaren som hos högtalarna. Det är väl för att man inte skall förstöra steget. Men jag har läst här inne på forumet en del och det verkar som att man får ut mer effekt om man kör på det högre läget, men jag har inte vågat prova ännu. JKag kör på 4 ohms läget med mina 4 ohms högtalare.

Den borde ju klara av det strömmässigt i alla fall tycker man ju.

Postad 18 March 2009 - 20:12

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Varsågod. Det är alltid kul att kunna hjälpa andra, när man kan och som dessutom har den goda smaken att ha likadana grejor.

Det kan ju hända som du säger att betongväggarna spökar till det. Fungerar det bra med absorbenter? Jag har funderat på det själv, men inte kommit till skott ännu.

Hur blev det när du ändrade då? Blev basen bra eller?

Jag har min kurva inställd som Ax 10:an gjorde det och har ändrat i eq:n istället. Men det är ju samma sak i och för sig.

Ja, när jag höjde upp basen vid 63hz till +/- 0.0dB så blev basen som den skulle (i mina öron).

Absorbenterna funkar riktigt bra! Sätter man örat mellan högtalaren och absorbenten så blir man näst intill döv på det örat man har riktat mot absorbenten, jag och en polare byggde dom, rätt så enkelt faktiskt :)

Hej igen. Nu ser jag ju att du också har en Ax10 ai.

Då måste jag bara få fråga hur har du ohm talet inställt på din?

Kör du på 4 eller 6 ohm och har du 4 ohms högtalare eller?

Varför jag undrar, är för att när man läser i tester, till exempel i Hifi & Musik där de har testat en Yamaha receiver som heter RX-797 och då skriver de:"Inte heller hos Yamaha ser vi någon mätmässig anledning till att köra i lågohmsläget dvs 4 ohm, som enbart begränsar effektuttagen i samtliga impedanser. Även strömmätningen blir lägre".
Det rekommenderas ju av Pioneer själva och så även hos Yamaha att man skall ha samma ohm tal på förstärkaren som hos högtalarna. Det är väl för att man inte skall förstöra steget. Men jag har läst här inne på forumet en del och det verkar som att man får ut mer effekt om man kör på det högre läget, men jag har inte vågat prova ännu. JKag kör på 4 ohms läget med mina 4 ohms högtalare.

Den borde ju klara av det strömmässigt i alla fall tycker man ju.

Ja, det borde den klara av ;)

Jag ska ta och kolla upp imorgon vad den är inställd till, jag har för mig att den står på 8ohm dock.

Postad 18 March 2009 - 20:20

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
[quote name='Warlokk' date='Mar 18 2009, 20:12 ' post='2367722']
Ja, när jag höjde upp basen vid 63hz till +/- 0.0dB så blev basen som den skulle (i mina öron).

Absorbenterna funkar riktigt bra! Sätter man örat mellan högtalaren och absorbenten så blir man näst intill döv på det örat man har riktat mot absorbenten, jag och en polare byggde dom, rätt så enkelt faktiskt :)

Jag ska ta och kolla upp imorgon vad den är inställd till, jag har för mig att den står på 8ohm dock.
[/quote
Ja, man tycker ju det i alla fall. Hur har du gjort absorbenterna då? I vilket material?

Postad 18 March 2009 - 21:43

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Ja, man tycker ju det i alla fall. Hur har du gjort absorbenterna då? I vilket material?

Jag har bilder på när vi byggde absorbenterna med, kan lägga upp det i ett nytt album imorgon med ;)

Postad 19 March 2009 - 08:06

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Jag har bilder på när vi byggde absorbenterna med, kan lägga upp det i ett nytt album imorgon med :)

Ja, vad bra. Då kan jag gå in och kolla sedan då.

Postad 21 March 2009 - 15:34

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Ja, vad bra. Då kan jag gå in och kolla sedan då.

Så, nu finns det bilder upplagda i mitt galleri ;)

Ska strax kolla om min AX10a är inställd till 8 ohm med.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.