Liggande Plasma?
40 svar till detta ämne
Postad 19 March 2009 - 19:32
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Hej, Är väldigt sugen på att använda min Panasonic PZ800 (50") som ett flipperspel. Dvs, lägga det ned och köra "Future Pinball" på det http://www.youtube.c...?v=ii7tIv7bJ4A). Har ju hört en hel del om att en Plasma ALDRIG ska fraktas liggande osv osv, men kan inte minnas att jag sett så mycket om att någon kört med den liggandes. Om detta inte är att tänka på får jag skaffa en LCD istället.  Vore ju trist om TVn pajjade om man lägger den ned så tänkte att det är bäst att höra med den samlade expertisen först.
Postad 19 March 2009 - 19:36
kAlle kAnin
-
kAlle kAnin
-
Användare
-
-
105 inlägg
om jag har hört rätt så är det endast under transport en plasma inte får ligga ner annars inga problem.
Postad 19 March 2009 - 19:47
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Det är skakningar och vibrationer som kan skada skärmen om den ligger. Se för 17 till att inte tilta "spelet" så ska det nog gå (även om jag tycker att idén verkar sjuk...).
Postad 19 March 2009 - 20:11
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
De flesta plasma-TV-apparater har ju en glasruta också. Undrar om det verkligen är bra att den ligger och trycker mot panelen?
Postad 19 March 2009 - 21:03
adude
-
adude
-
Forumräv
-
-
654 inlägg
ähh. ja körde hem min 5090 liggandes. 5mil. stadskörning, motorväg, landsväg, stadskörning, hemma. förvisso va ja lite orolig men körde lungt. man sikta ju inte in sig på alla fartgupp å så precis =)
Postad 19 March 2009 - 21:13
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
har för mig att det är som sc-zap säger. att panelen utsätts för ett tryck från glaset och därmed kan "spricka". själv skulle jag inte riskera något...
mvh
Postad 20 March 2009 - 09:47
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Frontglaset ligger inte mot displayen utan det är ett mellanrum så displayen utsätts inte av något tryck från frontglaset. Däremot så är det väl som agpath säger risk för vibrationer som kan ge spänningar i displayen om du ska ha den som flipper spel och det mår den nog inte så bra av i längden. Går displayen sönder så kommer det knappast gå på garanti heller så du får väl avgöra riskerna.
Postad 20 March 2009 - 12:41
ingvar
-
ingvar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Vi har använt en Pioneer 50" plasma av tidig generation på det viset i
ganska många år på jobbet.
Den har dessutom en genomskinlig trycksensor monterad på skärmen
och används som touchskärm.
Det har inte varit några problem med den....
Mvh,
Ingvar
Redigerat av ingvar, 20 March 2009 - 12:41.
Postad 20 March 2009 - 13:02
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Måste också säga att jag tycker att idén är sjuk även om man såhär kan få flera "flipperspel" ist för att köpa ett riktigt..
Postad 20 March 2009 - 17:22
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Ja, jag vågar nog inte prova detta. Läste på ett annat forum (flipperforum  ) om en kille som glaset sprack för när han lade en plasma ned...
Fast när jag läser Ingvars kommentar börjar det klia i fingrarna! Kanske ska ta mod till mig ändå. =)
Men vore ju skoj, använder inte den här TVn till så värst mycket annars, står i sovrummet och samlar damm mest. Tack för era kommentarer iaf.
Postad 20 March 2009 - 19:43
Sekely
-
Sekely
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Att man inte får lägga en plasma ner kommer från okunniga och plasma hatare. De som inte får lägga en plasma ner är fraktföretag för dem lastar allt på varandra för att få med så mycket som möjligt i ett lass som är förståligt. skulle man då lägga en plasma (eller LCD) så blir det väldigt mycket spänningar i lådan och tvn, lådan är byggd för att vara stående och håller mer tryck uppifrån, tvn är ju också konstruerad efter detta.
Så det ska väll inte vara någon fara så länge tvn ligger plant mot något underlag. så kör på bara
Mvh Sekely
Postad 20 March 2009 - 19:49
kAlle kAnin
-
kAlle kAnin
-
Användare
-
-
105 inlägg
om du ändå inte använder den så är det väl bättre att du har kul ett tag än att den samlar damm
Postad 20 March 2009 - 22:12
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Om du ändå knappt använder den så kör på säger jag, jag tycker det låter som en häftig idé iallafall.
Postad 21 March 2009 - 10:39
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Att man inte får lägga en plasma ner kommer från okunniga och plasma hatare. De som inte får lägga en plasma ner är fraktföretag för dem lastar allt på varandra för att få med så mycket som möjligt i ett lass som är förståligt. skulle man då lägga en plasma (eller LCD) så blir det väldigt mycket spänningar i lådan och tvn, lådan är byggd för att vara stående och håller mer tryck uppifrån, tvn är ju också konstruerad efter detta.
Så det ska väll inte vara någon fara så länge tvn ligger plant mot något underlag. så kör på bara
Mvh Sekely
Åh fan du, jag som alltid trott att det berodde på glaset i dom. men skönt att få reda på att det bara berodde på att jag va en plasma hatare
Postad 22 March 2009 - 13:22
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Mvh Sekely
Stämmer inte riktigt tyvärr. Plasma är faktiskt känsligare än lcd mot att ligga ner, däremot verkar ingen vara helt säker på varför. Att det har med frontglaset att göra vet jag iaf, sen om det är glaset i sig eller panelen som tar skada vet jag inte. Mvh
Postad 22 March 2009 - 14:45
Sekely
-
Sekely
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Stämmer inte riktigt tyvärr. Plasma är faktiskt känsligare än lcd mot att ligga ner, däremot verkar ingen vara helt säker på varför. Att det har med frontglaset att göra vet jag iaf, sen om det är glaset i sig eller panelen som tar skada vet jag inte.
Mvh
Jag skrev aldrig något om att en plasma inte skulle vara känsligare än en LCD
Postad 22 March 2009 - 18:47
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Ok, men det var iaf så jag förstod när du skrev såhär Att man inte får lägga en plasma ner kommer från okunniga och plasma hatare.
Vilket var vad jag syftade på att det inte stämde. Kommer ihåg en tråd för ca ett år sedan där någon länkade till en sida, där visades en bild på en plasma där panelen spruckit under glaset på grund av att den legat ner. Men jag hittar den inte... Någon som vet vilken jag menar? Har för mig att det stod lite mer matnyttigt där Mvh
Postad 23 March 2009 - 08:33
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Stämmer inte riktigt tyvärr. Plasma är faktiskt känsligare än lcd mot att ligga ner, däremot verkar ingen vara helt säker på varför. Att det har med frontglaset att göra vet jag iaf, sen om det är glaset i sig eller panelen som tar skada vet jag inte.
Mvh
Som jag skrev tidigare så ligger inte frontglaset mot displayen, det har alltså inget med saken att göra. Det har att göra med att displayen är gjord av glas och inte alls är lika flexibel som en LCD-display. Här på jobbet testade vi faktiskt hur hållbar en plasma-TV är, vi la en TV på rygg på golvet och en stor kille här på jobbet kunde stå på frontglaset utan problem. Det var först när han började hoppa och frontglaset böjdes ända in till displayen som displayen sprack, frontglaset var fortfarande helt.
Redigerat av SwiftingSpeed, 23 March 2009 - 09:16.
Postad 23 March 2009 - 10:17
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Varierar nog lite från exemplar till exemplar och modell till modell. Men det ska in princip inte vara något problem för en plasma att ligga ned (om den har bra stöd och ligger rakt). Däremot så ska man inte utsätta den för vibrationer etc då. Till exempel som skulle kunna hända om man kör över ett gupp med bilen i hög fart.
Postad 24 March 2009 - 00:04
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Efter att ha kollat in videos på folk som byggt egna flipperspel blev jag riktigt sugen på att försöka fixa ett eget 
Tyvärr har jag lite begränsat med plats i min lägenhet jag ska flytta till så jag funderar på att kombinera flipperspel med köksbord, vad tror ni om den idén? då kan man ju även läsa tidningen på TV:n när man käkar frukost 
Största problemet jag ser är att inte repa TV:n med tallrikar och liknande men det borde gå att lösa genom att lägga på en transparent plastfilm tänker jag.
En annan sak jag kom att tänka på är ventilationen, TV-apparaterna är ju byggda för att stå upp och varmluften bildar du ett luftflöde över nätdelen och alla andra varma komponenter, ligger den ner kommer detta luftflöde att störas och eventuellt skulle den kanske ta skada av det. Borde dock bara vara att montera dit lite fläktar om man är orolig.
Postad 25 March 2009 - 14:23
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Efter att ha kollat in videos på folk som byggt egna flipperspel blev jag riktigt sugen på att försöka fixa ett eget  Tyvärr har jag lite begränsat med plats i min lägenhet jag ska flytta till så jag funderar på att kombinera flipperspel med köksbord, vad tror ni om den idén? då kan man ju även läsa tidningen på TV:n när man käkar frukost  Största problemet jag ser är att inte repa TV:n med tallrikar och liknande men det borde gå att lösa genom att lägga på en transparent plastfilm tänker jag.
En annan sak jag kom att tänka på är ventilationen, TV-apparaterna är ju byggda för att stå upp och varmluften bildar du ett luftflöde över nätdelen och alla andra varma komponenter, ligger den ner kommer detta luftflöde att störas och eventuellt skulle den kanske ta skada av det. Borde dock bara vara att montera dit lite fläktar om man är orolig.
Jag tror inte på iden med plastfilm, om det nu inte finns någon jättetålig variant, men du hittar nog glasbord på blocket för en struntsumma. Så kan man lägga den glasskivan uppe på tvn, tåligare snyggare och nog billigare med. då tror jag att man kommer ifrån risken med att tvn skall gå sönder med, om man nu inte "tiltar" ordentligt. Gjorde en snabbsökning på blocket och hittade http://www.blocket.s...104.htm?ca=16_s Måste väl bli 100gånger bättre än någon plastfilm?
Redigerat av Evil Homer, 25 March 2009 - 14:29.
Postad 25 March 2009 - 14:25
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Här på jobbet testade vi faktiskt hur hållbar en plasma-TV är, vi la en TV på rygg på golvet och en stor kille här på jobbet kunde stå på frontglaset utan problem. Det var först när han började hoppa och frontglaset böjdes ända in till displayen som displayen sprack, frontglaset var fortfarande helt.
Hehe, blev ni förvånade
Postad 25 March 2009 - 14:44
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Hehe, blev ni förvånade 
Målet var ju att ha sönder den men frågan var hur mycket det skulle krävas, blev därför inte förvånad att den till slut gick sönder men jag hade inte räknat med att man faktiskt kunde stå på den utan problem. Byggde ihop en flipperprototyp av en 42" plasma nu på eftermiddagen med ett tangentbord liggandes vid ena kortändan och det blev riktigt häftigt faktiskt, just 42" verkar vara perfekt storlek för ett flipperspel, 50" är nog lite för stort. 42" är däremot för litet att ha som bord så där sprack den idén  Niklas F: Plastfilmen hade jag tänkt att lägga ovanpå frontglaset för att skydda just glaset, inte direkt på displayen.
Redigerat av SwiftingSpeed, 25 March 2009 - 15:03.
Postad 25 March 2009 - 15:52
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Mjo, 50" är nog för stort... Har fått konfirmation från högre ort att det inte ska vara några problem att lägga min TV ned. Så ska göra ett test snarast om hur det är med storleken. 50" motsvarar ganska precis den yta spelplanen tar på mitt riktiga ST:TNG flipper. Flipperspel är stora.
Postad 25 March 2009 - 16:01
member74
-
member74
-
Rookie
-
4 inlägg
Ett klassiskt flipper kan man ju få till en snygg inventarie i hemmet. Men har svårt att se att en liggande plasma kommer kunna passa i ett hem. Fan vilken konstig syn, en tanke man själv skulle få vid första anblicken är ju att den är sönder på nåt sätt och ska lagas liggandes..
Postad 25 March 2009 - 16:07
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Du kan ju bygga in det i en "riktig" låda, antingen ta ett gammalt kabinett eller bygga ett eget: http://www.it-sg.com...ff/IMG_1774.JPGedit: fler bilder över just det bygget; http://www.it-sg.com.../Pinball-Stuff/
Redigerat av Unregisteredec19889e, 25 March 2009 - 16:08.
Postad 25 March 2009 - 16:19
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Niklas F: Plastfilmen hade jag tänkt att lägga ovanpå frontglaset för att skydda just glaset, inte direkt på displayen.
Nehe menar du det  Tänkte ju mer att glasbordet lär tåla mera stryk än plasmans egna glas. Alltså lägga glas på glas, är du med på hur jag menar?
Postad 26 March 2009 - 10:23
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Sådär, nu ligger det en 50" plasma på köksbordet hemma med ett ihopvikt liggunderlag under sig för att skapa "flipperlutningen". Mycket häftigt men tyvärr är min dator lite för klen för att driva "Future Pinball" i 1920x1080 trots minimum-inställningar på grafiken. Ny dator på gång!
Postad 26 March 2009 - 18:28
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Hehe, ny dator? Blir det inte billigare att köpa ett begagnat flipperspel?
Postad 26 March 2009 - 18:44
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Sådär, nu ligger det en 50" plasma på köksbordet hemma med ett ihopvikt liggunderlag under sig för att skapa "flipperlutningen". Mycket häftigt men tyvärr är min dator lite för klen för att driva "Future Pinball" i 1920x1080 trots minimum-inställningar på grafiken. Ny dator på gång! 
Vart hittar du future pinball någonstans, finns det kanske någon demo att ta hem? Hittade deras sida nu, men det verkar bara vara via torrent man kan ladda hem det  finns det inget annat sätt?
Redigerat av Evil Homer, 26 March 2009 - 18:48.
Postad 26 March 2009 - 19:45
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Det är den torrenten du får dra hem. Future Pinball är gratis och alla 400 tables som finns är gjorda av "communityt" och är också gratis!  Här hittar du de 3 mest ambitiösa FP-borden - http://www.pinballhi...t/blindmankind/Om du vill testa att köra på en liggande skärm ska du starta exe-filen med "/arcaderender" då får man ett extra alternativ i inställningarna.
Postad 26 March 2009 - 21:35
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Nehe menar du det 
Tänkte ju mer att glasbordet lär tåla mera stryk än plasmans egna glas. Alltså lägga glas på glas, är du med på hur jag menar?
Missade du mitt inlägg om att vi kunde stå på glaset utan problem? Three Angels var för övrigt riktigt grymt flipperspel och datorn på jobbet verkar klara det nästan precis, bara lite småhack ibland. Sen blir det ju inte riktigt samma känsla med ett tangentbord istället för riktiga flipperknappar men man får ju en del av känslan iallafall. anarkizt: Du tycker inte det blev för stort med en 50-tummare? jag tyckte 42:an jag testade med verkade rätt lagom faktiskt. Här har ni en bild på mitt testbygge 
Redigerat av SwiftingSpeed, 26 March 2009 - 21:44.
Postad 26 March 2009 - 22:23
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Nice! Ser bra ut! Och visst är det ganska stort med 50", möjlgen för stort. Svårt att säga när man inte har någor att jämföra med förutom ett riktigt flipper.  Här är en film på ett "microflipper" - http://www.youtube.c...p;v=KkFZHPDlMeY
Postad 27 March 2009 - 08:36
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Missade du mitt inlägg om att vi kunde stå på glaset utan problem?
Nu ville ju han skydda sitt glas på något sätt, alltså på plasman. istället för att dra en plastfilm över hela glasytan på plasman så tror jag på iden att köpa ett beg glasbord och lägga det glaset på tvn´s redan existerande glas, just för att skydda detta mot div repor och skavande. Hittade ju ett i länken jag postade innan,och det kostade 350kr måste vara en billig "försäkring" för plasmans glas tycker jag sådär, är du med på hur jag menar denna gången då
Redigerat av Evil Homer, 27 March 2009 - 08:51.
Postad 27 March 2009 - 08:41
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det är den torrenten du får dra hem. Future Pinball är gratis och alla 400 tables som finns är gjorda av "communityt" och är också gratis! 
Här hittar du de 3 mest ambitiösa FP-borden - http://www.pinballhi...t/blindmankind/
Om du vill testa att köra på en liggande skärm ska du starta exe-filen med "/arcaderender" då får man ett extra alternativ i inställningarna.
okej, då skall jag ta hem detta. fick den igår. men trodde det va den man gjorde spelen i. den va ju så förbenat liten. Ungefär 25 mb bara, i vilken aav programmets mappar skall jag lägga spelen sen för att ladda dom?
Postad 27 March 2009 - 09:12
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Jo det är en editor, men finns inget annat sätt att starta ett bord än genom editorn. Packa upp dina bord i "/Tables" mappen bara och sen öppnar du det i editorn och trycker F5. Easy as pie!
Postad 27 March 2009 - 09:14
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jo det är en editor, men finns inget annat sätt att starta ett bord än genom editorn. Packa upp dina bord i "/Tables" mappen bara och sen öppnar du det i editorn och trycker F5. Easy as pie! 
Thx, spelet Deadhunters blev klart i skrivande stund, så nu skall det testas vad min gamla dator klarar av
Postad 27 March 2009 - 09:30
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det är ju ett guldspel!  att ett så litet spel kan vara så roligt. har ju inte spelat länge än men det har ju klart potential.
Postad 30 March 2009 - 20:36
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Här är lite bilder på när jag provade med plasman i liggande läge: http://niklassandler.se/pinballUrsäkta storleken och antalet.  Den fungerar fortfarande klockrent trots många timmars horisontellt läge och omild behandling.
Postad 31 March 2009 - 10:37
Unregistered44329011
-
Unregistered44329011
-
Användare
-
-
105 inlägg
aweeesoome, har letat efter något kul flipper! tack.
Postad 31 March 2009 - 10:46
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Vore jäkligt skoj om någon har orken/tiden/kunskapen till att göra en Minhembio bana
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|